7 квітня о 18:00Вебінар: Інтернет-середовище для професійного розвитку вчителів математики

Сценарій "І той лиш пошани достоїн, хто мову шанує свою"

Про матеріал
Розробка містить цікаві завдання для закріплення знань з української мови, її можна використовувати під час відзначення Дня української писемності та мови або Тижня української мови та літератури
Перегляд файлу

Середня загальноосвітня школа № 215

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовознавчий турнір

для 8-х класів

«І той лиш пошани достоїн, хто мову шанує свою»

 

 

 

Стополянська Лариса

Сергіївна

учитель української мови

та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ – 2020

Мета: заохочувати учнів вивчати українську мову, розвивати їх образне та художнє мислення, виховувати повагу до рідного слова; пробуджувати позитивні моральні якості й почуття колективізму, взаємопідтримки, наполегливості, збагачувати активний словник школярів.

Обладнання: плакат «9 листопада – День української писемності та мови», словник іншомовних слів, книжкова виставка, розробка завдань для команд, презентація.

 

ХІД ТУРНІРУ

 

Учитель: 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора Літописця.

 

Учитель оголошує правила турніру

Правила мовознавчого турніру

  1. Забороняється порушувати дисципліну під час турніру. Якщо вболівальники викрикують, голосно розмовляють один з одним або підказують команді, то з рахунку їхньої команди знімається 1 бал.
  2. Команді забороняється викрикувати правильні відповіді.
  3. На підготовку до відповіді кожній команді дається 3 хв.
  4. Якщо команда готова до відповіді, капітан піднімає руку.
  5. Кожен учасник команди повинен бути задіяним в турнірі, тобто відповісти на будь-яке питання. Капітан команди має називати імена тих учасників, які даватимуть відповіді.
  6. Не забувайте, що головне не перемога, а участь.

                                                           Бажаємо успіхів!!!

 

ПЕРШИЙ КОНКУРС «ОДНИМ СЛОВОМ»

Командам зачитують по 10 запитань, на які необхідно відповісти одним словом.

Кожна правильна відповідь – 1 бал.

►Запитання для І команди

  1. Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз)
  2. Масове інфекційне захворювання. (Епідемія)
  3. Музичний супровід. (Акомпанемент)
  4. Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг)
  5. Слова, що мають протилежне значення. (Антоніми)
  6. Завіса з тканини на дверях. (Портьєра)
  7. Певний режим харчування. (Дієта)
  8.  Відступ у першому рядку тексту. (Абзац)
  9. Прохід, прокладений під землею. (Тунель)
  10. Жорстока самовладна людина. (Деспот)

 

►Запитання для ІІ команди

  1. Особа, яка очолює вищий навчальний заклад. (Ректор)
  2. Людина, що ставить над усе свої власні інтереси. (Егоїст)
  3. Передова частина якоїсь суспільної групи. (Авангард)
  4. Слова, різні за звучанням, але близькі за значенням. (Синоніми)
  5. Умовні знаки для секретного письма. (Шифр)
  6. Той, хто любить свою батьківщину. (Патріот)
  7. Розмова між двома особами. (Діалог)
  8. Пристосування живих організмів до кліматичних умов (Адаптація)
  9. Старовинне слово, що вийшло з ужитку. (Архаїзм)
  10. Особа, яка виголошує промову. (Оратор)

 

ДРУГИЙ КОНКУРС «ТИ - СТИЛІСТ»

Уявіть, що ви досвідчені редактори. Допоможіть письменникові–початківцю. А для цього прочитайте поданий текст, дайте йому назву, доберіть з дужок потрібне за змістом слово підкресліть його. Розкажіть молодому авторові про роль синонімів та художніх означень у тексті.

Правильно виконане завдання оцінюється у 5 балів.

 

►І команда

Стояла (безвітряна, спокійна, лагідна, тиха) погода. Дерева ніби (заціпеніли, заклякли, заніміли, застигли) в непорушній тиші. Здавалося, що й вітер вирішив (передихнути, відпочити, втомитись, перевести подих) від праці. (Здоровенні, гігантські, велетенські, титанічні, колосальні) сосни ніби заснули на мить. І над усім цим розкинулось (безхмарне, прозоре, ясне, чисте) небо без жодної хмаринки.

 

Учень: наявність синонімів у мові дає можливість вибрати з ряду близьких за своїм значенням слів саме те, яке найбільше підходить за змістом та відтінком. З усього синонімічного багатства треба вміти вибрати найдоречніше слово, щоб воно найповніше виконували свою функцію. Синоніми дають змогу точно й виразно висловлюватися, тому не завжди їх можна замінити один одним. Використання їхз у мовленні сприяє уникненню тавтології.

 

►ІІ команда

Над містом прогриміла, як святковий салют,  (бурхлива, оглушлива, приголомшлива) перша весняна гроза. І ринув (проливний, заливний, сильний) дощ.  Головною вулицею, затопивши проїжджу частину, стрімко нісся (бурхливий, шумний, скажений) потік. Увесь транспорт зупинився. І тільки хлопчаки в (радісному, безтурботному) пустуванні, пританцьовуючи від задоволення, хлюпають (босими, загорілими) ногами в цій (тінявій, несподіваній) річці.

 

Учень: Художні означення приваблюють зір соковитими барвами, описують, малюють, оцінюють,  увиразнюють словесне зображення. Вони пробуджують думку, допомагають розвивати мовне чуття. Пошук найвлучнішої,найдоречнішої оцінки, втіленої в епітетному словосполученні, сприяє розвиткові, увиразненню мови, піднесенню й збагаченню її культури.

 

ТРЕТІЙ КОНКУРС «ХТО УВАЖНІШИЙ»

Підкреслити другу букву в кожному першому однорідному члені речення. Ці букви складають закінчення мудрої поради американського соціолога Каргені: «Даруймо людям те, що…хочемо мати  від них».

Правильно виконане завдання оцінюється у 5 балів.

 

Охлялий чи хворий. Добре або погано. Очі та вуха. Чесно й відверто. І сміх і гріх. Мороз чи відлига. І сміливі й боязкі. Як батьки, так і діти. Чи сто, чи двісті. І ми і ви. Не тільки свої, а й чужі. І ліс і поле. Один, а не два. То сніг, то дощ. І дивно, і лячно. Ні охоти, ні бажання.

 

ЧЕТВЕРТИЙ КОНКУРС «ЯК БУДЕ УКРАЇНСЬКОЮ?»

Перекласти слова та словосполучення українською мовою.

За  правильне виконання завдання  – 5 балів.

 

►І команда

Случай (випадок), в большинстве случаев (у більшості випадків, здебільшого), в случае чего (у разі чого), в случае необходимости (у разі потреби, у разі необхідності), искать случая (шукати випадку), во всяком случае (у всякому разі), по случаю праздника (з нагоди свята), благоприятный случай (сприятливий випадок), предоставился случай (випала, трапилась нагода), несчастный случай (нещасний випадок).

 

►ІІ команда

Принимать решение (приймати рішення), принимать участие (брати участь), принимать предложение (приймати пропозицію), принимать за основу (брати за основу), принимать на себя ответственность (брати на себе відповідальність), принимать меры (вживати заходів), принимать к сведению (брати до відома), приобретать опыт (набувати досвіду), приобретать уважение (здобувати пошану), приобретать знания (набувати знання).

 

ПЯТИЙ КОНКУРС «ХТО НАЙУВАЖНІШИЙ РЕДАКТОР»

Відредагуйте речення відповідно до норм сучасної мови й запишіть їх.

За кожне правильно відредаговане речення – 1 бал.

 

► І команда

  1. Я тепер дивлюся на все це другими очима.
  2. У другий раз будеш розумніший.
  3. В якій годині починаються заняття?
  4. Ви не скажете, котре сьогодні число?
  5. Це моя сама ближча подруга.
  6. Я можу відповісти на любе питання.
  7. Дякую Вас за щиру пораду.

 

Шпаргалка

  1. Я тепер дивлюся на все це іншими очима.
  2. Іншим разом будеш розумнішим.
  3. О котрій годині починаються заняття?
  4. Чи не скажете, яке сьогодні число?
  5. Це моя найближча подруга.
  6. Я можу відповісти на будь-яке питання.
  7. Дякую Вам за щиру пораду.

 

► ІІ команда

  1. Ви вже  підписалися на газету «Літературна Україна»?
  2. Я рахую, що екзамен з історії мені вдасться здати успішно.
  3. Тобі сьогодні попаде від матері.
  4. Моя подруга попала в біду.
  5. В оздобленні кімнати прийняли участь і школярі.
  6. Це вікно легко відкривається.
  7. Мені повезло відвідати ці місця.

 

Шпаргалка

  1. Ви вже передплатили газету «Літературна Україна»?
  2. Я вважаю (гадаю), що екзамен з історії мені вдасться скласти успішно.
  3. Тобі сьогодні дістанеться (перепаде) від матері.
  4. Моя подруга опинилася в біді.
  5. В оздобленні кімнати взяли участь і школярі.
  6. Це вікно легко відчиняється.
  7. Мені пощастило відвідати ці місця.

 

ШОСТИЙ КОНКУРС «НЕ ПОМИЛЮСЯ»

Поставити наголос у словах.

Правильно виконане завдання оцінюється у 5 балів.

 

► І команда

Вимова, апостроф, зупинка, разом, середина, малярство, мабуть, квартал, кілометр, атлас (тканина), білковий, боязнь, вигадник, заочні, знаскоку, батьківщина (спадок).

 

► ІІ команда

Вірші, портфель, ім’я, дефіс, завжди, український, урочистий, листопад, предмет,

до безтяму, блудник, верхи (прислівник), вигода (користь), зачіска, знамено, течія.

 

Учитель: У класі учні писали контрольну. За вікном вітер крутився на одній нозі і гнав по дорозі клубки холоднечі. А ось метелиця не проминула теплого вогника, зашкарублою рукавицею обтерла сніг з обличчя і всім єством потяглася до вікна. Учні саме закінчували роботу. Вона дочекалася, поки всі вийшли з класу, зазирнула в кожен аркуш і… наробила лиха – сійнула помилками. Доведеться вам виправити витівки хурделиці. Отже, наступний конкурс.

 

СЬОМИЙ КОНКУРС «ЛОВИ МОМЕНТ»

Перед вами аркуші – свідчення витівок метелиці. Відновіть правильний стан речей, виправіть помилки, доведіть, що ви не допустили б їх.

Правильно виконане завдання оцінюється у 6 балів, якщо виконане на половину – 3 бали.

 

► Варіант І. Київ

Людина без Вітчизни -  соловей без пісні.

Наша Вітчизна - Україна. Столиця України Київ. Місту стало тісно на правому березі, і воно ступило багатирським кроком на лівий. Кілька мостів з’єднують два береги Дніпра. Через один із них, на лівий берег, линуть голубі експреси метрополітену. Із висоти придніпровських круч видніється величезна панорама нового району столиці. Дарниця - промисловий центр лівобережжя. На місці жовтих пісків, зелених сосон легко здіймаються увись безкінечні квартали будинків…

 

 

► Варіант ІІ. Київ

Це чудове місто приваблює туристів з усього світу. Історичні памятки Києва є надзвичайно цікавими. Справжня перлина серед них - Софія Київська. Вона була збудована в одинадцятому столітті. Оздоблення собору -  мозаїки та фрески. Мозаїками називають зображення із шматочків різнокольорового скла. Фреска - настінний розпис.

Київ - дуже давнє і водночас вічно молоде місто.

 

ВОСЬМИЙ КОНКУРС «ЗАПРОШЕННЯ»

 Скласти й озвучити текст запрошення для поважних гостей на святкування річниці навчального закладу.

(запрошення для гостей зі Святошинської державної у м. Києві адміністрації, 40річчя школи).

Правильно виконане завдання оцінюється у 10 балів.

 

ДЕВЯТИЙ КОНКУРС «ЮНІ ЛІНГВІСТИ»

Розв’яжіть лінгвістичну задачу.

Правильно виконане завдання оцінюється у 10 балів.

 

►► Що це?

Вона нічого не коштує, але створює багато. Вона збагачує тих, хто її дає. Вона триває одну мить, але пам'ять про неї часто зберігається назавжди.

Проте її не можна ні купити, ні випросити, ні позичити, ні вкрасти, бо вона являє собою таку цінність, яка не принесе ні найменшої користі, якщо тільки не буде віддана від чистого серця. (Ф. Флетчер).

 

►► Лінгвістичний ключ

  1. Записати спочатку речення з простим дієслівним присудком, потім – зі складеним дієслівним , і зрештою – зі складеним іменним.

1. Чудово відпочили в лісі.

4. Він не може стриматись.

6. Око озерця блакитне.

2. Осінь тихо надійшла.

5. Ушістьох маємо виконати.

7. Сад неначе молоком облитий.

3. Омолодився дуб навесні.

  1. У першому слові кожного з речень підкреслити другу від початку букву. З цих букв скласти слово відгадку… (Усмішка)

 

Учитель: Поки наше журі підбиває підсумки турніру, послухайте таку інформацію.

Учені описали 90 видів усмішок, у створенні яких беруть участь 17 різних м’язів обличчя. Під час зустрічі усмішка знімає напруженість перших хвилин спілкування. Вона супроводжує також слова вітання, прощання, усмішка може бути радісна, глузлива, дружня тощо.

А ось яка буває ціна посмішки.

Збагачує тих, кому вона призначена, не збіднюючи при цьому тих, хто її дарує.

Триває мить, а в пам’яті залишається інколи на все життя.

Її не можна купити, не можна випросити, не можна позичити, не можна вкрасти, оскільки вона сама по собі ні для чого не придатна, поки її не віддали.

Отже, посміхайтесь один одному!!!

(Оголошення результатів турніру, нагородження переможців)

1

 

doc
Додано
26 березня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку