Сценарій круглого столу, присвяченого
роковинам голодомору
(відео)
В.1: Чимало різних лих
Спіткали наш народ.
Та найстрашнішим з них
Був штучний голод
Не забудеться ніколи
Те голодне лихо
Й ті роки, що в Україні
Люди помирали тихо…
В.2: Подібного звірства, людської біди
На білому світі, мабуть, не знайти,
Як зірваний колос, полягли вони.
А їм лиш хотілось діждатись весни…
Діждатися хліба – щасливу ту мить,
І там, серед поля, навіки спочить.
В.1: Добрий день, шановне панство.
В.2: Ми ради вітати вас на засіданні круглого столу, присвяченого роковинам голодомору 1932-1933 р.
В.1: На нашій зустрічі присутні вельмишановні гості:
- начальник відділу освіти ___________________________;
В.2: - відомий краєзнавець, автор багатьох книжок про історію рідного краю _______________________________;
В.1: - відомий краєзнавець, почесний громадянин міста _______________________________________________;
В.2: - головний редактор газети _____________________________________;
В.1: -
В.1: А також вчителі і учні шкіл міста.
В.2: Слово надається директору ЗШ.
В.2: Для привітання учнівського круглого столу слово надається_____________________________________________.
(слово)
В.1: У наших предків був звичай: у день поминання могили мертвих устеляти квітами і запалювати на них свічки. Тож наш зал сьогодні стане водночас поминальним храмом духовності, храмом пам’яті. Запаліть свічки пам’яті на ваших столах.
(запалюють свічки)
(пісня «Свіча»)
В.2: Ушануємо пам'ять великомучеників нашої тяжкої історії – мільйони українських селян, жертв небаченого в історії людської цивілізації голодомору хвилиною мовчання.
(хвилина мовчання)
(запис молитви)
В.1: Слово надається представникам школи №_____
(відео)
В.2: В селі весна повзе на ліктях,
Повзе по мертвих і живих.
В долині сонце ловлять діти,
Що дзвінко капає із стріх,
І п’ють опухлими вустами
Оту живицю молоду.
В.1: Їм жить і жить – та над полями
Знов ворон каркає біду.
Забрали тих, хто із комори
Пашню останню вимітав,
Хто ще активним був учора –
Сьогодні ворогом настав!
В.2: Слово надається представникам школи №_____
(виступ)
В.1: Вмирали сім’ї, вимирали села...
Бо все забрали, що народ зростив.
Статистика доволі невесела...
Мільйони більшовицький кат згубив.
А ті, хто вижив, будуть пам’ятати,
Як голодом морили чесний люд.
В.2: Бо ж пам’ять у народу не забрати...
Й не знищити, не змити, наче бруд.
Вона передалась нам генетично,
Й живе у нас завжди з маленьких літ.
І буде жити в Україні вічно,
То ж хай про це почує цілий світ!
В.1: Слово надається представникам школи №_____
(виступ)
В.2: У той рік заніміли зозулі,
Накувавши знедолений вік,
Наші ноги розпухлі узули
В кирзаки - різаки у той рік.
У той рік мати рідну дитину
Клала в яму, копнувши під бік,
Без труни, загорнувши в ряднину...
В.1: А на ранок - помер чоловік.
У той рік і гілля й коріння –
Все трощив буревій навкруги.
І стоїть ще й тепер Україна,
Як скорботна німа край могил.
В.1: Слово надається представникам школи №____
(виступ)
В.2: Пекельні цифри та слова
У серце б’ють, неначе молот.
Немов прокляття, ожива
Рік тридцять третій…
Голод…Голод…
В.1: Згадай усе ти, щоб воздать
Близьким і дальнім людоморам.
…Хоч радість легше пам’ятають,
Та треба пам’ятають і горе.
В.2: Слово надається представникам школи №____
(виступ)
В.1: Слово надається ___________ – досліднику подій голодомор міста.
В.2: Хай світло від свічки у небо летить
Хоча б одну душу зігріє в цю мить
Щоб душа ця загублена спокій знайшла
І у вічність до Бога вона відійшла.
В.1: Третій тиждень листопада кожного року в нашій країні – поминальний по жертвах Голодомору 1932-1933 рр. 22 листопада в день пам’яті кожен свідомий українець, запалить на підвіконні свою свічку пам’яті, щоб її бачили зорі – душі померлих.
В.2: Голодна смерть, напевно, найстрашніша.
Вона повільна, довга і тяжка,
Жахлива і пекельна, найлютіша,
Бо зводить з розуму й така тривка...
А це ж було... І ніде правди діти,
Що заподіяли цю смерть більшовики.
В.1: Дорослі мерли, старики і діти —
Це геноцид кривавої руки.
Щоб наш народ нескорений здолати,
Що прагнув волі і в борні стояв.
Його рішили в чорнозем загнати,
Щоб голову вже більше не підняв.
Учениця (тримаючи коровай): Хліб… Скільки приємного щемету появляється в душі кожного при згадці про Тебе. Святий Хлібе, про Тебе не сміли згадувати жертви тридцять третього. Ти являвся їм уві сні рожевою мрією. Скільки померло з Твоїм іменем на вустах. Іменем жертв тридцять третього року благаю вас – бережіть цей святий хліб. І нехай смак цього короваю не дозволяє нам забувати, що Хліб – це Життя.
(Роздає порізаний коровай усім гостям і учасникам)
В.2: На цьому засідання круглого столу закінчується.
В.1: Дякуємо за участь. До нових зустрічей.