Новокаховський приладобудівний технікум
План відкритого заняття
Мета відкритого заняття: застосування методики проведення лекції з підвищеною мотивацією до навчання та використанням мультимедійних засобів
НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА: «Пристрої НВЧ та антени»
Спеціальність: 172 «Телекомунікації та радіотехніка»
ТЕМА: Характеристики напрямлення та параметри передавальних антен.
ТИП (вид, форма): лекція (лекція з підвищеною мотивацією до навчання)
Мета заняття:
Навчальна: Набуття, формування та систематизація теоретичних знань з визначення основних характеристик та параметрів передавальних антен;
Розвиваюча: Розширити сферу знань про основні параметри передавальних антен, види характеристик спрямованості (діаграм спрямованості (ДС) та методи їх зображення.
Виховна: створити атмосферу емоційного підйому, виховувати зацікавленість навчальною дисципліною, сприяти прагненню отримувати нові знання самостійно
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАНЯТТЯ: персональний комп’ютер, телевізор, презентація теми, плакати, наглядні посібники, роздатковий матеріал.
Ідея заняття: «Щоб дійти до мети, треба перш за все іти» Оноре де Бальзак
Алгоритм знань по темі
Студенти вивчивши тему: «Характеристики напрямлення та параметри передавальних антен»
Повинні знати:
Повинні вміти:
Перелік рекомендованої літератури для вивчення теми:
Хід заняття
3. Актуалізація опорних знань:
Актуалізація проводиться у вигляді інтелектуальної гри «Хто спритніший?» між двома командами, в якій перевіряється домашнє завдання та використовується презентація у вигляді тестових запитань з застосуванням ПК та ТV.
Запитання гри «Хто спритніший?»
Назвіть основні способи збудження хвилеводів
Яким чином петля вводиться до хвилеводу та яким чином здійснюється узгодження вхідних опорів?
Яким чином зонд вводиться до хвилеводу та яким чином здійснюється узгодження вхідних опорів?
Яким чином штир вводиться до хвилеводу та яким чином здійснюється узгодження вхідних опорів?
Яким чином здійснюється узгодження опорів за допомогою збуджувача спеціальної форми?
Які типи хвиль розповсюджуються в хвилеводах?
Що означають індекси a та b?
В якому випадку хвиля буде магнітною?
В якому випадку хвиля буде електричною?
Основний тип хвилі що розповсюджується в хвилеводі прямокутної форми
Який вид збудження зображено на рисунку?
4. Основна частина: викладення теоретичного матеріалу
Антенами називаються радіотехнічні пристрої, що призначені для випромінювання та приймання ЕМХ. Вони бувають передаючі, приймальні та передаючі – приймальні. До передаючої антени підводиться ЕМЕ у вигляді зв’язаних з лінією хвиль, яка частково або повністю перетворюється антеною в хвилі що вільно розповсюджуються в вільному просторі. Приймальні антени виконують зворотну функцію. Антени мають властивість оберненості. Одна і таж антена використовується як для випромінювання так і для приймання радіосигналів. Кожна антена характеризується її конструктивними особливостями, електричними параметрами та характеристиками. Тому антени можна класифікувати за різними признаками: довжині хвилі, механізму випромінювання, розподілом у просторі випромінюваної енергії, формі та структурі випромінюючої частини, способу живлення.
Основними параметрами передавальних антен являються:
Розрізняють характеристики напрямлення, або спрямованості, по полю та потужності. Характеристикою спрямованості по полю називають залежність амплітуди поля в рівновіддалених від антени точках по напрямку випромінювання. Напрямок випромінювання визначається величинами двох кутів що вимірюються в двох взаємно перпендикулярних площинах. Характеристикою спрямованості по потужності називається залежність густини потоку потужності у рівновіддалених від антени точках від напрямку випромінювання. Просторові характеристики спрямованості бувають наступних видів: тороїдальна; - голкова; - віяльна; - багатопелюсткова. Просторові характеристики незручні для зображення на кресленнях. Перерізи просторових характеристик плоскостями що проходять через напрямок максимального випромінювання, називаються площинними характеристиками. Площинні характеристики зображують в двох системах координат прямокутній та полярній. Зображення в прямокутній системі координат дає більшу точність, а в полярній системі координат більшу наочність.
Основні види просторових характеристик напрямлення: тороїдальна, голкова, віяльна, багатопелюсткова.
Рисунок 1 - Основні види просторових характеристик напрямлення
Практично всі діаграми напрямлення багатопелюсткові. Тому доцільно поговорити про параметри багатопелюсткової ДН
Рисунок 2 – Багатопелюсткова діаграма напрямлення
Зображення характеристик спрямованості в прямокутній та полярній системах координат має вигляд:
Рисунок 3 – Зображення в прямокутній та полярній системах координат
Фазова характеристика антени – це залежність фази хвилі від напрямку випромінювання.
Поляризаційна характеристика – визначається законом зміни напрямку вектора напруженості електричного поля в часі. Поляризаційна характеристика буває лінійною, еліптичною, круговою.
Коефіцієнт направленої дії – К.Н.Д (D); називається відношення густини потоку потужності направленої антени до густини потоку потужності ненаправленої антени при однаковій потужності випромінювання к. н . д. залежить від напрямку випромінювання. В напрямку головного максимуму випромінювання к. н. д. має максимальне значення.
Коефіцієнтом корисної дії к.к.д. (ƞ) - називається відношення густини потоку потужності випромінювання (корисної потужності) до всієї потужності, що підводиться до антени. К. к. д. більшості антен більше 90%. Добуток к.к.д. на коефіцієнт направленої дії – називається коефіцієнтом підсилення антени: G=*Д.
Вхідний опір, опір випромінювання. Вхідним опором дротяної антени називається відношення напруги на вхідних клемах антени до вхідного струму. Вхідний опір не дротяних антен, що живляться хвилеводами, визначається аналогічно вхідному опору хвилеводу. Вхідний опір антени в загальному вигляді являється комплексним, він має активну та реактивну складові: ZA = RA + jXA . Величина вхідного опору антени залежить від розподілу амплітуд струму в антені та місця підключення живлення. Активна складова вхідного опору антени залежить від опору випромінювання та опору втрат.
Діюча довжина антени: називається довжина hD диполя Герца, який при рівності його струму - струму в пучності антени утворює в напрямку максимуму випромінювання таке ж поле, що і дана антена. Зміст введення діючої висоти антени складається в заміні реальної антени з нерівномірним розподілом струму по довжині диполя Герца з рівномірним розподілом струму.
Робочим діапазоном антени називається смуга частот, в межах якої параметри і характеристики антени змінюються в допустимих межах.
5.Закріплення матеріалу:
5.1 Фронтальне опитування:
5.2 Підведення підсумків:
- короткий аналіз заняття
- оголошення результатів;
6. Домашнє завдання:
1. На занятті я працював активно / пасивно
2. Своєю роботою на занятті я задоволений / незадоволений
3. Заняття для мене видалося коротким / довгим
4. За занятті я не втомився / втомився
5. Мій настрій став кращим / гіршим
6. Матеріал заняття для мене був
- зрозумілим / не зрозумілим
- корисним / марним
- цікавим / нудним
- легким / важким
Рифлексія для викладача
Ось і закінчився наш урок.
Час невпинно й швидко так летить.
Ви до знань зробили новий крок.
Хай у всьому завжди вам щастить!
Дякую, що працювали гарно,
Часу ви не витрачали марно,
Дякую за дисципліну на уроці
І бажаю успіхів в навчальному році.
Викладач спец. дисциплін Опята Ю.О.
Голова циклової комісії Опята Ю.О.