Сценарій свята «Все знай і умій та Наума розумій»
(Сидячи за столом, мама розповідає дочці)
У давні часи навчальний процес розпочинався 14 грудня. У народі вважалося: якщо на день Наума розпочати навчання, то дитина краще засвоюватиме науку, а відтак набереться «ума»-розуму.
Напередодні Наума батьки відвідували священика і зголошувалися про оплату: за науку потрібно було забезпечити вчителя дровами на зиму, обдарувати на різдвяні свята. До школяра ввечері приходив хрещений батько з букварем.
(На сцену виходить хрещений батько, стукає у двері)
Хрещений батько: Доброго вечора у вашій хаті!
Мати: Добрий вечір. Проходьте, сідайте ось тут, будь-ласка.
Як добре, що Ви завітали до нас на день Наума!
Батько: (Посеред хати ставить стільця, застеляє його
кожухом, дає ножиці в руки кумові і промовляє)
Ось і настав час хрещеника стригти, щоб справно в голову наука йшла!
Хрещений батько: (Роблячи перший відстриг, казав:)
Батюшка Наум, наведи синка на ум!
Мати: Давай синку, помий ось цим цілющим зіллям голову, щоб «Наум наставив на ум!» (Син імітує миття голови)
Батько: Прошу Вас, куме, до столу і ти синку, сідай! Час починати літери заучувати!
Доня: Тату, тату, я теж хочу вчитися!
Батько: ну добре, доню, сідай і ти за стіл і уважно слухай дядька Петра, не перебиваючи його!
Хрещений батько: (показує) Це «азь».
Син: Азь.
Хрещений батько: А ця – «буки».
Син: Буки.
Хрещений батько: А ця – «глаголиця».
Син:Глаголиця.
Хрещений Зрозуміло? А йдіть-но, куме, сюди, послухайте, який батько: наш синок учений. Ану, синку, які це букви?
Син: Азь, буки, глаголиця.
Батько: Молодець!
Хрещений Що ж, синку, думаю буде тобі наука даватись, а мені батько: додому час…. А ти мала, не сумуй, ти ж знаєш, що до
школи ходять лише хлопці, і то не всі, лише ті, у яких є
чоботи! А дівчатка займаються вдома рукоділлям,
вчаться готувати їжу!
Доня: (плаче) Я теж хочу вчитися!
Хрещений батько: А хочеш я тебе танцювати навчу?
Доня: хочу! Хочу!
Хрещений батько: От і добре! Тільки не плач!
Батько: Дякуємо Вам, куме!
Діти: (вклоняються) Дякуємо, ми будемо чекати коли Ви ще до нас
прийдете!
Доня: Мамо, мамо, а можна я кашу Славку зварю у школу. Адже старші хлопці казали, що вони після навчання кашу їдять всі разом. Мамо, мамо, а чого старші діти, меншим кажуть «мало каші з’їв», що це значить?
Мати: Так говорять про людину, яка чогось не знає чи ще не вміє робити. Щоб чомусь навчитись, треба з’їсти багато каші.
Доня: Зрозуміло! Піду я кашу варити!
(Актори залишають сцену, гасне світло.
Мати ставить свічку святому промовляючи:)
Мати: Наумові на пошану, а дитині на розум.
(Стає перед образами на колінах, звертаючись до Наума. Читає молитву.)
Мати: Науме святий, пророче милосердний. Допоможи дітям засвоїти науку, бути грамотними та поважними людьми, Навчи їх терпінню, наведи на ум.
(В хату заходить батько, знімає капелюх.)
Батько: А що, розбудила вже Славка?
Мати: Аякже, розбудила.
Батько: А де ж він? (Сідає на лавку). А ось і він.
(Славко заходить у кімнату)
Мати: Ти вже вмився? Ну то сідай за стіл. (Сідає поруч). Сьогодні в нас день особливий – сьогодні Наумів день. «Наум наведе на ум» - в народі кажуть. Сьогодні для тебе почнеться навчання.
Батько: Дорослий ти в нас вже став. Досить тобі байдикувати. Прийшов час розуму набиратися. Підемо сьогодні до дяка просити про навчання. Отож, як прийдеш до дяка, слухай уважно кожне його слово і роби все так, як він. В нашому селі його поважають за знання і писемність. От будеш розумний і тебе стануть поважати.
Мати: А ми з батьком даруємо тобі оцю азбуку. (Дістає велику кольорову книжку). Відкривай її.
(Син відкриває, переглядає, дякує батькам).
“Рости мудрий, вивчай усі науки, і хай тобі книга буде супутницею в житті”.
Мати: А тепер їсти. Ось тобі три ложки каші.
Перша ложка каші, щоб ніколи не був ледащий,
Друга ложка каші, щоб був ти учень найкращий,
Третя ложка каші, щоб був ти гордість наша!
Батько: (до сина) А тепер підемо до дяка.
Мати: Благословляю тебе, сину.
Батько: (Витягує свячену вербовую гілочку і тричі стьобає нею сина промовляючи:)
Святою вербицею, якою Христа зустрічали, виряджаємо тебе, щоб тобі сину, наука легко давалася. Наум був чоловік мудрий, дай Боже, щоб і ти в мене не дурний на світі ріс!
Мати: (цілує, тричі хрестить сина) З Богом!
(Дає горщик з кашею, накритий вишитим рушником.
Батько і син залишають сцену. Гасне світло. За столом
сидить дяк. Заходить батько з сином, вклоняються).
Батько: Доброго дня, пане-дяче! Оце і є мій учень, то прошу вас, аби ви навчили його уму-розуму!
(Доки старші частувалися, майбутньому школяреві годилося стояти при божниці, скоса поглядаючи на пучок різок, котрі не переводились у дячка, як «Божа наука».)
Дяк: Якщо хлопець буде слухняним і чемним, то «Наум поставить на ум», а коли ні, то допоможуть різки.
А зараз перевіримо – виріс хлоп чи ще малий. Чи знайде відповіді на ось ці запитання:
(Син відгадує, батько стежить за сином, радіє.)
Дяк: Так, синку, молодець, навчив тебе бачу батько народної мудрості. А літери ти вже деякі вивчив? (Син називає)
Дяк: Ну що ж, вітаю, ти вже готовий до науки!
Батько: Не дурний у нас синочок, чемний та слухняний, славний та завзятий. Але іноді буває ледачкуватим, то Ви дяку, добре навчайте і карайте, не як тиран, а для науки!
Дяк: Ще мені мій батько казав: «Б’ють - не на лихо вчать. Аз, буки – бери швидше граматику в руки і не потрапляй дякові в руки», та й люди з мене вийшли і з Вашого хлопця люди будуть!
Батько: Сподіваюся, а мені час іти! Дякую! І нехай Наум Вам помагає!
Дяк: А зараз настав час коштувати кашу, щоб наука добре в голову йшла. Але не зразу! Кашу треба заробити.
Тож, пропоную на честь дня Наума провести конкурс «Грамотників». А чи є серед наших глядачів грамотники?
Зараз ми це перевіримо. Я оголошую І конкурс і пропоную пригадати прислів’я, приказки про розум та науку.
Дяк: Молодці, запрошую Вас на ігровий майданчик для отримання призів!
(Вручення призів, з глечика роздають кашу)
Дяк: Завдання наступне. У цьому мішечку лото, дістаєте з нього бочечку, називаєте число і називаєте свято, яке припадає на цей день в зимові місяці.
4 грудня – Введення в храм пресвятої Богородиці;
6 січня – Святий Вечір;
7 грудня – Катерини;
7 січня – Різдво;
13 грудня – Андрія (Калита);
13 січня – Меланки;
14 грудня – Наума;
14 січня – Василя;
15 лютого – Стрітення;
17 грудня – Варвари;
18 грудня – Сави;
19 грудня – Миколая
19 січня – Водохреща (Хрещення Господнє);
(Проводиться конкурс, вручаються призи)
Дяк: Молодці, гарно справилися з цим завданням, а я пропоную, останній ІІІ конкурс і запрошую на ігровий майданчик __ бажаючих. Перед Вами ось ці атрибути:
(на розносі дівчина виносить всі нижче перераховані атрибути, дяк показує, гравці вгадують )
7. Часник – на Зелені свята, Свят вечір;
8. Яблуко – на колядки, щедрівки, посівалки.
З якими святами пов’язані ці атрибути і яку роль вони відігравали в українській обрядовості?
(Проводиться конкурс, вручаються відгадані атрибути)
Дяк: Молодці! Ви постаралися – і у Вас все вийшло!
На сьогодні все: навчання закінчилося, дякую за увагу, чекаю на Вас завтра! (Залишає сцену)
Хрещений батько: Доброго вечора, дітлашня! Як успіхи у
навчанні?
Син: Дякую, у мене все добре! (Доня перебиває сина)
Доня: Дядько Петро, дядько Петро, я теж хочу показати чому я навчилася!
Хрещений батько: Ну добре! Вмикай музику голосніше! Зараз ми
всім покажемо яка ти молодчинка!
(Звучить музика, виконують танок)
Хрещений Молодець! Здібна ти дівчинка, шкода, що
батько: дівчата до школи не ходять! Ти б теж опанувала науку!
Син і доня:Дякуємо, хрещений, за те, що навчили (вклоняються)
Доня: Дякуємо, мамо, за те, що зростили (вклоняються)
Син: Нехай відпочинуть, тато, Ваші втомлені руки, (вклоняються)
Доня: Хай втіхою будуть діти й онуки! (вклоняються усім)
Прийшов час закінчувати свято,
Ми вдячні всім, хто з нами тут,
Бажаємо щастя Вам,
Здоров’я, радості багато
Щоб вік ваш довгим і безжурним був.
1