ТУРНІР ПРАВОЗНАВЦІВ
Мета: в ігровій формі виявити рівень знань дітей з правознавства і визначити кращого правознавця; поглибити з нання з питань права; розвивати навички застосування набутих знань, виховувати відповідальне ставлення учнів до своєї поведінки, неприйняття проявів протиправної поведінки та інтерес до правових знань.
У турнірі приймають участь дві збірні команди 9 – 11 класів.
У залі вивішані вислови:
«Закони подібні до павутини: якщо в них попадається безсилий і легкий, вони витримають, якщо великий - він розірве їх і вирветься».
(Солон)
«Погані закони в хороших руках виконавців - хороші; і найкращі закони в руках поганих виконавців – шкідливі».
(Фрідріх Великий)
«У того, хто вирішить вивчити всі закони, не залишиться часу на їх порушення».
(Й. В. Гете)
Попередня підготовка:
1.Об'єднати учнів 9 – 11 х класів у дві команди.
2.Визначити капітанів.
3. Дати назви командам, які обов'язково мають бути пов'язані з правом.
4. Придумати девізи команд та представлення на 1 хвилину від кожної команди.
ХІД ТУРНІРУ
(звучить музика із кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса» музика №1)
Ведучий 1. Добрий день! Ми радо вітаємо усіх, хто зібрався у цій залі, щоб перевірити свої знання в ході правового турніра.
Ведучий 2. У ньому візьмуть участь найкращі знавці права в складі двох збірних команд учнів 9-х та 11-х класів.
Ведучий 1. Дозвольте, шановні, познайомити вас з учасниками цього незвичайного марафону. (Ведучі представляють учасників команд.)
Ведучий 2. Колись герой п'єси «Горе з розуму» А. Чацький вигукнув: «А судьи кто?». Тож зараз ми дізнаємось, хто ж буде «журити» наших гравців.
(Представляє членів журі.)
Ведучий 1. А зараз юні правознавці займають свої місця.
(музика № 1)
Ведучий 2 Ми починаємо нашу гру.
Ведучий 1 Перший конкурс «Логічний ланцюжок».
(музика № 2)
(Ведучі знайомлять команди з правилами конкурсу)
1. «Логічний ланцюжок»
Командам по черзі задають запитання, за кожну правильну відповідь 1 бал.
Завдання для І команди
І. Яке право застосовують у наведених випадках?
ІІ. Яку дію вважають злочином, а яку — адміністративним проступком?
(Музика №2)
Завдання для ІІ команди
Яке право застосовують у наведених випадках?
ІІ Яку дію вважають злочином, а яку — адміністративним проступком?
Ведучий 2. Всі молодці. А для оголошення перших результатів надаємо слово журі.
(музика № 3)
Журі оголошують за конкурс результати.
Ведучий 1 Команди увага! Наступний конкурс «Павутина». Він покаже нам наскільки ви спритні та кмітливі. Вам необхідно за дві хвилини навести лад в переплутаних словах. Звісно, слова тісно пов'язані з правознавством.
(команди отримують в конвертах по три переплутаних слова).
(Музика №2)
2. конкурс. «Павутина»
Розташувати правильно букви й визначити слова. (додаток 1)
1.УЕТДПТА (Депутат)
2.АНКОЗ (Закон)
З.ЗДИЕТНПЕР (Президент)
4.0ДАВАТК (Адвокат)
5. Ж Ю Д Б Т Е (Бюджет)
6.НТКОИСЯЦУІТ (Конституція)
(Музика №2)
3. конкурс «Розгляд ситуацій»
Ведучі пропонують картки, у яких наведено життєві ситуації. Команди мають опрацювати завдання і надати розгорнуті відповіді на них.(додаток 2)
Перша ситуація
Неповнолітні Олег (14 років), Сергій (15 років) та повнолітній Анатолій (21 рік) здійснили розбійний напад на приватного підприємця. Кого буде притягнуто до кримінальної відповідальності, якщо ст. 67 Кримінального кодексу України визначає це правопорушення як «вчинення злочину групою осіб за попередньою змовою», що є обставиною, яка обтяжує кримінальну відповідальність? Батьки неповнолітніх наполягають на їх звільненні від покарання, бо чули, що ст. 22 Кримінального кодексу, яка розкриває особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх, вже у першій фразі наголошує, що кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років?
Відповідь. Притягнуто до кримінальної відповідальності буде усіх трьох. Ст. 22 Кримінального кодексу України, на яку посилаються батьки, також містить перелік дев'ятнадцяти злочинів, за які передбачено кримінальну відповідальність особи, що вчинила злочин у віці від 14 до 16 років, серед інших в даному переліку є й розбій.
Друга ситуація
Федьків у стані алкогольного сп'яніння з хуліганських мотивів вчинив на вулиці сварку з Іванчуком, під час якої завдав останньому кулаком 2 удари в голову, які спричинили легкі тілесні пошкодження без розладу здоров'я. Від одного з ударів Іванчук упав і вибив у магазині вітрину вартістю 200 гривень. Дайте юридичну оцінку діям Федькова.
Відповідь. Федьків у стані алкогольного сп'яніння, що є обтяжувальною обставиною при скоєнні злочину, завдав легких тілесних ушкоджень Іванчуку. За це передбачена кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі строком на 1 рік. Та разом з цим він завдав матеріальних збитків у сумі 200 грн магазину, що тягне за собою цивільну відповідальність. Якщо справа дійде до суду, то потерпілі можуть вимагати також відшкодування моральних збитків.
Ведучий 2. А поки команди готують відповіді, я пропоную глядачам обговорити такі питання.
(Музика №4)
Конкурс глядачів
Ведуча. Пригадайте казку Г. X. Андерсена « Дюймовочка».
Якось довелося їй Дюймовочку узріти,
І вирішила жаба з нею сина одружити.
Скорлупу горіхову з вікна підхопила,
Та на листок латаття у річці опустила.
А поки її невістка до світанку спала,
Величезна жаба дім свій прикрашала.
Прокинувшись, дівчина злякалась —
Адже заміж зовсім не хотіла
За бридкого жабиного сина.
Запитання для обговорення
І.Чи можна в сучасній Україні видати дівчину заміж проти її волі?
2. Яким чином Дюймовочка могла б захистити себе в умовах сьогодення?
Ведучий 1. Отже, заслухаємо представників команд, як вони вирішили отримані ситуації.
(виступають представники команд, судді оцінюють правильність відповіді та виставляють бали)
Ведучий 1. Зараз ми запрошуємо капітанів команд.
(музика №5)
Ведучий 2 Для вас ми приготували «Питання від Феміди»
Ведучий 1 Кожен з буде протягом 1 хвилини відповідати на запитання. Скільки правильних відповідей ви дасте, стільки балів принесете своїй команді.
Конкурс 4. «Питання від Феміди»
Ведучий 2. Надаємо слово журі.
(музика № 3)
(Журі оголошують проміжні результати)
Ведучий 1.І на завершення «Морський бій» (додаток 3)
(музика № 2)
Конкурс 5 «Морський бій»
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
1 |
2 |
3 |
А |
4 |
2 |
5 |
П |
6 |
7 |
8 |
3 |
И |
9 |
А |
10 |
Т |
4 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
5 |
Р |
16 |
17 |
Д |
18 |
Зашифроване слово «Апатрид»
Команди по черзі «стріляють. Якщо потрапили на цифру, то дають відповідь на запитання і «стріляють» знов, коли відповіді нема, право «пострілу» передається команді суперників. Якщо під час «пострілу» потрапили на літеру, то питання не отримують, проте стріляють ще раз. Виграє той, хто першим складе потрібне слово, та дасть його визначення (літери та цифри заклеєні листочками, які відкривають після «пострілу» в дану точку).
Конкурс 6. «Світлофор»
(музика № 2)
У кожної команди є червона і зелена картки. Ведучий читає твердження: якщо воно правильне, необхідно підняти зелену картку, неправильне — червону.
Ведучий. Надаємо слово журі для визначення переможців
(музика № 3)
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Підбиття підсумків і визначення переможця
Ведучий.
Я маю право жити на землі .
Творити дихати учитись
Примножувать багатства всі її .
Своєю Україною гордитись .
Ведучий
Боротися за неї і за честь стоять .
Безкрайнії поля її любити .
І щовесни журавликів із вірою зустріти .
На золотаве сонце в небесах .
Що щедро Україну зігріває .
На соловейка спів в гаях.
І на любов батьків безмежну і безкраю
Ведучий. На цьому наш турнір завершено.
Ведучий Дякує усім за увагу, а командам за цікаву гру.
(Музика №1)