Українська мова 5 клас
УРОК 102-103. РЗМ Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці). Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів
Мета: пояснити учням особливості складання тексту листа, формувати вміння складати такий текст відповідно до усталених традицій, особливу увагу звернути на доцільність уживання звертань, вставних слів та етикетних формул; виховувати шанобливе ставлення до людей, зацікавити особливостями національного етикету; розвивати культуру писемного мовлення, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; розвивати образне та критичне мислення, усне й писемне мовлення; розширювати кругозір;сприяти формуванню культури мовлення та етики мовленнєвого спілкування.
Обладнання: підручник, презентація, зразки листів та конвертів, ілюстрації до теми.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
Очікувані результати: учні вміють складати листи, підписувати на конверті адресу; володіють культурою усного та писемного мовлення; допитливі; прагнуть розширювати свій кругозір.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬ-НОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Звернення вчителя до учнів
— Паперові листи... Для декого — це вже анахронізм, музейний експонат. Проте багато людей усе ще пишуть листи на папері, і не тільки тому, що немає електронних засобів. Просто в електронному варіанті зазвичай багато не пишуть. Ці листи тривалий час і не зберігають. Натомість паперові — це матеріалізоване свідчення людських почуттів, міркувань. Кажуть же, що написане пером не вивезеш і волом.
Прочитати речення. Пояснити значення виділених слів.
Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати. (Л.Костенко.) Кожному гарантується таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. (З Конституції України.) Всім ідуть конверти із привітами, а мене обходять поштарі. (Б.Олійник.)
ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
1. Робота з мовленнєвим матеріалом. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником, презентацією
Листування — один із видів писемного спілкування.
Лист — це написаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата.
Ділове листування відбувається між установами або працівником та установою.
Особисті листи — це листи до рідної та близької людини, до друга чи знайомого.
2. Повідомлення учня «З історії виникнення листів»
3. Словникова робота
Адресат — той, хто отримує лист, телеграму. Лист не знайшов адресата.
Адресант — той, хто адресує, надсилає лист. Адресант повинен чітко підписуватися.
Адрес — письмове ювілейне вітання особі чи установі. Ювілярові вручили вітальний адрес.
Адреса — місце проживання особи або розташування установи, напис на конверті, телеграмі. Правильно пишіть адресу.
4. Опрацювання й коментування таблиці.
МОЖЛИВІ ЧАСТИНИ ТЕКСТУ ЛИСТА |
ПРИКЛАДИ |
Звертання |
Любі мої дідусю і бабусю! Дорога сестричко Іринко! Шановний Василю Івановичу! |
Початкова форма про стан листування |
Отримав (-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Отримав (-ла) твій лист, але відразу не відповів (-ла), оскільки... |
Основний зміст листа, повідомлення про новини |
Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком... |
Запитання адресату |
Як Ваше здоров’я? Які у Вас новини? Що цікавого в тебе? |
Подяка |
Дякую за те, що... |
Прохання написати лист |
Я прошу Вас написати мені... Прошу тебе відповісти на лист... |
Передача вітань |
Передавайте вітання... |
Прощання |
До побачення... Міцно цілую й обіймаю... |
Кінцівка і підпис |
Ваш внук (ваша внучка)... Твій друг (твоя подруга)... |
Дата і місце написання, якщо їх нема на початку листа |
|
5. Складання пам'ятки «Правила листування» (або ознайомлення з нею)
Пам'ятка «Правила листування»
1. Вчасно відповідайте на листи, не залишайте їх без відповіді.
2. Пишіть на якісному папері.
3. Дбайте про почерк, охайність в оформленні.
4. Уживайте звертання.
5. Коли звертаєтеся до старших на «ви», пишіть це слово з великої букви.
6. Не порушуйте композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).
7. Пишіть грамотно. Пам’ятайте: зміст листа говорить про вашу освіченість та виховання.
8. У кінці листа ставте розбірливий підпис, дату.
9. Після закінчення листа, якщо ви щось забули написати, користуйтеся пост-скриптумом (Р. S.).
В особистому листуваннi iснують певнi традицiї. Розпочинається лист звертанням. Через звертання, як правило, висловлюється ставлення до адресата (повага, любов, нiжнiсть). Чемна людина завжди поцiкавиться життям адресата – його здоров’ям, успiхами. Далi йде виклад того, про що хочуть сповiстити. Вихована людина нiколи не нав’язує своїх думок, тому використовує вставнi слова та сполучення слiв (на мою думку, здається, як на мене тощо). Закiнчується приватний лист побажаннями та прощанням. Пiдпис є обов’язковим. Ознакою культури є зазначення дати написання листа.
У тексті листа необхідно вживати етикетні формули (слова ввічливості). Це слова привітання і прощання, найрізноманітніші побажання, слова вибачення (скажімо, за турботи, завдані висловленням певного прохання).
* Прочитати (прослухати) вiрш. Визначити адресата і адресанта наведеного в ньому листа. За яких обставин люди спiлкуються письмово? Визначити тему й основну думку тексту листа. Вказати в його текстi вставнi слова і звертання. Яка роль звертання та вставних слiв у листах?
Мiлiє, що було колись,
Та раптом вихлюпне рiкою…
Писав на фронт хлопчина лист
Малою щирою рукою:
«Татусю рiдний, приїзди,
Бо я давно тебе не бачив,
Повiльно йдуть твої листи,
I мама нишком, знаю, плаче…
Нездужає чогось вона,
А лiкаря фашисти вбили.
Де лiки взять — нiхто не зна,
Аби вернуть матусi сили…
Я ж черевики бережу,
М’яча футболю тiльки босим.
Воджу телицю за межу
Щоранку пастись на покоси.
I з хлопцями я вже не б’юсь,
Та хочу також бути гордим.
Сказав: приїде ось татусь,
А в нього є найкращий орден…
А в тебе справдi орден є?
А може, є iще медалi?..
Пришли хоч фото нам своє,
Бо голос твiй все далi, далi…
Нiч десь гуркоче, чорновiть
Страшить, щоб не виходив з хати…
Приїдь… Без ордена приїдь,
Лише приїдь, мiй любий тату».
В.Крищенко.
6. Бесіда.
Що спричинило потребу в листуванні?
Коли, на вашу думку, могло бути написано найперший лист?
Пригадайте художні твори, у яких цитуються (наводяться) написані персонажами листи (казка Р.Кіплінга «Як було написано перший лист», поезія С.Руданського «Ахмет ІІІ і запорожці», роман А.Дюма «Три мушкетери», романи Жуля Верна «Діти капітана Гранта» та «П’ятнадцятирічний капітан» та ін.).
На яких відомих картинах зображене складання або читання листа? («Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна, «Лист з фронту» М.Лактіонова тощо).
Як ви гадаєте, чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? Чи можлива така заміна в майбутньому?
У чому переваги електронної пошти? У чому її слабкість?
З яких частин складається текст традиційного листа? Чи уявляєте ви собі лист без уживання звертання та формул етикету (слів ввічливості)? Чому?
7. Робота над складанням листа.
* Самостійна робота. Складання листа до товариша (подруги) за зразком, поданим у вправі підручника або презентації.
Ознайомлення з правилами підписування конверта
Слово вчителя (оформлення конверта).
Важливо не тільки правильно написати листа, а й оформити конверт, адже якщо допустити при цьому помилку, то, цілком можливо, що адресат його не отримає. Як правильно підписати поштовий конверт, детально описано на офіційному сайті Укрпошти за посиланням: https://ukrposhta.ua/yak-pravilno-pidpisati-poshtovij-konvert/ (учитель показує зразок з мережі Інтернет).
Слово вчителя (знайомство з електронною поштою).
З розвитком інформаційних технологій традиційне листування почало втрачати свою значимість. Зараз люди користуються спеціальними додатками (WhatsApp, Viber, Telegram) або безкоштовною електронною поштою Gmail, Ukr.net тощо, яка потрібна не тільки для спілкування й роботи, а також для реєстрації на різних Інтернет ресурсах. (Учитель наочно показує, як можна створити листа на Gmail або Ukr.net, й паралельно говорить про ідентичність етикетних формул та частин тексту як паперового, так і електронного листа).
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Інтерактивна гра «Мікрофон».
Я вважаю, що в нашому сучасному інформаційному суспільстві традиційні паперові листи потрібні/не потрібні, тому що…
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати листа рідним, друзям, відомій людині,використовуючи звертання та вставні слова, підписати конверт.