Провідна ідея заходу :
Все, що завчили, стане незабутнім.
Конкретно хочемо жити, не навмання.
В ігровій формі збагатили й закріпили знання, вміння та навички учнів з основ правознавства, сприяли формуванню правової свідомості підлітків
Загальноосвітня школа І- ІІІ ст.с. Бандурове
Закон – це якір для держави.
Нехай хранить і захистить,
Щоб мали ми державне право
У злагоді з законом жить.
сценарій
інтелектуальної розважально – ігрової програми для школярів старшої школи
"На терезах Феміди"
Вчитель правознавства
Тарасенко Н.В..
«На терезах Феміди»
Мета заходу: в ігровій формі збагатити й закріпити знання, вміння та навички учнів з основ правознавства, сприяти формуванню правової свідомості підлітків, розвивати вміння логічно мислити, аргументовано висловлювати свою думку, працювати індивідуально і в групі, виховувати в учнів прагнення до пізнання та поважне ставлення до правотворчих процесів держави.
Провідна ідея:
Все, що завчили, стане незабутнім.
Конкретно хочемо жити, не навмання.
Обладнання: два різнокольорових стола для гравців, стільці, суддівський стіл, терези, фішки для підведення результатів, реквізит для конкурсів.
Оформлення сцени
та залу: на сцені буквами набрана назва заходу – «На терезах Феміди», терези. По залу висять, написані на плакатах, висловлювання на правову тематику:
«Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані» (Сенека)
«Благо держави – найвищий закон»
«Право створено на користь людству» (латинські прислів’я)
«Для мене не важливо, на чиєму боці сила, важливо те, на чиєму боці право»
(Віктор Гюго)
«Вся світова історія у самій своїй суті зводиться до історії права як вищого пункту цивілізації, що містить у собі сконцентровано весь її зміст»
(М.Хлєбніков)
На екрані демонструється відеоролик про Україну.
На сцену виходить ведуча.
Ведуча: Конституція України проголосила нашу державу суверенною, незалежною, соціальною, правовою. Розбудова такої держави неможлива без високої правової культури і суспільства, і особи. Сформувати правову культуру особа може лише через знання права, повагу до нього, а головне – уміння правильно реалізувати правові знання в конкретних життєвих ситуаціях. Ми починаємо цикл правових інтелектуальних розважально – ігрових програм «На терезах Феміди». За ігровими столами – команди, а в залі – їх вболівальники доведуть, що вони гідні громадяни України, які знають закони держави, а ще – вони інтелектуально розвинені, здібні, талановиті. Тож ми починаємо!
Звучить лірична мелодія. На сцену виходить ведуча.
Ведуча:
Мораль і право, право і закон
Рушійні сили для життя людини.
А їх знання надасть нам вірний тон
У розвитку держави – України.
Врегулювати світ людських стосунків,
Впровадити державницький процес.
Все в правознавстві міститься в рахунку:
Розумно й чесно твориться прогрес.
Щоб забезпечить молодим майбутнє,
Свідомо накопичуєм знання.
Все, що завчили, стане незабутнім.
Конкретно хочем жити, не навмання.
Після удару молоточком правосуддя на сцену виходить Феміда. На ній довге біле вбрання, в руках - терези.
Феміда:
Закон – це якір для держави.
Нехай хранить і захистить,
Щоб мали ми державне право
У злагоді з законом жить.
Я – Феміда, богиня Правосуддя, сьогодні буду вести програму. Запрошую команди зайняти свої місця за ігровими столами.
(до гравців) О, поважні знавці Закону!
Грайте дружно і активно!
Радійте успіху перемоги!
Не ображайтесь на програш.
Обладунок ваш – ввічливість і люб’язність,
Увага й доброзичливість.
Хай переможе найсильніший!
Оскільки наша гра має правову спрямованість, то допомагатиме нам компетентне журі - колегія Верховних суддів.
Ведуча представляє глядачам і гравцям членів журі. Потім ставить їм на стіл терези «справедливості». Ними будуть відслідковуватися результати команд (бали – однакові фішки, які кладуть на терези тієї чи іншої команди)
Ведуча:Всі знають, що Феміда з'являється між людьми із зав’язаними очима. Це для того, щоб нічого не могло вплинути на справедливість прийнятого рішення. Мою роль приміряють на себе сьогодні учасники команд.
Помічники зав’язують очі членам команди.
Ведуча:
Проведемо – «Тест на шість почуттів». Бачу, ви здивовані, бо у будь-якої людини їх п’ять: зір, слух, смак, нюх та дотик. А у вас ще має бути шосте почуття – почуття гумору. Кожен учасник команди особисто виконає одно із невеличких завдань і тоді йому розв’яжуть очі. Тож, починаймо. Пам’ятайте, з перших літер правильних відповідей складеться назва кожної команди.
«Тест на шість почуттів»
(завдання для кожного гравця окремо)
1.Перевіримо смак:(двом гравцям з протилежних команд дають на блюдцях цукерки). Визначить на смак сорт цукерки.( Карамель та Мармелад)
2.Перевіримо нюх: (флакони з одеколоном). Ним зазвичай користуються чоловіки після гоління. (Одеколон)
3.Перевіримо дотик:(в руки даються два предмета)З якого матеріалу зроблено цей предмет? Що у вас в руках? (Дерево, Рукавичка)
4. Перевіримо зір, внутрішній (в руки даються – товста книга та тонкий альбом). Зібрання знань. Для малювання. (Енциклопедія, Альбом)
5.Перевіримо слух:(по черзі звучать мелодії). Назвіть мелодії? (Кан – кан та Ламбада)
6.Перевіримо почуття гумору: У оси – посередині,у собаки – попереду? Не голосна, не приголосна, буква – знак?(«С». «Ь»)
Ведуча:Отже, з назвами команд ми визначилися. Привітаймо команду «Кодекс» та команду «Мораль».
Право - невід’ємна частина нашого життя. Тож знання правових норм так само необхідне, як знання правил правопису чи таблиці множення. Сьогодні про це і піде мова в нашій грі. Починаємо перший конкурс – розминку «Правовий аукціон». Команда повинна відповісти на п'ятнадцять питань. Час на роздуми та обговорення не відводиться. За кожну правильну відповідь команда одержує один бал.
«Правовий аукціон»:
(завдання для всієї команди)
1. Документ необхідний для проведення арешту або обшуку? (ордер)
2. Примусове затримання особи співробітниками правоохоронних органів? (арешт)
3. Назвіть п’ять символів державності України? (Конституція, Герб, Гімн, Прапор, Президент)
4.Влада народу? (демократія)
5.Статус міста Києва в Україні? (столиця)
6.Грошова одиниця України (гривня)
7.Усна або письмова угода між працівником та власником підприємства? (договір)
8.Звільнення від кримінальної відповідальності, прощення? (амністія)
9.Вік, з якого громадянин несе матеріальну відповідальність? (18років)
10.Сповна незалежність держави? (суверенітет)
11.Герб України? (Тризуб)
12.Спеціально небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальну відповідальність? (злочин)
13.Вік, з якого дитина має право на повагу людської гідності?
(з народження)
14.Міжнародний договір, угода? (конвенція)
15.Акт, виданий Президентом? (Указ)
Удар суддівського молоточка.
Оголошення результатів першого конкурсу.
Ведуча: Наступний конкурс називається - «Хто перший»
Дається запитання, хто перший відповість на запитання той і перемагає
1.Захисник у суді.(Адвокат)
2.Основний документ громадянина(Паспорт)
3.Особи, які не досягли 18 – річного віку(Неповнолітні)
4.Головний закон країни(Конституція)
5.Організована злочинність у Сицилії(Мафія)
6.Рішення суду(Вирок)
7.Виборний законодавчий орган держави(Парламент)
8.Доказ того, що підозрюваний у скоєнні злочину був у цей час зовсім в іншому місці(Алібі)
9.Той, хто бачив злочин(Свідок)
10.Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним, сімейним(Кодекс)
11.Грошове стягнення за рішенням суду(штраф)
12.Документ, необхідний для проведення арешту або обшуку(Орден)
13.Основний міжнародний документ про права дитини(Конвенція ООН про права дитини)
14.Хто в Україні виконує виконавчу владу?(Кабінет Міністрів)
15.Скільки областей в Україні?(24)
16.Україна – демократична чи недемократична держава?(Демократична)
17.Хто в Україні є главою держави?(Президент)
18.Назвіть мінімальний вік, з якого настає кримінальна відповідальність(14 років)
19.Коли відзначається День Конституції України?(28 червня)
20.Мінімальний вік вступу жінок у шлюб в Україні(17 років)
21.Вік вступу чоловіків у шлюб(18 років)
22.Що таке державний Герб,Гімн та Прапор?(Символи України)
23.Автори гімну України(П.Чубинський, Д.Щербицький)
24.Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов’язки(Дієздатність)
25.Стихійне лихо – це юридична дія чи подія?(подія)
26.Гімназія та школа – це юридична чи фізична особа?(Юридична)
27.Особи, що мають стійкий правовий зв'язок із певною державою(громадяни)
28. Як називається запізнення на роботу без поважної причини більше ніж на три години?(прогул)
29.Який вигляд має державний Герб України?(Тризуб)
30.Яка відповідальність настає за порушення правил рибальства?(Адміністративна)
31.Журі підсумовує результати даного конкурсу
Удар суддівського молоточка.
Оголошення результатів другого конкурсу.
Ведуча: «Може – не може» - конкурс справжніх знавців права. Команди одержують листи і вибирають правельні відповіді.
«Може – не може»
Вибрати ті дії, які за законом може здійснювати 16-річний громадянин без дозволу батьків:
1.прогуляти стипендію з друзями;
2.закласти у ломбард свої золоті сережки;
3. відкрити рахунок у банку;
4. виїхати за кордон
5. зареєструвати авторське право на комп`ютерну програму;
6. працювати за трудовим договором;
7. навчатися вождінню автомобіля на дорогах;
8. керувати автомобілем;
9. товаришувати.
Удар суддівського молоточка.
Оголошення результатів третього конкурсу.
Феміда: Наша гра набуває особистісного напруження. Командам треба трохи перепочити. Наступний конкурс для глядачів – вболівальників. Він називається «Слідство ведуть знавці». Кожна правильна відповідь принесе команді допоміжний бал.
«Слідство ведуть знавці»:
1.Розбійника.що вбив чимало людей своїм свистом, перемогла особа,яка тільки-но навчилася ходити. Хто ця особа? (Ілля Муромець)
2. Подружня пара похилого віку отримала коштовну річ із дорогоцінного матеріалу. Але з’явилася маленька сіренька особа, яка незграбним рухом розбиває скарб. Назвіть незнайомку та твір? (мишка із казки «Курочка ряба»)
3.В одній державі для того, щоб встановити особу дівчини, удалися до вимірювання ніг спеціальною міркою. Кого шукали в цій країні? (Попелюшку)
4.У якому літературному творі йдеться про втечу,три замахи на життя та одне вбивство? (казка «Колобок» )
5. У якому творі йдеться про перевагу цегляної споруди над дерев’яною та солом’яною? (у казці «Троє поросят»)
6.Один сірий і злий пан викрав шістьох малят. Віднайти їх допомогли свідчення сьомого, який дивом урятувався від крадія.(казка «Вовк і семеро козенят»)
Ведуча:Правова освіта,як і будь - яка інша, передбачає знання відповідних термінів, понять,оскільки без цього неможливі глибокі знання права та правова компетентність особистості. Наступний конкурс так і називається – «Терміни і поняття». Підійдіть до мене капітани команд і заберіть конверти. В кожному – п'ять термінів, або понять. Капітан, дістає з конверта по одному і зачитує. Члени команди по черзі відповідають. Останнім відповідає – капітан.
« Терміни і поняття»:
1.Закон – (акт законодавчого органу влади, який має інших нормативно – правових актів.)
1.Законність – (правовий режим точного і неухильного здійснення законів та інших нормативних актів у всіх сферах державного і суспільного життя.)
2.Злочин – (суспільно небезпечне і протиправне,винне й карне діяння, яке завдає чи може завдати шкоди певним суспільним відношенням. які охороняються кримінальним законом.)
2.Нормативно – правовий акт – (офіційний письмовий документ компетентного державного органу, в якому закріплюються норми поведінки загального характеру,що забезпечуються державним примусом.)
3.Правовий статус особи – (сукупність закріплених у законодавстві прав,свобод, обов’язків громадян та гарантій їх здійснення.)
3.Правові відношення – (суспільні відносини,які врегульовані правом.)
4.Правоздатність – (передбачена нормами права здатність суб’єкта мати суб’єктивні права та юридичні обов’язки.)
4.Правопорушення – (поведінка суб’єктів, яка порушує правові принципи.)
5.Правопорядок – (відповідність суспільних відносин приписом норм права.)
5.Проступок – (діяння. яке порушує приписи норм права, але не сягає рівня суспільної небезпеки, притаманної злочинам.
Удар суддівського молоточка.
Оголошення результатів четвертого конкурсу.
«Шифрована записка»:
ОЛБГА ЖРАДВЕИ – ИНАЙЩЙВИ КАНЗО
(Благо держави - найвищий закон)
Журі оголошує загальний результат. Нагородження команд.
Ведуча: Підійшла до кінця наша програма. Впевнена, що і члени команди , і глядачі дізналися багато цікавого і повчального для себе. Тому закінчити наш захід я хочу такими словами:
Хочеш людиною справжньою стати,
Наші закони навчись поважати.
Навчись їх виконувати завжди і всюди,
Тоді і тебе поважатимуть люди.