ПРОЩАВАЙ, БУКВАРИКУ!
Мета: Вчити дітей виразно декламувати вірші. Повторити алфавіт, закріплювати знання про звуки і букви. Розвивати акторські здібності через театралізацію. Виховувати у дітей любов до книги як джерела знань, формувати інтерес до читання.
Обладнання: великий «Буквар», букви К, О, Ж, Ч, Ю, Ш у «Букварі», букви на квітках, два портфелі зі шкільними речами, оформлення залу (літери, портрети казкових героїв, плакати), маски кошеняти та баранця, букви для гри «Склади слово», ляльковий театр, свідоцтва першокласника.
Форма проведення: свято
Хід свята:
(Посередині сцени на стільчику стоїть великий, яскравий «Буквар». Під музику з’являється Незнайка, викрадає «Буквар» і знакає. Виходить ведучий.)
Ведучий: Доброго дня, дорогі друзі!
Зібрались дружно ми на свято
Сьогодні в цей прекрасний час,
Щоб наш Букварик вшанувати
І запросити Читанку до нас!
Є книг багато – радісних, печальних,
Товстих, тонких, барвистих, наче жар,
Але одна - книжкам усім начальник,
І звуть її по-простому – Буквар!
В нашім класі урочистий
День прощання з Букварем.
Світить сонце променисто,
Всі вітають нас з цим днем!
- Ось він – наш чудовий Букварик!
(Ведучий озирається і помічає, що Букваря немає.)
-Наш Букварик зник! Мабуть його хтось поцупив! Що ж робити? Що скажуть мої першокласники? А ось і вони!
(Під музику входять святково вдягнені першокласники. Одного першокласника не вистачає).
Ведучий: Діти, які ви сьогодні гарні ! А де наш Андрійко?
Діти: Не знаємо!
(З’являється Андрійко, який веде за собою Незнайка. У Незнайка в руках Буквар.)
Ведучий: Так ось хто поцупив наш Букварик. Як тебе звуть?
Незнайко: Незнайко.
Ведучий: Навіщо ти це зробив?
Незнайко: Я хотів, щоб ваше свято не відбулося, бо мене на нього не запросили.
Ведучий: Діти, дозволимо Незнайці бути присутнім на нашому святі?
Учениця Аня: Давайте спочатку перевіримо, чи знає він букви. Бо всі присутні не лише знають всі букви, а й вміють добре читати.
Ведучий: Так, діти, це правда. Ми запросили лише тих, хто поважає Букварика і вміє добре читати. Ну, що, діти , перевіримо Незнайка?
Діти: Перевіримо!
Аня: (відкриває Буквар)
Ну, Незнайко, ось Буквар,
Щось по-писаному вшквар!
Що за буква?
Незнайко: Півжука.
Аня: А точніше?
Незнайко: Буква «ка».
Аня: А оце?
Незнайко: «О» - кругленьке, мов яйце.
«Же» - засушений жучок.
«Че» - залізний гапличок.
«Ю» - турецький барабан.
«Ша» - справжнісінький паркан.
Аня: Незнайко мій!
Бач, який ти грамотій!
Що це ти мені читаєш?
Ти ж ні «бе» ні «ме» не знаєш.
Ведучий: Маєш, Анечко, мороку,
Аж дивитись сумно збоку.
Дуже важко вчить дітей,
Та іще таких, як цей.
Аня: Незнайко, ми залишимо тебе на святі, але пообіцяй, що ти обов’язково вивчиш всі букви і навчишся читати.
Незнайко: Обіцяю! (сідає на стільчик).
Ведучий: Отже, наше свято починається!
Учень 1: Ось над містом тихим ранком
Зайнялась зоря!
В нашій школі славне свято!
Свято Букваря!
Учень 2: Ми друзів всіх вітаємо!
І дуже вам радіємо.
Усі вже букви знаємо.
Книжки читати вміємо!
Учень 3: Беру до рук Букварик я,
Там букви всі від «А» до «Я».
Від звуків перших до складів
Букварик стежечку провів.
Учень 4: Буквар взяли ми перший раз,
Коли зайшли у перший клас,
І раді вам сказати:
Тепер ми вміємо читати!
Учень 5 : Цю найпершу в школі книжку
Знає будь-який школяр
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш (буквар).
1 Музична пауза.
Незнайко: Не можу повірити, що діти вивчили всі букви. Їх же так багато!
Ведучий: Так, Незнайко! Букв аж 33. Але діти вивчили їх усі. Хочеш перевірити? Букви, виходьте до нас. (Виходять діти в шапочках-квіточках, на яких зображено букви і присідають. Утворюється «квітник» з букв).
Ведучий: Я буду загадувати першокласникам загадки про букви, а вони будуть їх відгадувати.
Ведучий: Стали букви у рядок
Та й побігли в дитсадок.
Хто ж у них за ватажка?
Ну, звичайно, буква... (А.)
Здивувалася дитина:
Від стовпця аж три жердини!
Здогадалася? Еге?
Це, напевне, буква…( Е).
Я ось літера така:
Дуже схожа на жука.
Тільки-но жука згадаєш,
Вмить мене ти пригадаєш. (Ж.)
Що за літера така —
Гарно мовить, голос має,
Але слів не починає? (И.)
Буква ця — неначе свічка,
З ясним вогником вгорі.
Це не свічка, любі дітки,
А звичайна буква... (І.)
Літера ця чарівна.
Відгадайте, хто така.
Стовпчик, зверху крапок дві.
Це звичайна буква... (Ї.)
Он до хати перелаз,
Хоч обходь, хоч перелазь.
Він видніється ген-ген —
Перелаз, як буква... (Н.)
Буква ця, неначе бублик,
Мов обручка — хоч котись!
Здогадався:— усміхнись,
Називай, не помились!.. (О.)
Гарні хлопці-молодці
Закопали два стовпці,
Третій їм допомагав —
Перекладину поклав. (П.)
Сіла Мишка на пеньочок,
З'їла бубличка шматочок.
І тоді від бубличка
Залишилась буквочка. (С.)
Молоточок! Молоток!
Поможи забить гвіздок!
Мною ви не заб'єте,
Я звичайна буква... (Т.)
На рогатку дуже схожа,
Голосиста і пригожа. (У.)
Став закрійником мій братик,
Ну й закрійник – хвалить шеф
В брата ножиці чарівні,
Мов залізна буква …(Ф).
Три стовпці, внизу межа —
От і вийшла буква... (Ш)
Хто абетку з вас вивчав,
Різні букви зустрічав.
Кожна з них від А до Я
Промовля своє ім'я.
Лиш одна із них німа —
В неї голосу нема.
Здогадався, певно, всяк!
Звуть цю букву... (М'який знак.)
Буква ця усім відома,
Перед Я вона стоїть.
В ній — дві палички і коло —
Здогадаєтесь умить. (Ю.)
А буква ця тому
Вважається останньою,
Що ти себе самого
Не ставиш в перший ряд. (Я.)
Ведучий: А зараз у першокласники дарують вам сценку «Кошеня».
(На сцену виходять Учень, Кошеня і Баранець)
Учень: Засмутилось Кошеня:
Треба в школу йти щодня
І прикинулося вмить,
Що у нього хвіст болить.
Довго думав Баранець
І промовив, як мудрець:
Баранець: Це хвороба не проста -
Треба різати хвоста.
Учень: Кошеня кричить.
Кошеня: Ніколи! Краще я піду до школи!
2. Музична пауза.
(Звучить музика Баби-яги. Вибігає Баба-яга).
Баба-яга.: Я летіла на мітлі,
Щоб на святі буть мені!
Свою ступу розтрощила,
Сильно ноги намочила.
Я страшенно поспішала,
Спати довго не лягала,
Довго-довго готувалась
Й врешті-решт сюди дісталась.
(Принюхується.)
Фу-фу-фу! Букварський і школярський дух чую!
(Розглядає всіх.)
Ну, нарешті ви попались!
Я люблю таких пухкеньких,
Гарних, смачних, чепурненьких.
Ох, тепер вже не стерплю,
Швидко вас всіх проковтну.
Ведучий.
Ти Бабусю, почекай
Першоклашок не ковтай.
Краще з нами ти пограйся,
Весело порозважайся.
А чи знаєш ти казки?
Баба-яга.
Хто - я? Та я всі казки давним-давно перечитала. Ось послухайте! Я знаю казку про те, як Капітошка втік від діда й баби. А ще про те, як дід загубив шкарпетку...
Ведучий: Ти все наплутала, бабусю! Діти, хіба Капітошка втік від діді і баби
Діти: Ні! Колобок!
Ведучий: А хіба дід загубив шкарпетку?
Діти : Ні! Рукавичку!
Ведучий: Сідай, бабусю разом з нами. Зараз першокласники покажуть всім казку «Рукавичка».
(Першокласники показують лялькову виставу «Рукавичка»).
Рукавичка
Ішов дід лісом та й загубив рукавичку.
От біжить мишка, побачила рукавичку та й питає:
—Хто-хто в цій рукавичці живе?
Ніхто не відповів, улізла мишка в рукавичку та й каже:
— Тут я буду жити!
Коли це плигає жабка. Побачила рукавичку та й питає:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
Мишка їй відповідає:
— Мишка-шкряботушка. А ти хто?
— Жабка-скрекотушка. Пусти й мене!
— Іди!
От уже їх двоє у рукавичці живе.
Коли це біжить зайчик. Прибіг до рукавички та й питає:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
Йому відповідають:
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка. А ти хто?
— А я зайчик-побігайчик. Пустіть і мене!
— Іди!
От уже їх троє.
Коли це біжить лисичка — та до рукавички. Питає:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
Їй відповідають:
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка та зайчик-побігайчик. А ти хто?
— Та я лисичка-сестричка. Пустіть і мене!
— Та йди!
Ото вже їх четверо сидить.
Аж суне вовчик — та й собі до рукавички, питається:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
Йому відповідають:
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик та лисичка-сестричка. А ти хто?
— Та я вовчик-братик. Пустіть і мене!
— Та вже йди!
Уліз і той. Уже їх п'ятеро. Так їм тісно, що й нікуди.
Коли це тріщать кущі, вилазить ведмідь — та й собі до рукавички, реве й питається:
— А хто-хто в цій рукавичці живе?
А йому й відповідають:
— Мишка-шкряботушка, жабка-скрекотушка, зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, вовчик-братик . А ти хто?
— Як вас багато! А я ведмідь-набрідь. Пустіть і мене!
— Куди ми тебе пустимо, коли й так тісно?
— Та якось будемо.
— Та вже йди, тільки скраєчку!
Уліз і ведмідь, — шестеро стало їх.
Та так вже тісно, що рукавичка ось-ось розірветься.
Коли це дід оглядівся,— нема рукавички.
Він тоді назад — шукати її.
Ішов-ішов, бачить — лежить рукавичка і ворушиться.
— А хто це в моїй рукавичці?
Звірі як злякаються, як вирвуться з рукавички,— так усі й порозбігалися лісом.
Забрав дід рукавичку та й пішов додому.
Ось і казочці кінець, а хто слухав – молодець!
(Діти кланяються)
Ведучий.
Бабусю-ягусю! Залишайся з нами, і ти побачиш, які ми розумні і вправні.
Ось подивись, як наші першокласники вміють готувати портфель до уроків.
(Гра «Хто скоріше складе портфель»).
Ведучий: А зараз перевіримо, як першокласники вміють з букв складати слова.
Гра називається «Слово розсипалося». Першокласникам потрібно з окремих букв скласти слово.
Слова: Урок, весна, школа, зошит.
Ведучий: А тепер перевіримо, чому навчилися першокласники у школі.
1. Скільки букв в українському алфавіті?
2. Яка перша буква в алфавіті?
3. Яка остання буква в алфавіті?
4. Яка буква не позначає жодного звука?
5. Скільки голосних звуків в українській мові .
6. У якій країні ми живемо?
7. Столиця України.
8. Найбільша річка України?
9. Назвіть державні символи України.
Ведучий: Скінчився «Буквар», але не скінчилось, а лише розпочинається довге й цікаве шкільне життя.
Ведучий: Любі діти, час прощатися з Буквариком.
Добрий Букварику!
Перша книжко
Хочеться навіть поплакати трішки.
Жаль розлучатись, а треба,
Та ми не забудем ніколи про тебе.
Учень 1: Ми з тобою прощаємось
Любий наш Букварик,
Тобі низько кланяється
Кожний наш школярик.
Учень 2: Ти навчив нас всіх читати,
Поважати батька й неньку.
І служить для України
Усіх нас вірненько.
Ведучий: Дорогі друзі, наше свято добігає кінця. Ми щиро вдячні всім, хто завітав до нас. Сподіваємось, що зібрані зернятка знань проростуть рясним урожаєм в майбутньому, а тепло сьогоднішнього свята залишиться в наших серцях назавжди.
У дружбі й радості зростайте,
Хай сонце щастя світить вам щораз.
І перше свято це запам’ятайте.
Нехай щастить вам, в добрий час.
(Вчитель вручає дітям Свідоцтва першокласника).
Учень 3: Дуже весело було нам на святі Букваря!
Прощальну пісеньку заспівать пора!
(Діти співають пісеньку про Буквар)