Сценарій бібліотечного уроку "Українська мова - річка часу"

Про матеріал

Сценарій бібліотечного уроку "Українська мова - річка часу" зроблен спеціально до Дня української писемності та мови 9 листопада. Розрахован для використання шкільних бібліотечних працівників (бібліотечний урок).

Перегляд файлу

1

 

Сценарій бібліотечного уроку до тижня писемності та рідної мови

«Українська мова – річка часу»

Мета:  ознайомити дітей з витоками писемності та рідної мови, показати значення рідного слова для кожної людини; розвивати відчуття краси рідного слова; виховувати в учнів любов до книги, до Батьківщини, до рідної мови.

Тип заходу: бібліотечний урок.

Обладнання: комп’ютер та проектор, виставка книг.

Ведучий-бібліотекар: Доброго дня! Рада вітати вас на тижні, приуроченому Дню писемності та рідної мови! Для кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, найближча до серця мова українська. Із сивої давнини бере початок вона. Є мова – є і пам'ять про наше минуле, наших дідів-прадідів. І повинна жити мова, яку возвеличували в ті далекі часи українські письменники: Григорій Сковорода, Іван Котляревський, Леся Українка, Тарас Шевченко, Володимир Сосюра та багато інших. Їх слова підхопили гідні сини і дочки українського народу, збагатили та принесли в скарбницю духовності України.

(Бібліотекар викликає учнів розповідати вірші).

Учень 1:

Рідна мова

Мово рідна, слово рідне!

Хто нас забуває.

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має.

Як ту мову тож забути

Котрою учила

Нас всіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

От тому плекайте, діти,

Рідненькую мову

І учіться говорити

Своїм рідним словом!

Мово рідна, слово рідне, -

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Але камінь має!

                        (С.Воробкевич)

Учень 2:

Чому люблю я українську мову

Чому люблю я українське слово,

Співучіше за пісню солов’я?

Чому люблю я українську мову?

Люблю тому, що мова ця – моя!

Де є іще такі слова привіту,

Такі красиві, сонячні пісні?

Вкраїнська серед мов усього світу

Здається найбагатшою мені.

І зайвих слів для вислову не треба –

Є речення короткі  і ясні.

Вона подібна зорепаду з неба,

Польоту птаха у височині.

…Уста виводять ніжну колискову,

А за віконцем зіронька сія…

Чому люблю я українську мову?

Люблю тому, що мова ця - моя! 

(Наталія Жовнір)

Учень 3:

Любіть рідну мову

Вивчайте, люди, рідну мову,

Дітей, онуків  нею вчіть.

Її, як пісню колискову,

Як матір в серці бережіть.

Любіть цю мову, як кохану,

В похмурі і щасливі дні.

Любіть її, як Богом дану

Лиш українцям на Землі.

За милозвучність барвінкову,

За присмак сміху й полину

Плекайте, люди, рідну мову,

Любіть, як сонце, як весну.

Як хліб, як Землю, як Свободу

Любіть, як горду нашу Суть.

Безсмертя й велич свого роду

Нащадки в мові збережуть.

Моліться ж мовою своєю,

Хай біль і радість в тих словах

До Бога линуть над Землею

І освятять стражденний шлях.

Встає зоря в імлі ранкова,

Над Україною встає…

Любіть же, люди, свою мову,

Нас світ по мові пізнає.  (Людмила Ларіонова)

Ведучий: Не випадково ми розпочали наш бібліотечний урок саме поезією про рідну мову, бо цього тижня ми святкуємо 9 листопада День української писемності та мови. Людина народжується і від батьків отримує неоціненний скарб – рідну мову, яку вона має оберігати і шанувати. А ще треба знати історію виникнення писемності.

 

(Бібліотекар показує презентацію про виникнення писемності та рідної мови).

 

Ведучий: Для щирої бесіди, для гарного настрою зібрала сюди нас рідна мова. А чи добре ви, діти, знаєте українську мову та історію нашої держави? Давайте зараз перевіримо.

 

ВІКТОРИНА

 

Завдання № 1. Відгадай

1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)

2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)

3. Кущ, оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (Калина)

4. Чим прикрашають голову українські дівчата. (Вінок)

5. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)

6. Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими порогами? (Запорізька січ)

7. Який із найдревніших знаків є малим гербом України? (Тризуб)

8. Як називалась перша слов’янська держава? (Київська Русь)

9. Як називається основний закон України? (Конституція)

10. Як звали сестру Кия, Щека, Хорива? (Либідь)

11. Які кольори державного прапора України? (Синій, жовтий)

12 Назвіть велике зібрання творів Т. Шевченка. (Кобзар)

13. Що означає слово «козак»? (Вільна ,незалежна людина)

 

Завдання №2: Склади прислів’я.

1 група:

1.  Зробив діло… (гуляй сміло).

2.  У дитини заболить пальчик,  … (а в матері серце).

3.  Слово не горобець, … (вилетить не спіймаєш).

4.  Праця годує,  … (а лінь марнує).

5. Книга корисна, коли її …(читають)

2 група:

1.    Бджола мала, …(а й та працює).

2.    Мудрим ніхто не вродився, а…(навчився).

3.    Від теплого слова …(і лід розмерзає).

4.    Друга легше знайти,  … (ніж зберегти).

5.  Хто більше читає, той …(більше знає).

3 група:

  1. Гостре словечко… (коле сердечко)
  2. Хліб, сіль їж, а… (правду ріж)
  3. Без діла жить… (тільки небо коптить).
  4.  Книга вчить, як на світі …(жить).
  5. Хочеш їсти калачі, … (не сиди на печі).

 

Завдання № 3: Читання скоромовок.

1. Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби.

2. Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок – сорок морок.

3. Рак рачкує до крамниці,

Щоб купити рукавиці.

 

Завдання № 4: Відгадування загадок.

Що стоїть посеред Києва?
(Буква «Є»)

* * *
Гора й долина – що між ними?
(Літера Й)

* * *
Чим закінчується літо,
А починається осінь?
(Буквою О)

* * * 
З «і» - лежу я на дивані,
З «и» - пливу я в океані.
(Кіт-Кит)

* * *
Це не літера, а знак – 
Не поставиш абияк!
З ким у нього дружба є?
Тільки з Ю, Я, Ї, та Є!
(Апостроф)
* * * 
Схожа я на м’який знак,
Тільки от пишусь не так.
Він – ногами догори.
Клоун, що не говори.
Я ж, мов панночка, ходжу:
Ніс – вгорі, каблук – внизу. 
(Буква Р)
* * * 
Угорі – гачок,
Унизу – гачок,
А поміж ними – язичок.
(Буква Є)
* * * 
Що за буква таємнича?
Не смішна вона, здається,
Хто ж її повторить двічі,
Той одразу засміється.
(Буква Х)
* * * 
З неї слова не почати,
Їй всередині стояти
Доля випала сумна.
Що ж за літера вона?
(Буква И)
* * * 
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш.
(Буква)
 

Завдання № 5: Склади український віночок.

Кожній групі потрібно скласти свій український віночок і розповісти про одну із квітів: що вона означає.

(Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ. Мак - квіткою мрій, символом родючості, краси та молодості; ромашка — символом кохання, ніжності та вірності; соняшник — відданості й вірності; волошки у віночку — символ людяності; ружа, мальва і півонію — символи віри, надії, любові; м’ята — оберег дитини та її здоров’я; материнка — символ материнської любові; лілея — дівочі чари, чистота, цнота, див’ясил — корінь дев’яти сил, який зміцнює та повертає здоров’я; безсмертник — символ здоров’я, загоює виразки і рани; цвіт вишні та яблуні — материнська відданість та любов; калина — краса та дівоча врода; хміль — гнучкість і розум; польовий дзвіночок — вдячність.)

 

Завдання № 6: Утвори нове слове

До кожного слова потрібно дописати одну літеру, щоб утворилося слово з новим лексичним значенням. Наприклад: до слова «клад» додаємо літеру «с» і виходить «склад».

  1. БУРЯ     ЛАВА
  2. СУД       ЇЖА
  3. МАК      КОБЗА

 

Завдання № 7: Бліц-турнір

Це конкурс для капітанів груп. Виходьте до нас. Умови: на кожне запитання давати відповідь одразу.
1. Усна народна творчість одним словом (фольклор).
2. Змалювання картин природи в художньому творі (пейзаж).
3. Опис зовнішнього вигляду людини в художньому творі (портрет).
4. Розмова двох осіб (діалог).
5. Віршований твір, який співається (пісня).
6. Синонім до слова «батьківщина» (вітчизна, рідний край).
7. Антонім до слова «старість» (молодість).
8. Знайди зайве слово: гора, горювати,гірський, гірка. (горювати).

9. Яка частина мови відповідає на питання хто? що?(іменник).

10. Який рід у слова – слива?(жіночий).

 

Завдання № 8: «Літературний калейдоскоп»

1. Про кого написано «За три копи куплена»?(Коза-Дереза)

2. Кому з казкових героїв допомагало гусеня?(Івасик-Телесик)

3. Хто автор рядків «Тихесенько вітер віє…»?(Тарас Шевченко)

4. Як називається пісня, яку співають на Різдво?(Колядка)

5. Короткі влучні вислови повчального змісту?(Прислів’я)

6. Жартівливі вислови складені зі слів важких для швидкого читання.(Скоромовки)

7. Хто такий Нестор Літописець?(Учений, монах)

8. З якої казки «Мій Котику, мій братику. Несе мене Лиска…»(«Котик і Півник»)

9. Який кущ пишається над водою в поезії Т. Шевченка?(Калина)

10. Образні влучні вислови, часто римовані, але без повчального змісту.(Приказки)

 

Ведуча: Дуже добре діти, що ви так багато знаєте про українську мову, багато читаєте, цікавитесь! Бо справді, рідна мова – це наш скарб! Бережіть її - рідне слово! Бо ми всі – діти нашої неньки України! Хочу на прощання ще раз Вам нагадати:

Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну. (Володимир Сосюра)

До побачення! До нових зустрічей!

docx
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
2197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку