Самоаналіз уроку виробничого навчання

Про матеріал
Самоаналіз уроку – це аналіз, самооцінка навчального заняття в цілому, чи окремих його елементів відповідно до загальноприйнятих вимог та принципів уроку. Для ефективного самоаналізу потрібно визначити вимоги до сучасного уроку, дотримання яких є критерієм якості проведеного уроку професійно-практичної підготовки.
Перегляд файлу

Самоаналіз уроку виробничого навчання

Майстерність майстра виробничого навчання - поняття багатогранне, воно охоплює різні сторони його  творчої діяльності: це глибоке знання предмету і вільне володіння ним; це вміння найефективнішими методами передати свої знання та вміння учням, враховуючи рівень їх інтелектуального розвитку; це вміння  сформувати позитивні якості сучасного конкурентноспроможного робітника в своїх учнів; це вміння передбачити результати своєї праці.

Такі вміння  приходять  не самі собою, вони приходять з досвідом і залежать від  педагогічних здібностей, від бажання удосконалювати ці здібності, від любові до дітей. Сприяти цьому може постійний аналіз власної роботи, самоаналіз своїх уроків, що дасть змогу виявити недоліки в проведенні занять та підвищити ефективність навчання.

Самоаналіз уроку – це аналіз, самооцінка навчального заняття в цілому, чи окремих його елементів відповідно до загальноприйнятих вимог та принципів уроку.

Для ефективного самоаналізу потрібно визначити вимоги до сучасного уроку, дотримання яких є критерієм якості проведеного уроку професійно-практичної підготовки.

 

Вимоги до уроку виробничого навчання

 

Загально педагогічні

дидактичні

психологічні

гігієнічні

Пріоритет особистості учня

Раціональне використання кожної частини уроку

Врахування психологічних можливостей учнів

Нормальні умови праці, гігієна

Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів

Раціональна єдність словесних, науково-практичних методів, інноваційних технологій, але при цьому майстер забезпечує їх оптимальне поєднання

Розумна вимогливість

Чергування видів діяльності

Орієнтація на процес навчання

Зв’язок з раніше вивченим

Педагогічна етика та педагогічний такт

Безпека праці

Орієнтація на особисті досягнення учня

Формування в учнів самостійно здобувати знання

 

Морально-психологічні умови

 

Створення емоційно-актуального фону уроку

Індивідуалізація та диференціація навчального процесу

 

 

Педагогічний такт, культура мови

Використання передового виробничого досвіду

 

 

 

Пізнавальна самостійність учнів

Заохочення учнів до знаходження свого способу роботи

 

 

 

Чітке визначення освітніх, виховних і розвиваючих завдань уроку

Урок –це цілісна система взаємодії майстра та учня на основі співробітництва

 

 

Безперервний поступ

Має точне дидактичне призначення  ( засвоєння нових знань, закріплення)

 

 

Спрямування на високі кінцеві результати

Розвиток навчально-пізнавальної діяльності та управління нею (стимулювання, контроль)

 

 

Будується на основі програмних вимог, можливостей майстра, має тісний зв’язок з життям

Проходить за планом, але майстер готовий змінити хід уроку при необхідності

 

 

Врахування між предметних зв’язків

Кількість структурних елементів не повинна

перенасичувати урок

 

 

Вимоги до структури

Вірне визначення дидактичних і виховних завдань, типу, структури, поєднати урок з наступним, дібрати оптимальне поєднання методів, продумати систему показу...

 

Вимоги до організації уроку

Забезпечити охорону здоров′я , починати планувати урок з системи уроків з даної теми, підготовка ДЗН.

 

Вимоги до змісту уроку

Повинен бути виховуючим, виходити з принципів дидактики, виховувати культуру праці, висновки учнів повинні бути доказовими..

 

Вимоги до техніки проведення уроку

Повинен бути емоційним, темп і ритм оптимальним, зміна видів діяльності, керувати процесом навчання...

 

            Урок можна вважати ефективним, якщо на ньому забезпечується оптимальний зв'язок усього комплексу навчально-виробничих цілей, якщо увага і мислення учнів концентрується на основних, провідних завданнях теми, що вивчається, пробуджуються і розвиваються навчальні процеси, формуються потреби учнів у здобутті нових знань, умінь.

