Самобутній характер пам’ятки Давньої української літератури – «Слово о полку Ігоревім»
Урок української літератури
Мітюхіна н.в., методист комунальної установи
«сккадовський районний методичний кабінет»
Тема: самобутній характер пам’ятки Давньої української літератури – «Слово о полку Ігоревім».
Мета: інтегруючи матеріали літератури, історії, живопису, узагальнити вивчений матеріал, удосконалювати вміння виразного читання, декламування, створення власних усних та письмових висловлювань, розвивати навички критичного мислення, аналізу та синтезу матеріалу, виховувати патріотизм,культуру мовлення, повагу до історичного надбання свого народу.
Науково-методичне забезпеченн: ілюстрації до «Слова…», книга зі змістом (хрестоматія), підручники, виставка книг різних років видань, перекладів, переспівів, презентація, індивідуальні друковані матеріали: тест на встановлення відповідності.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.
Перебіг уроку
Слово вчителя.
Перед тим як розпочати урок, потрібно налаштуватись на роботу. Я - вчителька, я - особистість, моє завдання вчити вас. А хто є кожен із вас у класі? (відповіді учнів, звернення до таблиці «Я» (аутотренінг). До прикладу
Я |
- школяр, навчаюсь |
Я |
|
Я |
|
Я |
|
Навчальні завдання:
1. Перевірити знання змісту твору.
2. З’ясувати історичний контекст існування твору.
3. Критично осмислювати вчинки персонажів та перебіг подій.
4. Самостійно створювати усні та письмові висловлювання.
5. Аналізувати висловлювання однокласників, аргументувати власну думку.
Є твори, що залишають зірковий слід в історії літератури. Запитай будь-кого з дорослих людей, чи знає він про «Слово», і кожен скаже – «так», навіть зачитає напам’ять уривки. А твір дійсно незвичайний, він переносить нас в ті далекі часи, коли тільки зароджувалася велика держава Київська Русь. У «Слові…» присутні елементи двох жанрів: прози й поезії. Перші видавці визначили його як Героїчну пісню, Сучасники – як Поему (поетичність метафор і порівнянь, ритмічна будова значної частини тексту, багата символіка) або Повість. Сучасні вчені відзначають, що тут наявні яскраво виражені епічні елементи, сильний ліричний струмінь, ритмізована мова, своєрідна композиція, що дає підставу вважати цей оригінальний високохудожній твір Героїчною поемою.
Багато матеріалу було нами опрацьовано, з’ясуємо, що ви запам’ятали з історичних та літературних довідок.
4. Швидкісне опитування (speed-сveshens).
5. Робота аналітичного характеру.
Ви сказали, що твір – пам’ятка давньоруської літератури. Отже він близький до УНТ, адже стоїть у витоках зародження української літератури.
Проаналізуйте, які ознаки «Слова» близькі до УНТ, доведіть висловлену думку.
6. Вправа на встановлення відповідності.
Визначення літературного тропа (Визначає форму проведення учитель: учень біля дошки, коментування, погодження або спростування відповідей; індивідуальна робота, коментування, погодження, спростування; робота в парах).
1. |
Епітети |
А |
Плаче Див, 10 соколів на стадо лебедів напускав, сумує Земля Руська |
2. |
Постійні епітети |
Б |
Плаче Ярославна, військо виступає |
3. |
Порівняння |
В |
Махнув мечем – військо лягло. |
4. |
Метафори |
Г |
Полечу зигзицею, |
5. |
Гіпербола |
Д |
Сірі вовки,шляхи незвідані. |
|
|
Е |
Старі слова, сумна повість, «золотий сон» |
7. Робота із текстом твору (логічно-текстова відповідність).
Учитель зачитує описову ситуацію, учні ілюструють змістом твору.
8. Вправа «перекладач».
Учитель зачитує уривки старослов’янською мовою. Діти зачитують відповідні українською, декламують напам’ять.
9. Робота індивідуально-творчого характеру.
На вашу думку, які образи найяскравіші? Чому? (Аргументована стисла відповідь).
Вживання в образ. Виступи дітей в образах героїв:
Іти обирають одну із тем, створюють власне письмове висловлювання від імені першої особи, озвучують написане, передаючи засобами виразного читання особливості емоцій обраного образу.
10. Мандри картинною галереєю.
Уявіть, що ви екскурсовод, проведіть екскурсію картинною галереєю(ілюстрації до твору).
Проблемне запитання. Як автор ілюстрацій використав колір для передачі глядачеві настрою героїв, передчуттів, ставлення до подій?
11. Підсумок-сенкан.
Що таке сенкан?
Друга назва поетичної форми? (Синквейн)
Має довільну чи сталу структуру?
Будова форми? (1 рядок – іменник, 2 – 2 прикметники, 3 – 3 дієслова, 4 – речення, 5 – іменник-синонім до 1)
Напишіть кожен свій сенкан про одного з героїв, про сам твір, можливо, про міфологічні чи астрономічні образи.
До прикладу.
Земля.
Руська, рідна.
Оберігає, попереджає, сумує.
Рідна ненька воїнам-дружинникам.
Батьківщина.
12. Оцінювання з коментуванням.
13. Заключне слово вчителя, подяка за урок.
14. Домашнє завдання: повторити вивчений матеріал, підготуватися до контрольної роботи «Давня українська література»