Сценарій інтелектуальної гри для учнівства 9-11-х класів на тему: «Крізь гендерні окуляри»

Про матеріал
Ця інтелектуальна гра допоможе залучити учнівство до спільної діяльності з метою вивчення ролі та значення гендерної проблематики у сучасному цивілізованому світі; поглибить знання щодо законодавчої бази з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, сприятиме формуванню в учнівства культури гендерної рівності, розвитку пізнавальних, інтелектуальних, творчих здібностей учасниць/учасників гри.
Перегляд файлу

 

Сценарій інтелектуальної гри для учнівства 9-11 класів на тему: «Крізь гендерні окуляри»

Мета: залучення  учнівства до спільної діяльності з метою вивчення   ролі та значення  гендерної проблематики у сучасному цивілізованому світі; поглиблення знань   щодо законодавчої бази з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, сприяння формуванню в учнівства культури гендерної рівності,  розвиток пізнавальних, інтелектуальних, творчих здібностей   учасниць/учасників гри.

Обладнання:   запитання і завдання,  сигнальні картки.

ХІД ГРИ

І. Організаційний етап.

Вступне слово ведучої/ведучого.

 10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй приймає Загальну декларацію прав людини.  Вже перша стаття цього визначального в правовому сенсі документа  гарантувала людям рівність у їхній гідності і правах, стаття друга чітко вказувала на те, що   «Кожна людина   повинна   мати   всі   права  і  всі  свободи… незалежно від статі».

Ідея рівності у правах людей незалежно від їхньої статі законодавчо визначена у більшості країн світу, в тому числі і в Україні.

Проте, як показує практика, у нашому суспільстві ще досить часто ми стикаємося з гендерною нерівністю, тобто маємо нерівні можливості доступу людей до цінних ресурсів, спричинені відмінними характеристиками статі, сексуальності, гендера, що їх формує патріархальне суспільство.

Тож одягнемо гендерні окуляри і  у ході гри спробуємо помітити    факти та прояви гендерної нерівності,   побачити наявність та дію гендерних стереотипів, а також дізнаємося  багато  цікавих і несподіваних фактів, які змусять вас багато про що задуматися.

 Зараз нам потрібно утворити дві команди, які я пропоную сформувати у такий спосіб: у першу команду об'єднаються діти, які народилися влітку та взимку, у другу – діти, які народилися восени і навесні (утворити команди можна і іншими способами). Якщо кількість дітей у командах  не рівна, можна запропонувати приєднатися до команди, меншої за чисельністю тим, хто народився у ближчі до літа (весни) місяці.

Ведуча/ведучий пропонує дітям розподілити обов’язки у команді, придумати її назву і девіз. Як показує власний досвід, якщо доросла людина не втручається у цей процес, то діти здійснюють розподіл обов’язків не залежно від статі, а враховуючи авторитет і таланти. Тому дівчата дуже легко очолюють такі команди, стають спікерками.

ІІ. Проведення гри.

Ведуча/ведучий: шановні учасниці і учасники нашої інтелектуальної гри прийшов час обговорити правила. Гра складається з п’яти раундів,  умови проведення кожного раунду вам будуть повідомлені перед його початком. Перемогу здобуде та команда, яка набере найбільшу кількість балів. Тож почнемо!

1 раунд – «Розминка».

  Командам пропонуються 10 питань, на  кожне з яких потрібно відповісти  швидше за інших. Для визначення готовності команди надати відповідь слід використати сигнальні картки.  Якщо команда відповіла неправильно, то учасниці і учасники гри з іншої команди мають право надати свою відповідь.

 За кожну правильну відповідь командам зараховується один бал.

  1. Що  в перекладі з англійської мови означає слово «Ґендер»? (Стать).
  2. Яким документом вищої юридичної сили в Україні закріплено принципи гендерної рівності? (Конституція України)
  3. Як називається виключення або обмеження можливостей для членів певної групи відносно можливостей  іншої групи за  ознаками статі чи\та гендера? (Гендерна дискримінація)
  4.  Як називають шаблони мислення та комунікації, нав’язувані суспільством, що передбачають для людей різної статі неоднакові моделі поведінки? (Гендерні стереотипи)
  5.  Назвіть період у розвитку первіснообщинного ладу (від палеоліту до розвинутого неоліту), який характеризувався наявністю материнського роду і його домінування в первісному суспільстві. (Матріархат)
  6.   Осіб якої статі, за свідченнями  науковців, більше на планеті Земля – жінок чи чоловіків? (Порівну)
  7. Відомо, що канцлер  Німецької імперії Отто фон Бісмарк за  сильне та дієве урядування отримав прізвисько    «залізний канцлер», а  кого з жінок за подібний сильний та рішучій стиль управління країною назвали «залізною леді»? (Маргарет Тетчер, прем’єр-міністерку Великобританії)
  8. Про яку національну героїню Франції йде мова в поданому уривку: «Орлеанська Діва воювала проти англійців на боці майбутнього короля Карла VII; була схоплена бургундцями, союзниками англійців, і 30 травня 1431 року спалена на вогнищі в Руані «за єресь, відьомство і носіння чоловічого одягу». (Жанна д'Арк)
  9. Якщо чоловік – то це біолог, а якщо це жінка – то вона … (біологиня, наприклад, Крістіана Нюсляйн-Фольгард  німецька біологиня, лауреатка Нобелівської премії з фізіології і медицини 1995 року за відкриття генетичного контролю ембріонального розвитку. Професорка і директорка Інституту біології розвитку у складі  Товариства Макса Планка.)
  10.  Назвіть країну,  де вперше у світі у результаті проведення демократичних виборів  президентом було обрано жінку. (Ісландія. Ві́гдіс Фі́ннбогадоттір - 1980 року її було обрано президентом Ісландії, після чого Вігдіс займала цю посаду впродовж чотирьох каденцій (у 1984 та 1992 рр. не з'явилося жодного кандидата, а 1988 року її було переобрано). Після завершення четвертої каденції очолила кафедру Ради жінок — світових лідерів у John F. Kennedy School of Government при Гарвардському університеті. Також є Послом Доброї Волі ЮНЕСКО.

ІІ раунд – «Гендерне рівняння»

Командам пропонується рівняння, для вирішення якого учнівству доведеться застосувати свої знання із правознавства.

Правильне виконання завдання принесе команді 3 бали. Можна дати можливість отримати бали  тій команді, яка перша виконає завдання або регламентувати час (3-5 хв.) і  зарахувати бали обом командам за умови правильного виконання завдання.

((Y-X) + (Z+Q)) + W=I

Х – рік прийняття ООН Загальної декларації прав людини (1948);

Y – рік прийняття Конституції України (1996);

Z – різниця між шлюбним віком чоловіка і жінки в Україні (ч. 1 ст.22. Сімейного кодексу України)  (1);

Q  кількість жінок-міністерок у сучасному українському уряді  (1, Міністерка освіти і науки України Лілія Гріневич);

W –  від числа жінок, обраних до Верховної Ради України VIII скликання  відняти  39 (47-39=8);

Iєдиний вік, по досягненні якого чоловік і жінка можуть претендувати на отримання пенсії за віком (Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»,  ст. 26) (60);

Ведуча\ведучий мають право, як бонус за діяльність команди на організаційному етапі (за відповідність назви команди, девізу темі гри) дати підказку на одну чи дві літери у рівнянні.

 ІІІ раунд – «Крізь гендерні окуляри»

Ведуча/ведучий:  вчені виділяють три умовні групи гендерних стереотипів:

– Перша група стереотипів базується на відповідних уявленнях про психологічні риси та якості особистості чоловіків та жінок – стереотипи «maschilefeminnile». Згідно з цими стереотипами чоловіки та жінки є протилежностями. Чоловікам приписується активне, творче начало, здатність вирішувати проблеми, застосовувати розвинуте логічне мислення та власну компетентність. Жіноче ж начало – природно-репродуктивне і тому жінка повинна бути покірною, залежною, емоційною.

– В основу виокремлення другої групи стереотипів покладені соціальні начала. Дана група стереотипів закріплює професійні роли чоловіків і жінок. Для жінки головними є ролі сімейні (жінка, мати, господарка), а для чоловіків – ролі професійні.

– До третьої групи гендерних стереотипів вчені відносять стандартизовані уявлення, які пов’язані з відмінностями у змісті праці – жіночої та чоловічої. Місце жінки – у сфері виконавчої та обслуговуючої праці, чоловіка – у сфері інструментальної праці, тобто творчої.

Шановне учнівство, ознайомтесь зі змістом оголошень і через 7 хвилин обговорення дайте відповіді на  такі запитання.

Максимальна оцінка за раунд – 10 балів.

Зміст оголошень: «На посаду секретаря потрібна жінка віком до 35  років,  привабливої зовнішності...» і на тій же сторінці: «Потрібен архітектор з досвідом роботи, чоловік…».

Запитання для команд:

  • Які гендерні стереотипи вплинули на авторку/автора оголошень?
  •  Чи можна вважати  ці оголошення дискримінаційними? Чому?
  •  Чому саме гендерні стереотипи та гендерна дискримінація стримують економічний розвиток України?

 VI раунд – «Точка зору»

Ведуча/ведучий:  до участі у четвертому раунді запрошуються лідерки/лідери команд, яким пропонується обрати професію, спеціальність, яка стереотипно вважається «жіночою/чоловічою» (наприклад: вчителька/водій) і після хвилинного обдумування  довести, що особи протилежної статі також   мають/ можуть виховати/розвинути в собі якості, необхідні, щоб справитися із  професійними обов'язками, стереотипно «не притаманної» їм професії.

Максимальна кількість балів, яку зможуть набрати лідерка/лідер, – 5 балів.

V раунд –  « Так - ні»

Ведуча/ведучий: 

Шановне учнівство, зараз вам будуть запропоновані твердження на гендерну тематику. Вам потрібно за допомогою сигнальних карток підтвердити або спростувати правильність цих тверджень.

За кожну правильну відповідь команди зможуть отримати по 1 балу.

  1. Хоча слово «ґендер» і перекладається дослівно як «стать», але сучасні науковці трактують його як самостійну, не зумовлену біологічною статтю, конструйовану культурою та суспільством характеристику людини, щось, чого люди не мають як даність, а (осмислено чи неосмислено) показують / транслюють / демонструють,  взаємодіючи з різними людьми у різноманітних інституціональних ситуаціях. Біологічна стать і гендер є різними конструйованими характеристиками, котрі можуть поєднуватися в людині довільно, незалежно одна від одної. (Так)
  2. Працююча освічена, але заміжня жінка є передусім дружиною й матір’ю, що повинна допомагати чоловікові, нерідко зневажаючи власні прагнення до самореалізації та професійного успіху, відмовляючись від реальних кар’єрних можливостей (Ні)
  3. У світі і в Україні законодавчо закріплена рівність людей, незалежно від їхньої статі (Так).
  4. В Україні   рівність прав жінок і чоловіків гарантують Конституція України і    Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей  жінок і чоловіків» (Так).
  5.  Батькам потрібно особливо радіти народженню сина. Син - продовження роду, сімейної історії, спадкоємець, зберігач сімейних традицій (Ні).
  6. В Україні діє Державна програма забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 року (Так).
  7. Гендерне виховання - підхід у вихованні, що ґрунтується на розвитку індивідуальних якостей, розкритті здібностей і пошуку покликання дитини незалежно від очікувань  оточення, пов’язаних із статтю дитини (Так).
  8. На відміну від чоловіків жінки мають більш низькі інтелектуальні здібності, обмежені розумом і нераціональним, нелогічним мисленням, а також більш низьку порівняно з чоловіками професійну компетентність (Ні).
  9. Гендерної дискримінації зазнають і жінки і чоловіки (Так).
  10.  На відміну від жінок, чоловіки менш емоційні і не здатні до співпереживання (Ні).

ІІІ. Підбиття підсумків гри, оголошення команди-переможниці.

Ведуча/ведучій: Можна бути байдужими до політики, можна не сповідувати жодної релігії, мати складнощі з визначенням своєї національної приналежності і не мати громадянства, але  не мати гендерної ідентичності не можна. Людина все одно залишається суб'єктом гендерних відносин, тому що оточуючі будуть визначати нас і взаємодіяти з нами у відповідності зі своїми уявленнями про те, що припустимо і прийнятно для чоловіка або жінки. Всього століття тому здавалося диким і неприпустимим надати жінкам виборчі права, можливість участі в політиці, вважалося, що вони не в змозі займатися кваліфікованою професійною діяльністю. Проблема рівності жінок і чоловіків залишається в нашому суспільстві. Люди найчастіше побоюються міняти сформований порядок речей. Переконаність у його природності заважає людям бачити реальні проблеми і протиріччя.

Тож, озброївшись новими знаннями,  нумо  змінювати наше життя на краще!

У ході підготовки сценарію автором використані матеріали, розміщені на сайті гендерного інформаційно-аналітичного центру «Крона» (http://krona.org.ua).

1

 

doc
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
1296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку