Брінцова В.Є.
викладач ЦК фінансів, банківської справи, страхування та маркетингу
Відокремлений структурний підрозділ Технологічний фаховий коледж Дніпровського державного технічного університету
Єдність процесу навчання і виховання студентів.
У вузькому педагогічному значенні виховання - процес, спрямований на розв'язання конкретних виховних завдань щодо формування, розвитку і професійної підготовки особистості.(1)
Процес навчання передусім сприяє формуванню наукового світогляду студентів на основі засвоєння системи наукових знань про природу, суспільство і людину, вихованню відповідного ставлення до життя і до самих себе.
Процес виховання охоплює різні завдання, розгортається різними напрямами. Ефективність педагогічного процесу залежить від того, наскільки виховання здатне передбачити необхідність розв’язання конкретних виховних завдань, цілісність підходу до виховання, інтеграція та диференціація спільної діяльності викладачів і студентів.
Призначенням виховання є забезпечення взаємодії між поколіннями, сприяння становленню індивідуума, що передбачає адаптацію підростаючих поколінь до життя в певних соціально-економічних реаліях.(3)
Перед викладачами завжди стоїть подвійний об'єкт: особистість і суспільство. Змінюючи особистість, змінюємо суспільство; зміна суспільства впливає на формування особистості кожної людини.
Ідеалом виховання в нашому суспільстві є гармонійно розвинена, високоосвічена, соціально активна й національне свідома людина, що наділена глибокою громадянською відповідальністю, високими духовними якостями, родинними й патріотичними почуттями, є носієм кращих надбань національної та світової культури, здатна до саморозвитку і самовдосконалення. (1)
Сутність педагогічного процесу полягає в єдності навчання, виховання і розвитку. Саме цим обумовлюються його функції:
Роль лічності викладача в освітянському процесі значна. Це не тільки передача необхідної научної інформації, а також процес взаємодії викладача і студентів.
На практиці, студенти з цікавістю вивчають дисципліну, яку викладає викладач, до якого ставляться з повагою. Тому поведінка викладача, образ життя і його відношення до своєї роботи впливають на студентів.
Результативність виховного процесу залежить від певних педагогічних умов, серед яких особливо значущим є співвідношення позиції особистості і системи педагогічних впливів.
Основні напрями виховання реалізуються у навчальних закладах у процесі навчання та позааудиторної діяльності студента.
Позааудиторна виховна робота у вищому навчальному закладі проводиться на основі студентського самоврядування, активності і самостійності студентів за умови керівної ролі студентського активу і педагогічної допомоги викладачів. Позааудиторна робота стимулює формування особистості студентів.
Реалізація виховної роботи у студентських групах здійснюється через кураторів. Це управлінська ланка, яка взаємодіє з іншими у системі позааудиторної виховної роботи і забезпечує її організацію на рівні студентської академічної групи. Результатом діяльності куратора є набуття молодою людиною соціального досвіду поведінки, формування національної самосвідомості, ціннісних орієнтацій і розвиток індивідуальних якостей особистості.
Викладач, готуючись до уроку, повинен чітко визначити його освітню, розвиваючу і виховну мету.
Розумове виховання орієнтоване на розвиток інтелектуальних здібностей людини, зацікавлення пізнанням навколишнього світу й себе.
Принципи:
Отже, виховання студентів - процес творчий, зорієнтований на проблеми, пов'язані зі специфікою вищого навчального закладу, на особливості регіону. Вищі навчальні заклади освіти мають стати школою саморозвитку, самоуправління, самодисципліни, свідомої відповідальності, співробітництва і творчості викладача й студента.