Сценарій свята "Хліб - усьому голова"

Про матеріал
Позакласний виховний захід. Призначений для виховання у дітей поваги до Українського народу та його традицій.
Перегляд файлу

Хліб – усьому голова

Мета. Ознайомити дітей із шляхом надходження хліба на стіл, прищеплювати  бережливе ставлення до хліба, поглиблювати знання дітей про звичаї українського народу, пов’язані із хлібом, вчити бережно ставитися до хліба, шанувати працю хлібороба.

Обладнання. Сюжетні малюнки, вислови і прислів’я про хліб, колоски пшениці, хліб та різноманітні вироби з тіста, вишивані рушники, малюнки дітей про хліб,  відео «Як печуть хліб», «Шлях від хліба до столу».
    Святково прибрана кімната. Ближче  до глядачів застелений вишитою скатертиною стіл, на ньому хлібина на вишитому рушнику, а поруч — вироби з тіста. В глечику або вазі — колоски жита, пшениці. На стінах плакати з висловлюваннями про хліб і хліборобську працю. Учні одягнені в вишиванки. Грає українська музика.

 

Хід заходу

       Ведуча - 1. Доброго дня, друзі! 

        Ведуча - 2. Сьогодні ми поговоримо з вами про найдорожче золото на     

       Землі — хліб.

Певно, чули ви про це   

І не раз такі слова:

Хліб потрібно шанувати,

Хліб — усьому голова.

       Ведуча - 1

Свіжий, духмяний, він увібрав у себе тепло сонця, всю щедрість матінки-землі й неповторність людської праці.             

Слухання вірша. (…………………….)

Шлях – від зернини до хлібини.

Важкий, не легкий шлях – проте

Знає й маленька дитина,

Що хліб із колоска росте

Спочатку ореться земелька,

Як зійде сніг, прийде весна

Зерно в рядки кладуть швиденько

Й пшеничка вироста рясна.

Ведуча - 2

Ви вже зрозуміли, діти, щ сьогодні ми будемо говорити про хліб.

Чи знаєте ви, як пахне хліб? Неповторний запах робить хліб живим, частиною душі кожного з нас. Початок хліба – маленька зернинка. Зернятко нагадує дитину в сповитку. Із маленького зернятка починається колосок.

Як же саме приходить хліб на стіл? Давайте подивимось.

(див. відео «Як потрапляє на стіл хліб»)

Ведуча - 1. Хліб – усьому голова! Можливо,  не раз ви чули ці слова і вони стали для вас звичними і буденними. Але до хліба не можна ставитися по-буденному. Це – святиня людська. І скільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним завжди. У чому ж сила і велич хліба?
      За всіх часів і в усіх народів було найбільшою святістю, коли лежав на столі хліб. Тому в народі до хліба ставилися з такою пошаною, передавали любов до нього своїм дітям і внукам.

Ведуча – 2

  А для того, щоб ви краще запам’ятали як з’являється  хліб, давайте пограємо в гру – загадку. До зали запрошується 5 учнів, яким пропонуються картки з малюнками (тісто, борошно, зерно, земля, руки). Ведуча зачитує народну мудрість, учням необхідно обрати правильну картку з малюнком. 

 

Недаром народна мудрість говорить:

  •         Де починається хліб? ( у тісті)
  •         Де починається тісто?( у борошні)
  •         Де починається борошно? ( у зерні)
  •         Де починається зерно? (у землі)
  •         Де починається земля плодовита? (у рученьках працьовитих)

 

Ведуча - 1

 

 Вашій увазі пропонується танок від учнів першого класу.

 

Ведуча - 2

А скільки склав народ прислів'їв про хліб, щоб пам'ятали люди, який він важливий у житті. (2-А клас)
Прислів'я 
1. Глибше орати – більше хліба мати. 
2. Сій вчасно, вродить рясно. 
3. Земля – матінка, а хліб – батечко. 
4. Паляниця — хлібові сестриця. 
5. Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 
6. Риба – вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова. 

 

7. Не грайся хлібом, то ж бо гріх! —

В суворості ласкавій,

Бувало каже дід старий

Малечі кучерявій.

— Не грайся хлібом, то ж бо гріх! —

Іще до немовляти,

Щасливий стримуючи сміх,

Бувало каже мати.

Ведуча – 1. Учні 3- А класу підготували сценку 

Сценка «Хліб»

На сцені обставлена світлиця. Мати з печі виймає хлібину і кладе на стіл на вишиту скатертину.

 

Ведуча.

На столі, на білій скатертині

Сяє, наче сонце, паляниця

З печі вийнята. А господині

Радісно, бо сповнена світлиця

Пахощами хлібними.

Мати. Діточки, біжіть до столу. Я хліб із печі вийняла, як вистигне, то поїсте з молочком. (Вбігають хлопчик і дівчинка.)

Дівчинка. Ой матусю, як пахне хлібчик! Так смачно! Мені так подобається цей запах!

Хлопчик. І я так само — дуже люблю запах свіжого хліба. І їсти хліб люблю, бо це так смачно...

Сідають за стіл, мати відламує їм по куску хліба, і діти їдять.

Мати. Хліб, діти, і справді запашний та смачний, бо в ньому живуть пахощі нашого рідного поля і вітру, сонечка і дощику. Важкою працею дістається він людям завжди, але без нього немає життя.

Хлопчик. А чому, матусю? Та ж хліб можна замінити чимось іншим...

Дівчинка. Ага... Можна замінити булочками, печивом...

Мати. Ой, діточки, які ви ще маленькі у мене. А булочки, печиво, тістечка — це і є наш хліб святий, тільки здоблені ці вироби яйцями, маслом, цукром, тому по-іншому називаються. Але в основі їхній — таке ж борошно, а це і є хліб.

Хлопчик. А я знаю, як росте хліб. Його спочатку сіють.

Дівчинка. Спочатку поле готують до посівів: орють, а потім у пухку землю зерно сіють, щоб легко йому було рости. Зрозумів?

Хлопчик. Зрозумів. Потім посіви доглядають, удобрюють.

Дівчинка. А коли колоски наллються тугим зерном, його збирають комбайнами.

Мати. Молодці ви у мене, діти. А традиції пов’язані з хлібом, пам’ятаєте?

Хлопчик. Я знаю, що на столі повинна лежати завжди паляниця, але ніколи не можна класти хліб сподом догори, бо то не годиться, то великий гріх. Якщо хліб так покласти, то він образиться і не буде в тій оселі затримуватися.

Дівчинка. А, я знаю, що кожен шматок хліба треба зїдати не залишаючи кусків, щоб силу не залишати.

Хлопчик. Якщо взяти хліб з дому в дорогу, то він буде оберігати від різних труднощів.

Мати. Які ж ви дітки у мене молодці скільки усього про хліб знаєте. Тож треба пам’ятати це все життя «Хліб усьому голова», бережіть його.

 

Ведуча – 2. Теплий хліб, виплеканий теплими руками, — таїть у собі тепло серця. Які ж пахощі природи, рук роботящих переплелися в ньому? (З-А кл.)

  Вірш "Чим пахне хліб" 

1-й учень.   Чи знаєш ти чим пахне хліб,

Коли весною кілька діб

Гуркоче трактор за рікою?

2- учень.     Хліб пахне працею людською.

3-й учень.   Чи знаєш ти, чим хліб запах,

Коли жнивують у степах

Твої батьки в гарячу пору?

4-й учень.   Він пахне щастям хлібозбору.

5-й учень.   Чим пахне хліб, чи знаєш ти,

Як повезуть твої брати

Зерном наповнені машини?

6-й учень.   Хліб пахне соками земними.

7-й учень.   Чи знаєш ти, чим хліб землі

Пахтить на вашому столі

Весною, влітку і зимою?

8-й учень.   Хліб пахне радістю людською.

Ведуча – 1.         Будь-яке свято чи обряд не обходиться без хліба. Гостей зустрічали хлібом-сіллю, народжується дитина – йдуть із хлібом, відзначали весілля хлібом та весільним короваєм. А ми пропонуємо вам пограти у веселу гру. (ГРА : «Допоможи бабусі зв’язати бублики»). Запрошується по дві дитини з класу.

Ведуча – 2. (4-А клас)         

Сценка «Бублик і паляниця»

Бублик житній паляниці говорив хвастливо:

  • Ти засмагла, чорнолиця – зовсім не вродлива.

Я ж біленький, солоденький, вигнутий красиво,

У малечі викликаю усмішку щасливу.

І сказала хвастунові паляниця свіжа:

  • Ти для діток – подарунок, я – буденна їжа.

Я до кожної родини йду щодня до хати.

Ти, як гість, у дім приходиш,

Я ж – як рідна мати.

Ведуча – 1.         

Їж, друже, хліб і не кидай додолу,

А підійми, коли не там лежить,

А коли , сідаєш , друже , ти до столу,

То пам’ятай, що хліб – то означає життя.

Діти, а чи любити ви відгадувати загадки? А чи знаєте ви загадки про хліб?

1. У пору літню в час осінній, навесні в гарячий час, косять, жнуть вони і сіють, орють лан у котрий раз. (Хлібороби)

2. Щоб город перекопати, що беруть до рук? (лопату)

3.Потім з рук у м’яку грядку Висівають що? (зернятко)

Щоб зернятко ожило Треба сонце і (тепло)

4. Ходить полем з краю в край, ріже чорний коровай. (Трактор)

6. Не чоловік, не звір, а має вуса. (колос)

7. Крилами махає, а не літає. (Млин-вітряк)

8. Народився із землі, Зарум’янивсь на вогні І з’явився на столі. До борщу тобі й мені. (Хліб)

Ведуча – 2. (4-А клас)        

Також діти вивчили вірші, присвячені хлібу, послухайте…

 

І вже я сам, мов колос край села,
Звернувся піснею до хати,
Де золотистий колос одягла
На день обжинків Україна – мати.

Ти прийди до нас, врожаю,
Бо ми працю прославляєм,
Коли візьмем все із поля,
Усміхнеться наша доля!

Я в руки беру золотий колосок,
Я зріс на полях Донеччини.
В нім бачу я твердий, упевнений крок
В майбутнє, до щастя сердечного.

Ведуча – 1.         

  Дорогі діти! Сьогодні ми з вами вели розмову про хліб, що здавна був поняттям святим. Я вірю, що в кожне ваше серденько попаде зернятко добра. І так, як із зернятка виростає хлібний колос, так і в ваших серцях проросте великий колос добра, честі, поваги, справедливості. Нехай ваша душа буде такою ж величною і чесною, як безкрає пшеничне поле.

Здоров’я, щастя всім вам, хай завжди буде пахучий хліб на вашому столі!

Ведуча – 2.         

На останок даруємо вам пісню «…………………………………..»

 

 

 

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бєдна Надія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
5998
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку