Хімічний турнір передбачено для використання під час проведення тижня природничих наук. Турнір містить основи теоретичного матеріалу "Хімія" - 8 клас. Методику дослідної частини проекту розроблено та опрацьовано на факультативних та STEM-заняттях в умовах шкільної лабораторії.
Хімічний турнір
«Менделєєву і не снилось…»
Миколаївська ЗОШ № 40
Мета заходу:
- розширити знання учнів про хімію, як науку;
План
I. Вступне слово
1 ведучий: Всім добрий день Вам, друзі,
Учні школи нашої
Та їх учителі!
2 ведучий: Ви гості, а хазяйки
Технічного прогресу
1 ведучий: Чекають нас змагання,
покажуть зараз учні:
Яка в них ерудиція?
Чого навчив підручник?
2 ведучий: Команди, ви готові?
Бере початок гра,
Всі слухайте питання
Ні пуху, ні пера.
1 ведучий: І так, познайомимося з нашими
командами:
Капітан команди – ________________________________________________________________
Капітан команди – ________________________________________________________________
2 ведучий: А тепер привітаємо наше справедливе журі:
1. ___________________________________________________________________________________________
2. ___________________________________________________________________________________________
3. ___________________________________________________________________________________________
1 ведучий: Все відомо навкруги?!
Ні, це лише наша уява.
На Землі, ще багато того,
І твого, і мого!
Ви дивуйтесь росі,
Ви дивуйтесь квіткам,
Ви дивуйтесь і пружності сталі.
Ви дивуйтесь тому,
Чому люди давно
Дивуватись уже перестали!
Наш турнір присвячений геніальному хіміку та його відкриттю – Дмитру Івановичу Менделєєву. Відомий історичний факт, що свою таблицю Менделєєв побачив у ві сні.
Пропонуємо проникнути в ті далекі часи, в творчу лабораторію вченого і зрозуміти, які думки непокоїли хіміка - Менделєєва.
2 ведучий:
Вам будуть запропоновані запитання у вигляді інтерактивної презентації.. Якщо команда знає відповідь на запитання, то піднімає сигнальну картку. У разі правильної відповіді команда отримує 1 бал.
(Презентація – 6 питань, на кожне питання даються три відповіді, перевіряють відповідь капітани команд
1 ведучий: А от як про цю подію пишуть поети:
«Случилось в Петербурге это.
Профессор университета
писал учебник для студентов...
Задумался невольно он:
"Как рассказать про элементы?
Нельзя ли тут найти закон?»
Искали многие решенье.
но, проходя лишь полпути,
бросали. Мучило сомненье:
«А можно ли закон найти?»
Мир состоит из Элементов.
(В то время знали шестьдесят.)
А сколько их всего? На это
нельзя ответить наугад.
Но не гадал, а верил он:
«Тут должен, должен быть закон!»
Упрямо он искал решенье.
Был ТРУД, НАДЕЖДА И ТЕРПЕНЬЕ,
и ВЕРА в то, что он найдет!
Он так работал целый год.»
2 ведучий: Наші восьмикласники все добре знайомі з Періодичним законом і Періодичною системою. Всі команди отримали домашнє завдання розповісти про хімічні елементи та їх найважливіші властивості.
І Тур – «Розповіді про хімічні елементи»
(кожній команді по 3 завдання)
“Аш” у формулі читайте
І прошу запам'ятайте:
Я – в основі, в кислоті,
Я – у річці, у воді.
Я – найлегший.
Ось він я:
Гідроген – моє ім'я!
Я – Карбон, я – вуглець,
Я – вугілля, олівець.
Маю ще один талант:
Я блищу, бо діамант.
Хоч я шостий, я важливий!
Я в усіх живих клітинах!
Я з металами стою,
Хоч м'який, мов масло.
Жовтим полум'ям горю
Й довго не погасну.
Я поширений доволі:
В соді, склі й кухонній солі.
В морській воді я проживаю,
На твердість її впливаю,
Тому вода гірка на смак.
Я – Магній, дванадцятий знак!
Я скрізь навколо тебе є,
Бо Оксиген – ім'я моє!
Я – у деревах, у траві.
В твоїх я жилах, у крові!
Дуже поширений в природі,
Я є в піску, в гірській породі.
Пишаюсь рослиною я і твариною.
“Силіцій” звуся латиною.
У формулі читайте “ен”
Латиною – Нітроген.
Ми азотом називаєм,
Що з повітрям удихаєм.
Я в комахах і в рослинах,
В наших генах, у клітинах.
Я іду за першим вслід.
Я – це з Космосу привіт.
Бо мене знайшли на Сонці,
Хоч я є і за віконцем.
Гелій є також в повітрі,
У швидкому льоті вітру!
Найбільш поширений метал,
Як глина у землі лежав.
Але знайшли чудовий спосіб –
І так видобувають й досі.
Білий він, неначе іній,
Зветься гарно – алюміній!
(За кожне завдання команди отримують 1 бал)
2 ведучий: Наступний ІІ тур «Хімічна вікторина», Ви вивчили хімічні елементи, Періодичний закон, а чи добре ви знаєте властивості хімічних елементів, речовин, що нас оточують. Дізнаємося з наступного туру.
(Демонструється презентація «Хімічна вікторина».)
1 ведучий: Кожній команді надається можливість пройти тур із 5-и питань (капітани команд проходять жеребкування до участі у вікторині). Починає гру першою команда
1 -________________ класу
2 -________________ класу
3 -________________ класу
2 ведучий: Тепер до вашої уваги музична сторінка. Про яку подію розповідають музичні уривки – дивимось!
1 ведучий: Наступний тур – «Хімічно-математичні розваги». Конкурс проводить учениця 10-Б класу Пікус Яна. Надаємо їй слово.
«Хімічно-математичні розваги» : Ви добре вивчили періодичну систему хімічних елементів Дмитра Івановича Менделєєва. Пропоную представникам команд загадати порядковий номер хімічного елемента, додайте до нього таку ж цифру. Суму помножте на п’ять, покажіть мені результат і я назву номер обраного вами хімічного елемента.
Дісталися фіналу
Команди – молодці
Що ж нам демонстрували
Сьогодні тут гравці?
2 ведучий: Свою потужність, силу,
Роботу колективну,
У відповідях – швидкість
Та гру таку активну
Нашому журі надаємо час для підведення підсумків, а наша розважальна програма продовжується. Зі своїм подарунком до нас завітали славетні хіміки – учениці 9-В класу. Дівчата продемонструють високий клас хімічної майстерності і дослідництва – до вашої уваги «Хімічна симфонія»!
( Учениці демонструють цікаві досліди під музичне супроводження).
Досліди:
1 ведучий: а учні 9-Г класу Ляшенко Неля, Хом’як Даша і Гавриленко Андрій презентують на розсуд учням 8-х класів і журі свою конкурсу роботу під назвою «Від кристалічної гратки до монокристалу». Роботу вони підготували для участі у Миколаївській міській виставці по STEM-освіті. (Учні демонструють свою роботу і розповідають про зміст ідеї)
2 ведучий: Довідались, крім того,
Про хімію нового
А зараз – час назвати
Змагання результати.
Слово надається журі для оголошення результатів нашої гри та підведення підсумків усього турніру.
1