Сценарій "Година цікавої математики"

Про матеріал
Математика - цариця всіх наук. Її улюблениця – істина, її вбрання –простота і ясність. Палац цієї володарки оточено тернистими заростями, і, щоб досягти його, кожному доводиться пробиватись крізь хащі.
Перегляд файлу

Сценарій математичного свята

Година цікавої математики в 11 класі

 

Вчитель: „Математика - цариця всіх наук. Її улюблениця – істина, її вбрання –простота і ясність. Палац цієї володарки оточено тернистими заростями, і, щоб досягти його, кожному доводиться пробиватись крізь хащі. Випадковий мандрівник не виявить у палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розуму, що любить істину і загартований у боротьбі з труднощами, і такому, який свідчить про незвичайну схильність людини до заплутаних, але невичерпних і піднесених розумових насолод. ” Ян Снядецький.

 

Вчитель: Дорогі учасники конкурсу, захопіть з собою кмітливість, винахідливість,

сміливість, а сміливість, говорять, міста бере, і тоді перемога буде за вами. Успіхів вам!

Спортивні змагання, як правило, оцінюють спортивні судді. А наш конкурс – інтелектуальний спорт. Тому для оцінювання кмітливості й винахідливості його учасників ми маємо журі (представляємо її членів).

 

Починаємо гру.

Клас поділено на три команди, рівні за силами. Кожна команда обирає капітана.

1. Ода цифрам

Звучить пісня.

Яскравим сонцем щедро вмиті

Знаменні цифри історичні.

Вони, немов розквітлі віти,

Ласкаво дивляться в обличчя.

 

Хто каже – цифри безсловесні?

Вони ідуть назустріч веснам.

В далекій тундрі і аулі

Ми їхню мову всюди чуєм.

 

Звучать вони, як пісня слави,

Як велич нашої держави.

В них мрія сонця ожива,

У них дерзань палкі слова.

 

То тріпочуть, як листочки,

То шикуються в рядочки.

Вони в перебігу гудків,

В роботі річок і полів.

 

Дарма, що цифри без прикрас,

Вони – змагання наше й сила

У важкий і гордий час,

До щастя зоряного крила.

1.Щасливе число 7

Завдання командам: пригадати, де зустрічається число 7? (відповідь команди

дають по черзі і без підготовки)

1. Число 7 досить часто зустрічається в природі і людському житті. Кожна фаза

Місяця триває 7 діб. Ось чому тиждень складається з семи діб. Фаз у Місяця

чотири. Тому кожен місяць року має не менше чотирьох тижнів.

2. З давніх давен відомо про сім чудес світу: єгипетські піраміди, „висячі сади

Семіраміди”, храм Артеміди, статую Зевса, Мавзолей у Галікарнасі, Колос

Родоський, маяк на острові Фарос. На жаль, ці будови, крім пірамід, не

збереглися до наших днів.

3. Люди давно помітили, що в сузір’ї Великого Воза найяскравішими є сім зірок.

4. Веселка – це дуга, що має сім кольорів; до неї дійдеш – сім потів проллєш,

говориться в народному прислів’ї.

5. У музиці існує сім основних нот.

6. Сім – священне (магічне) число.

7. Рим та Київ побудовані на семи горбах .

8. Одіссей сім років був в полоні у німфи Каліпсо.

9. У вавілонян підземне царство огороджено7 стінами.

10. Щоб не помилитися, люди дійшли висновку: сім раз відміряй, один раз відріж.

11. У мусульман небесне зведення складається з семи небес і всі, бажані богу,

потрапляють на сьоме небо блаженства.

12. У індусів дарують на щастя сім слоників.

13. Уявлення про богів з'єднувалося з сьома планетами.

14. Число сім має таємну силу (хворому давали сім різних ліків, настояних на семи

травах і поїли ними сім днів)

15. «Сім» використовували в казках, міфах стародавнього миру. У Атланта, що

підтримує небесне зведення, було сім дочок – плеяд, яких Зевс перетворив на

сузір'я.

16. У християн Великий піст триває сім тижнів.

17. В Біблії мовитися про сім світильників, сім ангелів, про сім років достатку і

семи – голоду.

18. «Семірічность миру» виявляється і в семи віках людського життя:

7*1=7 – дитинство;

7*2=14 – отроцтво;

7*3=21 – юнацтво;

7*4=28 – молодість;

7*5=35 – зрілість; і т.д.

19. Шумери позначали число сім тим же знаком, що і весь Всесвіт. В їх храмах

було сім ступенів, освітлювалися ці храми «семисвечниками»(рос). По їх

оповідях, в підземному царстві було сім воріт, через які проходили душі

померлих.

20. Піфагор говорив: «Складаючись з трьох і чотирьох, сім означає з'єднання

людини з божеством: це – число адептів, великих присвячених, і оскільки воно

виражає здійснення всього, що проходить через 7 ступенів, воно є

зображенням закону еволюції

 

Підсумки. Журі підбиває підсумки. Команда-переможець одержує 3 бали, друга- '32

бали, яка навела найменшу кількість прикладів – 1 бал.

 

2. Хто перший?

Завдання. Кожна команда має можливість дати правильну відповідь на запитання.

Хто першим з команд дає правильну відповідь одержує 1 бал. (сигнал готовності

гравці подають дзвіночками)

1. Що за даними розкопок в Монте Лоффа під Падуєю було улюбленою іграшкою

етруських дітей 3500 років тому? (додекаедр)

2. Карл Іммерман у 1837 році відвідав робочу кімнату Йоганна Гете і побачив там

„трикутник з картону, виготовлений самим поетом, причому ... Гете хотів

продемонструвати на ньому співвідношення між душевними силами.

Чуттєвість вважав він основою всіх решти, тому він зобразив її в основі

трикутника і зафарбував останнє в зелений колір. Зафарбована в темно –

червоний колір бічна грань зображала фантазію, зафарбована в жовтий колір

– здоровий глузд, у голубий - розум”. Був це, очевидно, не трикутник, а що?

(піраміда)

3. Цю фігуру зображено на банкнотах у 1 долар. (зрізана піраміда)

4. Хто відкрив формулу Герона для обчислень площі трикутника? (Архімед)

5. Хто придумав метод за допомогою якого можна знаходити прості числа в їх

природному порядку? (ІІІ вік до н.е. Ератосфен з Кирени, великий

старогрецький математик. «Решето Ератосфена» - так називається метод.

6. Кому належать слова: «Математика – цариця наук, арифметика – цариця

математики»? (К. Гаус)

7. У мові це зв´язано із складним реченням, у хімії – з таблицею, у математиці – з

дробами. Що це? (Період.)

8. Який ударний музичний інструмент носить назву геометричної фігури?

(Трикутник.)

9. Слово „карантин” усім відоме, походить від числівника – кількості днів, яку

тривали перші карантини (не через грип, а через чуму). Скільки днів, на вашу

думку, вони тривали? (40 днів.)

10. Французький король Людовик ХVІ, щоб поліпшити складне фінансове

становище шляхом економії, видав указ, який ми виконуємо і нині, навіть не

підозрюючи цього. Згідно з цим указом, довжина деякого предмета повинна

дорівнювати його ширині. Що це за предмет? (Носова хустинка, до того їх

робили овальної форми, багато тканини йшло у відходи)

11. Французи запропонували Собор Паризької Богоматері, шотландці – піраміду

Хеопса, італійці – Єрусалим, іспанці – Толедо, росіяни – Пулково. Перемогли

англійці. Що вони запропонували? (Грінвіч.)

12. За легендами саме він винайшов циркуль і створив перший у світі лабіринт.

Назвіть його ім´я. (Дедал.)

Підсумки. (Журі повідомляє рахунок)

 

3. «Великі учені - математики»

Завдання: Протягом 1 хвилини назвати прізвище ученого, про якого йтиметься.

Правильна відповідь оцінюється одним балом. Першою відповідає та команда,

яка має найбільшу кількість балів.

1 команда.

Багато знаменитих математиків миру протягом двадцяти століть прагнули

розв'язати найбільшу проблему: «Скільки прямих, паралельних даній, можна

провести через задану точку?» Хто вирішив цю проблему? (Відповідь. Н.І.

Лобачевській,

Хто з математиків старовини загинув від меча римського солдата, гордо

вигукнувши: «Відійди, не чіпай моїх креслень!»? (Відповідь: Грецький учений, математик Архімед, засновник гідростатистики, творець могутніх катапульт, гігантських кранів, захисник Сіракуз. І сьогодні відомі: спіраль Архімеда, закон Архімеда, аксіома Архімеда і т.ін. Це він визначив наближене значення числа π (пі). Залишилося ім'я Архімеда і у фізиці – закон Архімеда, гвинт Архімеда. А хто не пам'ятає його знаменитий вигук: «Еврика!»?

 

З команда.

У цього найбільшого математика ХІХ століття рано з'явилися математичні дарування.

Розказують, що в трьохлітньому віці він помітив помилку в розрахунках батька. В сім

років пішов в школу. У той час в одній кімнаті займалися учні різних класів. Щоб

зайняти першокласників, вчитель запропонував їм скласти всі числа від 1 до 100

включно. Не встигнувши відійти від них, він побачив, як маленький хлопчик поклав

свою грифельну дошку із записаним числом 5050 і ніяких обчислень. З жалем

вчитель подивився на учня: було ясно, що за такий термін він не зміг би зробити 99

складань. Решта учнів терпляче складала числа, збиваючись, стирали написане і

знову складали. Назвіть ім'я майбутнього великого математика. (Відповідь:

німецький математик ХІХ століття Карл Гаус – «король» математики)

Журі підводить підсумки.

 

4. «Віриш – не віриш»

Конкурс капітанів команд.

Вчитель. Шановні капітани! Зараз ваша черга захистити честь своєї команди і

принести їй бажані бали.

Капітану кожної команди задають запитання, на які потрібно дати відповідь „так” чи

„ні”, правильна відповідь – 1 бал, не правильна – 0 балів.

1 команда.

1. Чи віриш ти, що Шарль Перо, автор казки „Червона шапочка”, написав казку

„Кохання циркуля і лінійки”? (так, є така казка)

2. Чи віриш ти, що Наполеон Бонапарт писав математичні роботи? (так, навіть

один геометричний факт носить назву „Задача Наполеона”)

3. Чи віриш ти, що геніальний російський поет О.С. Пушкін був талановитим

математиком? (ні, навіщо це йому, бо він був геніальним поетом)

4. Чи віриш ти, що прості числа 3 і 5, 11 і 13, 17 і 19 називаються братами? (ні, їх

називають числами-близнюками)

5. Чи віриш ти, що Лев Миколайович Толстой, автор роману „Війна і мир”, був

автором підручника математики? (так, він писав підручники для початкової

школи, у тому числі і підручники з арифметики)

6. Чи віриш ти, що існує всього 25 способів доведення теореми Піфагора?

(ні,відомо понад 370 способів)

7. Чи віриш ти, що в оповіданні А.П. Чехова „Каштанка” собака був породи, помісь

такси з дворнягою? (так)

8. Чи віриш ти, що знаки „+” та „-” прийшли до нас з Греції? (ні,з арабського сходу)

9. Чи віриш ти, що Евклід закінчував кожне доведення словами „Що і треба довести”?

(так)

10. Чи віриш ти, що теорія пружності, розроблена Софією Жермен, знайшла широке

застосування. Саме на основі цієї теорії було розроблено проект і побудовано

Ейфелеву вежу? (так)

 

2 команда.

1. Чи віриш ти, що будь-який прямокутний трикутник називається єгипетським? (ні,

тільки такий, у якого сторони пропорційні числам 3,4 5)

2. Чи віриш ти, що Піфагор до своєї школи активно залучав жінок тому, що вважав,

що вони більш здібні до математики, ніж чоловіки? (ні)

3. Чи віриш ти, що англійський математик Дж. Сильвестр написав сонет „Небесна

муза”, який присвятив Софії Ковалевський? (так, є такий сонет)

4. Чи віриш ти, що саме Пушкін написав: „Натхнення потрібне в геометрії, як і в

поезії”? (так)

5. Чи віриш ти, що числа 11,22, 33, ...99 і т.д. називаються досконалими? (ні)

6. Чи віриш ти, що Франсуа Вієт розшифрував таємне листування іспанського уряду

командуванню своїх військ? (так, і за це його мало не відправили на вогнище, бо

вважали, що це він зумів тільки за допомогою сатани)

7. Чи віриш ти, що в повісті Троєпольского „Білий Бім – Чорне Вухо” собака був

породи шотландський сетер? (так)

8. Чи віриш ти, що слово „сфера” в перекладі означає „м´яч”? (так)

9. Чи віриш ти, що в прямокутному трикутнику один кут дорівнює сумі двох інших?

(так)

10. Чи віриш ти, що напівправильні многогранники називають тілами Архімеда,

правильні – тілами Платона ? (так)

3 команда.

1. Чи віриш ти, що великий російський поет М.Ю. Лермонтов дуже любив

математику? (так, навіть брав з собою при переїздах підручник з

математики)

2. Чи віриш ти, що вірш „О сколько нам открытий чудных” написав М.Ю. Лермонтов?

(ні, О.С. Пушкін)

3. Чи віриш ти, що англійська королева прочитала всі книжки Льюіса Керола, який

написав казку „Аліса у країні чудес”? (ні, бо крім казок про Алісу, решта робіт

були математичного змісту. Льюіс Керол – це псевдонім англійського

математика Чарльза Доджсона)

4. Чи віриш ти, що знаменитий Фалес був уболівальником і помер на трибуні

Олімпійського стадіону під час виступу Піфагора? (так)

5. Чи віриш ти, що Піфагор брав участь у 58 Олімпіаді, що він бігав на 100м ? (ні,

Піфагор брав участь у кулачних боях)

6. Чи віриш ти, що Рене Декарт першим запропонував метод нумерації крісел у

театрі за рядами і місцями? (так)

7. Чи віриш ти, що в оповіданні І.С. Тургенєва „Муму” собака був іспанської породи з

довгими вухами і великими очима? (так)

8. Чи віриш ти, що геометрична фігура u8211 – циліндр була дуже популярною серед

англійських джентльменів? (так)

9. Чи віриш ти, що символом справедливості у Стародавньому Єгипті вважався

страус, так як його пір´їна має однакову ширину по всій довжині? (так)

10. Чи віриш ти, що першим висловив припущення про існування трансцендентних

чисел Л. Ейлер ? (так)

 

Підсумки. (повідомляється рахунок, як за конкурс капітанів, так і загальний)

 

5. «Показуха»

Завдання командам

І: Показати відстань (завдання написані на листках, які згорнуті в рулон. Кожен

капітан команди має право витягнути його для своєї команди). Правильна відповідь –

1 бал, правильна відповідь на питання суперника(якщо якась команда не впоралась з

своїм завданням – 2 бали)

1 команда - вершок. (Вершок – відстань між відставленим великим і витягнутим

вказівним пальцями руки)

2 команда – лікоть (Лікоть – це відстань від кінця витягнутого середнього пальця

руки до ліктя)

3 команда – сажень (Сажень – відстань між великими пальцями витягнутих у

протилежні сторони рук людини, що дорівнює 4 лікті).

ІІ. Дати відповідь на питання (час на виконання – 1 хвилина):

1 команда. Чому дорівнює 1 дюйм? (2,54 см)

2 команда. Чому дорівнює 1 ярд? (91 см)

3 команда. Чому дорівнює 1 фунт? (453, 53 г)

Журі підводить підсумки.

 

6. Конкурс художників.

Завдання: Малюнок художників (це може бути 1-2 гравця від кожної команди) має

складатися з цифр або геометричних фігур і оцінюється за п´ятибальною шкалою.

У той час, коли художники працюють, журі оцінює математичні газети, підготовлені

трьома командами (0-5 балів) та саморобні просторові фігури, які зроблені з оргскла.

Журі підводить підсумки.

Вчитель: Ви добре позмагалися сьогодні. Були уважними і кмітливими, спритними і

зосередженими, доброзичливими і веселими. Ми переконалися, що кожен з вас

майбутніх випускників школи, має добрі знання з математики і тому, близькими до

серця є слова:

Ти визнана давно главою всіх наук –

Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди.

Без математики ми нині, як без рук.

З тобою з казки дійсність творять люди.

 

Освоївши тебе – рвемося у політ.

Створили вже розумні u1084 ми машини,

Штурмуємо космічний світ

І різних фактів визнаємо причини.

 

З тобою ми невпинно ростемо,

З тобою – підкоряємо природу.

Твої досягнення ми віддамо

На благо рідного народу.

 

Слово надається журі для підбиття підсумків конкурсу, оголошення результатів та нагородження команд.

 

doc
Пов’язані теми
Математика, 11 клас, Сценарії
Додано
5 квітня 2021
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку