Лицарство та відвага запорозьких козаків. «Прийом у запорожці».

Про матеріал
Тема. Лицарство та відвага запорозьких козаків. «Прийом у запорожці». Мета: подати відомості про фольклорний жанр переказ; закріпити уявлення про Запорозьку Січ, її місцезнаходження, побут, звичаї і обряди запорожців; продовжувати ознайомлювати дітей з історією України і героїзмом українського народу; формувати вміння переказувати текст, розвивати культуру мовлення; виховувати інтерес до вивчення історії свого краю, повагу до героїки наших предків, любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Урок: українська література.

Клас: 5

Тема. Лицарство та відвага запорозьких козаків. «Прийом у запорожці».

Мета: подати відомості про фольклорний жанр переказ; закріпити уявлення про Запорозьку Січ, її місцезнаходження, побут, звичаї і обряди запорожців; продовжувати ознайомлювати дітей з історією України і героїзмом українського народу; формувати вміння переказувати текст, розвивати культуру мовлення; виховувати інтерес до вивчення історії свого краю, повагу до героїки наших предків, любов до рідного краю.

Обладнання: підручник, епіграф, лист від козака, карта маршруту; шабля; ілюстрація козаків, козацького судна «Чайка», Запорозької Січі, видатних гетьманів України.

Тип уроку: засвоєння нових знань, урок-подорож.

Епіграф до уроку.

Козацька пісня в серці лине,

Хоч вже давно пройшли віки,

Ви зберегли нам Україну,

Навіки славні козаки!

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Діти, щоб дізнатися тему нашого уроку, я пропоную вам послухати поезію Я. Мельника.

Козацтво – слава України

За честь і гідність України,

За волю, правду і добро

Вони боролись щохвилини,

Їх кров лилася як вино!

Всіх ворогів вони долали,

Всі землі наші зберегли,

Завжди від лиха захищали

І гордо прапор наш несли!

Сини твоєї Батьківщини,

В них сила духу непоборна!

Козацтво – слава України,

Це гордість наша всенародна!

 

Бесіда:

  • Про кого йде мова у вірші?
  • Який би ви дали йому заголовок?

Отож, говоритимемо ми сьогодні про славних воїнів нашої країни. Ви вже дещо знаєте про минуле України, а щоб поглибити свої знання, давайте відправимось у подорож в минуле з допомогою карти, яку нам надіслали разом з листом козаки.

Тож зачитаємо листа, який надійшов нещодавно.

«Добрий день, діти!

Ми потребуємо вашої допомоги. Із Запорозької Січі раптово зникла наша реліквія – чарівна шабля, а на її місці лежала карта з запискою «Шаблю отримаєте тільки тоді, коли пройдете ряд випробувань. Головна умова: вам повинні допомогти у пошуках діти». Шлях дуже тернистий. Вам потрібно буде подолати багато перешкод, виконати безліч складних завдань. Справляться лише сміливі, наполегливі і відважні. Ми щиро сподіваємось на вашу допомогу.

                                                                                          З повагою, Козаки»

Отож, допоможемо козакам? А подорожуватимемо ми на козацьких човнах, які називаються «Чайки».

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Отож, перша наша зупинка «Зачарована галявина» («Підготовка до читання»).

  1. Вправа «Чарівні квіти» (Прочитати і пояснити значення слів з допомогою учителя на квітах)

Кирея, Україна, курінь, осідок, куліш, оселедець, чайка, кош, козак.

  1. Вправа «Зачаровані камінці» (Попереду нас невелике джерельце, яке можна перейти, стрибаючи на маленькі камінці. Кожен камінець – одне питання). (Бесіда).
  • Що означає слово «Україна»? (Держава).
  • Що означає слово «козак»? (Вільна людина)
  • Як називалося козацьке військо? (Кош)
  • Як називалися хатки, в яких жили козаки? (Курені).
  • На кого нападали козаки-запорожці? (На турків і татар).
  • На якому острові розмістилася Січ? (Хортиця)
  • Де був осідок запорожців? (На Дніпрі).
  • Як голосували козаки? (Підкидали шапки вгору).

Молодці! Ви добре виконали перше завдання. Рухаємося далі.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Отож, наступна наша зупинка «Загадкова печера». Пояснення вчителем нового матеріалу.

У часи, коли люди ще не вміли писати й читати, знання про історичні події передавалися з уст у вуста. Наші предки розповідали про значні дати, події, про героїчні вчинки, про подвиги. Так створювалися перекази – твори усної народної творчості, у яких ішлося про історичні події та народних героїв.

 Козаччина – доба небаченого піднесення народного духу, доба видатних державних, військових, церковних та культурних діячів – будівничих національної державності, які уславили Україну, зробили її знаною в усьому світі. Історики вважають, що перша згадка про козаків датована 1492 роком. Осередком козаччини стало Запоріжжя, де численні острови між рукавами Дніпра давали козакам безпеку, захист і змогу укріпитися. З ХVІ ст. чисельність козаків постійно зростала. У запорозьке козацтво приймали всіх незалежно від походження та національності. Основною умовою була православна віра. Тому Запорозьку Січ називали «Християнською козацькою республікою».

Січі були притаманні ознаки республіки: власна територія, система виборних органів влади, правові звичаї, військо. Серед найвидатніших козацьких вождів – Самійло Кішка, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Сірко, Петро Дорошенко, Іван Мазепа, Пилип Орлик та ін. Всі вони були видатними державними й політичними діячами, носіями ідеї незалежної, самостійної Української держави. Козаки піднялися у військовій справі до рівня кращих європейських армій ХVІІ – ХVІІІст.. Народ ставився до запорожців з повагою і любов’ю, сприймав їх як символ мужності, честі, людської і національної гідності. Епоха козацтва створила багатогранну, глибоку духовність, що стала гордістю і окрасою української культури. День українського козацтва відзначається щорічно 14 жовтня в день свята Покрови Пречистої Богородиці.

Сьогодні ми з вами ознайомимося з народним переказом. Прочитайте назву, записавши букви у вірному розташуванні.

 Р и й о п м   у    п о ж ц і р о з а

Молодці! І з цим завданням ви впоралися.

Наступна наша зупинка «Героїчна». Нам потрібно вузенькою стежкою пройти крізь високі гори.

  1. Читання тексту вчителем. Питання до прочитаного: «Про кого йде мова в творі?».
  2. Словникова робота ( пояснення вчителем слів за питаннями учнів).
  3. Чистомовка.

Ки-ки-ки – ми сміливі козаки.

Ни-ни-ни- України ми сини.

  1. Повторне читання твору дітьми.
  2. Бесіда за прочитаним:
  • Чи важко було стати козаком?
  • Яке випробування придумали запорожці для кандидатів?
  • Чому не всім вдавалося пройти це випробування?
  • Якими рисами мала володіти людина, щоб стати козаком?
  • Дайте характеристику першому та другому хлопцю.
  1. Фізкультхвилинка.

Гра «Показуха». Покажіть:

  • Оселедець козака.
  • Козак скаче на коні.
  • Козак б’ється з ворогами.
  • Підкрадається, щоб захопити ворога.
  • Козак у дорозі.

Молодці! І з цим завданням ви з успіхом справились.

Отож, наступна наша зупинка «Фольклорна». Ми прибули до старовинного замку. Щоб відчинилась брама, нам потрібно виконати завдання.

  1. Скарбничка думок народу. Поєднайте стрілочками початок прислів’я та його завершення.

На козаку…                                         ні тучі, ні грому.

Де козак…                                           цінити побратимство звик.

Козак не боїться…                             нема знаку.

Степ та воля…                                    веретено, ніж напасти вдвох на одного.

Козаку лучче поміняти шаблю на… козацька доля.

Козак – усім народам друг…            там і слава.

Козак – слабкому захисник…           міцний, лицарський у нього дух.

  1. Вправи на увагу. З’єднайте слова, що римуються.

Ремінець      люлька       воювали      козаки

          Нападали    камінець     кулька         вояки

  1. Скласти сенкан «Козаки».

Молодці! Ви подолали всі перешкоди.

V. Підсумок уроку.

Остання наша зупинка «Чарівний дуб».

Вчитель. Ми з вами подолали дуже довгий і важкий шлях. Прямо перед нами  в саду замку бачимо величезний старий дуб. Останнє завдання: потрібно відгадати загадку. Як відгадаємо, то знайдемо скарб, який довго шукали.

Лицарю сестриця,

З нею він в бою, мов криця.

Зброя честі козака

Гарна і дзвінка яка! (Шабля).

Молодці! Ми виконали всі завдання і знайшли козацьку реліквію. Ой, гляньте, нам надійшов лист. Давайте прочитаємо:

«Дорогі діти! Дійшли до нас чутки, що всі завдання ви виконали на «відмінно» і знайшли нашу реліквію. Ми дуже вам вдячні. Ви довели, що знаєте багато про історію Запорозької Січі, про козаків, любите свою Батьківщину, рідну мову. Шануйте й надалі їх і ніколи не залишайте товариша в біді.

                                                           З повагою, Козаки»

 Діти! Ви всі відмінно виконали завдання, а винагородою є для вас почесна грамота і значок справжнього козака, які вам передали побратими. (Кожній дитині).

VІ. Домашнє завдання.

Дорогі діти! Козаки впевнені, що ви й вдома добре попрацюєте і виконаєте завдання.

  1. Читати народний переказ «Прийом у запорожці», вміти переказувати.
  2. Написати листа козаку.
  3. Намалювати малюнок. Яким ви уявляєте сучасного запорозького козака.
docx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
1892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку