Сценарій свята «ДЕНЬ ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ»
Підготувала
Павлушко Тетяна Іванівна
(вчитель біології Федорівської гімназії
Вирівської сільської ради
Сарненського району
Рівненської області)
МЕТА: розширити і поглибити знання про весняні явища, народні традиції українців, з повір’ями,приказками, загадками про птахів, про історичні дані святкування зустрічі птахів; виховати любов до птахів, до природи .
Ведучий 1:Сьогодні весело у нас – Ми пташок зустрічаємо. Усіх, хто в школі є в цей час,
Ми гаряче вітаємо.
Ведучий 2 : Весною пташка прилетіла
Торкнулась крайчиком крила
Тепліше сонечко загріло -
Земля Воскресла - Ожила
( Відеоролик Якими традиціями українці зустрічали весну в давнину ,https://www.youtube.com/watch?v=u28EOrfRNK8 )
Ведучий 1 : Весна чи не найулюбленіша пора року не тільки дітвори, але й дорослих. З її приходом оживає природа, повертаються з далеких відлітних країв птахи, зодягаються в зелень, квітують дерева й левади, гаї перегукуються голосним пташиним співом...
Ведучий 2 : Перша згадка про проведення свята дня птахів пов'язують з невеликим містечком у Америці під назвою Оіл-Сіті. Саме там, у 1894 році шкільний учитель закликав дітей до охорони пернатих і зробив це у формі свята. Ця ідея була активно підтримана відомою в той час газетою, і проведення свята стало популярним по всій країні. Але проблема захисту птахів вже в той час хвилювала багато розвинені країни. І в 1902 році була підписана міжнародна конвенція, покликана охороняти птахів, корисних для сільського господарства. Чинності вона набула лише в грудні 1905 року, тому першою датою святкування міжнародного дня птахів вважається 1 квітня 1906 року.
На Русі ж пернатих шанували завжди, і з настанням весни народ вшановував повернення перелітних птахів додому. За народним повір'ями птахи були провісниками весни, і навіть в той час люди не могли не помічати користь, яку ті їм приносили. Тому розорення пташиного гнізда, а вже тим більше вбивство пташки вважалося великим гріхом.
Ведучий 1: Птахи є особливою групою тваринного світу, багато видів якої легко побачити, чи почути їх спів не тільки в дикій природі, але й в населених пунктах і навіть на власному дворі. Вони приваблюють нашу увагу своїм мелодійним співом, красивим забарвленням, граційним польотом,цікавою поведінкою.
Птахи не тільки прикрашають ліси, поля, луки, парки, сквери. Вони являються справжніми помічниками і друзями людини. Знищуючи велику кількість шкідників сільського і лісового господарства, вони зберігають для людей врожаї садів, полів, городів.
Від поведінки людей часто залежить їхня доля. Особливо болісно впливає господарська діяльність людини: розорювання земель, осушування боліт, застосування міндобрив і отрутохімікатів, вирубування лісів, викошування трав… Усе це для багатьох птахів – екологічні катастрофи… Навіть голосна розмова чи просто присутність можуть примусити їх покинути місця, де вони жили не один рік... Не буде місця для гнізда – не з'являться пташенята. Відомо, що через це зникали цілі види.
Ведучий 2 : Список пернатих, що зникають, поповнюється із сумною сталістю, – з лиця Землі зникло понад 160 їх видів і підвидів. У Європі під загрозою зникнення понад 50% птахів. Нам необхідно зберегти і примножити крилатих друзів, щоб майбутнє покоління бачило їх красу не тільки на картинках книжок, а й у природних умовах рідного краю.
Ведучий 1 : Тож приваблюйте птахів на свої поля, сади, городи, у міські парки, підгодовуйте взимку, влаштовуйте штучні гнізда і вони віддячать вам сторицею.
Ведучий 2 : А давайте дізнаємось, чи добре ми знаємо птахів. .
Вам необхідно розподілити птахів на 2 групи: осілі і перелітні.
Гра «Пташина зграя»
http://learningapps.org/watch?app=2834967
Ведучий 1 :
Конкурс «Віриш - не віриш». Презентація 1
Я буду зачитувати факти з життя птахів, а ви повинні відповідати, правда, це чи ні. Завдання зрозуміло? ( Під час запитань , на екрані слайди до кожного з птахів )
2. У китайських ресторанчиках можна покуштувати гніздо птиці саланган, яке вона робить зі своєї слини. (Так)
3. Сокіл-сапсан при ловлі здобичі може розвинути швидкість 300 км / ч. (Так)
4. У сов - єдиних з птахів - є вушні раковини. Слух у них в 50 разів гостріше, ніж у людини. (Так)
5.Птах Дрімлюга (Козодой) прилітає ночами до стад корів або кіз, щоб поласувати молоком. (Ні, вона харчується мошками)
6.Колібрі може літати хвостом вперед ? ( Так )
7. У дятла найдовший язик ? ( Так – 15 см. )
8. Оляпка , Пронурок бігає за кормом по дну річки? ( Так )
9. Температура тіла горобця взимку нижче чим влітку? (Ні , однакова)
10. Слово «археоптерикс» перекладається як Давнє крило? ( Так )
11.Страус не вміє літати ? ( Так )
12.Синиці, що живуть в Німеччині та Англії, розуміють один одного, але не розуміють, що говорять синиці, що живуть в Індії і Афганістані. (Так)
13. Оперення птахів, які живуть в клітках стає яскравішим. (Ні , навпаки)
13.Є такий водоплаваючий птах - норець великий . Під час небезпеки на воді , пташенята ховаються в пір'ї на спині матері. ( Так )
14.Навесні пінгвіни можуть злітати на висоту до двох метрів. (Ні , вони не літають)
14.Пінгвіни можуть плавати зі швидкістю 40 км / ч, обганяючи катера. (Так)
Ведучий 2 : До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів'я та приказки . Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи. Багато приказок є і про птахів. Давайте їх пригадаємо . Я буду називати першу частину приказки , а ви – її закінчувати .
Конкурс знавців прислів'їв та приказок
* У всякої пташки свої …. ( замашки )
* Де багато пташок, там нема … ( комашок )
* Рано б пташка запіла , якби киця … ( не з'їла )
* Ліпше горобець у жмені, як журавель у … ( небі )
* Хто б дятла знав, якби не його … ( ніс )
* Журавлі прилетіли — … ( весну принесли )
* Кулик — не велик, а … ( все-таки птиця )
* Ластівка день починає, а соловей … ( його кінчає )
* Де лелека водиться, там … ( щастя родиться )
* Не вчи орла літати, а солов'я … ( співати )
* Сова вдень мовчить, а вночі … ( кричить )
* Гусь свині … (не товариш )
Ведучий 1 :
Гра «Пророцтва оракула»
Як відомо, для того, щоб бути пророком, треба бути не тільки хорошим психологом, а й добре розбиратися в прикметах. Сподіваюся, що ви знайомі з народними прикметами, пов'язаними з поведінкою птахів. Тоді займемося пророцтвом .
1. Лелека зів'є гніздо на трубі будинку . ( Хазяїна очікує багате життя й щастя)
2. Гуси ховають дзьоби під крило і стоять на одній нозі . ( До морозу )
3. Кукурікає курка . ( До великого горя )
4. Де водяться голуби . ( Той будинок не горить )
5. Низько летять ластівки . ( Віщують дощ )
6. На вас зверху пташка нагадила? ( Не турбуйтеся - це щаслива прикмета)
7. На порозі співає півень . ( До приходу довгоочікуваних гостей )
8. Горобцi сидять з розпущеним пiр’ям . ( На дощ )
9. Якщо кури не ховаються вiд дощу . ( Вiн iтиме недовго )
10. Ворони каркають . ( На негоду )
Ведучий 2 :
Цікаво знати. А ви знаєте , що не лише героям, поетам, генералам ставлять у світі пам’ятники, а найзвичайнішим, найбуденнішим для нас – птахам. ( Презентація Пам'ятники птахам )
Учень 1: Якось на американський штат Массачусетс напало стільки гусені, що навіть учені не могли назвати приблизну кількість. Вона жерла геть усе на своєму шляху. Людям почав загрожувати голодомор, бо впоратися з навалою бридких ненажер не могли. І тут на допомогу їм прийшли славні горобчики. Вони досить швидко начисто з'їли навалу ненажер.
Саме за цей «геройський» вчинок вдячні мешканці міста Бостон і поставили в головному парку пам’ятник звичайнісінькому горобцю!...
Учень 2: На підводному човні були пошкоджені система підйому і зв'язку. За допомогою спеціального апарату був випущений на волю голуб , щоб доставити повідомлення про аварію. Незабаром екіпаж був урятований. Птаха нагородили вищою військовою нагородою й навічно зарахували до екіпажу човна. Це відбулося 1942 р. в Англії. Птаху було споруджено пам'ятник.
Учень 3: Під час війни в місті люди помирали з голоду. Коли вони на кріпосній стіні виставили півня, ворог вирішив, що в місті ще багато продовольства, і зняли облогу. Це відбулося в Німеччині в XVI ст. Вдячні люди поставили пам'ятник птахові.
Ведучий 2 :
Конкурс «Четвертий зайвий»
Троє з цих птахів об'єднані якимось загальними ознаками, а одна зайва. Яка саме, визначати вам. Отже, починаємо!
(Презентація «Четвертий зайвий»)
1.Вони будують гнізда у дуплах:
А)синиця-горобець-шпак-дрізд (4)
2.Їх можна навчити говорити:
Папуга – шпак – ворона – канарейка (4)
3.У їх видовій назві присутнє слово ―білий‖:
лелека – журавель – ворона – чапля (3)
4.Ці птахи мають зігнутий на кінці дзьоб:
Папуга – сокіл – яструб – лелека (4)
Ведучий 1:
Загадки про птахів
1.Жовтогруді щебетушки
мають чорні капелюшки,
сірі лапки, білі щічки, називаються … (синички).
2. Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю. (Дятел )
3. Як щось гарно заблищить,
Так вона туди й летить…
У гніздо несе оздоби,
Все красуні до вподоби! (Сорока)
4. Що це за сіренька пташка?
Ловить гусінь і комашок,
Цвірінчить вона, стрибає,
В теплий край не відлітає.
Цей маленький жвавий хлопчик Називається … (горобчик).
5. Вранці вийду я із хати,
Щоб пташок нагодувати,
Як матуся, вони ніжні,
Чорні, сірі, білосніжні, Сиві, світло-голубі…
Це туркочуть… (голуби).
6. По асфальту чимчикує,
Із людьми про щось воркує…
Сизокрилий, добрий птах,
Знається він на листах! (Голуб)
7. У долині цілий день
Він співа дзвінких пісень.
Як верба і як калина,
Птах цей — символ України.
Тішить піснею людей Гарна пташка — …(соловей).
Ведучий 1. А зараз до вашої уваги відео презентація на тему «Птахи Червоної книги» https://www.youtube.com/watch?v=5HR6FZguV4Q
Ведучий 2. Ось і підійшло до завершення наше свято, сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться у житті в гармонії з природою. Ми хочемо щоб по дорозі в школу і додому, ви не тільки розмовляли один з одним, але і звертали увагу на навколишню природу, побачивши птахів, поспостерігали б за їх поведінкою і в майбутньому не забували, що птахи потребують нашої допомоги і захисту.
(Звучить пісня «Білі птахи» слова і музика Ірини Долі)
1