Тема: Інтелектуальна гра “Безкрайня біологія ”
Клас: 8 клас
Мета:
Форма проведення: інтелектуальна гра
Місце проведення: класна аудиторія.
Обладнання та наочність: презентація, картки із завданнями.
Етапи підготовки:
Хід виховного заходу:
І. Привітання учнів. Оголошення теми та мети заходу.
Вступне слово вчителя:
Пропоную вам відгадати, про яку науку йдеться мова?
(Кожен, хто правильно відповість – отримає бонусний бал, як і його група під час фінальних підрахунків)
Сьогодні ми розпочинаємо тиждень природничих наук. Але сьогодні ми розпочнемо із мабуть найбільш древньої науки, науки з якою і йде перша асоціація з усім життям в його різноманітті. Тож яка це наука?
А з чим асоціюється вона у вас?
Тож дійсно ми присвятимо перший тематичний урок з тижня природничих наук саме їй.
Біологія бере свій початок ще з глибокої давності. Описи тварин і рослин, відомості про анатомію і фізіологію людини і тварин були необхідні для практичної діяльності людей.
Перші відомості про живі організми почала нагромаджувати ще первісна людина. Живі організми давали їй їжу, матеріал для одягу і житла. Вже в той час людина не могла обійтися без знань про властивості рослин, місця їх зростання, строки дозрівання насіння і плодів, місця мешкання і звички тварин, на яких вони полювали, хижих і отруйних тварин, які могли загрожувати їх життю.
Початок основної інтелектуальної гри
Але перед початком, давайте оберемо наші команди, що будуть змагатися за наші сьогоднішні призи. Але не забуваймо, що спеціальною нагородою «почесний природодослідник» будуть нагороджений найкращій представник з кожної групи.
(Учнів відносять до різник команд методом жеребкування. Забезпечується максимальна прозорість виборів. Кожна команда вибирає лідера).
Наша інтелектуальна гра буде проходити з 3 тематичних частин. Ці частини називаються так: «Людина», «Рослини», «Тварини».
Після кожного блоку йде перерахунок набраних балів кожною з команд.
Блок «Рослини»
Тож першим блоком у нас йдуть рослини. А який розділ біології вивчає саме рослини?
Конкурс «Кросворд».
За три хвилини команда повинна розгадати кросворд
( Кросворд див. у додатку №1)
По закінченню розгадування, команди віддають кросворди журі для перевірки. За кожне правильно відгадане слово команда отримує 1 бал.
Кросворд
По горизонталі:
1. Процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки.
2. Основний підземний орган.
3. Після запліднення у рослини утворюється….
4. Орган квітки, складається із зав’язі, стовпчика і приймочки.
По вертикалі:
1. Статевий процес, при якому спермій зливається з яйцеклітиною.
2. Видозмінений пагін, основна функція якого – розмноження.
3. Складова частина квітки, що складається з тичинкової нитки і пиляка.
4. Орган рослини в якому розташована насінина.
5. Розширена частина маточки, в якій знаходяться насінні зачатки.
6. Поживна тканина насінини.
|
|
|
4 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс „Історії рослин”.
Учням зачитуються невеличкі розповіді. Команди уважно слухають, радяться
між собою і відповідають про яку рослину ,на їх думку, йде мова.
( Першою відповідати має право та команда, яка першою підніме руку. Якщо ж припущення не вірне, право відповіді переходить до іншої команди).
Розповіді
1. Французька королева прикрашала свою зачіску квітами цієї рослини. Вона потрапила до нас з Південної Америки. Лише у XVIII столітті її плоди почали використовувати в їжу. У нас цю рослину називають «другим хлібом». Для приготування страв, нами використовуються видозміни її підземних пагонів.
2. Ця рослина має плід ягоду. В Європу її привезли іспанці й використовували для прикраси. Плоди не вживались в їжу, бо вважались отруйними. Першими, хто почав вживати їх в їжу , були італійці. Плоди цієї рослини вони називали «золотими яблуками» за чудовий смак і колір. (У ті часи плоди мали лише золотисто-жовтий колір).
3. Ця рослина прибула до нас із Центральної Америки і спочатку використовувалась як декоративна рослина. Вона була чудовою прикрасою клумб. Має плід сім’янку.
Конкурс «Знавці рослин»
Написати за 1 хвилину якнайбільше назв декоративних квіткових рослин.
Приклад: троянда, чорнобривці , матіола...
Кожна назва приносить команді 0,5 бала.
Тож тепер давайте підрахуємо, яка команда найкраще впоралася з першим блоком завдань? (Підрахунок голосів)
Блок «Тварини»
Тож тепер переходимо до наступного блоку, блоку тварин. Давайте нагадаймо, яка біологічна наука вивчає тварин?
Конкурс «Питання за питанням»
За кожну правильну відповідь – 1-б команді. На роздуми над відповіддю дається 30 секунд. Запитання ставляться одночасно на презентації.
І команда
1. Хто тче без станка і рук.
2. Хто на собі кущ носить.
3. Хто хвіст лишає, як від ворога тікає.
4. Ця тварина звичайна для нас, але священна в Індії.
5. Найменший птах – запилювач рослин.
6. Цей черв’як використовується в медицині.
7. Ссавець, який літає.
ІІ команда
1. Найбільша риба.
2. Друга назва класу плазуни.
3. Найбільш розвинута залоза у птахів.
4. Нічний хижий птах.
5. Надокучлива комаха – музикант біля вуха.
6. Самець дикої свині.
7. Виріст грудини у птахів.
ІІІ команда
1. Ця тварина має дзьоб, відкладає яйця, але не птах.
2. Найбільший ссавець.
3. Найбільший птах.
4. І назва птаха і фрукту.
5. Найхитріша любителька курей.
6. Назва птаха і назва танцю.
7. Тварина яка має найбільше зубів.
Конкурс «Цікаво-неймовірно»
Капітани команд тягнуть жеребки (номери завдань знаходяться в закритих посудинах). Запитання з галузі біологічних наук. На обдумування - 1хв. Оцінювання – 3б.
1. Про лицемірну людину, що удавано співчуває тому, кому заподіяла лихо, говорять, що в неї „крокодилячі сльози". А чи плаче крокодил насправді? Якщо „плаче", то чому?
2. Посадивши равлика на долоню, кожний з вас наспівував пісеньку: "Равлику, равлику, висунь ріжки, дам тобі хліба трошки. Якщо буде мало, дам кусочок сала." Прикро, але факт: заговір діє точно - равлик вилізає з раковини і висуває ріжки. Але це не ріжки, а що?..
Конкурс «Хто зайвий і чому?»
За кожну правильну відповідь команді нараховується 1 б.
1) Краб, омар, дафнія, креветка.
2) Стравохід, шлунок, мальпігієві судини, рот.
3) Голова, черевце, очі, груди.
4) Каракурт, тарантул, павук-хрестовик, павутинний кліщ.
6) Лелека, ластівка, качкодзьоб, дятел.
7). Кенгуру, опосум, коала, ондатра
8). Їжак, кріт, хохуля, єхидна
9). Качкодзьоб, єхидна, бегемот, проєхидна
10). Кашалот, акула, дельфін, косатка
11). Хом як, рись, білка, бобер
12). Олень, козуля, зубр, кінь
Тож тепер давайте підрахуємо, яка команда найкраще впоралася з першим блоком завдань? (Підрахунок голосів)
Блок «Людина»
Конкурс «Хто більше?»
За хвилину дати якомога більше відповідей на запитання.
Кожна правильна відповідь - 1 бал.
1. Наука про клітину.
2. Клітини, які образно називають «вагончиками для кисню».
3. Речовини, що утворюються в тканинах хвойних рослин і здатні пригнічувати ріст і розвиток шкідливих мікроорганізмів.
4. Захворювання, що розвивається в разу вкороченого очного яблука.
5. Звичайне положення тіла людини в стані спокою та під час руху
6. Найпоширеніша хвороба зубів.
7. Сукупність захисних реакцій організму.
8. Судини, по яких кров тече до серця.
9. Вроджені рефлекси.
10. По яких венах тече артеріальна кров?
Конкурс «Гарні поради » - по 1 б.
Кожна команда повинна скласти речення з переплутаних слів.
Підведення підсумків
Гра до кінця підходить.
І сумнівів немає,
Нам зараз переможців
Рахунок визначає.
Журі визначає команду-переможця. Журі складається з представників від кожної з команд.
Нагородження переможців.
Учитель:
Приходьте ж на уроки,
Беріть підручник в руки.
Нехай завжди вам будуть
Цікавими науки