Самостійна робота з біології у 9 класі на тему: «Закономірності успадкування ознак» допоможе вчителю визначити рівень знань учнів з теми. Вона складається з 10 завдань 4 рівнів складності (6 варіантів)
Самостійна робота з теми: «Закономірності успадкування ознак» В. 1
І рівень. Поставте «+», якщо твердження правильне і «-», якщо неправильне
1) Кількість генів значно перевищує кількість хромосом.
2) Варіаційна крива має форму синусоїди.
3) У результаті дуплікації якась ділянка хромосоми стирається.
4) Генна терапія слугує для лікування генетичних захворювань.
5) Гемофілія — порушення кольоросприймання.
6) Трисомія за 21-ю хромосомою призводить до розвитку синдрому Дауна.
ІІ рівень. Дайте визначення термінам:
7) Генетика – це …
8) Алель – це …
9) І закон Менделя - …
ІІІ рівень. Розв’яжіть задачу.
10) У морських свинок чорний колір шерсті домінує над білим, пухнаста шерсть над гладенькою. Яке потомство буде одержане від схрещування особин ВВСс з ввСс?
IV рівень. Запитання з розгорнутою відповіддю.
11) Охарактеризуйте класичні методи генетики.
Самостійна робота з теми: «Закономірності успадкування ознак» В. 2
І рівень. Поставте «+», якщо твердження правильне і «-», якщо неправильне
1) Модифікація – це зміни генетичного матеріалу, що передаються спадково.
2) Гени, зчеплені зі статтю, розташовані в статевих хромосомах.
3) Під час делеції відбувається втрата ділянки хромосоми.
4) Фізичні мутагени це - фенол, формальдегід та компоненти тютюнового дим,
5) Чим ближче гени розташовані один від одного, то вища частота кросинговеру.
6) Секвенування - це визначення послідовності амінокислот у білках.
ІІ рівень. Дайте визначення термінам:
7) Фенотип – це …
8) Гетерозигота – це …
9) ІІ закон Менделя …
ІІІ рівень. Розв’яжіть задачу
10) У людини кароокість і наявність ластовиння – домінантні ознаки, блакитні очі і відсутність ластовиння - рецесивні. Яке потомство буде одержане від схрещування особин із генотипами: BBRR з BbRr?
IV рівень. Запитання з розгорнутою відповіддю.
11) Охарактеризуйте модифікаційну мінливість.
Самостійна робота з теми: «Закономірності успадкування ознак» В. 3
І рівень. Поставте «+», якщо твердження правильне і «-», якщо неправильне
1) Якщо жіночі та чоловічі статеві залози розташовані в різних особин, то організм - гермафродит.
2) Хромосомні мутації зумовлюють суттєві зміни будови хромосом.
3) Хімічні мутагени – це фенол, формальдегід, та компоненти тютюнового дим,
4) Гени - це ділянки ДНК.
5) У 2003 році було опубліковано частково секвенований людський геном.
6) Полімеразна ланцюгова реакція — спосіб «розмножити» ДНК.
ІІ рівень. Дайте визначення термінам:
7) Генотип – це …
8) Домінантна алель – це …
9) ІІІ закон Менделя …
ІІІ рівень. Розв’яжіть задачу.
10) У курей горохоподібний гребінь домінує над простим, оперені ноги над голими. Яке потомство буде одержане від схрещування особин із генотипами: ааСс з АаСС?
IV рівень. Запитання з розгорнутою відповіддю.
11) Охарактеризуйте особливості генетики статі.
Самостійна робота з теми: «Закономірності успадкування ознак» В. 4
І рівень. Поставте «+», якщо твердження правильне і «-», якщо неправильне
1) Забарвлення пір'я у фламінго залежить від їхнього раціону.
2) Генні мутації передбачають зміни ДНК на рівні окремих генів.
3) Одна з найпоширеніших у людини геномних мутацій — синдром Дауна.
4) Норма реакції – це появ ознаки у межах деякого інтервалу.
5) Жіночу стать у людини називають гомогаметною.
6) Найпоширенішим прикладом геномних мутацій є поліплоїдія.
ІІ рівень. Дайте визначення термінам:
7) Спадковість – це …
8) Гомозигота - це …
9) І закон Менделя …
ІІІ рівень. Розв’яжіть задачу
10) У морських свинок чорний колір шерсті домінує над білим, пухнаста шерсть над гладенькою. Яке потомство буде одержане від схрещування особин ВВСс з ввСс?
IV рівень. Запитання з розгорнутою відповіддю.
11) Охарактеризуйте сучасні методи генетики.
Самостійна робота з теми: «Закономірності успадкування ознак» В. 5
І рівень. Поставте «+», якщо твердження правильне і «-», якщо неправильне
1) У чоловіків є дві Х-хромосоми, а в жінок — одна Х- та одна Y-хромосома
2) Комбінативна мінливість зумовлена «перемішуванням» батьківських генів.
3) У чоловіків з ХУУ, ХУУУ та ХУУУУ набором хромосом є схильність до агресії.
4) У дикого типу дрозофіли сіре тіло й нормальні крила
5) Найхарактернішими хромосомними мутаціями є дуплікації, делеції, інверсії та транслокації.
6) У мейозі відбувається кросинговер.
ІІ рівень. Дайте визначення термінам:
7) Мінливість – це …
8) Неповне домінування – це …
9) ІІ закон Менделя …
ІІІ рівень. Розв’яжіть задачу
10) У помідорів нормальна висота і червоне забарвлення – домінантні ознаки, карликовість і жовтоплідність - рецесивні. Яке потомство буде одержане від схрещування DdCc з ddСс?
IV рівень. Запитання з розгорнутою відповіддю.
11) Охарактеризуйте мутаційну мінливість.
Самостійна робота з теми: «Закономірності успадкування ознак» В. 6
І рівень. Поставте «+», якщо твердження правильне і «-», якщо неправильне
1) Навіть генетично ідентичні організми, наприклад однояйцеві близнюки, мають певні відмінності в масі, розвитку м'язів, зрості тощо.
2) Неспадкові зміни називають адаптивними.
3) У 2003 році було опубліковано повністю секвенований людський геном.
4) Дальтонізм — порушення синтезу зорових пігментів.
5) Варіаційна крива має форму дзвона.
6) Х-хромосома в людини значно менша за розміром, ніж Y-хромосома.
ІІ рівень. Дайте визначення термінам:
7) Грегор Мендель – це …
8) Рецесивна алель – це …
9) ІІІ закон Менделя …
ІІІ рівень. Розв’яжіть задачу.
10) У гарбузів дископодібна форма домінує над кулястою, білі плоди над жовтими. Яке потомство буде одержане від схрещування особин із генотипами: РрСс з РРсс?
IV рівень. Запитання з розгорнутою відповіддю.
11) Охарактеризуйте особливості успадкування ознак під впливом взаємодії генів.