Самостійна робота учнів ліцею - це особливо організована діяльність, що включає у свою структуру такі компоненти, як:
Починати роботу в рамках поставленої мети викладач повинен з діагностування рівня знань учнів і формування емоційно-позитивного відношення в учня до предмету, до себе й своєї діяльності. Для цього у вересні проводиться вхідне тестування, за допомогою якого з'ясовується рівень володіння теоретичним матеріалом і практичними навичками. Потім складається план корекційної роботи з усунення прогалин. Щоб просування вперед було більш ефективним необхідно усвідомлене прагнення випускників до самовдосконалення своїх знань. Для цього розробляються тести по розділах математики на відпрацьовування основних формул, визначень і властивостей. Учні працюють із цими тестами й здійснюють самоперевірку по ключах або взаємоперевірку без ключів, з наступною перевіркою правильності відповідей викладачем. Щоб учень працював чесно, без списування, не оцінюється цей вид роботи оцінкою, а тільки фіксується кількість правильних відповідей і динаміку просування в оволодінні теоретичними знаннями.
Далі, на наступному етапі, викладач подбає про створення умов для систематичної пошукової учбово-пізнавальної діяльності учнів й їхньої адекватної самооцінки в ході процесу навчання на основі самоконтролю й самокорекції. Викладач повинен виступати в ролі партнера учня, створювати умови, у яких учні можуть розвивати власні можливості. Учитель не повинен боятися показати, що він не знає всього на світі , тому, також як і діти, має право на помилку. Новий матеріал необхідно викладати із прийомами дослідження, що стимулює самостійність мислення, застосовувати проблемні методи навчання, що виробляє й закріплює практичні навички самостійної роботи й розвиває творчу самостійність.
На заключному етапі навчання необхідно створити умови для самостійної пізнавальної активності учнів, їхній індивідуально-творчій діяльності й остаточному формуванню самостійної діяльності. Максимальна кількість часу на цьому етапі повинна приділятись на самостійну роботу, з можливістю перевірити правильність виконання завдань по еталонній роботі або кінцевій відповіді. Самостійна робота учнів припускає різні види групової й колективної роботи, у процесі якої викладач працює з декількома учнями індивідуально. Як може будуватися групова робота, наприклад, по темі «Використання декількох прийомів при розв’язуванні рівнянь і нерівностей». Робота складається із трьох етапів:
Очевидно, що в ході самоосвіти відбувається збагачення індивідуального досвіду учнів. Вони не просто засвоюють інформацію, а суб'єктивно перетворюють її, внутрішньо переробляють, наповнюючи значимим для себе змістом.
Застосування цих методів показано в конспекті уроку по темі «Використання декількох прийомів при розв’язку логарифмічних рівнянь» (Додаток ).