16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Сатирична комедія "Мина Мазайло" М.Куліша

Про матеріал
Цей урок є частиною парного уроку (кожний по 40 хвилин). На першому (показовому) узагальнюються компетентності у вигляді змагання між командами, а другий урок розвитку мовлення. За допомогою опорної схеми учні визначають актуальність п'єси "Мина Мазайло" в наші дні та занотовують свої думки для подальшої усної відповіді. За бажанням викладач може зібрати зошити та перевірити письмове висловлення (як підготовку до ЗНО).
Перегляд файлу

Показовий урок з української літератури

ТЕМА: Сатирична комедія «Мина Мазайло» М.Куліша. Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння

Мета: 

  • навчальна: узагальнити знання учнів про творчість М.Куліша, повторити відомості з теорії літератури;
  • розвивальна: розвивати вміння характеризувати персонажів твору, логічне мислення, творчу уяву та культуру мовлення учнів;
  •  виховувати високі моральні якості, патріотичні почуття.

Очікувані результати навчання – формування компетентностей:

  1. Спілкування державною мовою:

            Уміння: 

  •   послуговуватися державною мовою в різноманітних життєвих ситуаціях;
  •   застосовувати різноманітні комунікативні стратегії залежно від мети спілкування;
  •   толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.
  •   поцінувати красу й багатства української мови;
  • усвідомлювати роль української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості.
  1. Обізнаність і самовираження у сфері культури:

     Уміння:

  • зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;
  • ідентифікувати себе як представника певної культури;
  • визначати роль і місце української культури у світовому контексті.
  1. Уміння вчитися впродовж життя

Уміння:

  • визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, планувати й організовувати їх, здійснювати задумане, рефлексувати й оцінювати результат;
  • користуватися різними джерелами інформації;
  • знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану  інформацію,  перетворювати  її  з однієї знакової системи в іншу;
  • працювати в парі, групі;
  • читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо;
  • постійно поповнювати власний словниковий запас;
  • застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.
  1. Ініціативність і підприємливість

Уміння:

  • аналізувати життєву ситуацію з певної позиції;
  • презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;
  • розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.

Обладнання: презентація, сигнальні картки, опорні схеми, призи

Тип уроку – узагальнення компетентностей

Основні терміни та поняття: «драматичний твір», «сатирична комедія», «філологічний водевіль», «українізація», «міщанство»

Форма проведення уроку: урок-змагання

Міждисциплінарні зв’язки: зарубіжна література, історія України

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент, оголошення теми та мети уроку, форми та умов проведення змагання

ІІ. Актуалізація опорних знань за матеріалами попереднього уроку

Конкурс 1 «Вікторина на 12 балів»

Завдання: Дати відповіді на запитання з біографії письменника та теорії літератури.

  1. В якому селі народився М.Куліш?
  2. Як називалася перша драма М.Куліша?
  3. Чому він не мав вищої освіти?
  4. Членом якого літературного угруповання він став під час літературної дискусії?
  5. Хто очолював це угруповання?
  6. Яке звали режисера театру «Березіль», де ставили п‘єси М.Куліша?
  7. У чому звинуватили М.Куліша в 1934 році?
  8. Який вирок отримав М.Куліш?
  9. В якому році його розстріляли?
  10. Що таке сатирична комедія?
  11. Яка тема п’єси «Мина Мазайло» за словами автора?
  12. Що таке філологічний водевіль?

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу

Конкурс 2 «Чи знаєте ви сюжет п’єси?»

Завдання: Дати відповіді на запитання про сюжет п’єси «Мина Мазайло».

  1. Ким працює Мина Мазайло?
  2. Як звуть дітей Мини?
  3. Чому він хоче змінити своє прізвище?
  4. Чи підтримують це рішення його дружина та діти?
  5. Яке прізвище хоче мати Мокій?
  6. Куди ходив Мина, щоб дізнатися про зміну прізвища?
  7. Навіщо викликали тьотю Мотю з Курська?
  8. Хто така Баронова-Козино?
  9. Про що попросила Рина свою подругу Улю?
  10. Чому Уля не виконала це прохання?
  11. Як Мокій переконав Улю українізуватися?
  12. Що таке бразолійний?
  13. Що означає слово «бринить»?
  14. Як перекладається «чулки с розовой каемкой»?
  15. Чому тьотя Мотя сказала: «Лучче бить ізнасілованной, нежели українізірованной»?
  16. Яке нове прізвище вибрали для себе рідні Мини?
  17. Чому саме таке?
  18. Про що попросив дядько Тарас стосовно нового прізвища?
  19. Що запропонували комсомольці – друзі Мокія?
  20. Чому Мину звільнили з роботи?
  21. «Він на тебе словами, віршами, ідеологією, а ти на нього базою, розумієш?»
  22. «Дивлюся – не «Харьков», а «Харків»! Нащо, питаюся, навіщо ви нам іспортілі город?»
  23. «Чи, може, і ви мене не розумієте, як ті в трамваї... Усяке тобі штокає, какає – приступу немає».
  24. «Рідня – а нема до кого слова промовити, тим паче українського».
  25. «Наприклад, товариш нумер 35-51».
  26. «Крім того, у мене очі українські, ноги українські, все все.»

ІV. Закріплення нового матеріалу

Конкурс 3 «Тварина-двійник»

Завдання: Охарактеризувати героя твору «Мина Мазайло», визначивши його основну рису характеру та підібравши відповідну тварину. Пояснити свій вибір.

Мина Мазайло –

Рина –

Уля –

Мокій –

Тьотя Мотя –

V. Підсумок уроку

Конкурс 4 «Підготовка до ЗНО»

Завдання: Діти відповіді на запитання, використовуючи сигнальні картки.

  1. Історична доба у творі «Мина Мазайло»
    1. 20-ті роки ХХ століття
    2. доба Руїни
    3. після Другої світової війни
    4. 90-ті роки ХХ століття
  2. Твір «Мина Мазайло» М.Куліша асоціюється з явищем
    1. фанатизм
    2. полювання
    3. тоталітаризм
    4. українізація
  3. У рядках «Над мовою нашою бринять тепер такі червоні надії, як прапори, як майові світанки» використано художній засіб
    1. метонімія
    2. порівняння
    3. фразеологізм
    4. оксиморон

ІV. Підбиття підсумків змагання

ІІ урок

Розвиток мовлення. Актуальність п’єси «Мина Мазайло» М.Куліша сьогодні

 

Асоціативний кущ

У чому актуальність пєси «Мина Мазайло» сьогодні?

 

 

 

 

    Кар’єризм                    Патріотизм                        Булінг                         Взаємодопомога

(зміна прізвища)     (любов до мови)      (Мокрина та Мина)           (приїзд тьоті Моті,

                                                                                                                                  комсомольці)

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
10 березня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку