Урок "Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки. Фонетична транскрипція"

Про матеріал

Перший урок з теми "Фонетика", яка вивчається в 5 класі. Урок з використанням сервісів Web 2.0 (віртуальна дошка Padlet), у конспекті містяться посилання на ресурси

Перегляд файлу

Урок № 1

Тема.         Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки. Фонетична транскрипція

Епіграф уроку

  «Як дерево починається з кореня,

так слово починається зі звука»

     Олексій Довгий

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як «Фонетика» і «Графіка»; поглибити й систематизувати знання про звукову систему української мови, удосконалити знання про голосні та приголосні звуки, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загально пізнавальні вміння аналізувати голосні та приголосні звуки;
  • розвивальна: фонематичний слух, зорову і слухову пам’ять; розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів;
  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до мови.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація, орфоепія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Опорні слова: фонетика, графіка, орфоепія, орфографія, звук, буква, голосні звуки, приголосні звуки

Обладнання: інтерактивна дошка, підручник, проектор, комп’ютер, мультимедійні засоби, опорні схеми, експрес-зошит.

Очікувані результати: учні усвідомлюють, що вивчають фонетика, графіка, орфографія, орфоепія; розрізняють голосні та приголосні звуки.

Сервіси Веб 2.0. Конспект уроку розміщений на Padlet

https://padlet.com/ukrschool/os4m00rprws2

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу на роботу

  • привітання          

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок- подорож  наш починаймо.

 

  • введення у мовне середовище. Дослідження-відновлення на основі спостереження. Установіть лексичне значення слів. Визначте в них спільну частину та з’ясуйте, що вона означає. Скористайтеся словником. Зробіть висновки.

    телефонM53b.jpegмікрофонM53c.jpegмагнітофон  M53a.jpeg

 

    мегафон C:\Users\Светлана\Desktop\images.jpg фонендоскоп C:\Users\Светлана\Desktop\загружено.jpg

 

    каліграфія     графіті     графологія  

  • Отже, спільне між цими предметами є те, що вони передають звук.
  • А прослухайте аудіозапис.

Звучить запис різних звуків (спів птаха, шелест листя, завивання вітру, хропіння, кашляння, сигнал потягу, гомін вулиці).

- Усе це немовні звуки. Безліч інших звуків оточує нас. За допомогою них слів не побудувати. Та вирізняються з-поміж них звуки людської мови.  Звуки, які може вимовляти людина. Це звуки мовлення.

Ти знаєш? На землі все голос має:

Гуркоче хвиля, камінь стукотить.

Гуде жучок і пташечка співає,

Десь вітер свище, в небі грім гримить.

Муркоче котик, кенгуру стрибає.

Цвірінькають веселі горобці.

Та думку звук такий не виражає,

Тому немовні звуться звуки ці.

А от людина мислить, розуміє.

І у людини мова є жива!

Вона творити мовні звуки вміє,

Це звуки, що складаються в слова.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  •        Розповідь вчителя.

Наша мова – звукова, і значення в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.

Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

Звуки-фонеми служать будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова. Звуки поділяються на голосні і приголосні.

  • Записати в зошити. Ментальна карта

Приголосні звуки утворюються шумом і голосом або тільки шумом. Шуми виникають тому, що струмінь видихуваного повітря проходить через різні перепони, які утворюють органи мовлення. Приголосні звуки нескладотворчі, не утворюють складів.

  • Дослідження – спостереження

Прослухайте слова. Якими звуками вони різняться? Чи вплинула зміна звуку на значення слова?

Син – сон, вулики – волики, сила – мила, казан – качан, луг – лук, сад- суд.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності

  • оголошення теми уроку

Ми з вами, діти, ознайомимося  з одним із розділів науки про мову – «Фонетикою». Що ж вона вивчає? А чи змогли б ми без неї обійтися? Чи уміли би правильно писати та читати? Недаремно її називають царицею. І сьогодні ми йдемо в гості до вельмишановної господині – до цариці Фонетики. Ви маєте показати, як її шануєте, як її поважаєте, а для цього, звісно, треба не так багато й не так мало – виявити ваші знання з фонетики, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення.

  • ознайомлення з планом роботи на уроці

            ІV. Вивчення нового матеріалу

  •              Знайомство з лінгвістичними поняттями (інтерактивна карта)

Звук – найменша одиниця мови та мовлення. Звуки мови слугують для утворення, розпізнавання та розрізнення слів.

Фонетика – розділ науки про мову, що вивчає звуки мови та мовлення.

Звукопис використовується для передавання на письмі вимови окремого звука, взятого в квадратні дужки літерою.

Окремо взяті звуки нічого не означають. Тільки поєднуючись між собою та розташовуючись у певному порядку, звуки мови утворюють слова. Щоб передати на письмі звучання слова, його записують повністю у квадратних дужках. Позначення місця наголосу є обов`язковим: [мaма].

  •              пояснення вчителя;

Звуки мови творяться мовним апаратом людини, її мовними органами. Мовний апарат складається із чотирьох частин: з дихального апарату (діафрагми, легенів, бронхів, трахеї), гортані з голосовими зв`язками, з порожнин (глотки, носа, рота) і органів артикуляції (язика, зубів, губ, піднебіння та язичка). Голос виникає тоді, коли під тиском видихуваного повітря голосові зв`язки періодично коливаються, наближаючись при цьому одна до одної і напружуючись. Із гортані струмінь повітря разом із голосом чи шумом потрапляє в порожнину глотки, потім у ротову чи носову порожнину. Звуки остаточно формуються у надгортанних порожнинах.  

Артикуляція – робота мовних органів, яка необхідна для утворення звука. Робота мовних органів людини керується мозком та нервовою системою.    

Дослідження

  • Розгляньте малюнок, на якому показано органи мовлення і шлях видихуваного повітря.

  • Які органи творять звуки? (Органи мовлення)
  • Як творяться голосні звуки? (За допомогою голосу)
  • Як творяться приголосні звуки? (За допомогою голосу і шуму або тільки шуму)
  • Скільки всього звуків в українській мові? (38, із них голосних — 6, приголосних — 32)
  • Чи є в українській мові відповідність муж звуками і буквами? (Немає)
  • Який запис використовують для точного відтворення звукового складу слів? (Фонетична транскрипція)
  • Чи завжди голосні звуки вимовляють чітко?
  • Як передається нечітка вимова голосного звука в транскрипції? [веиреисневий]
  •              виконання вправи на перевірку розуміння нового матеріалу.

1.Робота в зошиті

2.Організуйте звуки

Зберіть розсипані звуки в слова. Складіть розповідь про свою домівку, використовуючи ці слова.

Зразок. [о], [а], [н], [р], [и], [д] – родина.

1.[а], [а], [м], [м].

2.[т], [т], [о], [а].

3.[н], [и], [с].

4.[а], [о], [ч], [к], [д].

5.[а], [а], [х], [т].

6. [а], [и], [л], [к], [о], [с], [к].

7.[у], [и], [и], [р], [ш], [к], [н].

8.[л], [с], [к], [а], [а].

 

Фізкультхвилинка

Якщо слово починається на приголосний, то піднесіть руки вгору, на голосний – розведіть у сторони.

Небесний, міський, батько, учитель, орел, вулиця, аркуш, око.

  •              робота з підручником: читання правил
  •              виконання вправи на перевірку розуміння нового матеріалу

1.Робочий зошит. Вправа 

2.Інтерактивна вправа. Розподіли в кошики слова (які починаються з приголосного або голосного)

V. Закріплення вивченого матеріалу

  • Інтерактивна вправа

1.Кросворд. «Місткий кошик знань». Вписати вивчені під час уроку нові поняття.

2. Робота з підручником. Вправа

VІ. Підведення підсумків

  • підведення підсумків

Прийом «розкиданих думок». Прийом "розкиданих думок". (На дошку записані запитання, учням потрібно із опор-слів, речень-відповідей на запитання ( але вони спроектовані на дошку в довільному порядку)  вибрати правильні відповіді. Учитель читає вголос питання, учні відповідають.)

Запитання для бесіди:

1. Яка різниця між звуком і буквою?

2. Які ви знаєте знаки письма?

3. Доберіть синоніми до слова алфавіт.

4. Що ви розумієте під небуквеними графічними знаками?

5. Що вивчають фонетика, орфоепія, орфографія?

6. Скільки букв в українському алфавіті?

7. Назвіть букви українського алфавіту?

8. Чому не можна сказати "голосна буква", "м'яка буква"?

9. Скільки звуків в українській мові?

Текст-опора

1. 33.

2. Букви, небуквені графічні знаки.

3. Звуки ми вимовляємо й чуємо, а букви записуємо, читаємо. Букви служать для запису звуків.

4. Голосними, м'якими можуть бути тільки звуки.

5. Фонетика вивчає звуки мови, орфографія - правила написання слів, орфоепія - правила вимови звуків.

6. Дефіс, проміжок між буквами, риска, розділові знаки.

7. Абетка, азбука.

8. 38.

9.    А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю

  • інструктаж по виконанню домашнього завдання

Вивчити правила на ст.128-130. Написати якнайбільше слів, що відрізняються лише одним звуком. 5 слів ввести в речення, підкреслити члени речення.

  • оцінювання

VІІ. Рефлексія учнів

  • Відповіді учнів за схемою.

На уроці я…


  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…
  • найбільші труднощі я відчув…
  • я не вмів, а тепер умію…
  • на наступному уроці я хоч

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Барышпол Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Рудік Наталія Борисівна
    Дякую Вам за цікавий та корисний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
33270
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку