Тема: Світоглядні позиції Івана Франка
Мета: Поновити в пам'яті факти з життя І. Я. Франка, тематику та проблематику його творів; удосконалювати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; виявити ступінь сформованості в учнів самостійності під час виконання завдань шляхом аналізу творів; формувати кругозір і світогляд; виховувати вміння адаптувати знання в реальній життєвій ситуації.
Творчість І. Франка наділена силою універ-
сального погляду, бо в ній він торкався основних проблем людського буття і світобудови.
Хід уроку І.Оголошення теми Бесіда:
- Як ви розумієте тему? Що означає слово світогляд? (Сприйняття світу, розуміння його).
- Сьогодні на уроці ми спробуємо з'ясувати, яким були світоглядні позиції І. Франка в житті і творчості?
ІІ.Актуалізація опорних знань
1. Укладання таблиці
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
1. Назвіть найбільш вражаючі сторінки біографії І. Франка |
Чому вони запам'ятались? |
2. Назвіть вирази з творів Франка, які стали афористичними? |
Чому вони вражають? |
3. Які проблеми хвилювали автора? Як він розкривав їх у своїх творах? |
У чому їхня актуальність? |
2. Відповіді учнів
ІІІ. Застосування засвоєних знань та вмінь
1. Інсценування
Для того, щоб краще зрозуміти цю людину, акторська група підготувала нам зустріч із самим Іваном Франком.
Тому зараз ми спробуємо перейти в інший вимір, де зіткнуться дві епохи.
(Сценка із життя І.Франка)
Виходить поет і йде поміж людей. Одягнутий у полотняну сорочку, підперезаний, в одній руці тримає Біблію.
Ведуча. Світ… Люди… Вони йдуть до свого мудреця, до поета по розмови, по поради. І він серед них, один із них.
Одного разу він зустрів чоловіка і жінку, що сиділи біля ставка та сумували. Побачивши їх сум і біль, І.Франко зупинився.
Поет. Чому сумуєте? Чому страх і біль у твоїх очах, чоловіче?
Ведуча. Чоловік почав розповідати про своє життя.
Чоловік. Бідність заїдає, грошей не вистачає, дружина лається, бо дітей нічим годувати.
І. Франко. Не хвилюйся, бідність у житті не найстрашніше, головне, щоб руки були роботящі, ноги здорові та голова з розумом, такій людині бідність не страшна.
Ведуча. Про свою проблему розповіла і жінка.
Жінка. Мені не щастить у коханні. Я люблю того, хто мене не любить. Мені дуже боляче. Як можна жити? Для чого?
І. Франко. Не можна так казати. Бог дав тобі життя, отже, ти вже щаслива. А щодо твого кохання, то хочу тобі сказати, що мине час – і все вгамується. Я теж пережив гіркі хвилини розлуки і теж завдав болю дівчині. Доля не випадково не зводить вас, бо до тебе мусить прийти справжнє кохання.
Чоловік і жінка разом. Дякуємо Вам, пане Іване. І. Франко. Будьте щасливі та йдіть собі з миром.
2. Постановка проблемного питання
Учитель.Чи звернули ви увагу на те, яку книжку тримав у руках І. Франко? (Біблію)
Так, Біблію, а чому? (Для нього це джерело пізнання світу, розуміння його законів, джерело мудрості, тому в його творчості багато біблійних мотивів).
З якими проблемами зверталися до І. Франка люди?
(Відповіді учнів)
Так, це проблема особистого щастя та праці. Давайте з'ясуємо, як же вони вирішуються у творах автора. Як ці проблеми висвітлює І. Франко. Для цього ми традиційно попрацюємо в групах і кожна група заповнить свою таблицю.
3. Робота в групах
Група 1 досліджує проблему в поезіях збірки «Зів'яле листя»
Вид творчості |
Проблема щастя |
Проблема вибору в житті |
Поезії збірки «Зів'яле листя» |
Щасливим можна бути, кохаючи без взаємності |
Кожен сам обирає об'єкт кохання за велінням серця |
Група 2 досліджує проблему у поемі «Іван Вишенський»
Вид творчості |
Проблема щастя |
Проблема вибору в житті |
Поема «Іван Вишенський» |
Аскет теж може бути щасливим |
Кожен сам обирає - жити з людьми чи одному |
Група 3 досліджує проблему поеми «Мойсей»
Вид творчості |
Проблема щастя |
Проблема вибору в житті |
Поема «Мойсей» |
Щасливим може вважатися той, хто став пророком для свого народу |
|
Група 4 досліджує проблему в повісті «Перехресні стежки»
Вид творчості |
Проблема щастя |
Проблема вибору в житті |
Повість «Перехресні стежки» |
|
|
Усі групи розглядають ці проблеми, записуючи у відповідні колонки відповіді (висновки). Учні працюють 8-10 хвилин. Після цього відбувається презентація відповідей. Від кожної групи свої інтереси представляє І. Франко.
3. Презентація відповідей по групах:
Перша група аналізувала збірку «Зів'яле листя».
Варіанти запитань до І.Франка:
- Як виникла назва збірки «Зів'яле листя»?
- Чи змінили Ви своє ставлення до Целіни Журовської?
Продовжує презентацію група 2, яка аналізувала поему «Іван Вишенський». Варіанти запитань до І. Франка:
- Яким на Ваш погляд має бути ідеальний світ, щоб людині не хотілося усамітнюватися, відійти від нього?
- Як Ви розумієте вислів Г. Сковороди: «Щоб стати вільним, стань сам собі рабом.»
Виступ групи 3.
- Що б Ви змінили в сучасному світи?
- Що таке Божий задум?
Група 4 виступає
Варіанти запитань до і. Франка: - Як вижити у «провінційному болоті?» - Коли починають збуватися мрії?
4. Підсумкове слово учителя.
Ми з вами простежили, наскільки актуальними залишаються проблеми, які хвилювали І. Франка століття тому. Ці проблеми багатогранні, як і світогляд І. Франка. Саме він надав своїм творам універсального погляду на світ, на людину, торкаючись найбільших проблем, що виникають у житті кожного.
ІV. Оцінювання учнів
V. Підсумок роботи
І. Франко хотів сказати своїми творами про мистецтво жити в цьому світі, залишаючись чистим душею. Він передбачував, що доля України буде складною, але вірив, що ми створимо світ кращий, кращу країну.
VІ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум на тему: «В чому геніальність І. Франка?»