РЗМ з творчим завданням

Про матеріал
Актуалізувати знання за змістом тексту, вчити висловлювати свої думки, дотримуючись літературної вимови, вчити користуватися знаннями та вміннями у практичної діяльності; розвивати образне, логічне, критичне мислення, пам'ять, усне та письмове мовлення;
Перегляд файлу

ДМИТРІВСЬКИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ -

ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІМЕНІ С.С.КУРОГЛО

ГОРОДНЕНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ БОЛГРАДСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

     

 

     Урок розвитку зв’язного мовлення підготовила вчитель зарубіжної літератури та гагаузької мови та літератури, вчитель-методист Курогло Надія Іванівна – переклад на українську мову зроблен вчителем І категорії Попозогло Вірою Дмитрівною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022р.

 

Тема: Переказ з творчим  продовженням, (завданням) (за текстом казки  В.О.Сухомлинського «Легенда о материнської любові»)

Мета уроку: 

  • навчальна: актуалізувати знання за змістом тексту, вчити висловлювати свої думки,                                            

                         дотримуючись літературної  вимови, вчити користуватися знаннями та              

                         вміннями у практичної діяльності;

  • розвивальна: розвивати образне, логічне, критичне мислення, пам'ять, усне та

                        письмове мовлення;

  • виховна:  формувати вміння вміння виявляти особисте, емоційно-цінісне                     

                  відношення до обговореної теми; творче відношення до процесу утворення

                  переказу; усвідомлення особистих досягнень при засвоєні навчальної теми;         

                  формувати уявлення про моральні категорії: самопожертвування, безмежне     

                 страждання; підвести  учнів до розуміння, що таке справжня материнська      

                 любов, із чого складається її сила, пробудити бажання  відноситися до своїх 

                матерій як до самих дорогих людей на землі.

Тип урока: урок узагальнення та систематизації знань з розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання уроку: ілюстрації : Богоматір Володимирська, Богоматір з немовлям;              

        Л.Д.Вінчі «Мадонна Літта», А.А.Дейнека «Мати», Сандро Боттичелі «Мадонна з немовлям».

 Епіграф:

Шануй свого батька

І матір свою.

Біблія

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина

Вступне слово

Батьки і діти! Батьки і діти!

Нерозділиме і одвічне коло.

  • Так, одвічне коло. Сьогодні ви – діти, а в завтрашньому дні – батьки. І коли ви станете ними, то відчуєте той біль і ту радість, яку нестимуть вам ваші діти. Життя доволі складне, тож пам’ятайте, що тепло і ніжність, доброта і любов завжди цінувалися набагато більше, аніж високі посади. Саме тому сьогоднішній наш урок буде об’єднаний темою «батьки і діти».

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Будемо працювати два уроки. Тож зараз – підготовка до написання переказу.

Завдання нашого уроку:

  • підготуватися до написання переказу тексту;
  • попередити можливі помилки;
  • вчитися правильно висловлювати свої думки;
  • розвивати мовлення, поповнювати словниковий запас.

Оголошення епіграфа

  • Запишіть епіграф у зошити. Упродовж уроку ми повинні з’ясувати, чому саме ці слова я обрала за епіграф.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Оголошення назви переказу – «Легенда о материнської любові»

Орієнтація

  • Хочу звернути вашу увагу, що після того, як ви прослухаєте переказ, потрібно дати відповіді на запитання, написані на дошці.
  1. Визначити стиль тексту. Довести свою думку.
  2. З’ясувати тип мовлення.
  3. Визначити тему і основну думку переказу.

(Учитель зачитує запитання)

ІV. Підготовча робота до написання переказу

Читання переказу

  • Які почуття викликала ця легенда?

V.Словникова робота

VI. Бесіда

  • Обміркуйте, про що йдеться в тексті.
  • Сформулюйте тему.

(орієнтовні відповіді учнів: кожну людину супроводжує в житті мати. Вона дарує людині Життя. Як же трепетно ми повинні відноситися до самої дорогої людини на світі. Але бувають випадки, коли матері зраджують, забуваючи про своє народження, про свої коріння та витоки. Про таку історію оповідає «Легенда о материнської любові» талановитого педагога, дитячого письменника В.О.Сухомлинського. Любов супроводжує людину у все життя, але сильніше та відданіше на світі материнська любов).

               VII.Випереджальне домашнє завдання.

  • презентація до біографії В.О.Сухомлинського.

Перш ніж перейти до аналізу тексту переказу, ознайомимося з основними віхами біографії В.О.Сухомлинського (презентація додається)

  • Перечитайте текст, назвіть тему

(орієнтовні відповіді: легенда о матері, о великої материнської любові, о її безмежних можливостях ми говоримо на уроках літератури, осягаючи сенс життя за творами. У кого ж запитувати відповідь, у кого навчитися культури відносин, як не у наших письменників).

  • Визначити тип та стиль мовлення, аргументуйте свої відповіді
  • Визначити основну думку (орієнтовні відповіді: легенда навчає дітей – шанувати (любити та поважати) батьків, буди вдячними, турботливими, чуйними)
  • Визначити жанр тексту (орієнтовні відповіді: це казка – («…вийняв з її грудей серце…», «… вклав серце в розтерзані груди…», «…ожило серце…», «закрилася розтерзана грудь…»
  • Сам автор, як визначає жанр тексту?
  • Чому «Легенда о материнської любові», чому не казка…(слайд  Легенда – це твір, у якому в казковій формі розповідається о незвичайній, героїчній  події, пам’ятному для народу)
  • Висновок учнів

(Легенда – це не тільки казка, вигадка, але билини, притча, правда.)

  • Що звучить в цій легенді? ( В цій легенді звучить народна мудрість: материнська любов безмежна, у воді не тоне; кожній матері своя дитина мила. Мати будь яку провину пробачить своїм дітям. У легенді син виріс не вдячним. Не вмів цінувати внутрішню красу , замість зовні, справжню любов замість ревнивий, самолюбний).
  • Визначення ключових слів за абзацами тексту(Єдиний син, одружився, невістка, не злюбила свекруху, мати, поселив у сенях,  зачарувала краса, вбив матір, упав, вдарився, материнське серце стрепенулось, заплакав материнська любов, вершина курганів).
  • Визначити основну думку тексту, спираючись на ключові слова (Така величезна була материнська любов, таке всесильне та глибоке було бажання материнського серця бачити сина щасливим, що ожило серце, закрилася розтерзана грудь, встала мати і притиснула голову сина до грудей)

 

VIII.Робота над текстом

1.Бесіда з учнями

  • Хто є матір’ю?
  • У чому полягає мета життя кожної матері?
  • На скільки частин можна поділити легенду? 

 

  • Складання тезисного плану. Визначення мікротем.

 

  • Єдиний син у матері
  • Краса жінки
  • Зле серце невістки
  • Хата матері
  • Вбивство матері
  • Бажання материнського серця
  • Каяття сина та воскресіння матері
  • Єдність душі матері і сина
  • Апофеоз материнської любові

                     2.Лексична робота

 

 

Мати

Син

Невістка

  • Боялася здатися

заборонила

  • Тремтить серце
  • Впало серце

здалося

  • Зупинилась
  • Стрепенулося
  • Прошептало

принеси

  • «Присядь, відпочинь…»

   ожило серце

 

  • був
  • одружився

привів

  • поселив матір у сенях

          не здригнулося серце

            заборонив

  • спіткнувся, впав, вдарився, заплакав, притиснув
  • Вклав, облив сльозами, зрозумів
  • сказала

мало

  • розлютилася

вбий матір

вийми серце

зачарувала сина

 

  1. Складання сенкану
  • У перекладі з французької мови «сенкан» означає – вірш, складений із 5 рядків, який пишеться за відповідними правилами.
  • Це форма вільної творчості, але за відповідними правилами
  • Правила написання сенкану такі:
  • 1. У першому рядку тема називається одним словом (іменником)
  • 2. Другий рядок-опис теми у двох словах ( два прикметника)
  • 3. Третій рядок – опис подій у рамках цієї теми трьома словами
  • 4. Четвертий рядок – фраза із чотирьох слів, яка показує відношення до        

    теми

  • 5.  Остання строфа -   синонім із одного слова, котрий повторює  суть теми

 

 

                                                МАМА

  •                                           мудра мила  
  • піклується  оберігає наставляє
  • Віддана, безкорисна, творити добро
  •                                              сонце 

 

 

 

 

4.Завдання

- Знайти у тексті фразеологізми, пояснити  їхні значення. З якої метою автор користується з ними  у тексті.

  • Світло в вікні - єдина радість, розрада
  • Закохався в неї без пам'яті - дуже сильно, пристрасно,  до самозабуття
  • Пекло непрозоре – нестерпне важке життя
  • Як з глузду  з’їхала – веде себе агресивно,  втратити витримку
  • Рвати й метати – роздратуватися
  • Умиватися слізьми – гірко плакати
  • Пригрів змію на грудях – проявити увагу та турботу до людини, який згодом платить невдячністю

(Автор використовує фразеологізми у тексті, щоб придати живість і посилити виразність, образність, емоційність, а також  яскравіше виразити відношення до героїв, передати  їхні почуття).

 

5.Завдання

-Знайти у тексті та запишіть словосполучення, у яких є яскраві мовленнєві особливості. Намагайтесь запам’ятати і зберегти у переказі (це епітети, метафори, образне висловлювання, гіперболи, уособлення).

                    6.Завдання. Складання кластерів№1

  • початок життя

чистота

  • продовження  рода  …мати…

щастя

  • моральність

тепло

  • духовність

серце

  • вірність

любов

 

Кластер №2

  • Які же риси характеру вважаєте головними в матері?
  • суворість
  • ніжність

справедливість

  • милосердя

терпимість

  • турбота  риси

любов

  • мудрість … характер…

вміння прощати

 

 

Завдання 7

На мультимедійній дошці –картини відомих художників

(слово вчителя – не тільки письменники та поети звертались до теми – «сила материнської любові, але і відомі живописці)

  • Розгляньте ілюстрації та підготуйте опис у вигляді розгорнутої відповіді опис кожної картини (заздалегідь підготовлене домашнє завдання).

Мадонна с младенцем (мадонна литта) - леонардо да винчи - Галерея    Мадонна Литта (картина) — Леонардо да Винчи

                                               

Л.Д.Вінчі «Мадонна Літта»

 

Александр Дейнека — Живопись. "Мать". 1932

                     А.А.Дейнека «Мати»

 

Мадонна с младенцем и двумя ангелами», Боттичелли — описание картины

                     Сандро Ботічеллі «Мадонна з немовлям».

V. Написання переказу за складеним планом. (Переказ читається за пунктами, записується у зошити.

VІ. Доповнення тексту з творчим продовженням (висловлювання своєї думки).

  • Скласти монолог на одну із запропонованих тем
  1. «Роль материнської любові»
  2. «Для чого потрібна сім’я людині?»
  3. «Родина – найдорожча, що є у людині»

Приклад монолога

          У легенді три дійових осіб: мати, її син та його дружина

За сюжетом син приводить молоду дружину до хати, на та не хоче бачити свекруху у домі, і поселяє її в сенях та потім вбиває.

         Яка  сила материнської любові- це проблема, над якою розмірковує Василь Олександрович Сухомлинський. Роздуми автора о любові матері до своєї дитини ґрунтуються на старовинної  української легенди. Видатний педагог з гірким співчуттям розказує о долі бідної матері, яку син, засліплений любові до молодої дружини, вбиває.

    Автор, вражений  силою любові матері, чиє розтерте серце все рівно відчувіає біль сина, закликає нас, молодих, бути вдячними дітьми.

  Авторська позиція чітко  сформульована в реченні: «Немає любові сильнішою за  материнську». Я поділяю точку зору автора.Десятки прочитаних книжок, переглядених кінофільмів, переконують мене , що материнська любов сильна та безкорисна, вона не вимагає ні якої плати за своє почуття.

   Син у легенді забув, що мати присвятила йому життя, виховала його одна.

Легенда вчить дітей почитати (любити і поважати) батьків, бути вдячними, турботливими, чуйними.

VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання

  • Урок добігає кінця. І завдання ваше – з’ясувати, чи відповідає епіграф уроку?
  • Отже, ми дій шли висновку, що батьків не вибирають. Можливо, мають вони гарну посаду, можливо, достаток, або ж не мають ні того, ні іншого, однак ви повинні любити їх такими, якими вони є. і поводитися так, щоб вашим батькам не було боляче через своїх дітей.

Початок роботи на чернетках

 

   VІІІ. Домашнє завдання

  • Закінчити роботу на чернетках.

 

 

 

    Мати мала єдиного сина — дорогого, ненаглядного. Душі в ньому мати не чула; по крапельці збирала росу для вмивання, з найтоншого шовку вишивала сорочки. Виріс син — статний, гарний. Одружився з дівчиною дивовижної, небаченої краси. Привів молоду дружину до рідної хати. Не злюбила молода дружина свекруха, сказала чоловікові: "Нехай не заходить мати до хати, посів її в сінях".

    Поселив син матір у сінях, заборонив їй заходити до хати. Боялася мати здатися злій невістки на очі. Щойно свекруха йшла через сіни, мати ховалась під ліжко.

     Але мало здалося невістки й цього. Каже вона чоловікові: “Щоб духом матері не пахло в домі. Пересіли її в сарай”.

     Переселив син матір у сарай. Тільки вночі виходила мати з темного сараю. Відпочивала одного вечора молода красуня під квітучою яблунею і побачила, як мати вийшла з сараю.

     Розлютилася дружина, прибігла до чоловіка: "Якщо хочеш, щоб я жила з тобою, убий мати, вийми з її грудей серце і принеси мені". Не здригнулося серце синівше, зачарувала його небачена краса дружини. Каже він матері: "Ходімо, мамо, купуємося в річці". Ідуть до річки кам'янистим берегом. Спіткнулася мати об камінь. Розсердився син: Що ти, мамо, спотикаєшся? Чому не дивишся під ноги? Так ми до вечора йтимемо до річки”.

     Прийшли, роздяглися, викупалися. Пішов син із матір'ю в діброву, наламав сухого сучча, розпалив багаття, убив матір, вийняв із грудей серце. Поклав на розжарене вугілля. Спалахнув сучок, тріснув, полетів куточок, вдарив і синові обличчя, обпалив. Зойкнув син, закрив долонею обпалене місце. Стрепенулося серце материнське, що горіло на повільному вогні, прошепотіло: “Сину мій рідний, тобі боляче? Зірви листок подорожника, ось росте біля вогнища, приклади до обпаленого місця, до листа подорожника приклади серце материнське ... Потім у вогонь покладеш”.

    Заридав син, схопив гаряче материнське серце в долоню, вклав його в роздерті груди, облив гарячими сльозами. Зрозумів він, що ніхто й ніколи не любив його так палко і віддано, як рідна мати.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Курогло Надія
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку