Виховна година (7 клас)
Дата:
Клас: 7
Тема: САМОПОВАГА ТА ЕГОЇЗМ .
Мета:
Форма проведення: година спілкування.
Обладнання: роздавальний матеріал (Тест «Твоя самооцінка»).
Література: Інтерент ресурси: http://hotom.at.ua/load/klasnomu_kerivniku/godini_spilkuvannja_7_klas/10
ХІД ЗАНЯТТЯ
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
У своїй діяльності людина виявляє певне ставлення не тільки о суспільства та інших людей, а й до себе. Навіть приймаючи рішення відносно самої себе, вона розв'язує певні суперечності, що потребують морального регулювання. Так, у вільний час людина може зайнятися спортом, якою-небудь грою, різними справами тощо. Що саме вона обере, залежатиме від її ставлення до себе. Тому суспільство і виробило вимоги, які спонукають кожного дбати про самоповагу.
ВПРАВА «МІКРОФОН»
У чому полягає, на вашу думку, суть самоповаги?
(Після відповідей учнів учитель робить висновок: самоповага — Це усвідомлення людиною своєї власної суспільної цінності як особи, Що має індивідуальні риси, гідні уваги інших.)
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Повага до себе ґрунтується на розумінні реальної цінності будь-якої особистості як найдовершенішої істоти. За висловом М. Горького, бути людиною на землі — чудова посада. Але бути людиною не означає тільки народитися,— нею треба стати.
Важливою складовою частиною поваги до себе є гордість бути людиною — з її здатністю до благородних учинків, тонких почуттів і глибоких думок.
Крім сфери свідомості, повага до себе включає й вимогу практичної реалізації в собі справді людських рис у сфері праці, спілкування та пізнання: Самоповага, передусім, передбачає розвиток своєї індивідуальності, вироблення світогляду і системи цінностей, визначення свого місця в житті, піклування про розумовий, фізичний, моральний та естетичний розвиток. Повага до себе — багатогранна. Вона означає:
Нерозуміння сутності особистих цінностей, неувага до розвитку кращих людських якостей призводять до хибних форм самоствердження — до однобічного, отже, потворного розвитку, що пригнічує здібності (наприклад, прагнення «знайти себе» у вузькій сфері — споживання чи дозвілля).
Міра самоповаги виявляється також вимогливістю до себе: чим вимогливіша до своєї поведінки людина, тим більше вона поважає себе. Реалізується вимогливість до себе в процесі самовиховання — свідомого і цілеспрямованого розвитку в собі найбільш цінних якостей і потреб (інтелектуальних, моральних, суспільно-політичних, естетичних і т. д.).
Вона передбачає додержання таких моральних норм:
— самокритичність, прагнення тверезо й реалістично оцінювати свої переваги й недоліки, реалізовані й нереалізовані можливості;
— самодисципліна, самовладання й уміння володіти почуттями в інтересах гармонійного розвитку своєї особистості;
— піклування про розвиток своєї духовної культури, прагнення опанувати все краще, що вироблено людством,— знання, соціальний досвід — і прилучитися до цього;
— турбота про свій фізичний розвиток, про чистоту й охайність у праці та побуті;
— непримиренність до поведінки, що руйнівно впливає на розвиток і становлення особистості,— до пияцтва, беззмістовних ігор та видовищ, безцільного витрачання вільного часу.
Неповага ж людини до самої себе виявляється в її невимогливості до себе, у намаганні утверджувати себе засобами, які аж ніяк не прикрашають: запереченням традиційних форм поведінки, екстравагантністю зовнішнього вигляду і мови, навіть пияцтвом та хуліганством.
Такі форми самоствердження свідчать про слабкість розвитку інтелектуальних та естетичних смаків, про моральну і політичну незрілість, про нездатність людини переборювати скільки-небудь значні перешкоди. У таких випадках їй необхідна допомога.
Моральність осуджує поведінку людини, у якої самоповага, гордість стали надмірними і набрали антигромадських форм.
ВПРАВА «МІКРОФОН»
Для збереження міри самоповаги суспільство виробило моральну норму — скромність. На вашу думку, що вона означає?
(Після відповідей учнів учитель робить висновок: скромність — реальний підхід людини до оцінки своєї гідності й усвідомлення її залежності від заслуг та гідності інших.)
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Скромність передбачає недопустимість протиставлення себе людям, готовність жити й працювати разом із ними в тих самих Умовах, недопустимість вимоги будь-яких привілеїв для себе. Бути скромним — значить бачити свої слабкості й недоліки, Нерозв'язані завдання і нереалізовані можливості, усвідомлювати Шкідливість лестощів: вихваляння людини руйнівне для неї.
Проте поняття скромності несумісне з приниженням особи, з невимогливістю до умов свого існування. Моральною цінністю скромність є лише в тому разі, якщо вона поєднується із самоповагою, з почуттям честі й гідності.
Одним із виявів скромності у поведінці є простота. Це — свідомість моральної сили особи, її значущості й повноцінності, упевненість у правоті своїх позицій та дій; це — прагнення людини не виділятися своєю незвичайністю. Простота означає щирість, відсутність хитрощів, розуміння їх безглуздості, визнання сили, що зумовлена чесною позицією в житті. Вона протилежна манірності в поведінці, пов'язаній із внутрішнім усвідомленням своєї неповноцінності.
На противагу скромності й простоті, порушенням міри самоповаги є самовдоволення — свідомість своєї мнимої переваги над іншими людьми. Воно небезпечне для особи тим, що припиняє її розвиток, розвиває нахили до самовихваляння, до несамокритичності: людина розучується переймати чужий досвід та прислухатися до порад інших.
Самовдоволення призводить до крайнього егоцентризму — людина постійно чекає від інших лише вихваляння кожного свого кроку і вимагає особливих для себе умов та переваг.
Егоїзм — морально-етичний принцип, який означає таку поведінку людини, коли вона віддає перевагу власним інтересам, нехтуючи інтересами суспільства та інших людей. Егоїзм не закладений у людській природі. Він — наслідок виховання. У ході виховання прояви егоїзму можуть бути зведені до мінімуму.
Егоїзм починається з дитячих капризів, яким весь час потурали, які спрямовані тільки на задоволення особистих бажань дитини. Капризи — особливість поведінки дитини, яка виражається в нерозумних і недоцільних діях та вчинках, в необґрунтованій протидії й опорові вказівкам, порадам, вимогам дорослих, у прагненні наполягати на своєму. Основний шлях попередження капризів: розумна організація життя й діяльності дитини, здорова атмосфера і правильні стосунки в родині, спокійна вимогливість і усунення надмірної уваги до бажань дитини.
Ми всі живемо в суспільстві, отже, залежимо від інших людей і маємо перед ними певні обов'язки. Обов'язок включає в себе ряд дій, справ, спрямованих на задоволення потреб інших людей, суспільства. Почуття обов'язку не властиве егоїстам.
БЕСІДА
ТЕСТУВАННЯ «ТВОЯ САМООЦІНКА» На кожне запитання дай відповідь «так» (+) чи «ні» (-).
Підрахуй, яких відповідей більше — «так» або «ні». Більше «так» — задумайся над своїм ставленням до інших. Ти ростеш егоїстом.
|
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Намагайтеся бути уважнішими до інших людей, тому що егоїстична поведінка шкодить співіснуванню людей у колективі, сім'ї. Людина повинна діяти з огляду на власні інтереси і вподобання, але не на шкоду інтересам близьких людей, суспільства. Дитина також має право на власну недоторкану «територію». Усе, що ми робимо, повинні робити з любов'ю і повагою до себе. Кожна людина повинна дбати про себе, поважати себе, любити себе, тобто бути егоїстом у хорошому розумінні.
Підведення підсумків: