Мета: Формування громадянина патріота України; виховувати в учнів повагу до Конституції України, державних символів, свідоме ставлення до обов'язків людини громадянина, пізнати себе, свій народ, землю, бажання своєю працею розбудувати державу; примножувати її багатства.
Сценарій виховної години: "Ми-громадяни України"
Мета: Формування громадянина патріота України; виховувати в учнів повагу до Конституції України, державних символів, свідоме ставлення до обов'язків людини громадянина, пізнати себе, свій народ, землю, бажання своєю працею розбудувати державу; примножувати її багатства.
Обладнання: Тексти Конвенція про права дитини і Конституції України, державна символіка України, цитати з творів поетів і мислителів.
Епіграф:
Цінність держави визначається цінністю їх громадян.
Дж. Міль.
Щоб зробити з людей справжніх громадян, їм слід
надавати можливість виявляти свої права
громадян і виконувати права громадян.
Арістотель.
Хід заходу
Вчитель: Сьогодні ми з вами вперше зібрались, щоб пригадати, громадянами якої країни ми є. Думаю, що ви будете дуже уважні і в кінці уроку підсумуємо нашу розмову вікториною «Моя Україна». Найуважніший учень буде нагороджений медаллю «Всезнайко». Тема виховної години носить урочисту назву: «Ми - громадяни України». Ми – це кожен з вас, це ваші батьки, хто живе в нашому селі, в Україні.
Але чи всі, хто проживає на Україні, можуть назвати себе її громадянами? Звернімось до звичайної довідки і з'ясуймо, що громадянство є найпоширенішою формою відносин між особою і державою.
Громадянин – це людина, яка має права, встановлені державою і виконує обов'язки перед державою. (запис на дошці)
Основний зміст громадянства полягає в тому, що воно особі дає Батьківщину, а та, відповідно, цю особу захищає. Тому поняття громадянства тісно пов'язане з поняттям «Батьківщина», «рідна земля». Народившись, людина стає громадянином. Кожен з вас має посвідчення про народження, а в ньому є запис : «Громадянин України». Такий же запис буде зроблено і паспорті, який кожен з вас отримає в 16 років.
«Україна». Саме так називається країна, в якій ми живемо. А що ви знаєте про Україну?
1-й учень: Україна – одна з найбільших Європейських держав. Її площа = 604 тис. кв. км.
2-й учень: Чисельність населення становить близько 50 млн. чоловік.
3-й учень: На території України проживає понад 110 національностей.
4-й учень: Столиця України – Київ..
(учні продовжують цю розповідь)
Рубрика «Цікава довідка»
(розповідь вчителя про цікаві дані із життя України )
Вчитель: Хто з вас може сказати, що означає слово «Україна». Коли це слово з'явилось вперше?
- Що ще відомо про історію України?
(Слово Україна вперше з'явилось в У Київському літописі 1187р., коли помер переяславський князь Володимир Глібович «Плакали по нєм переяславці, о нєм же Україна много постонала» Деякі російські історики намагалися довести, що ця назва означала «окраїна». Але це неправильно, бо Російської імперії тоді ще не було, а тому її окраїною Україна бути не могла. Українські історики довели, що назва «Україна» походить від слова «край», «країна».
Рубрика «Цікава довідка»
(вчитель доповнює розповідь історичними даними)
Вчитель: Про нашу Батьківщину створено багато теплих поетичних рядків, давайте їх пригадаємо»
1-й учень: |
Україно, земле рідна, Земле сонячна і хлібна. Ти навік у нас одна. Ти, як мати, найрідніша. Ти з дитинства наймиліша, Ти і в взимку найтепліша, Наша отча сторона.
|
2-й учень: |
Під рідним небом жайворон співа – Я рад би знати тих пісень слова Я слухав, чув: співала та пташина Одне святеє слово: Україна.
|
3-й учень |
На ріднім полі шепчуть колоски – Я рад би знати тихі їх думки. Я слухав, чув, як кожна колосина Шептала тихе слово: Україна.
|
4-й учень: |
У рідні краю зелен гай шумить – Я знати рад, про що він мріє-снить. Я слухав, чув, як кожна деревина. Шептала тихе слово: Україна.
|
5-й учень: |
О, боже, дай повік любити край, Де квітка, пташка і зелений гай, Де кожна вірна тій землі дитина Живе єдиним словом Україна.
|
6-й учень: |
Вишита колоссям і калиною, Вигойдана співом солов'я, Звешся величаво – Україною, Земле зачарована моя.
|
7-й учень: |
Вишивала ніжністю суворою, Муками і полум'надій. Я читаю всю твою історію На сорочці вишитій твої
|
8-й учень: |
Непроста історія країни, Нашої Вітчизни – України, Нові вишивання її долі, Паростки нового поки кволі.
|
9-й учень: |
Україно, в паростках надій, Із широкою, як степ, душею, В думі сивій, волі молодій – Переймаюсь долею твоєю.
|
Вчитель: Т.Г. Шевченко писав у листі до чернігівського губернатора Гесе : «Мені здається, що якби моя Батьківщина була найбіднішою на землі, то й тоді вона б здавалася б кращою за Швейцарію і всі Італії. Ті, які бачили хоч раз нашу Батьківщину, кажуть, що бажали б жити і померти на її пречудових полях, що ж говорити нам, її дітям. Треба любити і пишатись своєю прекрасною матір'ю».
Справжня любов до Батьківщини – це не лише знання її історії, географії, мистецтва, вікових традицій і, безумовно, мови.
На світі стільки різних мов,
Як квітів у гаю,
А рідна мова - то любов,
Отож люби свою!
Люби її, бо твій народ
За неї зводить бій
Крізь барикади перешкод –
За свій державний стрій.
І ти, мій, друже, поможи,
Учися і читай –
І всім знайомим розкажи
Про наш чудовий край.
Якщо забув, то знов навчись
Прекрасних рідних слів,
Щоб відродились, як колись,
І Київ наш, і Львів.
З цими гарними словами до вас звертається українська поетеса Галини Черінь. Вона, живучи довгі роки далеко від рідної землі, зуміла зберегти як найвищу цінність – любов до рідного слова.
Вчитель:
- А що ви знаєте про державні символи України ?
- Розкажіть про державний прапор України.
- Хто є автором слів і музики державного гімну України?
- Опишіть герб нашої держави.
- Назвіть символи нашої батьківщини рослинного і тваринного походження.
Вчитель: 24 серпня 2016 року ми відсвяткували 25 річницю нашої незалежності, і так хочеться хоч на хвилину зазирнути у майбутнє. Як там буде? А допоможе нам у цьому машина часу. Вона, на жаль. Не українського виробництва, а японського, але натисну вмикач і в майбутньому.
(виходить дитина у незвичайному вбранні)
Вчитель: Ти хто?
Незнайомка: Я? Я з майбутнього!
Вчитель: Спрацювала техніка!
Незнайомка: А що це у вас? О! Це те, що я шукала, Продайте!
Вчитель: З нагоди нашого свята я тобі її дарую.
Незнайомка: Маде ін Япан … А… Японська! Ні, дякую, я шукаю найкращу, українську.
Вчитель: Яку?
Незнайомка: Не дивуйтеся! У нас в майбутньому найкращою вважається техніка з позначкою «Виготовлено В Україні»»
Вчитель: І купують?
Незнайомка: Ще й як!
Вчитель: За долари?
Незнайомка: Які долари? У нас в майбутньому найтвердіша валюта – українська гривня! За одну гривню на ринку - 700 доларів дають!
Вчитель: І вас ринок є?
Незнайомка: Є ринок – все є!
Вчитель: І у нас ніби ринок..
Незнайомка: Не смішіть, те що у вас є базаром називається.
Вчитель: І довго у нас ще той базар буде?
Незнайомка: Та ще буде, поки ви все не перепродаєте тричі.. А коли вже не буде чого продавати – візьметесь до виробництва. Буде тоді у вас і економіка, і ринок, і зарплатня відповідна до праці… Всього буде.. Але вибачте, мені пора….
(виходить)
Вчитель: Дійсно ми українці і працювати вміємо, і руки золоті маємо, та чомусь не все в нашій країні гаразд. Проте, не потрібно розчаровуватись, бо те, що рушилось десятиліттями, важко в один день відбудувати. І всю надію, держава покладає на вас - маленьких громадян.
Гра «Передай мікрофон і продовж речення»
- Громадянин – це…
- Що бути справжнім громадянином потрібно…
- Я можу зробити……., що бути справжнім громадянином своєї держави.
Так, від кожного з вас залежить, яким буде майбутнє нашої України. А любити її – це значить працювати в ім'я рідної землі.
Не розчаровуйсь в Україні.
Немає єдності у нас,
То наша головна провина
За весь неволі довгий час.
Не розчаровуйсь в Україні,
А розумій її печаль.
Що робиш ти для неї нині -
У себе спершу запитай.
Не розчаровуйсь в Україні.
Вона – свята, а грішні – ми.
В її недолі часто винні
Її ж бо дочки і сини.
Не розчаровуйсь в Україні,
Ідеї волі певним будь,
Бо тільки той є справжнім сином,
Хто вміє неньки біль збагнуть.
Не розчаровуйсь в Україні,
Вір, що мине важка пора,
Розквітне пишний цвіт калини
В садах достатку і добра.
Народна мудрість говорить: «Краще запалити одну свічку, ніж ганьбити пітьму».
І якщо ці свічки запалахкотять у кожного з нас у серці, то Україна, громадянами якої ми є, дійсно стане вільною і незалежною, могутньою державою, і в ній, як і в наших душах, запалає вогонь відродження.
Вікторина.
1. Від якого слова пішла назва «Україна»?
2. Що є символами нашої Батьківщини?
3. Хто автор музики і слів державного гімну?
4. Коли Україна стала незалежною державою.
5. Назвати здобутки українців, які принесли нам світову славу.
6. Кого з українських козаків ви знаєте.
7. Назвіть відомих українських поетів.
8. Хто був першим президентом незалежної Української держави ?
9. Хто є нинішнім президентом.?
10. Які українські свята ви знаєте?
1