Сценарій КВК "Люби, знай, рідну мову вивчай"

Про матеріал
КВК "Люби, знай, рідну мову вивчай", присвячений Дню української писемності. Матеріал створений з метою показати учням красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати її, збагачувати свій словниковий запас; виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини, свого народу, рідної мови
Перегляд файлу

ТЗОШ І-ІІІ ст. №13

 

 

КВК

"Люби, знай, рідну мову вивчай"

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала й провела

вчитель української мови

та літератури

Антонюк Н.А.

 

 

 

 

 

Тернопіль - 2017

Мета. Показати учням красу та багатство української мови, викликати бажання вивчати її, збагачувати свій словниковий запас; розвивати навички виразного читання віршів про мову; виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини, свого народу, рідної мови.

 

Обладнання. Вислови про мову, епіграф: «Мова народу — це най­більший національний скарб».

 

Вислови про мову:

О мова рідна! їй гаряче

віддав я серце недарма.

Без мови рідної, юначе,

й народу нашого нема.

В. Сосюра

 

Рідна мова — найперша підвалина життя

народу як окремої нації.

І. Огієнко

 

Моря бриліантів, це — мова моя,

Це — мова моєї Вкраїни.

В. Сосюра

 

Мова — коштовний скарб народу.

 

Хід КВК

 

Ведуча. Доброго дня, дорогі діти!

 

Ведучий. Сьогодні незвичайний день. Бо саме 9 листопада всі українці відзначають день української мови.

 

Ведуча. Мова — краса спілкування.

 

Ведучий. Мова — як сонце ясне.

 

Ведуча. Мова — то предків надбання.

 

Ведучий. Мова — багатство моє.

 

Ведуча. Мова — то чиста криниця,

               Де б’є, мов сльоза, джерело.

 

Ведучий. Мова — це наша світлиця,

               Вона — як добірне зерно.

Ведуча. Мова – державна перлина,

               Нею завжди дорожіть:

 

Ведучі (разом). Без мови немає країни —

                            Мову, як матір, любіть. (Ф. Пантов)

 

Ведучий. Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Шлях її розвитку —  тернистий шлях боротьби. Багато, дуже багато жорстоких літ: століть пережила наша рідна, невмируща мова.

 

Учень.

Рідна мова моя, поетична, пісенна,

Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я.

Як народу душа: щира, добра, натхненна,

Ти найкраща у світі, бо рідна, моя!

 

Учень.

Українські пісні ніжно мама співала,

Коли ще в сповитку були діти малі.

Українською мовою благословляла,

Як розходились ми на дороги земні.

 

Учень.

Скільки в мові тепла і палкого кохання!

Туги й щастя дзвінкого, і світла душі,

Та іскристої радості і шанування,

Що, хоч просто говориш – виходять вірші!

 

Учень.

То струмочком дзвенить, то сміється й співає,

То іскринками гумору враз спалахне.

Скільки слів в тобі є, лиш Господь один знає.

Мово рідна моя, ти як сонце ясне!

 

Учень.

Бо слова твої серце уміють зігріти,

Приголубити,втішити можеш одна.

Мово рідна,  ну як тебе не любити!

Ти весела і ніжна, неначе весна!

 

Ведучий.

Дорогі гості, журі, команди,

Дозвольте вас привітати,

І наш конкурс веселих і кмітливих

Знавців мови розпочати.

 

Ведуча.

Повторимо ми матеріал теоретичний,

Не забудемо й про практичний,

Щоб знання свої зміцнити

І честь класу захистити.

 

Ведучий. Діти, ви заздалегідь були попереджені про конкурс, для якого обирали команди, готували назву команди, емблему, девіз, привітання команді-суперниці! Ваші дії буде оцінювати журі.

 

Ведуча. А тепер зустрічаємо оплесками наше журі.

Це __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ведучий. Отож починаємо.

 

Ведуча. Але перш, ніж ми почнемо, давайте познайомимося з нашими командами. Отож, перший конкурс «Знайомство». За кожне завдання команди отримають по 10 балів.

Привітання команд.

Команда 7-А — «______________» .

Капітан ____________________________________________________________ 

Капітан. Ми команда дуже сильна,

Знаємо все про мову ми.

Перемогу в боротьбі

Завоюємо собі.

Наш девіз:

Рідну мову треба знати,

Слова любити й поважати.

Команда 7-Б - «Живчики».

Капітан___________________________________________________________ 

Капітан. Ми команда ще сильніша;

Мова для нас найсвятіша.

Проти вас ми будемо грати,

Намагаючись обіграти.

Наш девіз:

Ми веселі та рухливі,

Бо ми – живчики кмітливі.

 

Ведуча. Молодці наші команди.

 

Ведучий. Отож наступне завдання «Розминка». Командам потрібно прочитати скоромовки дуже швидко і не збитись. За кожне завдання команди отримають по 10 балів.

Команда «___________________»:

Водовоз віз воду з водопроводу.

Коваль кулю кував, кував і перековував.

Команда «Живчики»:

Ворона проворонила вороненя.

Ковпак на ковпаку, під ковпаком — ковпак.

 

(Діти читають скоромовки. Журі оцінює.)

 

Ведучий. Конкурс «Слово». Утворити слово з двох наданих слів, не додаючи жодної літери.

 

• Бут + сова (Автобус) 
• Кит + рана (Картина) 
• Липа + нота (Антилопа) 
• Вода + ринг (Виноград)

 

 (Діти зачитують слова. Журі оцінює.)

 

Ведучий. Слово — найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою і живою водою, що повертає віру в добро... Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і зле — при­носить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу і одухотворити, викликати посмішку і сльозу, по­родити віру в людину...

 

Ведуча. Великої ваги надавав наш народ у своїх приказках та повір’ях мові. У народі вірили, що словом, яке мало хто знає, можна й скарби в землі знайти, й хвороби та всякі недуги вилікувати, від лихої людини та звіра боронитись.

 

Ведучий. Наступним завданням для команд буде потрібно «Зібрати прислів’я» і пояснити, як вони розуміють їх.

 

                          Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

                          Птицю пізнати по пір і людину по мові.

                          Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш.

                          Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.

 

(Діти складають прислів’я і пояснюють, як їх розуміють. Журі оцінює.)

 

Ведучий. Наступний конкурс «Синоніми та антоніми». Командам потрібно виконати завдання, які заховані у цих конвертах, за що отримають 5 балів.

 

Завдання у конвертах:

 

Дібрати синоніми (слова близькі зі значенням) до слова будинок.

 

Дібрати синоніми (слова близькі за значенням) до слова дитина.

 

Дібрати антоніми (слова протилежні за значенням) до слів:

                         мир;

                         чорний;

                         яскравий.

Дібрати антоніми (слова протилежні за значенням) до слів:

                         тиша;

                         солодкий;

                         високо.

 

А поки команди виконують завдання – танець від команди 7-Б класу «Живчики».

 

(Діти обговорюють завдання. Журі оцінює).

 

Ведуча. Наступне завдання «Поезія». Команди готували вдома. Їм потріб­но було вивчити вірш, у якому всі слова починаються на одну букву. За оригінальність та виразне читання команда отримає 10 балів.

 

Команда 7-А класу «_____________».

Я вам  прочитаю таки вірш у якому всі слова починаються з букви «С». А називається він «Світанок».

Сад спочиває, спить спокійно,

Ставок старечий стуманів.

Стежина-стежка самостійно

Снує собі серед садів.

Світанок синій струменіє,

Сосна світлішою стає

Серпанок світиться, Світліє.

Сон сновидіннячка снує.

Світ стрепенувся. Скільки спати?

Співають сотні соловів

Скоренько стало скрізь світати..

Стрижі стрілою: Сонце! Спів!

Сміється сонце. світить, сяє!

Стрічає сонечко сосна.

Сопілка, скрипочка співає,

Співає серденька струна!

 

Команда «Живчики».

А в моєму вірші всі слова починаються з букви «В». І назива­ється вірш «Весна».

Вже віхолам відпочивати,

Відгомоніли, віджили.

Весна війнула. Винувато

Вони водою відпливли.

Весна веселая, вродлива

В вербу воркотики вплела.

Вона вклонилась вправо, вліво,

Всміхнулась, веснянки ввела.

Весняно вулиці втоптала —

Відлигу вітерець внесе!

Водойми всі впорядкувала,

Водою виповнила все.

Вздовж вулиць вербочки вклонились.

Весну вітає верболіз.

Вони в воді весняній вмились,

Великий ворон в воду вліз.

Весна в віконці всіх вітає.

 

(Діти читають вірші. Журі оцінює.)

 

Ведуча. Конкурс «Український віночок». В кожної дівчинки є віночок, який складається з різних квітів. Завдання команд – презентувати ваш віночок (з яких квітів він складається, де вони ростуть), за що отримаєте 10 балів.

 

Ведуча. Музична пауза від команди 7-А класу, поки журі підрахо­вуватиме бали.

Грає Секретар Владислав  «_________________».

 

Ведуча. Конкурс для вболівальників - загадки. Той, хто відгадає, отримає подарунок.

  • Чого нема у капусті та цибулі, але є в помідорах та огірках ?(Буква «О»)
  • Коли хлопчика можна назвати жіночим ім’ям ? (Коли він полюбляє спати – Соня) 
  • Якщо у задуманого слова викинути одну букву, то залишиться одна буква, хоча задумане слово складається з 6-ти букв. Що це за слово? («Буквар»)
  • Чому півень стоїть на одній нозі? ( Бо якщо підніме обидві, то впаде).
  •  З чого починається день? (Із звука д.)
  • Чим вечір кінчається, а ранок починається? (Звуком р.)
  • Як можна з слова «буряк» зробити бурю? (Відкинути звук к.)
  • Що стоїть між небом і землею? (Звук і.)
  • Яке слово об’єднує 33 букви? (Алфавіт.)
  • Якою частиною мови може бути слово коси? (Іменником, дієсловом.)
  • Чим закінчується і весна , і зима? (звуком [а])
  •  У якому вигуку сто однакових звуків? ( СТОП )
  • Від назви яких двох приголосних стає жарко, аж гаряче? ([пе]— [че])
  •  Що треба зробити, щоб майка полетіла? ([м] [ч]; майка— чайка)
  • Як з упертої свійської тварини зробити птаха? ([с] [р]; осел — орел)
  •   Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа                наліво? (сир)
  • Як написати слово «робота» п'ятьма літерами? А чотирма? (праця, труд)

 

Ведуча. Конкурс «Український костюм». Завдання команд – презентувати свій  костюм (з чого він складається, що означають кольори вишивки ), за що отримає 10 балів.

 

Ведуча. Музична номер від команди 7-Б класу, поки журі підрахо­вуватиме бали.

Грає Бердін Володимир  «_________________».

 

Ведуча. Наступний конкурс «Показуха». Конкурс «Показуха» (5 балів). Від команди виходить один учень і намагається показати значення слів, які приготувала команда суперників, не вимовляючи жодного звуку. Вся команда відгадує слова. На демонстрацію всіх слів дається 5 хвилин.

 

(Слова для «____________________»: чайник, ліжко, телевізор, лікар, акваріум. Слова для «___________________»: вікно, човен, ялинка, ранок, повільний танок).

 

Ведуча. Наступний конкурс «Найкращий знавець української літератури». Потрібно записати якомога більше українських письменників. За кожне прізвище команда отримає по 1 балу.

 

Ведуча. Конкурс «Українські смаколики журі». Дівчатка повинні були приготувати українську страву, поділитися своїм рецептом, використовуючи усі частини мови, а також пригостити журі. , за що отримає 10 балів.

 

Танець від команди 7-А класу «_________________».

 

Ведучий.  А зараз слово надається голові журі _________________________.

 

Виступає голова журі. Проводиться нагородження.

 

Ведуча.

Тож мову вчи і прислухайся

До того, як вона звучить.

І розмовляти так старайся,

Щоб всім її хотілось вчить!

 

Ведучий.

Вона ж у нас така багата,

Така чарівна, як весна!

І нею можна все сказати.

І найрідніша нам вона!

 

Ведучі. Пам’ятайте завжди ці слова!

docx
Додано
4 жовтня 2023
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку