Сценарій інтелектуальної гри для учнівства 9-11-х класів на тему: «Крізь гендерні окуляри»
Мета: залучення учнівства до спільної діяльності з метою вивчення ролі та значення гендерної проблематики у сучасному цивілізованому світі; поглиблення знань щодо законодавчої бази з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, сприяння формуванню в учнівства культури гендерної рівності, розвиток пізнавальних, інтелектуальних, творчих здібностей учасниць/учасників гри.
Обладнання: запитання і завдання, сигнальні картки.
ХІД ГРИ
І. Організаційний етап.
Вступне слово ведучої/ведучого.
10 грудня 1948 року Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй приймає Загальну декларацію прав людини. Вже перша стаття цього визначального в правовому сенсі документа гарантувала людям рівність у їхній гідності і правах, стаття друга чітко вказувала на те, що «Кожна людина повинна мати всі права і всі свободи… незалежно від статі».
Ідея рівності у правах людей незалежно від їхньої статі законодавчо визначена у більшості країн світу, в тому числі і в Україні.
Проте, як показує практика, у нашому суспільстві ще досить часто ми стикаємося з гендерною нерівністю, тобто маємо нерівні можливості доступу людей до цінних ресурсів, спричинені відмінними характеристиками статі, сексуальності, гендера, що їх формує патріархальне суспільство.
Тож одягнемо гендерні окуляри і у ході гри спробуємо помітити факти та прояви гендерної нерівності, побачити наявність та дію гендерних стереотипів, а також дізнаємося багато цікавих і несподіваних фактів, які змусять вас багато про що задуматися.
Зараз нам потрібно утворити дві команди, які я пропоную сформувати у такий спосіб: у першу команду об'єднаються діти, які народилися влітку та взимку, у другу – діти, які народилися восени і навесні (утворити команди можна і іншими способами). Якщо кількість дітей у командах не рівна, можна запропонувати приєднатися до команди, меншої за чисельністю тим, хто народився у ближчі до літа (весни) місяці.
Ведуча/ведучий пропонує дітям розподілити обов’язки у команді, придумати її назву і девіз. Як показує власний досвід, якщо доросла людина не втручається у цей процес, то діти здійснюють розподіл обов’язків не залежно від статі, а враховуючи авторитет і таланти. Тому дівчата дуже легко очолюють такі команди, стають спікерками.
ІІ. Проведення гри.
Ведуча/ведучий: шановні учасниці і учасники нашої інтелектуальної гри прийшов час обговорити правила. Гра складається з п’яти раундів, умови проведення кожного раунду вам будуть повідомлені перед його початком. Перемогу здобуде та команда, яка набере найбільшу кількість балів. Тож почнемо!
1 раунд – «Розминка».
Командам пропонуються 10 питань, на кожне з яких потрібно відповісти швидше за інших. Для визначення готовності команди надати відповідь слід використати сигнальні картки. Якщо команда відповіла неправильно, то учасниці і учасники гри з іншої команди мають право надати свою відповідь.
За кожну правильну відповідь командам зараховується один бал.
ІІ раунд – «Гендерне рівняння»
Командам пропонується рівняння, для вирішення якого учнівству доведеться застосувати свої знання із правознавства.
Правильне виконання завдання принесе команді 3 бали. Можна дати можливість отримати бали тій команді, яка перша виконає завдання або регламентувати час (3-5 хв.) і зарахувати бали обом командам за умови правильного виконання завдання.
((Y-X) + (Z+Q)) + W=I
Х – рік прийняття ООН Загальної декларації прав людини (1948);
Y – рік прийняття Конституції України (1996);
Z – різниця між шлюбним віком чоловіка і жінки в Україні (ч. 1 ст.22. Сімейного кодексу України) (1);
Q – кількість жінок-міністерок у сучасному українському уряді (1, Міністерка освіти і науки України Лілія Гріневич);
W – від числа жінок, обраних до Верховної Ради України VIII скликання відняти 39 (47-39=8);
I – єдиний вік, по досягненні якого чоловік і жінка можуть претендувати на отримання пенсії за віком (Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», ст. 26) (60);
Ведуча\ведучий мають право, як бонус за діяльність команди на організаційному етапі (за відповідність назви команди, девізу темі гри) дати підказку на одну чи дві літери у рівнянні.
ІІІ раунд – «Крізь гендерні окуляри»
Ведуча/ведучий: вчені виділяють три умовні групи гендерних стереотипів:
– Перша група стереотипів базується на відповідних уявленнях про психологічні риси та якості особистості чоловіків та жінок – стереотипи «maschile – feminnile». Згідно з цими стереотипами чоловіки та жінки є протилежностями. Чоловікам приписується активне, творче начало, здатність вирішувати проблеми, застосовувати розвинуте логічне мислення та власну компетентність. Жіноче ж начало – природно-репродуктивне і тому жінка повинна бути покірною, залежною, емоційною.
– В основу виокремлення другої групи стереотипів покладені соціальні начала. Дана група стереотипів закріплює професійні роли чоловіків і жінок. Для жінки головними є ролі сімейні (жінка, мати, господарка), а для чоловіків – ролі професійні.
– До третьої групи гендерних стереотипів вчені відносять стандартизовані уявлення, які пов’язані з відмінностями у змісті праці – жіночої та чоловічої. Місце жінки – у сфері виконавчої та обслуговуючої праці, чоловіка – у сфері інструментальної праці, тобто творчої.
Шановне учнівство, ознайомтесь зі змістом оголошень і через 7 хвилин обговорення дайте відповіді на такі запитання.
Максимальна оцінка за раунд – 10 балів.
Зміст оголошень: «На посаду секретаря потрібна жінка віком до 35 років, привабливої зовнішності...» і на тій же сторінці: «Потрібен архітектор з досвідом роботи, чоловік…».
Запитання для команд:
VI раунд – «Точка зору»
Ведуча/ведучий: до участі у четвертому раунді запрошуються лідерки/лідери команд, яким пропонується обрати професію, спеціальність, яка стереотипно вважається «жіночою/чоловічою» (наприклад: вчителька/водій) і після хвилинного обдумування довести, що особи протилежної статі також мають/ можуть виховати/розвинути в собі якості, необхідні, щоб справитися із професійними обов'язками, стереотипно «не притаманної» їм професії.
Максимальна кількість балів, яку зможуть набрати лідерка/лідер, – 5 балів.
V раунд – « Так - ні»
Ведуча/ведучий:
Шановне учнівство, зараз вам будуть запропоновані твердження на гендерну тематику. Вам потрібно за допомогою сигнальних карток підтвердити або спростувати правильність цих тверджень.
За кожну правильну відповідь команди зможуть отримати по 1 балу.
ІІІ. Підбиття підсумків гри, оголошення команди-переможниці.
Ведуча/ведучій: Можна бути байдужими до політики, можна не сповідувати жодної релігії, мати складнощі з визначенням своєї національної приналежності і не мати громадянства, але не мати гендерної ідентичності не можна. Людина все одно залишається суб'єктом гендерних відносин, тому що оточуючі будуть визначати нас і взаємодіяти з нами у відповідності зі своїми уявленнями про те, що припустимо і прийнятно для чоловіка або жінки. Всього століття тому здавалося диким і неприпустимим надати жінкам виборчі права, можливість участі в політиці, вважалося, що вони не в змозі займатися кваліфікованою професійною діяльністю. Проблема рівності жінок і чоловіків залишається в нашому суспільстві. Люди найчастіше побоюються міняти сформований порядок речей. Переконаність у його природності заважає людям бачити реальні проблеми і протиріччя.
Тож, озброївшись новими знаннями, нумо змінювати наше життя на краще!
У ході підготовки сценарію автором використані матеріали, розміщені на сайті гендерного інформаційно-аналітичного центру «Крона» (http://krona.org.ua).
1