Тема. Панас Мирний. Роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?". Складність і суперечливість характеру Чіпки – головного героя роману, його еволюція від правдошукача до розбійника. Типове й екстремальне в долі героя.
Мета: розкрити характер головного героя роману Чіпки, простежити еволюцію його поведінки; з’ясувати причини, що привели Чіпку до морального падіння; сприяти виробленню навичок визначення головної думки твору; виховувати високі морально-етичні риси простої людини.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет братів Радченків, ілюстрації до твору.
Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, інтерактивна вправа «Клоуз-тест», літературна гра «Темна конячка», евристична бесіда, словникова робота, прийоми «Творча майстерня», «Займи позицію», «Діалог з героєм», диспут «Чіпка – борець за справедливість чи розбійник?», робота в групах.
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
На дошці висять портрети героїв твору, закриті папером. На основі цитат учні повинні вгадати, кого на них зображено, та прокоментувати.
Оголошення теми й мети уроку.
Опрацювання навчального матеріалу.
Слово вчителя. Нашу розмову хочу почати словами великого Тараса Григоровича Шевченка:
Один у другого питає,
На що нас мати привела?
Чи для добра? Чи то для зла?
Нащо живем? Чого бажаєм?
І, не дознавшись, умираєм.
Справді, перед кожним з нас рано чи пізно постає питання: "Навіщо я живу на світі? Яке моє призначення? Яка я людина - добра чи зла?". Запитання доволі складні. Не завжди людина знаходить на них відповідь. Люди ж оцінюють одне одного за вчинками: це добродій, а цей - нікчема чи злочинець.
В усі часи філософи, поети прагнули розпізнати зло, дізнатись, чому воно існує. Про це йдеться у Біблії, в усній народній творчості. На жаль, тільки в казках добро завжди перемагає зло, у житті ж ми часто стаємо свідками утвердження зла.
Сьогодні воно не лише не зникло, а стало сильнішим, ніж будь-коли. Хто у цьому винен? У чому причина? Літературознавець Василь Пахаренко у книжці про Т. Шевченка "Незбагнений апостол" пише: "Зло існує для того, щоб людина ставала Людиною, переборюючи його, щоб вона могла усвідомити добро і робити добро".
Науку добра і зловісну суть зла нам, крім Біблії, усної народної творчості, допомагає осягнути художня література, зокрема роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». У цьому творі
Так, у творі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» вдало та реалістично змальовано вплив суспільства на долю людини, перетворення звичайного селянського хлопця-правдошукача на жорстокого та холоднокровного вбивцю. І однією із найбільш важливих проблем, які порушує автор твору, є проблема добра і зла, проблема вибору життєвого шляху. Справді, хто не жалів Чіпку, не співчував його загубленій силі? Але, виходячи з позицій народної моралі, якої дотримувався, до речі, і письменник, якою керуємося і ми, добро завжди прекрасне, а зло - потворне, огидне, бридке, хто б його не вчинив. Отож сьогодні на уроці ми спробуємо здійснити психоаналіз особи Нечипора Вареника, бо саме цей персонаж дає змогу нам, сучасним читачам, психологічно увиразнити причини трагедії особистості, саме в його душі так відчайдушно борються добро і зло, з’ясувати причини, що привели Чіпку до морального падіння. Евристична бесіда
|
Словникова робота
Філософський словник подає таке трактування слова «добро»:
Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки.
Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.
Слово вчителя. Отже, тема добра і зла хвилювала багатьох людей у всі часи. Але дуже часто люди перестають бачити межу між хорошим і поганим. Добро і зло – поняття вічні й нероздільні. І, поки будуть живі дух і свідомість людини, вони будуть боротися між собою. Добро буде відкриватися людині, освітлюючи їй шлях до істини. Панас Мирний поставив персонажів свого роману в однакові життєві умови, але одні чинять гріх, не6 спокутують свою вину, а другі борються до останнього. Що ж є тією силою, яка поставила цих людей по обидва боки вибору?
Панас Мирний допомагає нам самим знайти відповідь, створюючи яскраві й переконливі образи роману. Головний з них – Чіпка, за душу якого ціле життя боролися добро і зло.
Творча майстерня.
Створити загальнолюдський моральний кодекс на основі прислів’їв, приказок.
Слово вчителя. Як бачимо, головний герой роману — психологічно складна вразлива натура. Добре і зле в ньому живе водночас. Тому глибокий аналіз цього образу викликає в нас так багато різних міркувань, спонукає замислитись над суттю людського буття. Назріває питання: «Чіпка – борець чи розбійник?»
Диспут на тему «Чіпка – борець за справедливість чи розбійник?»
Умови проведення
1. Учні діляються на дві групи, два табори, які дотримуються протилежних точок зору.
2. У кожному таборі мають бути різні "спеціалісти".
3. Вони ставлять один одному питання, вислуховують відповіді, погоджуються або не погоджуються, приходять до спільної думки.
«Золоті правила» ведення дискусії:
Запитання групи «Теоретики»:
- Пригадаймо, чиїм сином був Чіпка?
- Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило вас?
- Чи траплялося вам у середовищі підлітків спостерігати невиправдану жорстокість?
- Розкажіть про Чіпку-хлібороба, охарактеризуйте його почуття і настрій в той період.
-Чому так тяжко сприйняв герой те, що в нього забирають землю?
-Що є свідченням слабкої волі Чіпки?
Запитання групи «Практики»:
- Хто підказував йому вихід із становища?
- Які вчинки Варениченка викликають осуд?
- У яких випадках він чинить переступи, порушує найголовніші правила народної моралі й етики?
- А в яких проявляє кращі риси свого єства – розсудливість, мудрість, доброту?
- Дайте оцінку вчинкам Ничипора після вигнання його із земства? Що рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття?
- Чи можна його назвати бунтарем проти соціального ладу, протестантом?
«Займи позицію».
1. Позиція. Висловити свою точку зору, пояснити, у чому вона полягає ("Я вважаю, що…").
2. Обгрунтування.. Пояснити причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази
("…тому, що…").
3. Приклад. Навести приклади, додаткові аргументи на підтримку своєї позиції, назвати факти, які
демонструють Ваші докази ("…наприклад…").
4. Висновки. Узагальнити свою думку, зробити висновок ("отже,…", "таким чином,…").
Слово вчителя. Чіпка — тип селянина-трудівника. В його образі автор відбив найістотніші риси трудящого селянства за капіталізму: працьовитість, любов до землі, ненависть до поміщиків й інших експлуататорів, пристрасне бажання волі й кращого життя. Проте Чіпка в змалюванні Панаса Мирного не тільки позитивний герой. У ньому, на думку автора, є і негативні риси. Чіпка недостатньо зв'язаний із трудовим народом. Він не став на шлях організованої боротьби проти експлуататорів, а потоваришував з п'яницями, розбійниками, морально зіпсованими людьми. Співчуваючи, підтримуючи його в боротьбі проти поміщиків, чиновників, народ засуджує ті вчинки Чіпки, які зв'язані з розбоєм, з грабежем. Гине сила, яка в інших соціальних умовах могла б дати велику користь народові. Ось чому автори назвали Чіпку «пропащою силою».
Підсумок уроку.
Робота в групах
Діалог з героєм
І група. Якби вам судилося зустрітися з головним героєм роману Чіпкою, яке запитання поставили б ви йому? Чому?
ІІ група. Яким я побачив Чіпку Варениченка - головного героя роману
Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Чому?
Слово вчителя. Чи сповідував у своєму житті Чіпка святі моральні принципи? Ні. Можливо, те, що він час від часу був надто свавільним, робив переступи прадідівських законів, і призвело його до морального падіння. Правда, на те були і інші причини зовнішнього характеру, що ускладнювали шлях Чіпки.
Тому його доля викликає у нас неоднозначні думки. Чіпка – психологічно складна, вразлива натура. Добре і зле в ньому живе водночас. Тому глибокий аналіз цього образу викликає в нас багато міркувань, спонукає замислитися над суттю людського буття.
Домашнє завдання. Написати есе на тему «Як добро має перемагати в нашому недоброму світі?»
1