Сценарій виховної години

Про матеріал
Засвоїти зміст твору; продовжити формувати вмінь роботи з текстом та аналізом лірики; вчити грамотно послідовно висловлювати думку; дослідити порушені в творах проблеми.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Утвердження духовної цінності почуття любові у віршах інтимної лірики Лесі Українки (на біографічному матеріалі; інтимній ліриці письменниці та уривках з драми-феєрії «Лісова пісня»)

 

Мета:

Навчальна - засвоїти зміст твору; продовжити формувати вмінь роботи з текстом та аналізом лірики;  вчити грамотно послідовно  висловлювати  думку;  дослідити порушені в творах проблеми.

Розвиваюча - розвивати логічне мислення, вміння коментувати прочитане та висловлювати власні судження; учити майстерності виразного читання, підштовхнути дітей до самостійного осмислення неординарної постаті поетеси.

Виховна - виховувати почуття пошани до мистецького таланту поетеси Лесі Українки та високі моральні якості в учнів: щирість, ненависть до зла, любов до справедливості.

 

Тип уроку: урок-подорож.

 

Обладнання: мультимедійна дошка (слайд-шоу «Життя Лесі Українки», «Чоловіки Лесі Українки», уривок із постановки драми-феєрії «Лісова пісня»), святково прибрані столи, портрети Лесі Українки, життєпис,  виставка книг і творів поетеси, свічка, вишиті рушники.

.

 

Епіграфи уроку:

Це талант наскрізь мужній,

хоч не позбавлений

жіночої грації і ніжності…

І. Франко

 

Довго щирими сими словами

До людей промовлятиму я…

Леся Українка

 

Хід заняття

 І. Організаційний момент (2 хвилини). Перевірка присутніх, ознайомлення їх з виставкою, присвяченою творчості поетеси, підготовка робочих місць до уроку.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (3 хвилини).

     Вчитель: На попередніх уроках ми з вами познайомилися із біографією і  творчістю Лариси Петрівни Косач-Квітки. Ми вивчили громадянську лірику, світоглядну позицію поетеси. Сьогодні на уроці ми розглядатимемо Лесю Українку насамперед як жінку, яка вміє кохати і бути коханою. Саме тому темою нашого уроку є «Утвердження духовної цінності почуття любові у віршах інтимної лірики Лесі Українки».

    Сьогодні ми з вами подорожуватимемо. Подорожуватимемо у світ життя і творчості поетеси з метою ознайомлення з інтимними сторінками її біографіїї, з її прекрасними віршами любовної лірики, з її геніальною драмою-феєрією «Лісова пісня».

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів (5 хвилин):

1. З якої родини походила Леся Українка?

2. З ким у дитинстві товаришувала поетеса?

3. Які поезії громадянської лірики вразили вас найбільше? Чому?

4. Кого з чоловіків Лесі Українки ви запам'ятали?

5. В яких стосунках перебувала Лариса Петрівна з кожним з них?

 

ІV. Мотивація діяльності (5 хвилин).

      Дорогі діти! Сьогодні ми пригадаємо видатні моменти творчості великої поетеси Лесі Українки. Ви багато чули про неї, але на нашому літературному святі ми торкнемося більш ширше її життєвого шляху та творчості. Ви відчуєте легкий сум, присутній у ліричній поезії; глибоку любов до рідної землі, неньки України. Отже, наша подорож починається. Називається вона «Крізь тілесні муки до гармонії душі...».

Проблемне питання: Як ви думаєте чому саме таку назву має наша подорож? (обговорення)

 

V. Вивчення нового матеріалу. Робота з назвою виховного заходу, епіграфами (20 хвилин).

      Ім’я поетеси овіяне всенародною любов’ю. Це була людина виняткової мужності і принциповості, духовної краси і мистецького обдарування, її талант виявился у багатьох різновидах літературної праці – поезії, драматургії, прозі, літературній критиці і публитистиці, перекладацькій роботі і фольклористиці. Але, Леся Українка була насамперед жінкою: сильною і слабкою, дужою і хворою, але однозначно її душа співала і співи ці знаходили відголосок у поезіїї.

 

Наша мультимедійна подорож складатиметься з 3-х сторінок (план):

      1.   Цікаві сторінки з біографії Лесі Українки.

  1. Кохання поетеси.
  2. Невмируща драма-феєрія «Лісова пісня»

 

Подорож перша (коротка біографія на екрані). Ведучі та читці допомагають висвітлювати біографію Лесі Українки):

 

.IMG_2128

Вчитель: Дорогі друзі! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого і цінного, сильного і ласкавого, доброго і мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини. (Запалюють свічку.)

За вікном зима. Ось у таку пору, 25 лютого 1871 р., народилася Лариса Петрівна Косач. Народилася вона в Новоград-Волинському в інтелігентній родині. Мати – письменниця Олена Пчілка, батько – юрист, громадський і культурний діяч. Вони багато зробили для розвитку здібностей обдарованої доньки, дбали про її гуманітарну освіту.

 І ведучий: Лариса жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками лункими коридорами. Учителями її були мати, батько, а також книги і життя. Лесина мама, як щира українська патріотка, негативно ставилася до казенної, до того ж російсько-мовної шкільної науки.

 Вчитель: Леся розказує про свої дитячі роки: «Жодних шкіл не покінчила і взагалі систематично вчилась тільки до 14 років, а потім пішла «на власний хліб», себто вчилась тільки того, що мені подобалось, а читала все, що запорву, без жодної заборони. Правда коректив був в особі моєї матері та в листах дядька Драгоманова, якого вважаю своїм учителем, бо дуже багато завдячую йому в моїх поглядах на науку, релігію, громадське життя».

І ведучий: У чотири роки Леся навчилася читати. Її улюблені книги – «Кобзар» Т.Шевченка, твори Ж.Верна, Д.Дефо, казки Г.Х.Андерсена. У шість – невтомна дівчинка сама вишиває улюбленому батькові сорочку, а подаровані їй ножиці й гольник вона пильнує більше ніж деякі забави. Коли дівчинці було 9 років, заарештували тьотю Елю. Несподівано для самої Лесі, у 1880 році з’явився перший вірш «Надія».

І читець:

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна:

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянуть іще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро, –

Там жити чи вмерти, мені все одно,

Поглянуть іще раз на степ, могилки,

Востаннє згадати палкії гадки…

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

Вчитель: Леся була музично обдарованою дитиною. На думку сестри Ольги, Леся могла б стати не тільки першокласною піаністкою, а й композитором, бо в музиці виливала всю свою душу. І гра її була прекрасною.

 І ведучий: «Як Леся грала, – згадувала сестра, – то ми всі сиділи тихесенько і слухали – не могли наслухатися її музики». Ще одне захоплення Лесі – народна пісня. Леся швидко запам’ятовувала народні пісні, гарно співала. Вона безмежно кохалася в них, шанувала історичне минуле свого народу.

ІІ ведучий: Зі спогадів сестри Ольги Косач: «Леся дуже любила бувати на ярмарках, святах. Взимку на Водохрещі Леся промочила ноги і застудилася… Скоро по тому у неї почала боліти права нога, та так, що сестричка гірко плакала від болю». У листі до бабусі Леся пише: «Я ніколи не буваю здорова, бо завше рука болить. Перш я мазала руку йодом і мочила в солоній воді. Але від йоду дуже шкіра злазить, то я тепер не мажу. Я дуже слаба, але ходила на Шевченкові роковини і там читала вірші».

Вчитель: Минав час. Коли дівчинці було 13 років, мати, порадившись із дочкою, добирає їй псевдонім Українка. Це було своєрідним викликом існуючим порядкам, утвердженням права на функціонування рідної мови. Так починала свій літературний шлях юна Леся Українка.

 І ведучий: Оптимізмом віє від її поезії, жагою до життя. Тоді Леся ще не певна, що своїм словом здійснить подвиг незрівнянно вищий, ніж могла досягти практичною діяльністю.

Вчитель: Лесина хвороба – туберкульоз кісток – прогресувала. Лікарі порадили їхати на лікування до моря. Та не вдалося хворобі зламати надлюдську волю поетеси, не вдалося заволодіти її душею і розумом. Героїзм, з яким поетеса переборювала свої муки, непримиренність до угодовства й компромісів робили Лесю Українку наймужнішою серед численних тогочасних поетів.

 

Подорож ІІ (слайд-шоу).

Вчитель: Як ставилася Леся Українка до кохання? Пригадаймо, яких чоловіків зустріла Леся на своєму життєвому шляху? Максим Славинський (перше кохання15-річної Лесі), Нестор Гамбарашвілі (зрадив поетесу, одружився з іншою), Сергій Мержинський (помер тридцятилітнім), Климент Квітка (обожнював Лесю, хоч і був на 9 років молодший).

 

IMG_2133

 

 

 

IMG_2134

 

IMG_2137

 

IMG_2140

 

IMG_2142

 

Вчитель: Не зважаючи на важку хворобу, на приреченість своєї долі, Леся Українка жила повним життям: вона кохала і була коханою, вона залишила нам неоціненну творчу спадщину, вона брала участь у громадському житті своєї країни. Про це нам свідчать багато поезій Лесі Українки, зокрема, про це вона говорить у вірші

«І все-таки до тебе думка лине»:

І все-таки до тебе думка лине,

Мій занапащений, нещасний краю.

Як я тебе згадаю,

У грудях серце з туги, з жалю гине.

Сі очі бачили скрізь лихо і насилля,

А тяжчого від твого не видали,

Вони б над ним ридали,

Та сором сліз, що ллються від безсилля.

О, сліз таких вже вилито чимало,

Країна ціла може в них втопитись:

Доволі вже їм литись, –

Що сльози там, де навіть крові мало!

 

Подорож ІІІ (уривки з постановки «Лісової пісні»).

Викладач: Я запрошую вас у третю нашу подорож. Ви всі пам’ятаєте «Лісову пісню», яку вивчали на першому курсі ліцею. Чому саме драма-феєрія? Цей жанр виник у 17 столітті в Італії, він розвивається за своїми законами, для нього характерним є наявність казково-міфічного сюжету. Пригадайте, які персонажі характерні для цієї драми? Ви вже знаєте, що це історія розвивається у давньому лісі на Волині, він населений міфологічними персонажами, які живуть поряд з реальними людьми. Хто є головними героями твору? Цей синтез яскраво відображено у коханні між лісовою німфою – Мавкою і звичайним хлопцем – Лукашем. Які проблеми постають перед ними? Пропоную вам уважно подивитися деякі діалоги Мавки і Лукаша, а в кінці нашої подорожі ви напишете свої думки з приводу кохання головних героїв у ваших враженнях. (показ фільму) Отже, чекаю Ваших робіт з нетерпінням.

 

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу (5 хвилин):

  1. Які факти були для вас невідомими у першій подорожі?
  2. Чи можна назвати життя Лесі Українки нещасним? Обгрунтуйте.
  3. Яких чоловіків Лесі Українки ви запам'ятали?
  4. З ким із них, на вашу думку, поетеса була найщаслівішою?
  5. Які проблеми постають перед нами у драмі-феєрії «Лісова пісня»?
  6. Чим вас вразив переглянутий уривок із постановки «Лісової пісні»?
  7. Чи було кохання Мавки і Лукаша справжнім? Доведіть свою думку.

 

VІІ. Підсумки (3 хвилини).

Вчитель (висновки): Леся Українка – багатогранна творча особистість. Вона сподівалася без надії, безмірно любила свою Батьківщину, творила, писала, співала крізь біль і страждання, кохала до нестями... То ж будемо і ми вчитися терпінню, вірі, любові у нашої неповторної Лесі....

       Гарно дякую всім тим учням, які допомогли створити неповторну подорож у світ письменниці, велике спасибі тим, хто дискутував над проблемними питаннями. Всі вони отримають високий бал. Сподіваюся, що наш урок справив на всіх інших гарне враження, але про це я дізнаюся, коли перевірю ваше домашнє завдання. 

 

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання (після перегляду уривку постановки «Лісової пісні»). (2 хвилини). А домашнім завданням для вас буде написати твір про ваші враження від сьогоднішнього уроку (на вибір):

  1. «Чому Леся Українка є для мене бесперечним прикладом боротьби?»
  2. «Який слід в моїй душі залишила драма-феєрія «Лісова пісня»».

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
14 січня 2022
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку