У сценаріі вміщені слова ведучих. Поезія для кількох учасників. Є конкурси для здобувачів освіти різних класів за рівнем складності. Гра із глядачасми.
Свято писемності (Конкурси)
Вчитель. Сьогодні, 9 листопада, День української писемності та мови – свято рідної мови.
Першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею. Тихою казкою, доброю ласкою. Світ – мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. За допомогою слів відкриваємо таємничість і складність інших наук: географії, історії, біології, фізики, математики…
Словесність – початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили, розливається могутньою рікою. А складовою словесності є слово. Слово – найтонший різець. Яким можна доторкнутися до найпотаємніших куточків людського серця.
Любов до рідної мови передається з покоління в покоління.
(Інсценізація вірша « Як би тобі, доню…»)
Мати. Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Бо і так доволі хтось посіяв зла,
І холонуть душі наші без тепла.
Доня. Забувають діти мову матерів,
Глянь, від того болю світ аж посірів.
Стогне від розпуки зранена земля,
І сивіти стала матінка моя.
Мати. Доню моя, доню, синьоока зірко,
У житті буває солодко і гірко.
Якби твої очі не манили зваби,
Не чини ніколи Батьківщині зради!
Не ламай у лузі гілку калинову –
Сиротою станеш як забудеш мову.
Можеш призабути запах рути-м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати!
Можеш не впізнати голосу діброви,
Тільки не зрікайся маминої мови.
Учениця. Вірш «Любіть рідну мову»
Мова – краса спілкування,
Мова – як сонце ясне,
Мова – то предків надбання,
Мова – багатство моє.
Мова – то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза джерело,
Мова – то наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова – державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть.
Учитель.
Ми з дитинства навчаємось мови. Але вона постійно розвивається і вдосконалюється. Тож будьте допитливими, цікавтесь, досліджуйте ці зміни. Любіть і бережіть мову. Дружіть із граматикою – незмінним диригентом багато-
голосого оркестру слів. Як ви знаєте нашу рідну мову ми зараз перевіримо. На нашому святі присутні дві коман-
ди: І команда _______________, ІІ команда ___________________________.
А знання ваші оцінить компетентне журі в складі ___________________________________________________________________
Вам я, діти, побажаю,
Хай щастить вам без кінця,
Хай дитинство ваше квітне,
Наче квіточка оця. Але квітка ця чарівна, вона просить вас виконати її бажання.
І пелюсточка «НАРОДНА МУДРІСТЬ»
Завдання: доповни прислів’я.
1). Хто швидко читає,….. (той багато встигає).
2). Хто багато читає, …….( той багато знає).
3). Книга вчить, ……..( як на світі жить).
4). Не кажи «не вмію», а …….( кажи «навчуся»).
ІІ пелюсточка «ТУРНІР ПОЕТІВ»
Завдання: з розсипаних складів склади рядок з вірша Т. Г. Шевченка.
І команда. ВЕС, ЛЮ, НУ, РОЗ, ДА, НА, ЗЕМ, ВСТА, БУ, ЧОР, ЛА, ДИ, СОН. (Встала весна, чорну землю сонну розбудила).
ІІ команда. ЧЕР, НАД, НА, ВО, ПИ, ША, НА, Ю, ТЬСЯ,, ЛИ, Є, ВО, КА. (Пишається над водою червона калина).
ІІІ пелюсточка «СКЛАДИ СЛОВА»
І команда. КУЛЬ, ФЕЛЬ, РОМА, ВОЗ, ПОРТ, АС, ШКА, ФАЛЬТ, ПАРА, БАБА. (Кульбаба, портфель, асфальт, паровоз, ромашка).
ІІ команда. ТІЛ, ЦВІТ, ПАД, МЕТР, ВАЙ, ЧИСТО, КОРО, ЛИСТО, ДИВО, ТЕРМО. (Термометр, дивоцвіт, чистотіл, листопад, коровай)
ІV пелюсточка «ЦЕ ПОЧАТОК, А ДЕ КІНЕЦЬ?»
Завдання: у другій частині знайди закінчення прислів’їв.
На годину спізнився, за рік не доженеш.
Що запізниш одним днем, не доженеш і конем.
Що нині утече, то завтра не зловиш.
Одне «зараз» краще трьох «сьогодні».
Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
V пелюсточка «ЧИ ГОСТРЕ ТВОЄ ОКО?»
Завдання: Скільки слів у кожному рядку? Поділи на слова.
БЕЗТЕРПІННЯНЕМАУМІННЯ. 4 слова
КНИГАВЧИТЬЯКНАСВІТІЖИТЬ. 6 слів
РОЗУМНИЙУЧИТЬДУРНИЙПОВЧАЄ. 4 слова БЕЗ ТЕРПІННЯ НЕМА УМІННЯ.
КНИГА ВЧИТЬ ЯК НА СВІТІ ЖИТЬ.
РОЗУМНИЙ УЧИТЬ ДУРНИЙ ПОВЧАЄ.
КОНКУРС БОЛІЛЬНИКІВ «РОЗГАДАЙ РЕБУС»
ВІ 3 ЛА Вітрила
ПІ 2 Л Підвал
100 ЛЯР Столяр
С 3 Ж Стриж
ТІ 100 Тісто
С 3 БОК Стрибок
VІ пелюсточка «Зумій прочитати»
ПЕРШЕ завдання: зумій прочитати, користуючись цифровими підказками.
10 ВІ 36 МО 9 НО
3 ТА 18 СЛО 16 РІД
17 НЕ 2 ПОС 35 КА
33 ТЕ 5 В 28 ВЕ
22 ЧЕ 21 НА 13 НЯ
29 КО 34 РИНСЬ 26 ЛИ
6 ЯС 27 НО 11 ЯК
15 НЕШ 12 ПІС 30 ХА
37 ВО 7 НІЙ 25 КА
24 ВО 23 ДИ 14 ЛИ
4 ЄШ 32 МА 20 ТИ
8 ОБ 19 ВО 31 НА
1 ТИ
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти наче диво калинове,
Кохана материнська мово!
ДРУГЕзавдання: зумій прочитати. ЛИТЬ
БДЖО ЖА ЖА
ЛА ЛОМ,
ЧО А
ЛО ВІК СЛО
ВОМ.
Бджола жалить жалом, а чоловік – словом.
VІІ пелюсточка «ПРОЯВИ КМІТЛИВІСТЬ»
ШАРАДИ
Коли ж із Т – пливу на річці. (плід – пліт)
З І ловлю мишей в коморі. (кит –кіт)
Після дощику в ліску,
А як перший звук відняти
Будем плавати в ставку. (гриби – риби)
Ним колоди розбивають,
Перший звук як пропустити,
В річці слід його ловити. ( клинок – линок)
З глухим на дереві зростаю. (злива – слива)
З глухим же – зрізую траву. (коза – коса).
ДОМАШНІМ ЗАВДАННЯМ для обох команд було підготувати інсценізацію гуморески на шкільну тематику.
Сьогодні ми всі з вами щасливі. Адже щасливою себе може назвати та людина, яка досягла певних успіхів, дізналась щось нове.
І щоб ми завжди були щасливими, ми повинні дотримуватись клятви.
КЛЯТВА УЧНІВ
КЛЯНЕМОСЯ! КЛЯНАМОСЯ! КЛЯНЕМОСЯ!