Ґрунтове середовище та адаптація до нього організмів

Про матеріал
Матеріал уроку, дає можливість актуалізувати знання учнів про ґрунт його склад, властивості, особливості. Та поповнити знання учнів про адаптації до нього організмів.
Перегляд файлу

Урок

                                                            11 клас

Тема: «Ґрунтове середовище існування»

Мета:

освітня: поглибити знання про адаптації  живих організмів, пристосування до життя у ґрунті ; ƒ

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання  для пояснення пристосування організмів до грантового середовища існування ; ƒ

виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження видового біорізноманіття біогеоценозів.

Обладнання і матеріали: зображення, ілюстрації, таблиці,що демонструють пристосування до ґрунтового середовища існування; підручник, презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: ґрунтове середовище існування, едафобіонти.

Тип уроку: комбінований.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Вправа на повторення « Гарячий стілець»
  2. Бесіда за питаннями:
  • Що таке терморегуляція?
  • Назвіть способи терморегуляції організмів.
  • Поясніть терміни та наведіть приклади – пойкілотермія, гомойотермія.
  • Як формулюється правило Бергмана?
  • У чому полягає суть правила Аллена?

Прийом «Проблемне питання» Чому у ґрунті різноманітність живого, в порівнянні з іншими середовищами існування, невелика?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Василь Васильович Докучаєв (1846-1903) - видатний учений-природодослідник, автор першої у світі наукової класифікації ґрунтів, засновник ґрунтознавства. Вперше дав визначення ґрунту як верхнього родючого шару Землі, створеного сумісною взаємодією всіх компонентів природи. Довів, що ґрунт - не гірська порода, а цілком самостійне тіло природи.

Що представляє собою ґрунтове середовище існування, які його особливості? (самостійна робота учнів з підручником ст.42)

ҐРУНТОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ - це абіотично-біотичне середовище, умови існування якого визначаються верхнім родючим шаром суходолу.

 

Умови життя в грунтовому середовищі:

 особливі . По-перше, це середовище найщільніше з усіх відомих. По-друге, у нього проникає мало світла (його майже немає). По-третє, небагато кисню. Як бачиш, такі умови не зовсім сприятливі для рослин і тварин. Та попри це ґрунтове середовище населене різноманітними організмами, бо в ньому достатньо води, а коливання температури в різні пори року не такі різкі, як у наземно-повітряному. Також у ґрунті є неорганічні й органічні речовини, запас яких поповнюється завдяки відмерлим решткам рослин і тварин.

Ще однією особливістю ґрунтового середовища є наявність речовин у різних агрегатних станах. Часточки ґрунту містять речовини в твердому стані, є рідка вода і газувате повітря.

Отже, ґрунтове середовище навіть за істотної неоднорідності екологічних умов є достатньо стабільним середовищем існування для організмів.

Ґрунтове середовище заселене нерівномірно: найбільше організмів мешкає у верхньому шарі ґрунту. З глибиною кількість мешканців ґрунту зменшується.

Порівняймо з поширенням організмів у водному середовищі.

Як називаються мешканці ґрунту?

Едафобіонти (від грец. едафон - ґрунт), або геобіонти, - мешканці ґрунтового середовища існування.

У ґрунті мешкають різноманітні організми. Найбільше в ньому мікроскопічних організмів - бактерій, одноклітинних водоростей, грибів і тварин. Бактерії та гриби ґрунту розкладають відмерлі рештки організмів до неорганічних речовин. Ці речовини розчиняються у ґрунтовій воді і поглинаються рослинами.

Ґрунт пронизують корені рослин, для яких він є опорою, джерелом води і неорганічних речовин. Грибниці грибів теж розташовані у ґрунті. У ґрунті живуть різноманітні комахи, черви, звірі та інші тварини.

Для мешканців ґрунту існує небезпека бути пошкодженими частинками ґрунту. Як їм вдається цього уникнути?