Усі ці вимоги до сучасного уроку мотивовані сучасною педагогікою. Проте вони не можуть бути здійснені без творчого ставлення педагога до організації навчання, без його майстерності. А майстерність вчителя багато в чому залежить від уміння аналізувати свої помилки.

 

 

Особливості проведення уроку виробничого навчання

 

Структурний елемент

Характерні особливості

Можливі недоліки

 

Вступний інструктаж

 

(поєднання пояснення і показу)

Оголошення теми, мети (навчальна, розвивальна, виховна)

 

Неточно сформульована мета, не оголошується тема

Мотивація, цільова установка

(пояснення призначення наступної роботи та її значення шляхом створення ситуації нового, організації бесіди, дискусії, демонстрації кращих зразків навчально-виробничих робіт)

 

Вказується лише вид подальшої роботи

Актуалізація (використання методів пошукового характеру, а не репродуктивних – питання чому?, поясніть?, порівняйте?), практична спрямованість повтору матеріалу

Невміння слухати учня

Дублювання теорії

Активізація всієї групи, випущені з поля зору окремі учень

Вивчення технічних вимог, еталонів робіт, документів письмового інструктування

 

Інструктування з позицій попередження помилок. Аналіз зроблених помилок учнями та способи їх попередження

Взагалі не визначені типові помилки

Пояснення і показ раціональної організації робочого місця

 

Пояснення і показ найбільш раціональних прийомів виконання трудових операцій із залученням учнів до пояснення нового матеріалу. Показувати  потрібно лише нові прийоми, раніше невідомі учням.

Спочатку показати у нормальному темпі, потім в уповільненому, виділити основні операції. Показ передових, високопродуктивних прийомів праці (розкривати умови та особливості максимально наближені до робочих)

Дублювання теорії, технічно неправильно показані прийоми.

Майстер не залучає до співпраці учнів, демонструє всі прийоми в т.ч. відомі учням.

 

Не використовуються ДЗН

Використання методів контролю та самоконтролю

 

Перевірка засвоєння учнями матеріалу (пробне відтворення учнями прийомів роботи)

Носить теоретичний характер (усне опитування)

Немає співпраці з учнями

Залучення учнів до самостійної роботи (планування, розбір технічної документації)

Майстер все пояснює сам, перенасичення інформацією, і учні не вміють пояснювати хід роботи

Пояснення ходу подальшої роботи, порядок виконання вправ.

 

Дотримання правил охорони праці

 

До роботи учні приступають тільки тоді, коли майстер впевнився в тому, що всі зрозуміли матеріал

 

Поточний інструктаж

 Чітке визначення навчальної діяльності учнів на уроці,    усвідомлення їх кожним учнем

Немає системи поточного інструктування, не оголошені критерії оцінювання

Включення кожного учня в роботу всієї групи

Вникає в роботу кожного Учня і випускає з поля зору всю групу

Розвиток вміння самостійного планування та аналізу роботи

Майстер дає готові вказівки по виправленню помилок

 Заохочення творчого підходу до вирішення виробничих  завдань

 

Виховуванняя культури праці

 

Раціональне використання часу, надання уваги якості роботи

Учні виконують роботу, а майстер не встигає її перевірити

Розвиток в учнів вміння самостійно визначати помилки, знаходити способи їх виправлення

 

Дотримання правил техніки безпеки

 

Цільові обходи (треба знати індивідуальні особливості учнів)

Носять формальний характер

Якщо учні роблять1 і ту ж помилку, зупинити виконання вправ та пояснити ще раз матеріал

Не слідкують за правильністю виконання робіт

Заключний інструктаж

Підведення підсумків, аналіз виконаних робіт, аналіз кращих робіт у відповідності з вимогами кваліфікаційної характеристики та в порівнянні з еталонами робіт. Аналіз помилок. Залучення учнів до обговорення

Не залучені учні до обговорення і оцінювання робіт. Аналіз носить формальний характер і не усуває недоліки. Майстер не показує , а чого навчились учні.

Заохочення учнів, які вносять пропозиції.

 

Оцінювання повинне бути об’єктивним.

Зауваження не носять педагог-гічний та виховний характер

Видача домашнього завдання

Немає пояснення алгоритму виконання

Питання для самоаналізу уроку майстром виробничого навчання

1.   Яке місце даного уроку в темі, розділі, курсі? Як він пов’язаний з попередніми? В чому специфіка цього уроку ? Який його тип?

2.   Дайте характеристику реальних навчальних можливостей учнів даного класу? Які особливості були враховані при плануванні уроку?

3.   Які завдання розв'язувалися на уроці:   навчальні, виховні, розвиваючі? Чи був забезпечений їх комплекс, взаємозв'язок? Які завдання були головними, стержневими?

4.   Чому вибрана структура уроку була раціональна для розв'язання цих завдань? Чи раціонально розподілено час на всі етапи уроку?

5.   На чому ( на яких основних завданнях, прийомах праці) акцентувалась увага і чи виділено головне, суттєве?

6.   Яке поєднання форм навчання вибране для   розкриття нових прийомів праці?

7.   Чи мотивувалась діяльність учнів на уроці та якими методами?

8.   Охарактеризуйте свою діяльність на уроці. Яке поєднання методів навчання використано на уроці? Обґрунтуйте ефективність їх вибору.

9.   Характеристика діяльності учнів та організація контролю за рівнем їх навчальних досягнень на уроці?

10. Які засоби навчання використовувалися на уроці? Чи були оптимальними зовнішні умови та обстановка уроку?

11. Чи дотримана чітка послідовність структурних елементів уроку виробничого навчання та методика їх проведення?

12. Які засоби використовувались для підтримання позитивної психологічної атмосфери та спілкування на уроці?

13. Як і за рахунок чого забезпечувалось на уроці раціональне використання часу ?

14. Які інновації використовувались на даному уроці?

15. Чи вдалося повністю реалізувати всі поставлені завдання? Якщо не вдалося, то які і чому?

 

 

 

 

Пам’ятка

самоаналізу уроку виробничого навчання

№ з/п

Структурні елементи аналізу уроку

Педагогічний коментар

1

Відповідність змісту уроку виробничого навчання  вимогам програми

- визначити рівень відповідності змісту навчального матеріалу вимогам відповідної теми програми;

- врахування міжпредметних зв’язків

2

Характеристика навчальних можливостей учнів

- визначити рівень навчальних досягнень учнів та психологічних особливостей колективу.

3

Обґрунтування вибору типу уроку

  • формування первинних умінь та навичок;
  • формування складних умінь та навичок;
  • виконання комплексних робіт;
  • контрольно-перевірочний;
  • комбінований.

4

Зовнішні умови і обстановка проведення уроку

  • забезпеченість дидактичними засобами навчання;
  •    наявність необхідного обладнання і інструменту;
  •    стан робочих місць;
  •    санітарно-гігієнічний стан навчальної майстерні, робочих місць учнів;
  •    своєчасний та організований початок та завершення робочого дня;
  •    дотримання правил безпеки праці.

5

Характеристика діяльності майстра виробничого навчання

  •  визначити ступінь володіння навчальним матеріалом;

- ступінь  володіння методикою викладання та показу трудових прийомів;

  • доцільність використаних методів роботи;
  • характеристика мови та доступність викладеного матеріалу;
  • навчальна взаємодія „майстер-учень”;
  • вміння виділяти головне;
  • педагогічний такт.

6

Характеристика структурних елементів

Вступний інструктаж

Організаційна частина

 

 

Актуалізація знань

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснення нового матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поточний інструктаж

 

 

 

 

 

 

 

 

Заключний інструктаж

 

 

 

  •    організованість учнів;
  •    чіткість рапорту чергового про присутність учнів;
  •    зібраність майстра виробничого навчання, його зовнішній вигляд.

- правильність визначення теми та мети уроку;

  •     цільова установка ( які нові знання здобудуть учні);
  •     форми перевірки знань, умінь, навичок учнів, їх доцільність та практична спрямованість;
  •     якість знань учнів, вміння їх використовувати у виробничих ситуаціях;
  •     залучення максимальної кількості учнів до повторення;
  •     використання варіативності в навчальній діяльності;
  •     об’єктивність та аргументованість відповідей;
  •     раціональне використання часу.
  •    доведення до учнів плану викладу навчального матеріалу;
  •    мотивація необхідності у здобутті нових знань, умінь;
  •    методика показу трудових прийомів ( робочий, уповільнений темп), показ лише нових, невідомих для учнів прийомів;
  •    виділення характерних помилок (декілька);
  • використання ефективних трудових прийомів;
  •    відображення сучасних досягнень техніки, передових прийомів праці;
  •    способи активізації пізнавальної діяльності учнів;
  •    диференційований підхід , поєднання колективних та індивідуальних форм роботи з учнями;
  •    організація та методика закріплення вступного інструктажу, пробне виконання учнями прийомів та способів виконання робіт;
  •    ступінь засвоєння учнями матеріалу вступного інструктажу;
  •    способи вирішення виховних задач;
  •    розбір інструкційної та інструкційно-технологічної документації та пояснення алгоритму роботи;
  •    відповідність вправ вимогам програми, правильність вибору навчально-виробничих робіт;
  •    повідомлення критеріїв оцінювання виконуваних робіт;
  •    планомірність обходу робочих місць учнів, охоплення учнів  поточним інструктажем, своєчасність надання допомоги;
  •    розвиток контролю та самоконтролю учнів під час виконання вправ;
  •    контроль за раціональним використанням учнями робочого часу;
  •    методика і організація контролю і прийому виконаних робіт.

- повідомлення про досягнення мети;

- підведення підсумків і аналіз  виконаних навчально-виробничих завдань,  розбір типових помилок і шляхів їх усунення;

-  аналіз оцінок із залученням учнів до обговорення;

- аналіз кращих робіт, заохочення учнів;

- видача домашнього завдання з алгоритмом його виконання.

7

Результативність проведеного уроку

  •    реалізація намічених  мети і завдань уроку, наскільки повно і точно розкритий зміст програми;
  •    рівень засвоюваності навчального матеріалу;
  •    раціональне використання часу.

 

Література:

  1. Ничкало Н.Г. Педагогічна книга майстра виробничого навчання. – К. Вища школа, 1994
  2. Шевчук С.С. Урок виробничого навчання у закладах ПТНЗ. Методичні рекомендації. – Д, 2003
  3. Конаржевський Ю. Аналіз уроку. –  Завуч , 2000, №3.
  4. Постельняк А. Типові недоліки в роботі  керівників шкіл по відвідуванню і аналізу уроків. Азбука управління, Кіровоград,  1998, -  Директор школи, 1999, № 14
  5. Відвідування та аналіз уроку  адміністрацією школи. -  Все для вчителя, 2001,

№ 30

  1. Огородник Т. Системний підхід до діяльності вчителя і аналізу уроків. -    Відкритий урок, 2002, № 5
  2.  Кириленко І., Кузнєцов О. Методичний аналіз уроку. -  Завуч,2002, № 36
  3.  Морочковська І. Схема психологічного аналізу уроку. -  Шкільний світ, 2001,

№ 15

  1. Калинович Я. Типи уроків. Схеми аналізу уроків різних типів. - Директор школи, 2001, №3
  2.  Пройда А, Свіржевський М. Схема аналізу  уроку. Методичні рекомендації. - Завуч,2001, № 35
  3.  Основні типи і види аналізу уроку. -  Все для вчителя, 1997, № 17-18
  4.  Перехейда О., Комісарова  І.  Основні типи і види аналізу уроку. - Директор школи, 1997, №5
  5. Соколова Т. Керувати зовсім не просто: системний підхід до аналізу уроку. -     Директор школи, 1997, № 1
  6.  Вербицька Н., Бодряков В.  Методика трьохстороннього аналізу. - Директор школи, 1998, №1
  7.  Критерії оцінки проведеного уроку.–  Все для вчителя, 1998, № 1-2
  8.  Махмутов М. Современный  урок.–  М. Педагогика, 1985
  9.  Рудик П. Аналіз уроку.–  Директор школи, 1999, № 3
  10.  Гладунський В. Урок. Методики аналізу.– Львів, Каменяр, 1996           
  11.  Лейкін М. Деякі питання  підготовки і аналізу уроку. -  Директор школи, 1999, №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підібрала матеріал: методист Корж Н.М.

1

 

doc
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
2309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку