"Садок вишневий коло хати"

Про матеріал
Тема: Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати» - поезія «інформації» Мета: навчальна – висвітлити учням поезію «Садок вишневий коло хати»; формувати вміння відтворювати ностальгійні почуття митця й описувати власні настрої, викликані художніми образами; виховна – виховувати любов до материзни, насолоду від творів мистецтва, які викликають різні асоціації й образи (зорові, слухові, дотикові тощо); розвивальна – розвивати в учнів допитливість, вміння інформаційного пошуку й компаративного його осмислення. Обладнання: підручник, «Кобзар» Шевченка, портрет митця, відеозапис «Садок вишневий коло хати», учнівські ілюстрації, кросворд. Тип уроку: формування й удосконалення вмінь і навичок. Міжпредметні зв’язки: історія України, образотворче мистецтво, українська мова, музичне мистецтво. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань Учитель. Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не знали основних віх його життя. На попередньому уроці ми познайомилися з життям і творчістю Кобзаря. Давайте пригадаємо ключові моменти життя Т.Г.Шевченка розгадавши кросворд
Перегляд файлу

Урок

з української літератури

5 клас

 

Тема:                                           Тарас Шевченко.

«Садок вишневий коло хати» - поезія «інформації»

 

Мета:   навчальна – висвітлити учням поезію «Садок вишневий коло хати»; формувати вміння відтворювати ностальгійні почуття митця й описувати власні настрої, викликані художніми образами;

 виховна – виховувати любов до материзни, насолоду від творів мистецтва, які викликають різні асоціації й образи (зорові, слухові, дотикові тощо);

 розвивальна – розвивати в учнів допитливість, вміння інформаційного пошуку й компаративного його осмислення.

 

Обладнання:  підручник, «Кобзар» Шевченка, портрет митця, відеозапис «Садок вишневий коло хати», учнівські ілюстрації, кросворд.

 

Тип уроку:  формування й удосконалення вмінь і навичок.

 

Міжпредметні зв’язки:   історія України, образотворче мистецтво, українська мова, музичне мистецтво.

 

ХІД УРОКУ

 

І.   Організаційний момент.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

 

Учитель. Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не знали основних віх його життя. На попередньому уроці ми познайомилися з життям і творчістю Кобзаря.

Давайте пригадаємо ключові моменти життя Т.Г.Шевченка розгадавши кросворд

 

  1. Розгадати кросворд.

 

  1. В якому селі народився Т.Г.Шевченко (с.Моринці)
  2. Рік народження поета – (1814 рік).
  3. Ім’я матері та старшої сестри Тараса. (Катерина)
  4. Як називається перша збірка поезій? («Кобзар»)
  5. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)
  6. У яке місто було перевезено прах Шевченка? (Канів)
  7. Як називається гора, де знаходиться могила поета? (Чернеча)

 

 

Запитання

Нещодавно ми відзначили 175-річчя з виходу першої збірки «Кобзар»

  • У кого вдома є «Кобзар»?
  • Як часто звертаються до цієї книги у вашій родині? Чи доводилося вам відкривати книгу, яка стала святинею для українського народу?

Давайте зараз разом перегорнемо окремі сторінки «Кобзаря» - святої для всіх українців книги, пригадаємо окремі поезії Т.Шевченка.

Поетична композиція (попередньо підготовлені учні декламують вірші Т.Шевченка на фоні ліричної української мелодії)

Невидайло Ангеліна прочитає уривок з балади «Тополя» «По діброві вітер виє»

 

По діброві вітер віє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий –
Нащо зеленіє?
Кругом поле, як те море
Широке синіє. ("Тополя")

 

Гладка Влада продекламує уривок з поеми «Княжна» «Село на нашій Україні»

Село на нашій Україні –

Неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво. А кругом

Широколистії тополі,

А там і ліс – і ліс, і поле,

І сині гори за Дніпром.

Сам Бог витає над селом…

 

 

Обговорення

  • Що, на вашу думку, поєднує вірші Т.Г.Шевченка, які ви тільки-но прослухали? (У них зображені картини природи. Це пейзажна лірика).
  • Які явища природи поетично змальовує поет? (Віє вітер, тече річка, цвіте червона калина, щебечуть пташки, зеленіють верби, сходить сонце, цвітуть сади тощо)

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІV. Сприймання і засвоєння нового матеріалу

 

А щоб краще зрозуміти цю поезію, нам треба знати ІСТОРІЮ ІІ СТВОРЕННЯ

Розповідь учня про історію створення вірша

Важко навіть уявити, що теплий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченко створював у холодному підземеллі з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.

Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у в’язниці, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав „У казематі”. І серед них – „Садок вишневий коло хати”.

 Можна уявити, як поет з нестерпним сумом згадував ті хвилини особливого сімейного щастя, яке переживала вся родина, збираючись весняними і літніми тихими вечорами в садку за вечерею. Ми зможемо відчути цю особливу атмосферу, коли прочитаємо  невеличкий уривок із повісті Степана Васильченка «У бур’янах», де описано одну таку вечерю. Правда, у той вечір настрій родини був пригнічений. Давайте дізнаємося, що ж трапилося того вечора в родині Шевченків.

 

Робота з текстом вірша Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати»

Перегляд відеозапису

 

Виразне декламування вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати»

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

 

Сім'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.

 

Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих.

 

Бесіда  за  змістом

  1. Яку пору року описано у творі? Знайдіть у тексті твору ознаки, які вказують на те, що дія у вірші відбувається саме у травні.(Цвітуть вишні, хрущі гудуть, «плугатарі з плугами йдуть», спів соловейка).
  2. Як поет описує родину? А ви часто вечеряєте всією родиною? Коли це буває?
  3. Чому, на вашу думку, донька подає вечеряти? (Допомагає втомленим батькам.). 
  4. Що означає вислів «а мати хоче научати, так соловейко не дає»?
  5. «КОЛЬОРОВИЙ НАСТРІЙ»

Якими кольорами ви б передали настрій вірша «Садок вишневий коло хати»? Чому? Чи погоджуєтесь ви з тим, що у вірші відчувається тиха радість?

(виберіть кольори, які передають настрій вірша)

 

«Юні художники»

Розглянемо ілюстрації до вірша учнів, які прочитавши цей вірш змогли передати його на папері:

  • власні малюнки до вірша.
  • Опишіть, що саме ви намалювали, які кольори використали.  

(учні виходять із своїми малюнками)

 

А тепер ваша черга показати, як Ви декламуєте вірші (3 учні)

 

Виразне читання вірша учнями (3 учні).

 

Аналіз тексту поезії за запитаннями:

 

Практична робота

 

 

Приклади з поезії

Бачимо(зорові)

садок вишневий, батьківську хату, плугатарів з плугами,  сім’ю, що вечеряє коло хати, вечірню зіроньку

Чуємо(слухові)

хрущі над вишнями гудуть, співають дівчата, витьохкування соловейка, тишу

 

 

    -  Завдяки ж чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської сім’ї?

    (за допомогою зорових і слухових образів, які створює поет)

 

    -  То що ж ми бачимо, читаючи поезію?

                         (садок вишневий, батьківську хату, плугатарів з плугами,  сім’ю, що вечеряє коло хати, вечірню зіроньку…)

 

    -  А що чуємо?

     (хрущі над вишнями гудуть, співають дівчата, витьохкування соловейка, тишу…)

янаписаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею. 

 

ІV. Підсумок уроку

Складання сенкану (асоціативного куща, гранування…)

 

 

 

 

 

Кобзар, пророчий,вірить,карається,Шевченко, віддає життя за Україну, талановитий, мучиться, бореться, безсмертний, патріот, люблячий, страждає, вірить у щасливе майбутнє народу, не кається, хоче бачити українців вільними, сподівається

=Кобзар

Талановитий, люблячий

Карається, мучиться, не кається,

Віддає своє життя за Україну

Патріот

=Кобзар

Безсмертний, пророчий,

Бореться, страждає, любить,

Вірить у щасливе майбутнє народу

=Кобзар

Страждаючий,  ніжний, люблячий

Вірить, любить, сподівається

Хоче бачити українців вільними

Шевченко

 

Відновити текст можна всі разом

 

Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

  1. Чи сподобався вам наш урок?
  2. Що особливо запам’яталося на ньому?
  3. Чи погоджуєтесь ви з тим, що «Кобзар» має бути в кожній родині?
  4. Чи порадите ви батькам придбати «Кобзар»? Чим аргументуєте таке прохання? 

 

V. Домашнє завдання. Вивчити вірш напам’ять.

Враховується в оцінку: *знання тексту,

               * логічні паузи, зупинки

      *акторська майстерність

 

VІІІ. Оцінювання учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 березня 2021
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку