Головне завдання вчителя — зробити навчання цікавим. Для учня це — посильним і успішно-результативним, для вчителя — радісним. Найбільша цінність — це особистість дитини. Все, що робиться, робиться для неї, для її навчання, виховання, розвитку. Уроки математики повинні бути насамперед цікавими, збуджувати в учнів прагнення більше знати, розуміти, глибше засвоювати матеріал, формувати науковий світогляд і критичне мислення.
Самоаналіз
використання методів навчання
вчителем математики
Павлишин Марти Теодорівни
Моє педагогічне кредо є таким:
Складне зробити простим,
Просте зробити звичним,
Звичне зробити приємним.
Головне завдання вчителя — зробити навчання цікавим. Для учня це — посильним і успішно-результативним, для вчителя — радісним. Найбільша цінність — це особистість дитини. Все, що робиться, робиться для неї, для її навчання, виховання, розвитку. Уроки математики повинні бути насамперед цікавими, збуджувати в учнів прагнення більше знати, розуміти, глибше засвоювати матеріал, формувати науковий світогляд і критичне мислення.
Пошук і вибір способу побудови уроку потрібно пов'язувати з формуванням умінь учнів спостерігати, аналізувати, узагальнювати, формулювати гіпотези, ставити запитання, висловлювати і відстоювати свої думки, оперувати навчальним матеріалом, а також із розвитком мислення, уваги, уяви, пам'яті учнів, з вихованням пізнавального інтересу, самостійності у здобутті знань, моральності, культури. А найголовніше, щоб на уроках завжди панувала атмосфера довіри, взаєморозуміння, доброзичливості.
Завдання педагога — допомогти особистості дитини зростати в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, дати зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно докласти зусиль. Саме через створення ситуації успіху вчитель математики досягає бажання учнів вивчати цей складний предмет, залучає своїх вихованців до участі в творчо-пошуковій, науково-дослідницькій роботі, допомагає учням долати труднощі, відчути радість перемоги, впевненість у власних знаннях. Отже, дитину спочатку потрібно навчити хотіти і любити, а вже потім, знати і вміти.
Систему своїх уроків намагаюся побудувати так, щоб учні працювали з повною віддачею сил, з інтересом. Готуючись до уроків, дотримуюсь таких правил:
• Урок має бути продуманим до дрібниць, щоб його етапи логічно випливали один з одного, а учні розуміли, чому, що і за чим вони роблять на занятті.
• Корисно діяти за принципом «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути», Усе, що вчитель говорить, бажано втілювати в зримі образи. Наочність має бути динамічною, щоб показати невидиме: хід міркувань, зв'язок між поняттями.
• Учнів потрібно ретельно готувати до усвідомлення теми уроку, а не записувати її наперед.
• Дати можливість навіть слабкому учневі отримати високу оцінку.
• На уроці повинно бути цікаво. Адже без емоцій, без переживань розум не напружується. Зацікавленість виникає там, де вчителю вдається захопити дітей своєю емоційністю.
Підтримання бажання вчитися вимагає зміни способів і форм сприйняття нового, створення різних ситуацій для застосування вивченого. Виховання ж інтересу передбачає реалізацію багатьох методичних прийомів, пошук і застосування різних технологій навчання.
Тому працюю над проблемою «Впровадження нових розвиваючих технологій та практичного спрямування уроків математики».
Використовуючи елементи інтерактивного навчання, створюються умови, за яких кожен відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
В організації та проведенні моїх уроків лежить системний підхід, основою якого є відомий логічний ланцюг:
Мета |
Засоби |
Рузельтат
|
В особистісно орієнтованому підході намагаюсь забезпечити роботу цього ланцюга для кожного учня індивідуально. Діти мають розуміти, що їхні зусилля спрямовані на самовдосконалення. В учнів слід розвивати рефлексії. Потрібно спрямовувати на себе критичний погляд, вчити один одного, порівнювати свої думки з думками інших, активно співпрацювати з однокласниками та вчителем, критично осмислювати інформацію педагога.
Після участі у психолого-педагогічному семінарі «Методи навчання та активізації пізнавальної діяльності учнів», ознайомившись з літературою з цього питання та пам'яткою «Методи та прийоми навчання», вважаю, що під час проведених в цьому навчальному році уроків, дотримуючись принципів науковості, доступності, проблемності, наочності, доцільності, системності, послідовності та зв’язку з життям, використовувала словесні, наочні, практичні, пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові та репродуктивні методи навчання.
За рівнем активності учнів вони були :
пасивні - розповіді, лекції, пояснення, демонстрація схем, таблиць, наочності;
активні – контрольні та самостійні роботи(навчальні, діагностичні, контролюючі), виконання вправ та тестів, робота з книгою.
Основні методи навчання математики на мою думку:
На кожному уроці намагаюсь використовувати різні прийоми навчання, в залежності від етапу уроку:
«Поле чудес», «Втрачена інформація», «Займи позицію», «Знайди помилку», Цікаві факти,«Рефлексія»,«Вулика», «Шпаргалка», «Дивуй!»,« Математична мозаїка», «Математична розминка», «Інтелектуальна розминка», «Математичний крос», «Так — ні», «Вірю — не вірю», « Лови помилку», «Чомучка», «Опитування-естафета», «Учитель — учень» «Мім», «Взаємоопитування», «Мікрофон», «Приваблива мета», « Відстрочена відгадка», « Творча лабораторія», «Дерево рішень», «Конкурс запитань», «Прес-конференція»,« Експрес-тести», «Міні-практикум», « Світлофор», « Математичний диктант», «Нудьгувати ніколи!» , «Мозкова атака», «Твоя позиція», «Аналіз ситуації», «Коло ідей», «Акваріум», «Ажурна пилка», «Мені це цікаво», «Налаштуємося на математику!» , «Випереджальне, диференційоване, дуже корисне домашнє завдання».
Стратегії для заохочення:
1. Вираз: «Мені подобається...»
2. Вираз: «Я так само...»
3. Увага без подяки
4. Вираз: «Правильно»
5. Вираз: «Неправильно»
6. Подяка і нагороди для всіх
Девіз кожного учня: «Навчаючи когось — учуся сам!»
Результативність використання інноваційних технологій досягається тільки за умови, що прийоми впроваджуються не стихійно, а в так званій сітці, де здійснюється їх взаємозв’язок і логічна послідовність.