САМОПОВАГА ТА ЕГОЇЗМ

Про матеріал
Мета: 1. З'ясувати різницю між егоїзмом в його найгірших проявах і здоровим егоїзмом; дати можливість за¬зирнути у свій внутрішній світ, задуматись над своїм характером, вчинками ; 2. Розвивати логічне мислення, увагу, комунікативність, уміння аналізувати власні вчинки, давати їм моральну оцінку; 3. Виховувати у підлітків високі моральні якості. Форма проведення: година спілкування.
Перегляд файлу

Виховна година (7 клас)

 

Дата:

Клас: 7

Тема:  САМОПОВАГА  ТА  ЕГОЇЗМ .

Мета:  

  1. З'ясувати різницю між егоїзмом в його найгірших проявах і здоровим егоїзмом; дати можливість за­зирнути у свій внутрішній світ, задуматись над своїм характером, вчинками ;
  2. Розвивати логічне мислення, увагу, комунікативність, уміння аналізувати власні вчинки, давати їм моральну оцінку;
  3. Виховувати у підлітків високі моральні якості.

Форма проведення: година спілкування.

Обладнання:   роздавальний матеріал (Тест «Твоя самооцінка»).

Література: Інтерент ресурси: http://hotom.at.ua/load/klasnomu_kerivniku/godini_spilkuvannja_7_klas/10

ХІД ЗАНЯТТЯ

  • Привітання.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

У своїй діяльності людина виявляє певне ставлення не тільки о суспільства та інших людей, а й до себе. Навіть приймаючи рі­шення відносно самої себе, вона розв'язує певні суперечності, що потребують морального регулювання. Так, у вільний час люди­на може зайнятися спортом, якою-небудь грою, різними справа­ми тощо. Що саме вона обере, залежатиме від її ставлення до се­бе. Тому суспільство і виробило вимоги, які спонукають кожного дбати про самоповагу.

ВПРАВА «МІКРОФОН»

У чому полягає, на вашу думку, суть самоповаги?

(Після відповідей учнів учитель робить висновок: самоповага Це усвідомлення людиною своєї власної суспільної цінності як особи, Що має індивідуальні риси, гідні уваги інших.)

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Повага до себе ґрунтується на розумінні реальної цінності будь-якої особистості як найдовершенішої істоти. За висловом М. Горького, бути людиною на землі — чудова посада. Але бути людиною не означає тільки народитися,— нею треба стати.

Важливою складовою частиною поваги до себе є гордість бу­ти людиною — з її здатністю до благородних учинків, тонких по­чуттів і глибоких думок.

Крім сфери свідомості, повага до себе включає й вимогу прак­тичної реалізації в собі справді людських рис у сфері праці, спіл­кування та пізнання: Самоповага, передусім, передбачає розвиток своєї індивідуальності, вироблення світогляду і системи ціннос­тей, визначення свого місця в житті, піклування про розумовий, фізичний, моральний та естетичний розвиток. Повага до себе — багатогранна. Вона означає:

  •        мати свої погляди на речі та явища навколишнього світу, бути впевненим у їхній істинності та готовим відстоюва­
    ти їх як такі, що виправдали себе практично (людина без переконань або така, що нездатна їх виробити, принижує себе);
  •        брати участь у суспільній праці, бо тільки в діяльності здобувається повага до себе оточуючих, суспільства;
  •        прагнути сформувати в собі кращі якості, пам'ятати, що кожний особисто відповідальний за рівень свого розвитку та використання власних можливостей.

Нерозуміння сутності особистих цінностей, неувага до роз­витку кращих людських якостей призводять до хибних форм са­моствердження — до однобічного, отже, потворного розвитку, що пригнічує здібності (наприклад, прагнення «знайти себе» у вузь­кій сфері — споживання чи дозвілля).

Міра самоповаги виявляється також вимогливістю до себе: чим вимогливіша до своєї поведінки людина, тим більше вона поважає себе. Реалізується вимогливість до себе в процесі самовиховання — свідомого і цілеспрямованого розвитку в собі найбільш цінних якостей і потреб (інтелектуальних, моральних, суспільно-політич­них, естетичних і т. д.).

Вона передбачає додержання таких моральних норм:

  самокритичність, прагнення тверезо й реалістично оціню­вати свої переваги й недоліки, реалізовані й нереалізовані можливості;

  самодисципліна, самовладання й уміння володіти почуття­ми в інтересах гармонійного розвитку своєї особистості;

   піклування про розвиток своєї духовної культури, праг­нення опанувати все краще, що вироблено людством,— знання, соціальний досвід — і прилучитися до цього;

   турбота про свій фізичний розвиток, про чистоту й охай­ність у праці та побуті;

   непримиренність до поведінки, що руйнівно впливає на розвиток і становлення особистості,— до пияцтва, беззміс­товних ігор та видовищ, безцільного витрачання вільного часу.

Неповага ж людини до самої себе виявляється в її невимог­ливості до себе, у намаганні утверджувати себе засобами, які аж ніяк не прикрашають: запереченням традиційних форм поведін­ки, екстравагантністю зовнішнього вигляду і мови, навіть пияц­твом та хуліганством.

Такі форми самоствердження свідчать про слабкість розвитку інтелектуальних та естетичних смаків, про моральну і політичну незрілість, про нездатність людини переборювати скільки-небудь значні перешкоди. У таких випадках їй необхідна допомога.

Моральність осуджує поведінку людини, у якої самоповага, гордість стали надмірними і набрали антигромадських форм.

ВПРАВА «МІКРОФОН»

Для збереження міри самоповаги суспільство виробило мо­ральну норму — скромність. На вашу думку, що вона означає?

(Після відповідей учнів учитель робить висновок: скромність  реальний підхід людини до оцінки своєї гідності й усвідомлення її залежності від заслуг та гідності інших.)

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Скромність передбачає недопустимість протиставлення себе людям, готовність жити й працювати разом із ними в тих самих Умовах, недопустимість вимоги будь-яких привілеїв для се­бе. Бути скромним — значить бачити свої слабкості й недоліки, Нерозв'язані завдання і нереалізовані можливості, усвідомлювати Шкідливість лестощів: вихваляння людини руйнівне для неї.

Проте поняття скромності несумісне з приниженням особи, з невимогливістю до умов свого існування. Моральною цінністю скромність є лише в тому разі, якщо вона поєднується із самопо­вагою, з почуттям честі й гідності.

Одним із виявів скромності у поведінці є простота. Це — сві­домість моральної сили особи, її значущості й повноцінності, упевненість у правоті своїх позицій та дій; це — прагнення лю­дини не виділятися своєю незвичайністю. Простота означає щи­рість, відсутність хитрощів, розуміння їх безглуздості, визнання сили, що зумовлена чесною позицією в житті. Вона протилежна манірності в поведінці, пов'язаній із внутрішнім усвідомленням своєї неповноцінності.

На противагу скромності й простоті, порушенням міри само­поваги є самовдоволення — свідомість своєї мнимої переваги над іншими людьми. Воно небезпечне для особи тим, що припиняє її розвиток, розвиває нахили до самовихваляння, до несамокритичності: людина розучується переймати чужий досвід та прислуха­тися до порад інших.

Самовдоволення призводить до крайнього егоцентризму — людина постійно чекає від інших лише вихваляння кожного сво­го кроку і вимагає особливих для себе умов та переваг.

Егоїзм — морально-етичний принцип, який означає таку по­ведінку людини, коли вона віддає перевагу власним інтересам, нехтуючи інтересами суспільства та інших людей. Егоїзм не за­кладений у людській природі. Він — наслідок виховання. У ході виховання прояви егоїзму можуть бути зведені до мінімуму.

Егоїзм починається з дитячих капризів, яким весь час поту­рали, які спрямовані тільки на задоволення особистих бажань дитини. Капризи — особливість поведінки дитини, яка вира­жається в нерозумних і недоцільних діях та вчинках, в необґрунтованій протидії й опорові вказівкам, порадам, вимогам дорослих, у прагненні наполягати на своєму. Основний шлях попередження капризів: розумна організація життя й діяльності дитини, здорова атмосфера і правильні стосунки в родині, спокійна вимогливість і усунення надмірної уваги до бажань дитини.

Ми всі живемо в суспільстві, отже, залежимо від інших людей і маємо перед ними певні обов'язки. Обов'язок включає в себе ряд дій, справ, спрямованих на задоволення потреб інших людей, сус­пільства. Почуття обов'язку не властиве егоїстам.

 БЕСІДА

  1. Що таке, на вашу думку, здоровий егоїзм? Чи існує такий егоїзм? Наведіть приклади егоїзму і здорового егоїзму.
  2. Повагу до себе можна назвати здоровим егоїзмом?
  3. Яким чином обов'язок може вживатися із здоровим егоїз­мом?
  4. Фраза «Я нікому нічого не зобов'язаний (не зобов'язана)» свідчить про егоїзм?
  5. Чи може «здоровий егоїзм» допомогти позбутися комплексів?
  6. Кожна людина має право на власні слабкості, секрети, захоп­лення?
  7. Чи потрібно любити себе? Як не перейти межу в любові до себе?
  8. Примхи, капризування свідчать про егоїзм?
  9. Яка різниця між капризуванням і власною життєвою пози­цією?
  10.                    Про яку людину говорять, що вона поважає себе? З чого це видно?
  11.                    Про яку людину говорять, що вона не поважає себе? З чого це видно?
  12.                    Чи поважає себе той, хто просить, щоб зменшили вимоги до нього, полегшили завдання, вибачали за недоречності й по­милки?
  13.                    Чи принижує людину визнання і аналіз допущених нею поми­лок? Якщо вона нічого про них не говорить — чи це краще?
  14.                    Чи погоджуєтесь ви з таким розумінням скромності: «це тер­піння, непротивлення злу, всепрощення, свідомість свого без­силля і слабкості»?
  15.                    Чи можна вважати скромною поведінку юнака, який на про­позицію висловити свою думку з конкретного питання від­повів: «У моєму віці не слід мати особистих міркувань»?

ТЕСТУВАННЯ «ТВОЯ САМООЦІНКА»

На кожне запитання дай відповідь «так» (+) чи «ні» (-).

  1.   Ти щодня вимагаєш чого-небудь від батьків?
  2.   Тобі байдуже, чого хочуть інші?
  3.   У школі ти виконуєш тільки ті завдання, які оцінюються?
  4.   Тобі не подобається ділитись з іншими?
  5.   Ти вважаєш, що нікому нічого не зобов'язаний (не зобов'я­зана)?

Підрахуй, яких відповідей більше — «так» або «ні». Більше «так» — задумайся над своїм ставленням до інших. Ти ростеш егоїстом.

 

 

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Намагайтеся бути уважнішими до інших людей, тому що егоїс­тична поведінка шкодить співіснуванню людей у колективі, сім'ї. Людина повинна діяти з огляду на власні інтереси і вподобання, але не на шкоду інтересам близьких людей, суспільства. Дитина також має право на власну недоторкану «територію». Усе, що ми робимо, повинні робити з любов'ю і повагою до себе. Кожна лю­дина повинна дбати про себе, поважати себе, любити себе, тобто бути егоїстом у хорошому розумінні.   

Підведення підсумків:

  1. Що нового ви дізналися на сьогоднішній виховній годині?
  2. Що найбільше вам запам’яталось?
  3. Про, що ми сьогодні говорили на виховній годині?

 

doc
Додано
19 березня
Переглядів
569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку