Челендж «СОНЦЕ МУДРОСТІ СКОВОРОДИ НАС ОСЯВАТИМЕ ЗАВЖДИ» (до 300- річчя від дня народження українського любомудра)
1. Усе моє, все зветься Україна – оці степи, це небо, явори…
Така краса висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори!
2. Україна – це і особистості, які формують її історію.
3. Серед видатних постатей, що внесли значний вклад у становлення України, Григорій Савич Сковорода – один із найвідоміших великих українців.
4.Ревнитель істини, духовний богочтець,
І словом, й розумом, й життям мудрець,
Любитель простоти і від суєт свободи,
Без лестощів, прямий і задоволений всім і завжди,
Досяг вершин наук, пізнавши дух природи,
Достойний для сердець зразок - діла й думки Сковороди.
5. Ми пишаємося тим, що саме наша країна подарувала світові одного з найцікавіших і найвпливовіших філософів Східної Європи – гуманіста, просвітителя, педагога, поета, байкаря, який став символом національної філософії, виразником коду української культури, чинником і складником нашої національної ідентичності, носієм духовного коду української нації.
6. Тому його біографія і творчість заслуговують уваги й шани українців.
7. Він був цікавим, допитливим хлопчиною-працелюбом - сином малоземельного козака Сави Сковороди (СКОРА ВОДА - були його предки, записані пізніше перекручено СКОВОРОДА), глибоко шанував свій рід і називав себе Григорій Варсава ( син Сави) Сковорода, а став одним із найосвіченіших українців, українським любомудром, українським Езопом, українським Сократом, українським Горацієм.
8. Перед ним відчинилися двері Києво-Могилянської академії, вищих навчальних закладів у Європі. Скрізь цікавився життям простих людей,бачив і розумів несправедливість, абсурдність світу багатіїв, прийняв для себе рішення: «А мой жребій з голяками» ( мій вибір - бути назавжди з простолюдом, своїм талантом служити йому).
9. Тому відмовляє цариці Єлизаветі співати у її придворному хорі, тому не погоджується стати «окрасою і стовпом церкви», тому не затримався довго ні в Переяславському, ні в Харківському колегіумі,бо працю педагога прагнув виконувати не сухо, схоластично, а по-своєму, по-новому, цікаво, тому останні двадцять п’ять років свого життя провів у мандрах, у спілкуванні з людьми, у служінні своїми талантами рідному народові.
10. Сам патріот, він не мислив себе поза Батьківщиною і виховував словом священне почуття любові до рідної землі:
Гей, поля зелені, зелен-квітом оздоблені !
Гей, долини і балки, і могили, й пагорки!
Гей ви, вод потоки чисті! Береги річок трависті!
Гей ви, кучері які у дібров сих і гайків!
Жайворонки над полями, соловейко над садами,
Той під хмарами дзвенить, сей між гіллям лящить…
А коли дійде дениця, то прокинулася птиця…
Музика звучить навкруг, у повітрі шум і рух!
Тільки сонце визирає, вівчар вівці виганяє,
На сопілочку свою котить трелі по гаю!…
Пропадайте, думи трудні і міста багатолюдні!
Я й на хлібові сухому житиму в раю такому!
11. Збірка поезій «Сад божественних пісень» створювалася протягом 1757-1785 років. Поет вказував, що його сад… проріс «із зерен священного писанія» , але є своєрідним ліричним щоденником, у якому відбилися життєві події, роздуми, настрій їх автора. Поезія служила високій меті звільнення людини від кріпацтва. Джерело щастя поет бачив у соціальній і національній волі.
12. В оді “De libertate” Сковорода привітав національно-визвольну збройну боротьбу рідного народу на чолі з Богданом Хмельницьким:
Слава навіки буде з тобою , вольності отче Богдане – герою!
13. Мандрівний учитель Сковорода постійно підтримував зв’язки з учнівською молоддю, плекаючи надію виховати в ній вільнолюбство і критичне ставлення до суспільства, педагогічна справа була його покликанням. Своєю діяльністю Григорій Савич прискорив відкриття першого університету на Україні в Харкові.
14. Український філософ був на рівні свого часу і кращих його мислителів. Створюючи байки, що пізніше були укладені у збірку «Байки харківські», був переконаний, що байка має сприяти пошукам та розкриттю вічної істини, викриттю суспільних болячок, піднесенню духу громадянської гідності, культу розуму, осуду світу зловживань, кар’єризму , наживи.
15.Поруч з художніми творами стоять філософські трактати. Любомудр, чи філософ, шукає шляхи, як пізнати світ. На думку Сковороди, філософія спрямовує усе коло справ своїх до того, щоб дати життя духові нашому, благородство – серцю, ясність – думкам, «яко голові всього». Він робить висновок: досить пізнати самого себе - і ти пізнаєш світ. «Якщо хочеш виміряти небо, землю, море, повинен спочатку виміряти себе»
16. Самопізнання – це засіб, що дає людині можливість відчути свою духовну сутність,а отже, бути щасливою, бо людина – це поєднання матеріального (тіла) і духовного. Справжня людина – це її внутрішній духовний світ із притаманними йому розумом, волею, почуттями, прагненнями, природними здібностями.
17. У своїх філософських поглядах Сковорода підносить культ розуму («Дурний не той, що не знає, а той, що знати не хоче!»). Культ розуму ріднить українського любомудра з французькими просвітителями ХVІІІ століття Вольтером, Руссо, Дідро. Український народний мислитель гідно представляв слов’янський світ перед найпередовішою філософською думкою доби.
18. Ідея «природної людини» у філософії Сковороди поглиблюється ідеєю «сродної (спорідненої) праці»: людина тоді принесе найбільше користі суспільству, коли повністю розкриє свої можливості у своєму природному званні і стані.
19.Сковорода стверджував,що людина – сама «коваль свого щастя»:
- Бажаєш бути щасливим? Для цього не треба їздити за моря, колінкувати перед сильними світу цього, Щастя завжди і всюди з тобою, його тільки треба пізнати. На просвітництві філософ наполягав протягом усього життя.
20. Пізнання та самопізнання, філософія серця, вчення про «сродну працю», думка про те, що не тіло , а душа є людиною, актуальні і сьогодні, адже важко не погодитися з твердженням, що для того, щоб відчути себе щасливим, потрібна воля, «сродна праця» та «совість, як чистий кришталь». Серце – джерело думок і бажань, тому його треба постійно тримати в чистоті, а сродна праця «потрібне робить неважким, а важке - непотрібним».
21. Сковорода учив, як жив, а жив, як учив. Філософ стверджував необхідність троїстого самопізнання, тобто пізнання себе як особи, як громадянина та як власне людини. «Кожен мусить пізнати свій народ і себе в ньому», - писав він. Не заперечуючи гасла, що всі люди рівні, мудрець не стомлювався стверджувати, що всі люди різні!
22. А яка глибина сконцентрована в афоризмах! Прислухайтеся:
- З усіх втрат втрата часу найтяжча. - Бери вершину – матимеш середину.
- Любов починається з любові. Якщо я хочу, щоб мене любили,я перший люблю сам. - Уподібнюйся пальмі: чим сильніше її стискають скелі, тим вище вона піднімається до неба! - Людське життя подібне до пісні – гарне не тривалістю, а чесністю. - Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні.
23. Велет думки Іван Франко писав: «Перворозум української нації, будитель її серця, мандрівний філософ, поет, байкар,учитель, просвітитель народу Григорій Сковорода – поява вельми замітна в історії українського народу», а Павло Тичина зазначав, що великий наш філософ залишив нам щедру спадщину по собі - обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого – чисту і моральну.
24. Був Григорій Сковорода самобутнім мислителем, став не тільки останнім представником епохи Бароко в українській літературі, а й одним із зачинателів нової філософії в Україні, в основі якої - теорія пізнання,проблема людини та її щастя, оригінальна теорія «сродної праці». «Копай усередині себе криницю для тої води, що зросить і твою оселю, і сусідську»,- радив він.
25. Тож припадаймо розумом і серцем до мудрості великого українця - любомудра, поета, байкаря Григорія Савича Сковороди, трьохсотріччя якого вшановуємо , і самі ставаймо добрішими, мудрішими, світлішими…