Методична розробка позакласного заходу з фізики «Великі відкриття» дозволяє поглибити знання учнів з розділів «Електродинаміка», «Атомна фізика», ознайомити учнів з історією відкриття рентгенівських променів, радіоактивних елементів , СТВ Ейнштейна, розвивати в учнів вміння працювати з додатковою літературою, проводити досліди. Даний матеріал можна використати з метою виховувати зацікавленість до вивчення учнями питань пов'язаних з історією фізики.
Херсонська гімназія №1
Херсонської міської ради
Великі відкриття
наукові читання для учнів 9-х кл.
Комарницька О.В.
2020 рік
«Великі відкриття»
наукові читання для учнів 9-х кл.
Мета:
1). Поглибити знання учнів з розділів «Електродинаміка», «Атомна фізика», познайомити учнів з історією відкриття рентгенівських променів, радіоактивних елементів , СТВ Ейнштейна.
2). Розвивати вміння працювати з додатковою літературою, проводити досліди.
3). Виховувати зацікавленість до знайомства з історією фізики.
Обладнання: комп’ютерні презентації, мультимедійна система, обладнання для дослідів з ЕМІ, гальванометр, електроди, стакан з оцтом, яблуко.
План.
1. «Обручка, яка стала знаменитою». Відкриття В.Рентгена.
2. «Рентген чи Пулюй ?».
3. Демонстрація дослідів з електростатики:
- створення елементу Вольта.
4. «Життя віддане науці». Про життєвий шлях М. Кюрі і відкриття радіоактивних елементів.
5. Гра для «пізнайків» : «Великі відкриття».
6. «А. Ейнштейн. Життєвий шлях». Про створення СТВ.
Епіграф: « Наука-це драма. Драма ідей»
Альберт Ейнштейн
Сценарний план заходу.
Ведучій 1. Неосяжний світ фізики! В навколишній природі , і навіть в нас самих відбуваються фізичні процеси. Фізика й природа – слова близнюки, слова брати, недарма слово «фізика» веде своє походження від грецького слова «фюзіс», що в перекладі з грецької означає «природа».
Світ у якому ми живемо
Ми живемо в безмежному світі
Від Галактик – до мікрочастин.
Від зірок, що в небесній блакиті –
До Землі, до людей, до машин.
Світ молекул і атомів – мікро.
Макро світ – це планети і ми.
Мега – світ різних зоряних скупчень
Що зібрались в небесній пітьмі.
Шлях тернистий до вивчення світу
Прокладають людині знання,
Відкривають їй нові орбіти
До природних таїн пізнання.
Ведучий 2. Сучасна фізика з усіма її великими відкриттями результат загальних зусиль багатьох поколінь дослідників. За кожною формулою шкільного підручника кропітка праця багатьох дослідників, вчених. Людство не завжди вчасно оцінювало працю вчених-фізиків. Архімед загинув від меча варвара, Джордано Бруно спалили на багатті, знущались з Галілео Галілея , змушуючи вченого відмовитись від своїх переконань, трагічно загинув Георг Ріхман , який досліджував природу блискавки. Тому сьогодні наші наукові читання ми присвячуємо «Великим відкриттям»!
Ведучій 1. Дев’ятнадцяте сторіччя стало щасливим для фізиків. В перші роки ХІХ сторіччя були опубліковані роботи про відкриття інфрачервоних, ультрафіолетових променів, а останні роки були відмічені відкриттям радіохвиль, рентгенівських променів і радіоактивних випромінювань.
Ведучий 2. Дослідження в даних областях проводились дуже напружено й наполегливо.
Про відкриття , за яке була присуджена перша Нобелівська премія з фізики розповість _____________________ в доповіді «Обручка, яка стала знаменитою».
Виступ учня «Обручка, яка стала знаменитою» про відкриття В.Рентгена.
Ведучій 1. Завершуючи розповідь про Рентгена хочеться згадати слова радянського фізика Олександра Йоффе, який дуже добре знав великого експериментатора: «Рентген був великою й цільною людиною в науці і в житті. Тільки на фундаменті створеному фізиками ХІХ сторіччя , і в тому числі Рентгеном , могла з’явитись сучасна фізика».
Ведучий 2. Але історія фізики переповнена драмами й таємницями. Природа загадкових «Х- променів» була відкрита, але ким? Німецьким фізиком Рентгеном чи українським вченим Іваном Пулюєм? Хто ж дійсно відкрив промені, які зараз допомагають людям ? «Рентген чи Пулюй?» про це ви дізнаєтесь з наступної розповіді _____________________.
Виступ учня «Рентген чи Пулюй?»
Ведучій 1. Постать Івана Пулюя унікальна як в український, так і в світовій науці та культурі. Він упродовж трьох десятиліть був не лише визнаним лідером у багатьох напрямках досліджень у царині фізики й електротехніки, але й послідовно здійснював масштабну програму піднесення рідного народу до висот духовності. В листі до Барвинського він писав: « Наша ціль – вибороти своєму народові поважне становище поміж іншими народами, та не заіржавілими списами дідів наших , а живим словом, українською мовою».
Ведучий 2. Повернемось в світ електричних явищ. На уроках фізики ми дізнались про великі відкриття Гальвані та Вольта. В нашій шкільній лабораторії ми легко можемо створити елемент Вольта, який пізніше призвів до створення таких необхідних сьогодні гальванічних елементів.
Виступ учня демонстрація досліду «Отримання електричного струму за допомогою двох електродів занурених в розчин оцту», «Чи можна отримати електричний струм з яблука?», «Дослід М.Фарадея отримання індукційного струму в котушці».
Ведучій 1. Відкриття рентгенівських променів та їх дослідження привело до нових відкриттів, одним з яких стало явище радіоактивності. Марія Кюрі разом з П´єром Кюрі подарували людям це поняття. «П’єр Кюрі писав : «Потрібно життя перетворювати на мрію, а мрію -в реальність».
Ведучий 2. Про те як мрія цих двох великих вчених стала реальністю ви дізнаєтесь з доповіді ________________________ «Життя віддане науці».
Виступ учня «Життя віддане науці».
Ведучій 1. Марія Кюрі залишається у нашій пам’яті не тільки як мужня жінка, яка вперше стала Нобелівським лауреатом , але й як любляча мати яка писала своїм донькам: «Я часто думаю про наступний рік роботи. Думаю і про кожну з вас , про вашу ніжність до мене, про ті радощі , увагу, якими ви нагороджуєте мене. Ви-моє справжнє багатство, і я прошу у життя надати мені ще декілька років з вами».
Ведучій 2. Сьогодні Марія і П’єр Кюрі , їх дочка й зять Ірен і Фредерік Жоліо-Кюрі нам близькі не тільки своїми видатними відкриттями, які були відмічені трьома Нобелівськими преміями , а як великі гуманісти, їх патріотизм, велика людяність, безмежна відданість науці є живим прикладом для нових поколінь.
Ведучий 1. Зараз ми пропонуємо вам перевірити свої знання про вчених та їх відкриття, щоб визначити кращого знавця «Великих відкриттів» ви повинні відповісти на запитання:
1. Російський вчений , який міг виготовляти чемодани, ввів у фізику поняття «критична температура» і, до речі, створив періодичну систему елементів. ( Д.І. Менделєєв).
2. Англійський фізик , який вперше ввів поняття електричного поля й відкрив закони електролізу. ( М. Фарадей).
Ведучий 2.
3. Німецький фізик, якому належать відкриття в розділі «Електричний струм», без знання його закону «краще сидіти вдома».
4. Італійський фізик, астроном створив телескоп, відкрив супутники Юпітера, атмосферу Венери, дослідив вільне падіння тіл. (Г.Галілей).
Ведучій 1.
5. Англійський фізик. Який спостерігав за падінням яблук у своєму саду й відкрив закон руху тіл. (І.Ньютон).
6. «Він став першим російським університетом», ввів у фізику поняття молекули.( М.В.Ломоносов).
Ведучий 2.
7. Італійський фізик, який вперше виміряв атмосферний тиск. ( Е. Торрічеллі).
8. Йому ми зобов’язані відкриттям радіо. (О. С. Попов).
Ведучій 1.
9. Давньогрецький вчений , який встановив правило рівноваги важеля, а ще любив у ванні кричати «Еврика!». ( Архімед).
10. Вчений, якому непотрібно було записувати свої думки: «Любий мій, цінні думки приходять у голову так рідко, що їх неважко й запам’ятати» , він винайшов спеціальну теорію відносності.( А. Ейнштейн).
Ведучий 2. Великі вчені й винахідники не весь час займались тільки наукою. Вони теж , як і ми з вами вміли відпочивати й мали свої захоплення. Наприклад, Альберт Ейнштейн мав музичну освіту а в шкільні роки він не був відмінником. Музика ,вважав Ейнштейн, була його душею. А.Ейнштейн разом з М. Планком й М.Борном давали професійні концерти, але тільки наука стала для нього «драмою ідей». Про великого А. Ейнштейна та відкриття теорії відносності нам розповість _______________________________.
Виступ учня « А. Ейнштейн. Життєвий шлях».
Творці фізики
Максвелл і Ейнштейн,
Резерфорд, Торрічеллі,
Ом, Бор – це далеко не всі.
Та в розвиток фізики
Внесок вагомий
Зробили і наші творці.
Пулюй, Корольов,
Кондратюк і Ландау,
Смакула, Засядько,
Шарпак, Кибальчич,
Патон, Ярмошевич і Гамов,
Глушков, Боголюбов, Грицак.
Прогресу науки і розвитку людства
Вони присвятили життя.
Можливо, колись,
Завдяки працелюбству
Й Вам вдасться здійснить відкриття.
Ведучій 1. Розповідь про великі відкриття ми продовжимо композицією «Світло фізики».
Виступ учнів «Світло фізики».
Ведучий 2. Завершити нашу розмову про великі відкриття ми хочемо віршами
Рамсула Гамзатова
Нам страсть познания сладка,
Её подвластны интересу,
Приподнимаем мы слегка
Таинственности мы завесу.
Но в мире следствий и причин,
Спускаясь в горные глубины,
Не смог добраться ни один
До истины, до сердцевины.
Столетья таинства полны.
И не исчезнет жизнь, покуда
Есть ощущенья новизны,
И удивления, и чуда!
Заключне слово вчителя фізики.
Ми живемо в час коли ще можна робити відкриття. Вірте в себе і ваші мрії стануть реальними. Тисячі нерозгаданих таємниць є у науки, природи. Без вашої молодості, сміливості вони не будуть розкриті. Науки чекають на вас , друзі!