Сьогодні головним завданням освіти в Україні є створення умов для формування і розвитку високоінтелектуальної, свідомої особистості з громадською позицією, готової до вибору свого місця в житті, здатної продуктивно розв’язувати проблеми сьогодення.
Пріоритетним у вихованні є всебічний розвиток особистості, яка здатна до саморозвитку, самовиховання і самореалізації, у своїй діяльності керується загальнолюдськими цінностями, глибоко розуміє традиції свого народу.
Важко уявити людину майбутнього, яка не володіє екологічними знаннями і в якої не сформована екологічна культура. Останнім часом термін «екологічна культура» зустрічається досить часто у масовому друці, в радіо - та телепередачах, але використовується без роз’яснень.
Вивчаючи Концепцію екологічної освіти України, яка затверджена Міністерством освіти і науки України 20 грудня 2001 році, стає зрозумілим, що шлях до високої екологічної культури лежить через ефективну екологічну освіту.
Основи екологічної освіти було закладено у 1968 році на Міжнародній конференції ЮНЕСКО у Парижі, пізніше у 1970 році вони були підтверджені на Міжнародній нараді у Неваді (США). А у 1972 році конференція ООН у Стокгольмі задекларувала зв'язок між освітою і станом природи. В результаті цього у 1975 році з'явилась Міжнародна програма екологічної освіти. Отже, екологічна освіта – це цілеспрямовано організований, планово і систематично здійснюваний процес засвоєння екологічних знань, умінь і навичок.
Екологічне виховання покликане формувати активну природоохоронну позицію. Одним із завдань екологічного виховання можна вважати перетворення природоохоронних звичок у безпечну для навколишнього середовища поведінку населення, перетворення суспільних моральних вимог у галузі охорони навколишнього середовища в особисті моральні принципи кожної людини.
Екологічна освіта і виховання орієнтуються на активну взаємодію людини з природою, побудовану на науковій основі, на сприйманні людини як частини природи. Екологічні знання, доповнені ціннісними орієнтаціями, є основою екологічної культури та екологічного мислення. Отже, цілеспрямований розвиток системи екологічної освіти і виховання сприяє формуванню та розвитку екологічної культури.
Працюючи в напрямку екологічного виховання учнів, я поставила перед собою завдання – створити умови для формування в моїх учнів основ екологічної культури, правильного ставлення до природи, до себе та до інших людей як частини природи, до речей та матеріалів природного походження. Екологічна освіта і виховання здійснюються насамперед у процесі вивчення предметів природничого циклу - природознавства, біології, географії, хімії.
СЦЕНАРІЙ ЕКОЛОГІЧНОЇ АГІТБРИГАДИ
«ПРОМІНЧИК»
1-й учень
Доброго дня усім присутнім!
Вас вітає екологічний загін «Промінчик»
2-й учень
Чому «Промінчик» - запитаєте ви?
Все дуже просто. Колись, ще на початку XX століття, на території села Пекельне, де проживають учні нашої школи, був створений колгосп «Червоний промінь». Від назви колгоспу жителів села й до цього часу називають «промінчани», ну а ми – промінчики!
Ми, як сонечко, що зігріває своїм промінням Землю, несемо тепло своїми добрими справами.
Наші добрі справи
1. Районний конкурс «Щедрість рідної землі»
2. Акція «За чисте село»
3. Районний та обласний етап Всеукраїнської акції
«Синиця чубата – птах 2021 року»
4. Виставка – конкурс виробів з природного матеріалу
5. Виставка-конкурс виробів «За чисту енергію»
6. Акція «Зимовий вернісаж»
7. Акція «Посади дерево»
8. Районний та обласний конкурс екологічних проектів
9. Районний та обласний конкурс науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України
10. Районний та обласний етап Всеукраїнської експедиції учнівської молоді
«Моя Батьківщина – Україна».
3-й учень
Акція «За чисте село»
- побілка дерев та стовбців в населених пунктах
-прибирання території біля пам’ятників загиблим воїнам
-проведення суботників по прибиранню території шкільного подвір’я та навколо нього
-просвітницька робота серед місцевих жителів.
4-й учень
Акція «Синиця чубата – птах 2021 року»
-екскурсії в природу
-виготовлення годівничок
-ігри серед учнів початкових класів «Хто зайвий», «Хто живе з нами в ріні пори року»
-робота гуртка «Виготовлення іграшкових сувенірів»
-виготовлення листівок «Допомогти може кожен»
-конкурс віршів, малюнків, оповідань про синичку
-цикл уроків біології, тема «Клас птахи».
5-й учень
Акція «Посади дерево»
Ця акція проводиться щорічно в нашій школі. В цьому навчальному році ми висадили фруктові дерева.
Виставка – конкурс виробів з природного матеріалу
Щорічно проводиться в школі, найактивнішими є учні початкових класів
6-й учень
Виставка – конкурс «Зимовий вернісаж»
Мета проведення: замінити використання зелених красунь під час новорічних свят іншими прикрасами, папером та природним матеріалом.
Учні проводять просвітницьку роботу серед населення, випустили листівки «Не рубай ялинку».
7-й учень
Виставка - конкурс «Діти за чисту енергія» в номінації «Друге життя використаної речі»
Мета конкурсу: сприяти поінформованості школярів про екологічні проблеми, пов’язані з побутовими відходами та виховання в учнів активної громадянської позиції у справі відповідальності за стан довкілля.
Крім участі в акціях та конкурсах екологічно-просвітницька робота здійснюється на уроках біології, екології, основ здоров’я, про приведенні позакласних виховних заходів.
Під керівництвом вчителів учні старших класів працюють над створенням екологічних проектів, з задоволенням приймають участь в роботі науково-дослідницьких секцій наукового товариства МАН України.
(учні дарують присутнім буклети )
1-й учень
А сьогодні ми розглянемо одну з екологічних проблем України і яка має місце і в нашій місцевості, - забезпечення населення екологічно чистими продуктами харчування.
( танок Бджоли та Джмеля), «діалог Бджоли та Джмеля»
Ледь ранішня розсіялась імла,
Бджола майнула у поля
І ще здаля
Побачила поважного Джмеля.
Збираючи нектар,
Вже облітав я не один гектар.
… У цю гарячу пору
Дві норми перекрив я з медозбору –
Свою сім’ю на зиму забезпечив,
Не те, що ти:
Задля примарної високої мети
Чужий тягар береш собі на плечі.
Я людям мед ношу,
А не лише собі.
За те мене шанують у народі.
2-й учень
Ви, напевне, зрозуміли, що мова піде про маленьку супутницю людини.
Ще 2500 років тому Гіппократ мріяв про те, щоб лікарські речовини мали харчові властивості, а продукти харчування діяли як ліки. Отже, мова піде про бджіл та найкорисніший у світі продукт бджільництва – мед.
3-й учень
Численні історичні пам’ятки свідчать проте, що ще первісна людина знала про корисні властивості меду та успішно використовувала його з лікувальною метою. Медоносні бджоли, запилюючи рослини, забезпечують підвищення врожайності сільськогосподарських культур, поліпшують якість плодів і насіння. Без бджіл щороку даремно б пропадали сотні тонн нектару, а сільське господарство втрачало б мільйони тонн продукції.
4-й учень
Продукт бджільництва – мед належить до геронтологічного засобу, оскільки сприяє продовженню життя людини.
Енергетична цінність меду перевищує енергетичну цінність зернистої ікри, м’яса, риби. Всім відомий він також як унікальний природний засіб з різносторонніми лікувальними властивостями. Це і їжа, і здоров’я, і краса.
5-й учень
Відомо, щоб приготували ложку меду 200 бджіл повинні протягом дня збирати нектар, долаючи великі відстані, і доставляти його до вулика, а ще 200 бджіл повинні цей нектар обробити, приблизно така ж кількість бджіл обігрівають стільники та забезпечують їх вентиляцію, а також сприяють випаровуванню з нектару надлишку води. Ось скільки праці треба затратити бджолам, щоб дати нам ложку цього цінного продукту.
6-й учень
Так. Зараз медом нікого не здивуєш, а близько 3 тисяч років тому в Стародавньому Єгипті було розвинуте бджільництво і не яке небуть, а кочове.
7-й учень
І що воно собою являє?
1-й учень
На півдні Єгипту медозбір розпочинається раніше, ніж у нас. Ранньої весни пасічники перевозили вулики на плотах ближче до гирла ріки Ніл. Там вулики знаходились протягом деякого періоду. З них бджоли здійснювали далекі подорожі до медоносних квітів, а потім знову повертались до вуликів, але вже з нектаром. А пліт по мірі цвітіння рослин рухався далеко на північ по річці, а разом з ним мандрували і бджоли в пошуках запашних квітів.
2-й учень
А я чула, що ще задовго до появи вуликів мед створювали дикі бджоли і жили вони в природних умовах – в лісах. А мед відкладали в дупла дерев. Так згодом виникло бортьове бджільництво. Термін борть в перекладі означає дупло. А мед, що збирали дикі бджоли, - називали «дикий мед». В ті далекі часи бджолярі навіть полювали за медом диких бджіл. Ця традиція до цього часу збереглась в Китаї, Індії, на Філіппінських островах та в Центральній Африці. До недавнього часу промисел існував навіть в Росії.
3-й учень
Ну, а чому ж зараз немає бажаючих збирати дикий мед?
4-й учень
Так то ж в лісі! А де ти в нас бачиш ліси, залишились хіба що невеличкі лісові посадки.
(Звучить фонограма) Так, дійсно. Ліс – окраса землі, чудове місце для відпочинку, постійно безкоштовно діюча фабрика чистого повітря. У будь-яку пору року ліс чарує своєю красою. Великий російський письменник Антон Чехов писав, що ліси вчать людину розуміти прекрасне, а відомий композитор Чайковський не раз підкреслював значення лісу для творчого натхнення та виховання в людини естетичних смаків.
На жаль лісів з кожним роком стає все менше. Внаслідок масового вирубування скоротилась площа лісів по всій території України.
5-й учень
Ну що ж, раз немає лісу – немає і диких бджіл, - немає взагалі ніяких проблем? Але цього просто не може бути. Тому пропоную повернутися до проблем нашої місцевості та продовжити мову про натуральний бджолиний мед.
6-й учень
Ознайомившись з властивостями меду, як екологічно чистого продукту харчування, - наш екологічний загін вирішив дослідити
7-й учень
А ми зупинимось на проблемі, яка має місце і в наших населених пунктах,- забруднення довкілля важкими металами, адже ми проживаємо поблизу автомагістралі міжнародного значення Харків – Сімферополь.
Масштаби забруднення території наших населених пунктів важкими металами постійно зростає. На даний час забруднено свинцем, кадмієм, міддю близько 20% орної землі.
1-й учень
За ступенем небезпечності їх поділяють на три класи: перший – речовини високо небезпечні: арсен, кадмій, ртуть, свинець, цинк; другий – помірно небезпечні: молібден, мідь, олово; третій – мало небезпечні: барій, вольфрам, марганець та стронцій. Наявність високо небезпечних важких металів у бджоло продуктах, може свідчити про присутність їх в оточуючому середовищі. Наявність важких металів у продуктах бджільництва є застереженням того, що пасіки неможливо розташовувати поблизу автострад.
2-й учень
Значить до складу меду теж можуть потрапити важкі метали?
А чи можна якось видалити їх з меду?
3-й учень
Так. Існують методи попередження міграції важких металів у продукцію бджільництва, а саме фільтрація розчиненого меду у дистильованій воді з повторною переробкою його бджолами. З цією метою використовують фільтр «Бар’єр». При цьому мед розчиняють в дистильованій воді у співвідношенні 1:1, після чого отриману суміш пропускають через фільтр.
Аналізи отриманих досліджень показали, що в меді, отриманому після цвітіння певної групи медоносів були виявлені важкі метали, вміст яких був різний. В меді, виродженому бджолами з нектару озимого ріпаку, різнотрав’я, саду, вміст цих металів був нижчим, порівняно з медом, виробленим під час цвітіння гречки, гірчиці, соняшнику. Необхідно також відмітити, що вміст важких металів в меді залежав від наявності їх в ґрунті.
4-й учень
Одержані результати досліджень щодо зниження в меді вмісту важких металів показують, що розчинення меду в дистильованій воді та пропускання цього розчину через фільтр з подальшою переробкою бджолами дає можливість знизити вміст в меді свинцю на 59,5%, кадмію на 48%.
Пісня «Что такое мед?» ( на мовив пісні «Осінь»)
І куплет
Что такое мед для нас с тобою,
Липовый, подсолнечный, гречишный?
В воздухе кружатся
Труженицы пчелы, след душистый, оставляя за собою.
Припев:
Мед – это калий, железо и медь,
Мед – это гарантия, чтоб не стареть,
Мед – ты нужен нам, как вода,
Мед! Ты с нами всегда!
ІІ куплет
Что такое мед?
Так это ж чудо!
Мед для нас восьмое чудо света,
Это панацея от болезней вместе взятых.
Лучше ничего на свете нет.
Припев: (тот же)
ІІІ куплет
Что такое мед?
Так это ж пища!
Это торты, пряники, конфеты,
Блинчики, пончики и муссы.
Разве что в котлетах его нет.
Припев (тот же)
На останньому приспіву
Мед – это калий, железо и медь,
Мед – это гарантия, чтоб не стареть,
Мед – ты нужен нам, как вода,
Мед! Ты с нами всегда!
5-й учень Цікаво, а чи можна відрізнити мед натуральний від фальсифікованого?
6-й учень
Я вважаю, що на це запитання вичерпну відповідь зможе дати лише лабораторія, яка оснащена спеціальними приладами для проведення хімічного аналізу меду.
7-й учень
А чи є така лабораторія в нашій громаді?
1-й учень
Ну звичайно ж є - це лабораторія ветеринарної медицини, яка знаходиться на території місцевого ринку. Саме там досліджується мед, який реалізується на ринку селища.
2-й учень
А в чому ж суть цих досліджень?
3-й учень
За допомогою хімічних реактивів можна визначити в меді вміст різних домішок ( крейди, борошна, води, крохмальної патоки та інших речовин).
Отже, ми звернулись до працівників лабораторії, щоб вони ознайомили нас хоча б з одним із способів визначення якості натурального меду.
4-й учень
В результаті проведених досліджень ми переконались, що мед - доброякісний, натуральний та не фальсифікований. Отже, познайомившись з медом, його властивостями та впливом на організм людини, стало відомо, що він являється цінним продуктом харчування.
5-й учень (учні по черзі називають властивості меду, в цей час демонструються слайди)
Лікувальні властивості меду відомі здавна. Мед як важливий цілющий засіб рекомендується в рецептах багатьох стародавніх лікарських порадників. Він описаний в літописах, билинах, оповіданнях, піснях.
6-й учень
Геніальний лікар і мислитель Гіппократ, що прожив 107 років, у своїй лікувальній практиці застосовував мед для лікування багатьох захворювань і сам систематично споживав його.
7-й учень
«Сонце стародавнього бджільництва», яким вважався філософ, натураліст Аристотель, стверджував, що мед, маючи особливі властивості, сприяє зміцненню здоров’я і продовжує життя людини.
1-й учень
Поет Стародавньої Греції Анакреон, який завжди споживав мед, прожив 115 років.
2-й учень
А в стародавній індійській медичній книзі «Книга життя» говориться, що подовжити життя людини можна тільки еліксирами та дієтою, до складу якої входять мед та молоко. На думку лікарів, для збереження міцного здоров’я людина повинна споживати натуральну їжу, яка складається з овочів, фруктів, ягід, кисломолочних продуктів та меду.
3-й учень
Ознайомившись з властивостями меду, як екологічно чистого продукту, - члени нашого екологічного загону дійшли висновку, що виробництво екологічно чистих продуктів бджільництва потребує врахування ряду технологічних чинників, по-перше, - забезпечення екологічної чистоти оточуючого середовища, яке являється кормовою базою для бджіл,
по-друге, - забезпечення охорони бджіл, адже саме від цих факторів залежить кінцева якість продукції бджільництва.
Отже, говорять всі члени екологічного загону:
щоб зберегти молодість та здоров’я – обов’язково треба їсти мед!
До нових зустрічей!
Дякуємо за увагу!