Сценарій "Мовна вікторина", присвячений Дню День української писемності та мови

Про матеріал
Сценарій "Мовна вікторина", присвячений Дню День української писемності та мови
Перегляд файлу

 

Мовна вікторина

 

«Мово рідна,

 слово рідне»

Смотреть исходное изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала та провела

вчитель української мови та літератури

Антонюк Н.А.

Мета: поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей  учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та  виховання любові до української мови, культури.

Епіграф :

   Як парость виноградної лози , плекайте мову.

М. Рильський

                                                       Хід заходу

Вступне слово вчителя.

Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій  аромат.

Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.

2-й ведучий. 

Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє.  Рідне слово – ценевмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

1-й ведучий.

Раді ми вас всіх вітати,

Бо у нас сьогодні свято –

Будемо нашу рідну мову шанувати.

2-й ведучий.

Буква до букви –

І виникло слово.

Слово до слова –

Звучить рідна мова.

1-й ведучий.

Вимовляємо кожне слово,

Кожне слово – наче спів.

Найдорожча – рідна мова,

Мова діда і батьків.

 

2-й ведучий.

Мова – краса спілкування,

Мова – як сонце ясне,

Мова – то предків надбання,

Мова – багатство моє.

1-й ведучий.

Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

2-й ведучий.

О слово рідне!

Пращура молитво,

Громи Перуна, Велеса поля,

Софія Київська — творіння Ярослава —

Слов'яномовна, праведна земля!

1-й ведучий.

 O слово рідне!

Подарунок мами,

I пісня ніжна, і розрада нам.

Я всім на світі з вами поділюся,

Та слова рідного нікому не віддам.

2-й ведучий.

Сьогодні ми працюватимемо і з мовними перлами, які виражені різними жанрами усної народної творчості, що започаткували дуже давно наші предки. Саме в усній народній творчості відображений їхній світогляд, їх вірування та культура. І ми, як гідні нащадки, повинні зберігати, примножувати і передавати ці духовні багатства.

1-й ведучий.

Наша зустріч буде проходити у формі мовної вікторини. У змаганні братимуть участь 2 команди. Команди мають обрати собі назву відповідно до запропонованих емблем: «Мовознавці» та «Словограй» і капітанів команд.

2-й ведучий.

У нас є високо шановане журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить команду-переможницю.

1-й ведучий.

Девіз нашого змагання: 

Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться. 

Солодке слово «перемога» нелегко всім дається. 

Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою!

2-й ведучий.

Сьогодні ви матимете змогу показати свої: 

Знання 

1-й ведучий. 

Уміння 

2-й ведучий. 

Навички 
1-й ведучий.

 Ерудицію 

2-й ведучий. 

Та кмітливість 

1-й ведучий. 

Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом.

Вчитель.

І. Привітання команд.

 

ІІ. Розминка.

З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.

І команда:  ЛИСТОНОША

ІІ команда:  КАЛЕНДАР

 

ІІІ. «Впізнай».

За описом впізнай літературного героя.

І команда:  «Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці».

ІІ команда:  «Він завжди  виходив надвір   трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима».

 

ІУ. «Словограй».

Від поданих слів утворіть, змінюючи першу літеру, нові.

І команда:  МАК, ВІР, СІЧ.

ІІ команда:  ВІЙ, РІК, ПОРТ.

 

У. «Всезнайко».

Скласти  прислів’я за початком та кінцівкою.

І команда:

Маєш голову, май же і розум.

Гостре словечко – коле сердечко.

Гірко поробиш – солодко з’їси.

ІІ команда:

Вік живи- вік учись.

Вчення – світ , а невчення – тьма.

Хочеш істи калачі, не сиди на печі.

 

УІ. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».

Вимовити скоромовку.

І команда:

Босий хлопець сіно косить,

Роса росить ноги босі.

ІІ команда:

Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

 

УІІ. «Поєдинок капітанів».

Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.

І команда:

1.Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.                  

ІІ команда:

Хліб, а, слово, на , обід, бережи, на, відповідь.

 

УІІІ. «Хто  швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда:    Н, А, Р, У, А, К, Ї, К.

ІІ команда:  Ч,О,Ш, Н, Е, В, К, Е.

 

ІХ. Конкурс красномовства «Оратор».

Презентація поета, чиє ім’я  склали у попередньому конкурсі:короткі біографічні відомості, читання напам’ять улюблених поезій.

І команда:  Леся Українка.

ІІ команда:  Тарас Шевченко.

 

Х. « Власні асоціації» .

Скласти сенкан.

І команда:   «Мова».

ІІ команда:  «Слово».

 

ХІ. «Добери слово».

Гронування : дібрати  прикметники  до слів.

І команда:  «Слово».

ІІ команда:  «Мова».

 

Лінгвістична хвилинка.

Вчитель.

Відпочинемо, дамо відповіді на цікаві та жартівливі питання:

1.Який птах важить сорок пудів?(Сорокопуд)

2.Яка рослина вбиває звіра?(Звіробій)

3.У якої рослини горить цвіт?(Горицвіт)

4.Яка рослина не може померти? (Безсмертник).

 

Мовне асорті. 

Кожній команді і кожному її учаснику будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо одна команда не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється, навіть у межах однієї команди, гравець має відповідати самостійно. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 40 балів за цей тур вікторини.

Питання для І команд:

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

4. Скільки голосних в українській мові? (6)

5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?

(Вигук)

7. Скільки звуківу слові «кущ»?(4)

8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

9. Рід іменника «сирота».(Спільний)

10. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

11. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

12. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

13. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

14. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

15. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

16. Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)

17. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

18. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

19. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

20. Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)

21. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)

22. Скільки звуківу слові «ходжу»? (4)

23. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

24. Державна мова України?( українська)

25. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)

26. Український народний танець? (гопак).

27. Назва якої країни вміщує 2 займенники по краях, а в середині назва маленької конячки? (Японія).

28. Суть Ємського указу? (Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори цією мовою)

30. Слова, що мають багато значень? ( багатозначні)

31. Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)

32. Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)

33. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)

34. Частина слова перед коренем? (префікс)

35. Розмова двох осіб? (діалог)

36. Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка) 

37. Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)

38. Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка) 

39. Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)

40. Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)

Питання для ІІ команд:

1. Страва з варених крупів(каша)

2. Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)

3. Крупа з проса (пшоно)

4. Найбільша одиниця мови (текст).

5. Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).

6. Знак у кінці питального речення (?).

7. Слова з протилежним значенням (антоніми).

8. Перша буква у власній назві (велика).

9. Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири). 

10. Символ українців, що оберігає (оберіг).

11. Префікс у слові прекрасний (пре-).

12. Займенник з однієї букви (Я).

13. Остання буква у слові шістдесят (т).

14. Розділ науки про правопис (орфографія).

15. Частина мови слова «зошит» (іменник).

16. Власний життєпис (автобіографія).

17. Стиль підручника (науковий).

18. Помилка в правописі (орфограма).

19. Що стоїть перед коренем (префікс).

20. Слова, близькі за значенням (синоніми).

21. Остання літера алфавіту (я).

22. Числівник сорок в місцевому відмінку? (сорока)

23. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

24. Який розділ науки про мову вивчає стійкі сполучення слів? (фразеологія)

25. Якою частиною мови виступає слово хворий у реченні: Хворий чоловік попросив принести щось попоїсти. (прикметник)

26. Що означає фразеологізм крутити носом? (вередувати)

27. Чи відбувається спрощення у слові кістлявий? (ні)

28. Скільки букв т пишемо у слові брутто? (2)

29. За яким правилом ставимо апостроф у слові подвір’я? (після р перед я в кінці складу)

30. Скільки глухих звуків у слові копито? (3, [к], [п], [т])

31. До якої відміни належить іменник мати? (до третьої)

32. Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)

33. Скільки в українській мові звуків? (38)

34. Що означає фразеологізм пустити півня? (підпалити)

35. Який дзвінкий звук відповідає глухому [с]? ([з])

36. Який корінь у слові жовтуватий ? (жовт)

37. Якого часу дієслово йтиму? (майбутнього)

38. Розмальоване яйце(писанка)

39. Словниковий склад мови (лексика)

40. Влучний вираз (фразеологізм)

 

1-й ведучий

Журі! Проcимо підрахувати набрані командами бали за останнійконкурс.

 

2-й ведучий.

На цьому наші конкурси закінчились. Ось і настав час підбити підсумки. Просимо наше журі підрахувати результати змагання та обрати команду-переможницю, а поки журі збирається з думками та закінчує підрахунки

 

1-й ведучий.

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

 

2-й ведучий.

Отже, шановне журі просимо оголосити Шановне журі, просимо оголосити результати вікторини!

 

1-й ведучий.

Сьогодні, ми зайвий раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

 

2-й ведучий

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти..

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім,

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 

1-й ведучий.

Здібності свої і сили

Розвиваймо раз у раз,

Щоб була народу втіха і велика користь з нас.

Будьмо пильні у науці,

Будьмо чесні у ділах.

 

2-й ведучий.

Дякуємо за увагу.

docx
Додано
4 жовтня 2023
Переглядів
1223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку