Пендюх Світлана Вікторівна, заступник директора з НВР
Формат заходу – очний
Шкільне методичне об’єднання вчителів математично-природничого циклу
З теми «Підготовка вчителів до викладання у 5 класі Нової української школи»
Мета заходу: ознайомлення педагогів з технологіями дослідницької діяльності, які впроваджуються учителями початкової школи, з особливостями інтеграції предметів математично-природничого циклу (ЯДС, математика, дизайн і технології) в початковій школі, із застосуванням формувального оцінювання для оцінки знань учнів, ознайомлення педагогів з «Державним стандартом базової середньої освіти для 5-9 класів Нової української школи».
Обладнання: смарт-дошка, проєктор, презентації, роздатковий матеріал, кольоровий папір, клей, ножиці.
План проведення шкільного методичного об’єднання.
Хід заходу.
Майстер- клас «Навчально-дослідницька діяльність учнів на уроках у початковій школі, як засіб розвитку пізнавальної діяльності учнів»
Дослідницька діяльність учнів – освітня технологія, де головним засобом є навчальне дослідження, у процесі якого передбачається виконання учнями під керівництвом педагога дослідницьких навчальних завдань з невідомим заздалегідь рішенням, спрямованих на створення уявлень про об'єкт або явище навколишнього світу. Дослідницька діяльність у цілому – це така форма організації роботи, яка пов’язана з вирішенням учнями дослідного завдання з невідомим заздалегідь результатом. Головною метою цієї діяльності є освітній результат, спрямований на навчання учнів, розвитку них дослідницького типу мислення. Заняття плануються таким чином, щоб вони сприяли набуттю учнями навичок самостійного пошуку відповідей на поставлені запитання, для чого вони мають аналізувати факти, узагальнювати та робити логічні висновки. Дослідницька діяльність завжди була і залишається невід’ємною складовою початкової освіти. Учням початкових класів властивий потяг до всього нового, до « таємниць» і відкриттів. Пропоную розглянути вивчення учнями теми «Вода» на уроках математично-природничого циклу.
Презентація
Дослідження властивостей прісної та солоної води на уроці ЯДС .
Дослідження розмірів істот, які мешкають у морі, на уроках математики.
Виготовлення кита (оригамі) на уроці дизайн і технології.
Завдання для учасників методичного об’єднання:
Головною метою дослідницької діяльності є освітній результат, спрямований на навчання учнів, розвиток у них дослідницького типу мислення.
Найголовнішим є не оволодіння новими, досі невідомими фактами, а оволодіння алгоритмом ведення дослідження, навичками, що можуть бути використані в дослідженні будь-якої складності й тематики.
Багато питань організації пошуково-дослідницької діяльності є недостатньо розробленими, тому для вчителів залишається « широкий політ» для творчого пошуку.
Майстер-клас ««Інтеграція освітнього процесу, як шлях до цілісного сприйняття світу »»
Одним із ключових завдань Нової української школи є запровадження інтегрованого навчання на засадах компетентнісного підходу. Ідея інтеграції – це ідея взаємопроникнення різних наукових галузей одна в одну, щоб мати цілісну картину світу. Інтеграція - одне з найстаріших понять в історії розвитку наук. Ідея про єдність наукових знань простежувалась в працях мислителів різних часів (Платон, Аристотель, Кант). Ще К. Ушинському за допомогою інтеграції письма й читання вдалося створити аналітико-синтетичний метод вивчення грамоти. У 60-х роках В. Сухомлинський провів “Уроки мислення в природі” – один із найвдаліших прикладів інтеграції різних видів діяльності, об'єднаних однією метою. Хочу зупинитися на інтегрованих уроках. Підстави для впровадження інтегрованих уроків:
Для того, щоб провести інтегровані уроки учителеві необхідно проаналізувати річне календарне планування, зіставити матеріал різних предметів для виділення тем, близьких за змістом або метою використання, визначити завдання уроку та «сконструювати» урок. Варто наголосити, що проведення інтегрованого уроку вимагає від учителя високого професіоналізму та ерудиції. Якщо такі нестандартні уроки відбуваються систематично, це значно впливає на розвиток пізнавальних здібностей молодших школярів. О. Савченко зазначає, що «змістовні, цілеспрямовані уроки вносять у звичайний плин шкільного життя новизну, певною мірою знімають кордони предметного викладання і допомагають дітям емоційно і системно сприйняти деякі поняття, явища». Пропоную приклад інтегрованого уроку з теми «Повітря». На таких уроках доцільно використовувати інтерактивний плакат «Де є чисте повітря – там життя», який дає можливість задіяти одразу кілька предметів: ЯДС, математика, дизайн і технології.
Я досліджую світ:
Відео про повітря, відомості з вікіпедії, інтерактивна вправа на сервісі learning. apps про пташок, цікаві факти про повітря.
Математика: віршовані задачі про птахів
Дизайн і технології: майстер-клас по виготовленню вітрячка
Інтерплакат «Де є чисте повітря – там життя».
Фізкультурна хвилинка.
Посилання : https://www.thinglink.com/scene/1512018368805208065
Або
Переваги інтегрованого навчання:
- більш чітке розуміння учнями мети кожного предмету в різних контекстах;
- більш глибоке розуміння будь-якої теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору;
- краще усвідомлення дитиною комплексного підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов’язані з реальним світом;
- вдосконалення навичок системного мислення.
Впроваджуючи в свою педагогічну практику інтегровані уроки, ми пришвидшуємо здійснення перебудови процесу навчання. Таким чином маємо змогу частково забезпечити вирішення існуючої у предметній системі суперечності між розрізненими предметними знаннями учнів і необхідністю їх комплексного застосування на практиці. Від методичної правильності побудови і проведення інтегрованих уроків значною мірою залежить результативність процесу навчання, ефективність формування пізнавальних інтересів та переконань учнів, досягається їх всебічний розвиток
«Формувальне оцінювання в початкових класах НУШ – шлях до успішного навчання»
Презентація.
Ознайомлення з «Державним стандартом базової середньої освіти для 5 – 9 класів Нової української школи»,
Презентація
Рефлексія.
Додаток 1. Додаток 2.
Використана література:
1. Концепція Нової української школи.
2. Державний стандарт початкової освіти.
3. Наказ МОН від 13.07.21 № 813 Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.
4. Ротфорт Д.В. «Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання»
5. Державний стандарт базової середньої освіти для 5-9 класів Нової української школи.