Ґрунт. Значення ґрунту.

Про матеріал
Матеріал уроку дає уявлення про ґрунт, його утворення та значення для життя рослин, тварин; вчить визначити склад ґрунту за допомогою дослідів; спостерігати за об’єктами неживої природи (ґрунтом); розвивати пізнавальну активність, вміння працювати в групах; сприяти особистісному розвитку учнів; формувати в них відповідальність за себе та природне оточення; формувати вміння користуватися різними джерелами інформації, уміння презентувати свою роботу; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, до своєї землі.
Перегляд файлу

Автор. Кравченко Вероніка Анатоліївна

Вчитель початкових класів, КЗЗСО ліцей імені Лесі Українки, Жовтоводська міська рада.

Розробка уроку

  «Я досліджую світ» за підручником І.В. Грущинської  для 2 класу

Тема: Ґрунт. Значення ґрунту.

Мета: дати уявлення про ґрунт, його утворення та значення для життя рослин, тварин;

визначити склад ґрунту за допомогою дослідів;

вчити спостерігати за об’єктами неживої природи (ґрунтом);

розвивати пізнавальну активність, вміння працювати в групах; сприяти особистісному розвитку учнів;

формувати в них відповідальність за себе та природне оточення;

формувати вміння користуватися різними джерелами інформації, уміння презентувати свою роботу;

виховувати любов і дбайливе ставлення до природи, до своєї землі.

Обладнання: таблиці, лупа, блок – схеми, енциклопедії, зразки ґрунтів, матеріал для дослідів.

Термін дії: середньо тривалий ( розрахований на 2-3 тижні).

Учасники: учні, вчитель, батьки.

Дидактична характеристика

Тип: дослідницько – пошуковий, груповий.

Об’єкт пізнання: ґрунт нашої місцевості, тварини - мешканці ґрунту, рослини.

Провідна проблема: спонукати учнів  вивчати властивості ґрунту, розширювати знання про мешканців ґрунту, про його значущість для об’єктів живої природи.

Спосіб розв’язання проблеми: дослідження ґрунту , добирання інформації, її узагальнення, робота в групі, виконання творчих робіт.

Освітній продукт:  таблиця -  «Ґрунт. Значення ґрунту.»

План виконання

Добирання ідей для реалізації проекту.

Визначення джерел інформації для реалізації проекту. Огляд літератури.

Об΄єднання учнів класу в групи, визначення завдань для кожної групи.

Збирання матеріалу, опрацювання, вибір найцікавішого за допомогою батьків. Творча робота.

Оформлення матеріалів, підготовка презентації проєкту.

Групи проєкту:

Дослідники;

Пошуковці;

Аграрії;

Екологи .

Завдання дослідників:

підготувати матеріал про ґрунт, його значення;

дослідити життя мешканців ґрунту .

     Завдання пошуковців:

дібрати  прислів΄я  про землю;

підготувати матеріал про мешканців ґрунту;

підготувати електронну презентацію на тему « Ґрунт – наша домівка».

Завдання  для аграріїв:Висаджування  рослин у класній лабораторії та виготовлення таблиці – розгортки «Склад ґрунту».

Завдання екологів:

дослідити проблему забруднення ґрунту;

написати лист – звернення до людей.

Захист проєкту

І. Організаційний момент.

                                            Нумо, діти, підведіться!

                                            Всі приємно посміхніться.

                                            Продзвенів уже дзвінок,

                                            Починаємо урок!

Вправа « Долоньки»

     Простягніть, будь ласка, праву долоньку. На ній подаруйте свою увагу і старанність. Простягніть, будь ласка, ліву долоньку. На ній я вам дарую свою витримку і повагу. А тепер обміняймося дарунками: доторкнімося долонькою до долоньки!

Все, а тепер дружно починаємо свою роботу!

 

(СЛАЙД)

Щось відоме та нове

Зустрічає скрізь тебе.

Все уважно розглядай,

Точну відповідь шукай.

Щоб помилок уникати,

Треба розум розвивати,

Гостре око, слух,терпіння –

І тоді прийде уміння.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Є на світі дивовижна комора. Покладеш в неї навесні мішок зерна, а восени замість одного мішка в коморі вже двадцять. Відро картоплі в дивовижній коморі перетворюється на двадцять відер, жменька насіння – на велику купу огірків, редиски, помідорів. Казка це або ні? Не казка. Дивовижна комора існує насправді. Як вона називається? (земля)

Що таке земля?                                

                                           персть     держава

Словникова робота                            суходіл

                                                                    планета

                       Земля земельна ділянка

                                                                           ґрунт

                                                                     світ

                                       материк       край,    країна

      

 Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» 

                                              глина       комахи

                         жуки                                                   пісок

рослини     

                                                                                             земля

        черв΄яки                                                                     вода                     

 

              тварини              каміння                      їжа

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про склад ґрунту. Ми проведемо досліди, що продемонструють властивості ґрунту. Про свої здобутки звітуватимуть наші групи «Дослідники», «Пошуковці», «Аграрії», «Екологи».

 

ІV. Звіт творчих груп.

 

Звіт групи «Дослідники»

1 учень. Верхній шар землі темного кольору називається ґрунтом. У ґрунті розвивається коріння рослин, живуть різні комахи, черв΄яки, мікроорганізми.

2 учень. Ці організми переробляють рештки рослин і тварин. Таким чином ґрунт збагачується на перегній, що забарвлює його в темний колір.

3 учень. Чим темніший і товщий шар ґрунту, тим краще ростуть на ньому рослини. На такому ґрунті вирощують високі врожаї сільськогосподарських культур.

4 учень. Під ґрунтом можуть залягати різні породи: пісок і глина, а нижче каміння.

 

Практична робота «Встановлення складу ґрунту».

Кожна група за допомогою лупи розглядають частинки піску, глини,  ґрунту і з΄ясовують спільне і відмінне.

 

Висновок. Основою ґрунту є пісок, а також часточки глини.

 

Проведення дослідів

Дослід 1. У склянку з водою опустити грудочку ґрунту.

а) спостереження: на поверхню води піднімаються бульбашки – це повітря, яке є в ґрунті.

 

Дослід 2. Нагріємо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло.

б) спостереження: на склі з΄являються краплинки води – у ґрунті є вода.

Дослід 3. Продовжуємо нагрівати ґрунт.

в) спостереження: відчуваємо неприємний запах. Ґрунт містить рештки рослин і тварин. Це вони, згоряючи, дають такий запах.

 

V. Пошуково – дослідницький етап.

Робота в групах.

За 5 хвилин дайте відповіді на такі запитання.

а) Чому земля – «годувальниця»? (Вирощуємо рослини, отримуємо продукти харчування; на ньому живуть і харчуються різні види рослин, тварин, а вони в свою чергу дають продукти харчування – сир, масло, яйця і ін. )

б) Чи можливе життя без ґрунту? (Ні. Загине все живе)

в) Чому зникає грунт? (Від того, що люди його не охороняють: виливають шкідливу речовину, викиди заводів, фабрик, руйнують його при будівлі доріг, кладуть у землю багато хімічної отрути).

VI. ЦЕГЛИНКИ   (СЛАЙД)

            Гра «Вірш-добавлянка»

Щоб город перекопати,

Що беруть до рук? (Лопати).

Потім з рук у м’яку грядку

Висівають що? (Зернятка).

Щоб зернятко ожило

Треба сонце і … (Тепло).

А чому рослина сходить?

Бо корінчики п’ють… (Воду).

Урожай ми враз потроїм,

Як внесемо … (Перегною).

А щоб добрим був врожай,

Ти постійно… (Доглядай).

VII. Продовження звітів творчих груп

Звіт  ПОШУКОВЦІВ

1 учень. Ми провели пошукову роботу і ознайомилися з прислів’ями про землю та знайшли інформацію про мешканців ґрунту.

2 учень.

Як ви розумієте ці прислів’я та приказки?

Біла земля не вродить і проса.

Добре ґрунт угноїш — урожай потроїш.

Глибше орати — більше хліба мати.

Як почав орати, то в сопілку не грати.

Без господаря земля — кругла сирота.

Без догляду земля занепадає.

Більше землю вдобряй — матимеш урожай.

Без добрив збирайтесь лише на врожай бур’янів.

Буде земля, то й корову купите.

Візьмешся за землю — втрапиш на золото.

 

3 учень.  Ґрунт є середовищем існування деяких тварин, що його поліпшують. Мешканцями ґрунтів є черв'яки, миші, ховрахи, хом'яки, кроти, комахи.

 

 

 

Миша. Невеличка тваринка – гризун переважно сірого кольору, з гострою мордочкою і  довгим тонким хвостом.

Що то був за сміх – сміхота,

Як піймали миші кота!

Як зібрались миші гуртом

Та вчинили суд над котом…

 

Ховрах.

Маленький гризун, що завдає значної школи посівам.

Прозорою млою

Лани оповиті.

Стовбичить ховрах

Коло спілого жита.

Поблискують гострі,

Як ножиці, зуби.

Зерна він наносить

У нору три купи.

Хом’як. Гризун – хижак, шкідник польових і городніх культур, запаси кормів якого восени досягають 20 кг.

Черв΄як. Безхребетна тварина з довгим, м΄яким, в’юнким тілом.

Особливе значення для підвищення родючості ґрунту мають дощові черв'яки. Вони прокладають у ґрунті ходи, пропускаючи його через свій кишечник. Завдяки цьому ґрунт поповнюється поживними речовинами, стає більш шпаристим, краще проникним для води і повітря.

Клоп – черепашка. Зимував він у лісі під опалим листям і гілками.

Навесні вони прокидаються і пребираються у поле. Там є сходи – молоді та зелені. На стеблах пшениці можна і яєчка відкласти. Клопи чіпляються за колоски і висмоктують сік з недозрілих зерен, виїдають колоски.

Кріт. Кроти зустрічаються практично скрізь у лісі, саду, парку і навіть на футбольному полі. Їм потрібні лише дощові черв'яки - їх улюблені ласощі - і пухка земля. Для сільського господарства ці тварини - шкідники. Кроти більшу частину часу проводять під землею. Вірною ознакою того, що поблизу живе кріт, служать кротовіни, або кротові купини. Це кріт виштовхує зайву землю зі своїх ходів.

  

 

 

 

 Звіт АГРАРІЇВ

1 учень. До нашої групи можна віднести  учнів класу,які внесли свою частку у висаджуванні рослин та виготовленні таблиці – розгортки «Склад ґрунту».

 

Звіт  ЕКОЛОГІВ

1 учень. Щоб отримати високі урожаї, треба ґрунти добре обробляти. Рослини краще ростуть на пухкому ґрунті. У такий ґрунт добре проникають вода і повітря. Щоб ґрунт був пухкий, його переорюють, а під час росту рослин розпушують. Кірка перешкоджає потраплянню повітря у ґрунт і прискорює випаровування води. Чим більше в ґрунті перегною, тим він родючіший.

 

2  учень. Що відбудеться з рослинами, тваринами, людьми, якщо зовсім зникне грунт? Шукаючи відповідь ми дізналися, що рослини висохнуть, не буде їжі для тварин, для людей не буде продуктів харчування. Нічим буде дихати, тому що рослини виробляють кисень. Буде екологічна катастрофа.

 

3 учень. Як зберегти ґрунт? При будівництві знімати верхній шар землі і вивозити, коли будівництво буде закінчено, грунт використати для озелення, насаджувати лісосмуги.

 

Вчитель.  Якщо восени вкопувати опале листя в ґрунт, навесні земля від цього стає темнішою, родючішою. Висаджуючи рослини, треба вносити органічні і мінеральні добрива.

Наші предки здавна шанували землю. Вчасно орали, садили городину, висівали жито, пшеницю, збирали врожай. Щоб був хороший урожай, землю треба берегти, не шкодувати її, доглядати.

Народна мудрість говорить: «Без догляду земля – кругла сирота»

 

4.Хвилинка-цікавинка.

Вчитель. Верхній родючий шар ґрунту, який дає життя рослинам, сам зростає дуже і дуже повільно. Для утворення на полі шару, товщиною 18-20 см. (тобто, саме такого, на якому виростає хлібний колос) потрібно кілька тисяч років. Потрібно правильно господарювати та берегти його. (На дошці).

Українські ґрунти – найкращі високо родючі ґрунти.

 

5.Лист - звернення до людини

 Любі друзі! Спробуймо разом врятувати землю від екологічної катастрофи. Ми ж молоді, сильні й мудрі, було б тільки бажання.
Давайте усвідомимо, що ми – частина планети, що її доля в наших руках! Врятуймо землю. Якщо кожен з нас врятує свою маленьку батьківщину – свій рідний край, то через десятки, сотні років він озветься в серцях вдячним, малиновим дзвоном.
   

 

(СЛАЙД)

Земля – не рабиня наша, а мати.

Перегнивання речовин  у ґрунті:

папір – від 60 днів до 1,5 років;

пластикова пляшка – 180 -300 років;

поліетиленові пакети  - 200 років;

консервні банки – 500 років;

скло – біля 1000 років.

 

VIII. Підсумок уроку

Тестове опитування

Якщо ґрунт чорного кольору, то в ньому багато:

а) перегною +

б) глини

в) піску

    2. Основною характеристикою ґрунту є:

         а) колір

         б) родючість +

          в) піску

  3. Щоб зібрати багатий урожай, ґрунт треба:

         а) поливати

         б) удобрювати +

         в) оберігати

4. Найродючіший ґрунт називається:

      а) жовтоземом

      б) глиноземом

      в) чорноземом  +

 5. Ґрунт складається із:

      а) рослин, тварин, піску

      б) піску, глини, перегною, повітря, води +

       в) чорноземів, тварин, родючості

6. Ґрунту завдають шкоди:

      а) рослини, тварини

      б) вітер, вода, буря +

      в) тварини, вода 

 

Вчитель

(СЛАЙД)

Чудесна, чудова стежина – Земля .

На ній стільки щастя, багатства, тепла.
Це все нам даровано Богом могутнім,

Давай збережемо це і на майбутнє.

 

docx
Додано
12 лютого
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку