УРОК 73
Тема. Особові займенники. (Вправи 292-296).
( автор підручника Л.О.Варзацька)
Очікувані результати
Після цього уроку учні/учениці зможуть:
- розрізняти і застосовувати особові займенники в усному і писемному
мовленні;
- продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу .
План змісту уроку
1. Знайомство з особовими займенниками.
2. Робота з граматичною структурою особових займенників.
Регламент уроку
1. Вступна частина – до 7хвилин.
2.Основна частина- до26хвилин
3.Заключна частина – до 7 хвилин.
Обладнання: таблиця.
Організація пізнавальної діяльності учнів
І. Вступна частина уроку.
1. Організація класу.
Привітання, побажання хорошого настрою.
2. Перевірка домашнього завдання.
Учні читають речення і називають займенники та частини мови, замість яких вони вжиті.
3. Читання епіграфа до уроку.
«Пісня і праця — великі дві сили» (Іван Франко).
Вчитель пропонує учням висловити свої міркування про те, чому поет назвав пісню і працю великими силами, навести приклади сили пісні та праці.
3. Переходячи до актуалізації знань учнів до нової теми, прошу відповісти на запитання.
— Коли ви висловлювали свої припущення, які займенники використовували?
— Які ще займенники ви запам’ятали?
— Прочитайте вірш Анатолія Костецького (вправа 292
— Які особові займенники використав автор? (Він, ти, я.)
Усі названі займенники виписують на дошку і записують у зошити.
— А чи знаєте ви ,як мовознавці називають такі займенники?
Їх називають особовими займенниками.
4.Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці і ми будемо вивчати « особові займенники», визначати особу і число, вживати їх в усному і писемному мовленні.
- Що ви очікуєте від уроку?
5.Проблемна ситуація.
- Від якого спільнокореневого слова походить слово « особові»?( іменник)
- Що означає слово « особа» ( доберіть синоніми)?
- Як ви розумієте словосполучення « особові займенники»?
Прочитайте правило про « особові займенники» у підручнику на с. 134.
6. Розв’язання проблемної ситуації в групах через опрацювання нового матеріалу.
— Поміркуйте, на скільки груп і за якою ознакою ми можемо тепер поділити особові займенники я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони (пропоную розділити займенники записані раніше в зошити ( я, він,ти, ми,вона,ви,воно,вони) на групи за значенням ( на що вказують) . Якщо не зможуть виконати завдання,то пояснюють по таблиці « Значення особових займенників»).
Групи презентують роботу.
Перевіряють з поясненням в підручнику( с.135)
7. Каліграфічна хвилинка (за вправою 293).
Учні каліграфічно списують слова вправи і підбирають займенники, якими можна їх замінити. (Він, вона.)
Учні висловлюють свої пропозиції, а потім звіряють з таблицею до вправи 294.
Фізкультхвилинка.
8. Самостійна робота з метою закріплення нових знань.
Виконання вправи 295 (завдання 1, 2).
Взаємоперевірка в парах.
9. Розвиток мовлення. Доповнення розповіді описом (вправа 296.3).
IІІ. Підсумкова частина уроку.
Метод « Кластер»( робота в групах).
Групи презентують свою роботу.
Домашнє завдання.
1. Вправа 296.4 (записати текст, доповнений описом зимового поля).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 295.3.