Урок "Роль І. Франка у розвитку драматургії і театру ("Украдене щастя"). Значення творчості І. Франка, її актуальність (повторення вивченого)"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури в 10 класі (рівень стандарту) за темою "Роль І. Франка у розвитку драматургії і театру ( "Украдене щастя"). Значення творчості І. Франка, її актуальність ( повторення вивченого)".
Перегляд файлу

Тема уроку. Роль Івана Франка у розвитку драматургії і театру.( «Украдене щастя»). Значення творчості І. Франка, її актуальність (повторення вивченого).

Мета уроку: на основі ідейно-психологічного аналізу твору шляхом досліджень з’ясувати разом з учнями авторське розуміння морального права людини бути щасливою; осмислити художню цінність твору; виховувати відповідальність за свої вчинки.

Тип уроку: комбінований

Епіграф: Мої п'єси - мій смуток. (І. Франко)

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда з учнями

• Якими творами прославився Іван Франко?

• Що ви знаєте про його драматургію?

ІІІ. Зіткнення учнів з проблемою й висловлення первинних гіпотез

  • Фронтальна бесіда
  • Чи можливе щастя без страждань?
  • Чи багато у світі щасливих людей?
  • Хто вважає себе щасливим?
  • Чи може людина творити своє щастя сама?
  • Асоціативний ряд
  • Складіть асоціативний ряд до слова «щастя».

ІV. Визначення теми й мети уроку

V. Робота над гіпотезами

1. Повідомлення учня на тему «Драматургія Івана Франка» (випереджувальне завдання).

Драматургія - одна з багатьох граней рідкісного обдаровання Франка. У ній він так само сильний, як і в прозі та поезії. Писати п'єси Франко почав дуже

рано, ще в гімназії. Крім драми «Три князі на один престол», яку ставив студентський гурток Львівського університету, в юнацькі роки він написав ще польською мовою п'єсу «Югурта», драму «Месть яничара». Драматург- початківець залишив недописаними кілька драматичних творів: «Ромул і Рем», «Славой і Хрудош». Молодий Франко також перекладав драматургію іноземних авторів.

Паралельно з написанням і перекладанням п'єс письменник багато працював над історією та теорією драматургії й театру, часто виступав у періодиці зі статтями в цій галузі. Найвідоміша з них – «Русько-український театр». Провідною думкою цих публікацій було обстоювання Франком театру як школи життя і правдивості, повноти і щирості зображення дійсності в драматичному творі. Цих теоретичних засад драматург дотримувався і у власних п'єсах. У зрілому віці він написав комедію «Рябина» про становище галицьких селян- бідняків, драму «Учитель» з життя народних педагогів, драму-казку «Сон князя Святослава», романтичну драму «Кам'яна душа», комедії «Майстер Чирняк» (про долю ремісника) і «Жаби» (не збереглася) та низку менш  значних драматичних творів.

У своїх драмах Франко порушував проблеми, які хвилювали сучасників. Він вважав, що під час сценічного втілення п'єс глядач мас перейматися високими  ідеалами, а театр повинен стати справжньою «школою життя».

Найвизначнішим сценічним твором Івана Франка вважається драма «Украдене щастя».

2.Повідомлення учня на тему «Історія написання та історична основа твору «Украдене щастя» (випереджувальне завдання).

   У 1891 році у Львові було оголошено конкурс на кращу п'єсу. На цей конкурс драматург і подав свій твір під назвою «Жандарм», але члени журі, в якому переважали народовці, категорично відхилили п'єсу як аморальну. Аморальність її вони вбачали у нібито приниженні автором цісарської поліції.

      Через два роки Франко знову подає свою п'єсу на конкурс, але в ній уже немає найгостріших сцен конфлікту працелюбного селянина з поліцаєм, і називається вона тепер «Украдене щастя». На цей раз твір проходить за конкурсом, щоправда, здобуває тільки третю премію, а не першу, на яку заслуговує.

  У листопаді 1893 року п'єсу поставили на сцені. Львів вітав Франка. У Києві перша постановка відбулася в  1904  році.

  Яка ж історична основа твору? Ще під час відвідин Лолина Франко залучив свою кохану - Ольгу до збирання фольклору. Рошкевичівна до свого одруження з Франком мріяла підготувати книжку з місцевими народними весільними піснями. Долучилася до цієї роботи й сестра Ольги. Вона записала «Пісню про шандаря», що й лягла в основу драми «Украдене щастя». Ця співанка-хроніка, створена, очевидно, за гарячими слідами сімейної трагедії, вражає й сьогодні. У ній прозоро натякається на зраду чоловіка, але сцени вбивства шандаря з ревнощів немає.

     Існує думка, що саме Ольга Рошкевич пропонувала Франкові відікрасти своє щастя, коли вийшла за нелюба. Слова коханої Іван Якович вклав у вуста Михайла Гурмана, бо вважав, що так вони звучать природніше, ніж виголошені жінкою.

3. Бесіда з учнями

  •     Яка тема твору?
  •     Що хотів сказати своєю п'єсою Франко?

• Які проблеми порушені у творі? (Сімейні, соціальні, зради, кохання, помсти, солдатчини, виборів, праці, моралі в тогочасному суспільстві, життя і смерті)

  • Проблемні запитання
  • У кого вкрадено щастя?
  • Чи може людина творити своє щастя? Що їй для цього потрібно?

Щоб розв'язати ці проблемні запитання, потрібно з'ясувати, хто з персонажів і з ким конфліктує? з якого приводу? Відобразимо це у схемі:

 

5.Бесіда за схемою

1) Хто перебуває в центрі уваги  впродовж  усієї п'єси?

2) Що є причиною конфлікту?

3) Чи логічним є таке його завершення?

4) Що ви можете сказати про рівень моралі тогочасного суспільства? А нашого?

6.Дослідження змісту драми

Спілкування «питання – відповідь»

- Сусідка Задорожних Настя вважає, що сім'я Анни і Миколи - найщасливіша в селі. Чи є в цьому хоч частка правди?

- Як ви вважаєте, справді Микола – «туман вісімнадцятий», затуркана істота? Чи має він позитивні риси, чи здатний на глибокі й щирі почуття?

- Що відбулося в житті Анни до її одруження із Задорожним? Як ви ставитеся до вчинку її  братів?

- Пригадайте початок драми. Що переживає Анна? Які почуття і передчуття викликала в неї зустріч з Михайлом?

- Чому Михайлові вдалося вирвати в Анни згоду стати коханкою?

- Чи можна сказати, що Анна і Михайло в ситуації, яка склалася, поводяться зухвало й аморально?

- Чи заслуговує Микола на таку зневагу?

- Як громада ставиться до Анни, чому Михайло допустив осуд коханої односельцями?

- Кожен з персонажів у певний момент повинен зробити вибір. Чи правильний вибір зробили герої п'єси? Чим вони керувалися?

-  Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння Миколи?

- Чи хотів Задорожний убити Гурмана? Чому таке сталося?

- Наскільки винен сам Михайло у своїй смерті? Що змусило його видати вбивство за самогубство? Чи можна назвати Михайла благородною людиною?

- Чи мали право герої драми на такі свої вчинки? Чи правильними були шляхи відстоювання ними власних почуттів?

- Визначте жанр п’єси, обґрунтувавши свою думку.

- Яке ваше ставлення до Анни: виправдовуєте ви її чи засуджуєте?

7. Літературне дослідження

 І група – «Анна – зрадниця чи жінка-страдниця, яка бореться за своє щастя»;

 ІІ група – «Микола – жертва обставин чи викрадач щастя?».

VІ. Обговорення гіпотез. Загальний висновок

«Літературний ерудит»

1. Назвіть журнал, у якому дебютував І.Франко як поет.

2.Під яким літературним псевдонімом починав літературну творчість І.Франко?

3. Галицьке село, у якому І. Франко зустрічався з М. Коцюбинським.

4. Назвіть автора поеми «Наймичка», з лекцією про яку виступив І.Франко у Львівському університеті.

5. Яким ім’ям називали батьки Франка у дитинстві?

6. Назвіть ім’я та прізвище дружини Івана Франка.

7. Як називалася перша поетична збірка Каменяра?

8. Скільки жмутків мала збірка «Зів’яле листя»?

9. Скільки поетичних збірок написав І.Франко?

10. Під впливом якого твору письменник написав історичну драму «Три князі на один престол»?

11. Який український композитор поклав на музику слова поезії «Гімн»?

12. Що стало  поштовхом до написання поеми «Мойсей»?

VI. Підсумок уроку

  • Що нового ви дізналися про щастя?
  • Яке значення мають для вас отримані знання?

VIII. Оцінювання

ІХ. Домашнє завдання

Підготуватися до написання контрольної роботи (повторити творчість Івана Франка).

 

docx
Додав(-ла)
Мандзюк Ирина
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
1023
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку