Сценарій до дня Рідної мови та писемності "Рідна мова – пісня солов’їна!"

Про матеріал

Цей сценарій допоможе Вам провести гарний та цікавий урок! Діти будуть задоволені!

Перегляд файлу

Рідна мова – пісня солов’їна

Ведучий 1 Доброго дня шановні гості та учасники нашого заходу! Вітаю Вас на світлому святі-конкурсі, яке зібрало нас у цьому залі, адже  21 лютого, ми відзначали Міжнародний день рідної мови. 

Ведучий 2 Ласкаво просимо до нас на слово щире, на бесіду мудру.

Ведучий 1 Міжнародний день рідної мови був проголошений Генеральною конференцією ЮНЕСКО в листопаді 1999 року, вiдзначається він щороку з лютого 2000 року для сприяння мовній і культурній різноманітності.

Ведучий 2 В Україні цей день святкується з 2002 року, коли з метою зміцнення державотворчої функції української мови Президент України підписав відповідне розпорядження про відзначення Міжнародного дня рідної мови.

Ведучий 1 Рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.

Ведучий 2 Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура.

Дiти по черзi читають вiрш

1.Мова – краса спілкування.

   Мова – як сонце ясне.

    Мова – то предків надбання.

    Мова – багатство моє.

2.Мова – то чиста криниця,

   Де б’є, мов сльоза джерело.

   Мова – то наша світлиця,

   Вона – як добірне зерно.

3.Мова – державна перлина,

  Нею завжди дорожiть.

   Без мови немає країни,

   Мову, як матір любіть.

Ведучий 1 Ми — українці. Живемо у вільній не­залежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу

Ведучий 2 Українці завжди славилася веселістю та гумором. Дорогі друзі українську мову, літературу треба добре знати, щоб не було так як отому парубку ,про якого ми розповімо  зараз.

Сценка Стецько і Галька.

Сценка 
Стіл із яствами, за ним сидить Стецько, їсть.
Стецько: Оце у мене сьогодні день: у Дмитра снідав, у Прокопенка обідав, у Козаченка полуднував, а тут ось і повечеряю. А тоді піду додому, то мати мені сніданок, обід і вечерю заразом подасть, бо я цілий день удома не був, зголоднів. От люблю я поїсти. Я оце і сидів би- їв, і стояв би – їв, і лежав би – їв, і спав би – їв. . .
З’являється Галя.
Стецько: О, Галько, де ти оце вештаєшся? Не бачиш, що у тебе гості? Накривай на стіл.
Галя: Побійся Бога, Стецько, чи тобі цього мало?
Стецько: Мало! Мені завжди мало. Я ще вареники люблю, пиріжки з сиром, із маком. . .
Галя: (глумливо) Зараз із таком принесу.
Стецько: Із таком? А що воно таке? Не пробував. Та мені сподобається, це я тобі точно кажу.
Галя: Я й не сумніваюсь, бо все, що я наготувала, щоб ми сім’єю повечеряли, ти вже з’їв.
Стецько: Галько, ти мені зуби не замовляй. Моя мати казала, що скоро нас із тобою оженять. А жінка чоловікові не може перечити, бо як пригрію кулака!
Галя: Та куди ж тобі женитися, коли ти грамоти не знаєш, навіть розписатись не вмієш.
Стецько: А як то воно грамоту знать? Що я такого не куштував.
Галя: Стецько, та то духовна їжа. Ну ось для прикладу, дивись. – (пише на стіні). – Оце буква «О».
Стецько: О, це я люблю, бублички смачні, та ще з молоком.
Галя: Оце «ес»
Стецько: Та це ж ріжок з молоком. Смакота.
Галя: Оце буква «І».
(Стецько підходить, домальовує)
Стецько: Галько, ось дивись, це ж куряча гомілка! Ой у мене вже слина в роті не тримається.
Галя: Оце «У».
Стецько: Що, ти мені оце рогача наставляєш? Ну нічого, нічого. Мати казала, що то дівки тільки до заміжжя рогачі наставляють. А далі усе залежить від чоловіка. Ще казала, якщо у чоловіка добрий кулак, то йому ніяка жінка не страшна. А я, диви, якого кулака од’їв! Може, спробувати його на тобі, га?(замахується)
Галя: Безграмотне чувирло, а ще руки простягатиме. Зараз я тобі наставлю рогача.

Ведучий 1 Свято  рідної мови вшановує вся наша держава. Вшануємо рідну мови і ми, бо вона – основа духовного життя. Нехай сьогодні переможе та команда, яка найкраще знає українську мову.

Ведучий 2 Сьогодні   ви приймете участь у грі, яка називається «Ой, яка чудова українська мова!» Ця гра допоможе нам ще більше полюбити нашу чудову солов’їну українську мову.

Ведучий 1 Нам необхідно створити дві команди. Назва першої команди -______________________. Назва другої команди ______________________.

Вітаємо гравців команд. Прошу команди уважно слухати завдання та активно відповідати на запитання. А об’єктивними суддями будуть:______________________________________________________________________________________________________________________________

Вчитель Перше завдання для команд РОЗМИНКА. Конкурс «Розминка» допоможе командам підготуватися до наступних завдань. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Відповідати може будь-який член команди, піднявши руку.

 

1)Якою косою не можна косити? (Дівочою)
2)Яке поле не виореш? (в зошиті)
3)З якого полотна не можна пошити сорочку? ( з металевого)
4)Антонім до слова піймати. (зловити) (випустити)
5)Синонім до слова веселий. (радісний)
6) Назва головної вулиці нашої столиці України. (Хрещатик). 
7)Якою частиною мови може бути слово мати (Іменник, дієслово)
8)На які антоніми націлена стрілка компаса ? (Північ-південь)
9)З якого крана не набереш води ? (З підйомного)
10). Що спільного між неслухняним хлоп’ям і порожнім будинком. (І перший і другий пустують).
11). Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).

Ведучий 1. Цікавим фактом про українську мову є те, що вона входить до трійки найкрасивіших мов у світі. На мовних конкурсах в Італії та Франції її визнавали другою за мелодійністю мовою світу, першою - італійську.

 

Ведучий 2. А зараз пропонуємо Вам переглянути відеопрезентацію «Цікаві факти про українську мову»

 

youtube.com/watch?v=tFgnu_v7FnM

 

Вчитель  Другим конкурсом для наших команд буде конкурс під назвою «Розумний та швидкий». Вам  необхідно   швидко назвати антонім.

 

Сміятися-плакати

Шкідливий-корисний
Згадати-забути

Хворіти-видужувати
Ніжний-грубий

Прощатися-вітатися
Пасивний-активний

Чемний-невихований
Там-тут

Щедрість-скупість
Туди-сюди

Енергійний-млявий
Працьовитий-лінивий

Свобода-рабство
Сучасне-минуле

Заснути-прокинутися
Захід-схід

Дружба-ворожнеча
Цікаво-нудно

Ганьба-слава
Штучний-справжній

Забороняти-дозволяти

Ведучий 1. Коли осягаєш багатство рідної мови, мимоволі дивуєшся: який все-таки могутній творчий геній нашого народу! Скільки синонімічних рядків, яка гнучкість граматичних форм, глибина думок і почуттів у нашій мові.

Ведучий 2. Любі друзі! Сьогодні є випадки, коли мову паплюжать, перекручують. Серед сучасної молоді справа далеко не краща. Дехто з наших ровесників теж не замислюється над тим, що мовна культура є свідченням вихованості та розумового інтелекту молодої людини. Пропонуємо вашій увазі сценку «На дискотеці».

(Звучить музика) 
Хлопець— Прівєт, бебі. Давай знакомитись. Я — Дєня с пятой школи. А тебя як звати? Можна тебя пригласит на танець? Шчас такий музон класи буде — полний отпад! То шо, підем стряхнемось? 
Дівчинка— Вибачте, мені зовсім не хочеться танцювати. Не ображайтесь на мене. Я просто слухаю музику. 
Хлопець— Ти шо гоніш, дєтка? Який слухаю? Погналі, слиш? 
Дівчинка— Я ще раз у вас прошу вибачення, але я танцювати не хочу. Та й музика мені ця не до вподоби... 
Хлопець— Класний музон! А ти шо, мєдляк ждеш? Тобі мєдляк наравиться шолі? Ну, ти дайош! 
Дівчинка— Ні, вибачте, але я зовсім не хочу танцювати. До побачення. (Дівчина пішла.) 
Хлопець— От, блін, кльова діваха, але шото ламається. І чого? 
      Ведучий 1.  справді, чого? А ви не здогадуєтесь? Хоча могло б бути інакше. Сценка «На дискотеці — 2» 

Хлопчик — Здрастуйте! Я Денис із п'ятої школи. Дозвольте запросити Вас до танцю. 
Дівчинка— Будь ласка! Якраз звучить моя улюблена мелодія. 
Хлопчик— Ви знаєте, наші смаки цілком збігаються, це так приємно. {Дівчина усміхнулась.) 
Хлопчик— Перепрошую, у Вас, мабуть, таке ж чудове ім'я, як і Ваша добра усмішка? Як Вас звуть? 
Дівчинка— Мене звуть Інною. 
Хлопчик— Чудове ім'я і Вам дуже личить! (Танцюють.) 
Хлопчик— Інно, а Ви не образитесь, якщо я запрошу Вас до наступного танцю? 
Дівчинка— Ви, Денисе, такий чемний хлопець, що Вам важко відмовити. 
Хлопчик— Дякую. 

        Ведучий 2. Ось так з чемної мови, за якою чисті помисли, можливо, і зародиться справжня дружба. А хто нехтує культурою рідної мови, потрапляє в жалюгідне становище, хоча, на жаль, сам цього не усвідомлює.        

        Вчитель А зараз я пропоную вам позмагатися в мовленні скоромовок. Необхідно вибрати представників команди, які спробують найшвидше та правильно промовити скоромовки. За кожну правилно вимовлену скоромовку 1 бал.     

          Ведучий 1.  А поки наші учасники тренуються ми пропонуємо вам переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=kS9gJ-zvqAs

 

1. Бук бундючивсь перед дубом,
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб пригнув до чуба бука —
Буде букові наука.

2. Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.

3. Невеличка перепеличка під полукіпком розпідпадьомкалась.

4. Сидів горобець на сосні, —
Заснув — і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.

5. Ходить квочка коло кілочка,
Водить діток, дрібних квіток.

6. Галасливі ґави й галки в гусенят взяли скакалки.
Гусенята їм ґелґочуть, що й вони скакати хочуть.

7. Через грядку гріб тхір ямку.

8. Ходить перепел між полукіпками зі своїми перепеленятками.

        Вчитель . Думаю усі вже  готові, тож перевіримо 

Ведучий 2. Наступний конкурс має назву «Збери літери». Наші команди мають змогу довести, що у них немає проблем з інтелектом.

Вчитель. Правила наступні:  я зачитую питання, учні їх відгадують і вибудовують слово з літер, які на них одягнуті. Слово складаємо зліва направо. На це їм дається 1 хвилина. За кожну правильну відповідь зараховується 1 бал.  Три, два, один – час пішов.

Ф-П, А-К, Р-А, А-Ш

1. Око автомобіля. (фара)

2. Місце для зберігання одягу (шафа)

3. Як називають воду в газоподібному стані? (пара)

4. М'ясо, після механічної обробки? (фарш)

5. В жінок - це прикраса та помітний аксесуар, у чоловіків – засіб  захисту унікального інструменту людини, який  відповідає за утворення звуку? (шарф)

6. Найкраще місце відпочинку в спекотну пору року, де зелені насадження  забезпечують зниження температури повітря через  випаровування вологи та захищають від  шуму? (парк)

Вчитель.  Ви себе показали гарно. Для другої команди в  мене також є також запитання на які вам потрібно дуже оперативно скласти правильну відповідь. На це є 60 с. Ознайомтеся з літерами. Час пішов!

І-А, Г-О, М-С, Р-Н

1. Як називають звук, що чутно в небі після блискавки? (Грім)

2. Дрібні краплі води, що утворились на поверхні Землі і предметах в результаті конденсації. (Роса).

3. З нього ліплять бабу. (сніг)

4. В ньому шукають голку магнітом. (сіно)

5. Урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь (первісно божество)? (гімн)

6. І літературний твір, і чоловіче ім'я. (Рома)

         Ведучий 1.  Зараз наші судді підіб’ють бали, які заробили команди та оголосять результат. Слово шановним суддям.

Ведучий 2. Сьогодні ми мали унікальну можливість поринути в атмосферу любові і добра, насолодитися красою рідного слова. Робімо все, щоб наше слово зазвучало повсюди, щоб рідна мова зайняла почесне місце в нашій державі, бо «мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».

Ведучий 1. Шановні гості! Ми були б дуже раді і щасливі, якби ви від сьогоднішнього свята залишили у своєму серці одну краплину любові до рідної мови.

Ведучий 2. Ми дякуємо всім, хто прийшов на наше свято. Від щирого серця бажаємо бути гордими з того, що ми є громадянами нашої країни, належимо до такого прекрасного, дотепного народу, маємо таку мальовничу Батьківщину, таку співучу, багату мову.


       Ведучий 1. Тож шануймося, будьмо дбайливими господарями того, що маємо. Плекаймо рідну мову в наших родинах.

1

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
17 квітня 2019
Переглядів
1008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку