пригадати дітям про з творчість Шевченка;сприяти виробленню у школярів навичок виразного читання;виховувати любов до рідної землі,культури,природи,шанобливого ставлення і поваги до творчості Кобзаря.
4 клас
Урок -свято
«Шевченко і квіти»
Мета: пригадати дітям про з творчість Шевченка;сприяти виробленню у школярів навичок виразного читання;виховувати любов до рідної землі,культури,природи,шанобливого ставлення і поваги до творчості Кобзаря.
Обладнання: вишитий портрет;квіти,ілюстрації картин Шевченка;
Епіграф: У росяні вінки заплетені суцвіттям
До ніг тобі , титане ,кладемо,
Ми чуємо тебе ,Кобзаре ,крізь століття
Тебе своїм сучасником звемо.
Вчитель : “Я вас вітаю з березневим днем! Нам привітно усміхаються дерева своїм листям, І прилетять перелітні птахи.
Такого ж березневого дня колись принесли лелеки до кріпацької хати маленького хлопчика. Його назвали Тарасом. Ріс він швидко і дивувався красі, бо вмів її бачити.”
Пісня “Звіримо думи з Тарасом” .
У центрі класу на стіні прикрашений рушником портрет Тараса Шевченка, в кутку класу виставка книг, газети, присвячені Кобзарю, саморобні книжечки з прислів’ями про Шевченка, його «Кобзарем», піснями та висловами про нього.
1-ий учень У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі
Він ягнята пас. Вмерли мама й тато .
Сирота – в дяка.
Тут була в хлоп’яти
Грамота гірка.
2-ий учень В пана – бусурмана
В Петербурзі – дім.
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім. Хоче малювати
Прагне він до знань -
Та за це багато
Зазнає знущань.
3-ій учень За ясну свободу й
Світло майбуття –
Він віддав народу,
Все своє життя!
Це поет бездольних мас.
Це співець і наш Кобзар
В серці мав любов і жар.
Дівчина Україну полюбив ! І за це пішов в кайдани Щоб терпіти муки і рани Бо землю і народ кохав І нас жити научав. І боровся до могили, Щоб з нас кожен був щасливий!
Дит. Благословен той день і час, Коли прослалась килимами Земля,яку сходив Тарас Малими босими ногами Земля яку скропив Тарас Дрібними росами-сльозами.
В своїх віршах та поемах Т .Г.Шевченко описував і тяжке життя народу, яке не обійшло і його самого. Коли читаєш його вірші,то ніби чуєш ніжну, сумну пісню.
Тарас в дитинстві любив слухати, як співала його сестра Катря. Слухав, завчав слова і сам співав. Дуже любив слухати пісні і думи старих кобзарів.
Багато віршів, написаних Т.Г.Шевченком,покладені на музику.
«Думи мої ,думи», «Тополя», «Реве та стогне Дніпро широкий», «Стоїть гора висока», «Заповіт», «Зацвіла в долині червона калина»… 72 вірша Кобзаря стали піснями.
Ось послухайте, пісня «Зацвіла в долині..»
Дитина:
Тарасе, наш Кобзарю, всюди
Приходиш нині ти, як свій,
Тебе вітають щиро люди
На всій Україні моїй
Дитина: Думи мої, думи мої,
Ви мої єдині,
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше – спати, спати
І спати на волі -
І заснути навік-віки,
І сліду не кинуть
Ніяково, однаково,
Чи жив, чи загинув!
Доле, де ти? Доле , де ти?
Нема ніякої!
Коли доброї жаль Боже
То дай злої ! Злої!
Дитина:
До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там на стіні.
Читає пісні його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Дитина:
Як вівці він пас — ще малий був хлопчина,
А виріс — великий дав дар:
Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься "Кобзар".
Дитина:
Як книгу святу берегли ми завзято,
З собою забрали у світ,
Як слово Тараса завжди зберігати,
Великий усім заповіт.
Буду й я любити Вкраїну рідненьку,
То може й мені ще не раз
З картини ласкаво всміхнеться Шевченко,
Наш Батько, великий Тарас.
Дитина:
Маю я книжок багато,
Та найбільший маю дар:
— Чемний ти! — сказав раз тато,
Дарував мені "Кобзар".
В "Кобзарі" садки квітучі
І на конях козаки,
І русалки там на кручі...
Мов найкращі це казки!
Інсценізація уривка за твором Свириди Черкасенка «Як Тарас ходив до залізних стовпів»
(виходять дійові особи : Тарасик і Оксанка)
Оксанка: А де ж той рай ? … Чи ти не знаєш ?
Тарас: (піднімає голову до неба)
Чому ти так собі гадаєш ?
Про теє знає все село,
Що рай на небі …
(зітхнувши):
Там ,де … мати …
Я чув,коли ховали їх,
То люди почали казати,
Що підуть в небо до святих
Бо мук зазнали за життя …
(по паузі):
Немає мами…Потім тато…
Лихую мачуху … Пуття…
Відтоді … маєм… небагато…
(шепоче крізь сльози):
Чи бачить мама…чи й не зна?...
Любила дуже нас вона…
Невже, мамунцю, ти не бачиш,
Що мачуха … нас…лає і б’є…
(тихо плаче)
Оксанка : (крізь сльози)
Тарасику, ти той … ти плачеш ?
(хоче відняти його руку від очей)
Відкрий же личенько своє…
Не плач,Тарасику,не треба!
(своїм фартухом витирає йому сльози,обіймає і гладить його по голівці)
Казали ненечка мені,
Що бачить мама все це з неба
І те,що ходиш ти в рядні,
Як те старча під тином.
Що кривдить мачуха й Степан ,
І побивається за сином,
І бог пошле тобі талан…
Побачиш,любий…Витри сльози,
А то іще побачить хтось…
Ти не зважай на їх погрози…
Стривай,скажу на вухо щось,-
Журитись зразу перестанеш
На мене веселіше глянеш.
(нахил. йому до вуха):
Як виростеш поберемось
І будемо вже вкупі жити
І день,і два і…цілий рік…
Тарас : Не день, не рік,а цілий вік!
Оксана: І разом будемо ходити
До тих залізних до стовпців,
Де ляже сонце на спочин…
Тарас: (захоплюється)
А я збудую гарну хату,
А в ній велику кімнату…
Садок вишневий розведу..
Тебе ж я одягну,як паву,
І в краснім тім раю-саду
Ми заживемо тоді на славу…
Оксана: ( прихил. до нього голівкою)
Посію гарні я квітки…
Та посаджу ще і тополю…
Тарас : І ми не будемо кріпаки:
Ми викупим себе на волю !
Оксана : (мрійно) Неначе сниться…Красні сни: Тополя…хата…вишні… квіти.
Тарас : І ми самі собі пани,- Як схочемо ,так будемо жити.
(замовкають у мрійній задумі
Дівчатка в українських костюмах виконують пісню «Садок вишневий коло хати»
Дит. Щовесни коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка.
Розквітають і пишно цвітуть
Квіти,про які писав нам Шевченко.
Квітка 1 : Встала й весна,чорну землю
Сонну розбудила. Увінчала її рястом.
Барвінком укрила.
«Гонта в Умані»ст.109
Квітка 2 : Як маківка між вітами,
Цвіте розцвітає. Має поле,має волю,
Та долі не має.
«Мар’яна – черниця»ст..127
Квітка 3 : Сади рясні похилились.
Тополі по волі, Стоять собі,мов сторожа,
Розмовляють з полем.
«Сон»ст.197
Квітка 4 : І барвінком,і рутою, І рястом квітчає
Весна землю,мов дівчину В зеленому гаї.
«Невільник»ст.234
Квітка 5 : Цвіт королевий
Схилив головоньку
Червоно-рожеву
До білого пониклого
Личенька Лілеї.
«Лілея»ст.298
Квітка 6 : Не вертаються три брати,
По світу блукають,
А три шляхи широкії
Терном заростають.
«В казематі»ст.321
Квітка 7 : А калинка з ялинкою
Та гнучкою лозинкою,
Мов дівчаточка із гаю
Виходжаючи співають.
Ст.560
Квітка 8 : барвінок цвів і зеленів,
Слався,розсилався,
Та недосвіт перед світом
В садочок укрався… С.562
Квітка 9 : Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Квітка 10 : Ми портрет Шевченка у рушник прибрали
Квітами із гаю його заквітчали
Дивиться Шевченко з висоти на нас
І радіє з нами у весняний час!
Квітка 11 : Усі знають в цілім світі,
Що Тарасові ми діти
Його думи,заповіти
Розцвіли в серцях,як квіти!
Квітка 12 : Він для нас – це рідна мова !
Він для нас-щира розмова!
Він - це пісня колискова!
Він – це наша Україна !
Непоборена,славна,вільна!
Квітка 13 : Поклін тобі ,Тарасе,
Великий наш,Пророче,
Для тебе вірно б’ється
Те серденько дитяче.
За тебе вічно б’ється,
За твої заповіти,
Чого батьки не зможуть,
Те сповнять наші діти.
Квітка 14 : Ти кажеш,рідний нарід
І рідний край кохати,
Для нього кажеш жити,
Для нього і вмирати!
Квітка 15 : Ось тут перед тобою
Малі вкраїнські діти
Святочно прирікають,
Сповняти ті завіти.
Квітка 16 : На службу Україні На чесне діло гоже В ім’я святої правди – Благослови нас,Боже!
Дитина : Поезія для Тараса дуже дорога: це квіти його душі,це рідні діти його серця . Як дбайливим садівником,він плекав,доглядав їх.
Квітка 2 : Широкая , високая
Калино моя,
Не водою до схід сонця
Поливаная.
Квітка 2 : Сльозу пророчу утри, Заквітчай голову дівочу
Лілеями,та тим рясним, Червоним маком,та й засни
Під явором у холодочку, Поки що буде!
Квітка 3 : Ой піду я в гай зелений,
Посаджу я руту.
Якщо зійде моя рута,
Остануся тута.
Квітка 4 : Буде легше в чужім полі
Сироті лежати,
Буде над ним його мила
Квіткою стояти.
І квіткою й калиною
Цвісти над ним буду,
Щоб не пекло чуже сонце,
Не топтали люди.
Квітка 5 : А весною процвіла я
Цвітом при долині,
Цвітом білим ,як сніг білим!
Аж гай звеселила
А дівчата заквітчались
І почали звати
Лілією – снігоцвітом.
Квітка 6 : Рости,рости,моя пташко, Мій маковий цвіте.
Квітка 7 : І все-то те,вся країна Повита красою,
Зеленіє,вмивається Дрібною росою.
Дитина : Хай засяє сонце в небі І засвітить навкруги. Хай зігріє ліс , поля , луги І цвітуть хай квіти навкруги.
Танець КВІТІВ…………
Дитина : щиро любив Тарас Григорович Шевченко рідну землю,природу України. Давайте сплетемо віночок пам’яті для Кобзаря і приберемо ним дівчину-Українку.
(виходять дівчина – Українка з віночком в руках,кожна квітка чіпляє кольорову стрічку до віночка. Звучить спів птахів)
Дівчина-Українка : Я,маленька українка, Дев'ять років маю, Про Тараса Шевченка Вже багато знаю. Він – дитя з-під стріхи, Він – в подертій свиті, Він здобув нам славу, Як ніхто на світі. А та наша слава, Не вмре,не загине. Наш Тарас Шевченко – Сонце України.
Дитина Україна наша - діва,
Гарна, рідна і щаслива.
Скупана в росі світанком -
Цим прекрасним свіжим ранком.
Вдягнена в сорочку шиту
Маками й оксамитом.
Коси свої розпустила,
Землю пахощами вкрила.
Заплела вінок з барвінку,
М'яти, рути й материнки.
Одягла його на себе -
Й стало голубішим небо!
Євшан-зілля назбирала
Й до хустиночки поклала.
Полюбила, вигляділа
Нас прекрасна наша діва
Й на літа благословила...
Поетична творчість Шевченка
Робота в групах : «Калина» «Верба» «Барвінок»
- Зараз в групах попрацюємо.
Працювати починайте.
Завдання 1.
Літературна гра « З якого твору?»
1.«Мені тринадцятий минало»
Раз укриє тебе рясно
зеленим покровом
2.«І виріс я на чужині»
Поглянув я на ягнята –
не мої ягнята.
3.«Ой діброво – темний гаю»
Аж страх погано
У тім хорошому селі…
Завдання 2.
Вікторина «Чи знаєте ви твори Шевченка?» Читаю ,а діти відгадують
Неначе сонце засіяло,
неначе все на світі стало
моє... лани, гаї, сади!...
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до… (води).
Дивлюсь, аж світає,
край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце… (зустрічає).
Не називаю її раєм –
тії хатиночки у …(гаї).
Тече вода з-під явора
яром на долину.
Пишається над водою
червона… ( калина).
На панщині пшеницю жала,
втомилася; не спочивать
пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина …( годувать).
Садок вишневий коло хати,
хрущі над вишнями гудуть,
плугатарі з плугами йдуть.
співають ідучи …(дівчата).
В лиху годину,
якось недавно довелось
мені заїхать в …(Україну).
Завдання 3.
Складання «Дерева життя і творчості Т.Г.Шевченка»:
9 березня 1814року – народився Т.Г.Шевченко
22 квітня 1836 року – викуп із кріпацтва
1838р. – вступив до Академії мистецтв
1840р. – вийшов у світ «Кобзар»
1843р. – приїхав на Україну
1845р. – закінчив Академію мистецтв
1847р. – арешт поета, заслання
1858р. – друзі добилися звільнення і повернення із заслання
1861р. – видав для дітей України «Буквар»
10 березня 1861р. – Т.Г.Шевченка не стало
Дитина. Шевченко думами своїми
Надію в нас колись вселяв,
Що буде наша Україна
Цвісти серед усіх держав.
Він бачив в мріях Батьківщину
Багату щедрості й добра,
Що нам палку дає надію
На кращий час і майбуття.
Дитина. Були тортури та невдачі
У долі нашого митця,
Але він світ тяжкий той бачив
У своїх творах до кінця.
Тепер держава не змінилась:
І зараз бідна та сумна...
Лише кріпацтво відмінилось
Й татарської орди нема.
Таке-то життя в Україні,
У цій родючій Батьківщині,
Що нас годує та ростить
І біль той, завданий людьми, терпить...
Ті мрії, сповнені надії,
У думах нашого митця ще не збулися,
Але, може, країна наша процвіте
В майбутньому, як квітка ружі...
Дитина Забути тебе неможливо
Й викреслити зі свого життя,
Бо ти - моя Батьківщина,
Чудова країно моя!
Країна, в якій я живу, -
Прекраснеє сонечко миле.
Всім серцем її я люблю!
Душа лиш до неї й лине!
Краса, що вражає і зве
Мене у поля та лісочки...
Я йду за тобою крізь зле:
Ти - мати моя, а я - дочка!
Вчитель
Давайте уявимо, що ми завітали на художню виставку дитячих робіт “Вірші Т.Г. Шевченка в малюнках”. Ці роботи зроблені дітьми з любов’ю до поета, Великого Кобзаря, до нашої рідної України.
Презентація малюнків учнів.
“Садок вишневий коло хати…”
“Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.”
“Тече вода з-під явора”
“Зацвіла в долині червона калина.”
Робота в групах
Завдання.
Гра «Склади картину» (Три репродукції Шевченківських творів розрізані на рівні квадрати. Завдання: Скласти картину і визначити її назву)
Дитина : Любимо , Тарасе , твоє слово щире,
Українську пісню лагідну та милу
Чудодійним пензлем малював дива ти
Будуть тебе , батьку ,віки шанувати.
Спи спокійно ,Тарасе !
Нащадки твої
Словом шани і любові
Тебе пом’янули.
І народи Вкраїни
Заповітів священних
Твоїх не забули.
Звучить пісня «Заповіт», слухаємо стоячи
На закінчення свята в пам'ять невмирущого Кобзаря послухаємо запис пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».
Т.Шевченко залишив нам заповіт ( на дошці зашифроване)
«Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».