Уникнути цього мурашкам і деяким жукам допомагають міцні покриви тіла, а різноманітним черв’якам - слиз, яким вкрите тіло тварини.

Ґрунтове середовище має більшу щільність, ніж наземно-повітряне і водне. Це певним чином ускладнює переміщення тварин ґрунту. Як вони пристосовуються до руху в ґрунтовому середовищі?

Дощовий черв’як, багатоніжки, личинка травневого хруща  завдяки гнучкому тілу просуваються між частинками ґрунту. Інші, наприклад кріт і комаха вовчок, риють ходи. Їхні кінцівки, пристосовані до риття, називають риючими. Ходи прокладає сліпак. Великими передніми зубами він не риє, а вигризає ґрунт.

У ґрунтове середовище життя організмів проникає мало світла, тому мешканці ґрунту мають маленькі очі або вони взагалі позбавлені органів зору, як дощовий черв’як, сліпак, личинки комах. Орієнтуватися цим організмам допомагають органи дотику і нюху.

Температура ґрунтового середовища більш стала, ніж наземно-повітряного і водного. Тому його обирають для зимівлі деякі тварини. Наприклад, ящірки та змії зимують у тріщинах ґрунту і ходах, зроблених кротами. З настанням холодів виноградний слимак заривається в ґрунт на глибину 30-40 см, щільно затуляє свою черепашку і впадає у стан заціпеніння. Тварини ґрунту на зиму переміщуються у глибші шари. Наприклад, дощовий черв’як зимує на глибині до 1,5 метра.

Мешканці ґрунтового середовища не лише пристосовуються до умов існування, а й впливають на нього. Прокладаючи ходи, тварини перемішують і розпушують ґрунт. Так вони сприяють насиченню ґрунту повітрям, проникненню води. У результаті життєдіяльності багатьох ґрунтових тварин утворюються різноманітні речовини, які змінюють склад ґрунту.

Це цікаво!

Для багатьох тварин ґрунт стає притулком на холодні зимові місяці. Ближче до поверхні ґрунту влаштовуються комахи та їхні личинки. У норах зимують гадюки, вужі, ящірки, жаби. На глибині 1,5-2 метри ґрунт майже не промерзає. Тут переживають зиму дощові черв’яки і кроти. Також у ґрунті зимують корені й насіння рослин.

Деякі організми, які зимують у ґрунті, можуть загинути, якщо ґрунт дуже промерзне. Запобігти промерзанню ґрунту і зберегти його тепло допомагає сніговий покрив, його порівнюють з теплою ковдрою. Чим товщий шар снігу, тим менше промерзає ґрунт Це пов’язано з тим, що сніг пухкий, в ньому багато повітря, яке, як відомо, погано проводить тепло. А ґрунт добре утримує тепло і повільно охолоджується. Так сніг допомагає ґрунту зберігати тепло.

Отже, ґрунтовому середовищу властива висока щільність, у ньому достатньо води, неорганічних і органічних речовин, коливання температури незначні, проте недостатня кількість світла і кисню. До таких умов пристосовані різноманітні мешканці ґрунтового середовища - едафобіонти.

Вони, прокладаючи ходи в ґрунті, розпушують його, а завдяки бактеріям і дощовим черв’якам ґрунт поповнюється органічними речовинами.

 

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

1.Самостійна робота учнів.(ст.44) Заповніть таблицю: різноманітність едафобіонтів.

Назва едафобіонтів

Приклади організмів

Біологічна роль

Мікробіонти

 

 

Мікобіонти

 

 

Фітобіонти

 

 

Зообіонти

 

 

 

  1. «Марафон термінів»
  2. Вправа « П’ять речень»

 

VІ. Інструктаж домашнього завдання

  1. Опрацювати §16 підручника.
  2. Підготувати повідомлення про симбіотичні організми.
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 листопада 2022
Переглядів
11801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку