СЦЕНАРІЙ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ГІДНОСТІ І СВОБОДИ

Про матеріал
Усі ми – як дорослі, так і діти – постійно стикаємося з необхідністю і можливістю вибору: якими бути, із ким і як спілкуватися, як вчинити в тій чи іншій ситуації. Це рішення зрештою формує не лише наш світогляд, але й визначає світ довкола нас: спочатку в школі, виші, а пізніше – на роботі, вдома, у родині, країні і в глобальному суспільстві в цілому. Усесвітній День Гідності (Global Dignity Day, www.globaldignity.org) – це незалежний, соціальний, політично й релігійно нейтральний проект, мета якого – подвигати людство, і в першу чергу молодь, учнівство й студентство керуватися почуттям власної гідності у своїх повсякденних діях.
Перегляд файлу

ВИХОВНИЙ ЗАХІД

ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ГІДНОСТІ І СВОБОДИ

Мета:

  •                               розвивати бажання стати гідними громадянами України, сприяти лідерству, ґрунтованому на повазі й підтримці глобального діалогу про гідність,  залучати до співпраці молодь
  •                               Навчати молодь – учнівство і студентство – керуватися почуттям власної гідності у своїх повсякденних діях і вчинках

 

Оформлення:

Відео звернення телеведучої Наталі Мосейчук

Трейлер фільму  «Список Шиндлера»

Відеофрагмент фільму «Голодомор на Україні 1932-1933рр.»

Відео : «Корупційний ланцюг» та «Куди ведуть дороги»

План заходу

Крок 1 ГІДНІСТЬ НА ПЕРШИЙ ПОГЛЯД

Крок 2 ГІДНІСТЬ У ІСТОРІЇ МОЇЙ КРАЇНИ

Крок 3. ГІДНІСТЬ У ДІЇ!

Крок  4. МІЙ ЛИСТ У МАЙБУТНЕ

 

  Вступне слово вчителя

  Усі ми – як дорослі, так і діти – постійно стикаємося з необхідністю і можливістю вибору: якими бути, із ким і як спілкуватися, як вчинити в тій чи іншій ситуації.

      Це рішення зрештою формує не лише наш світогляд, але й визначає світ довкола нас: спочатку в школі, виші, а пізніше – на роботі, вдома, у родині, країні і в глобальному суспільстві в цілому.

      Усесвітній День Гідності (Global Dignity Day, www.globaldignity.org) –

це незалежний, соціальний, політично й релігійно нейтральний проект, мета якого  – подвигати людство, і в першу чергу  молодь, учнівство й студентство керуватися почуттям власної гідності у своїх повсякденних діях.

       Ця унікальна ініціатива була запропонована у 2006 році членами спільноти Молодих глобальних лідерів (Young Global Leaders) Усесвітнього економічного форуму (World Economic Forum): спадковим принцем Хоконом (Норвегія), професором Пекка Хіманеном (Фінляндія) і засновником неурядової організації ≪Оперейшн Хоуп≫ Джоном Хоуп Брайентом (США).

       Всесвітній День Гідності у  2018 році Global Dignity Day проводиться одночасно у понад 70-ти країнах світу  та планує зібрати 700 000 молодих учасниць і учасників.   Ще у жодній країні Європи не збиралося довкола історій про гідність стільки людей  одразу!

       І сьогодні ми частина цієї спільноти, тому що як ви вже знаєте, я зачитую дослівно «… Указом Президента України  від 13 листопада 2014 року, з метою утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного та майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, а також віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року та у листопаді 2013 рок у- лютому 2014 року постали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів України та її європейського вибору, установити в Україні День Гідності та Свободи, який відзначати щорічно 21 листопада.»

      На підтримку ініціативи   одночасно з вами стали Уповноважений Президента України з прав дитини  Микола Кулеба і відома телеведуча 1+1, кураторка премії Global Teacher Prize  й ініціаторка проекту ≪Право на освіту≫ Наталія Мосейчук, які закликали  всіх небайдужих долучитися до проведення цього спеціального уроку в закладах освіти.

   «Гідність – це маленькі подвиги щодня. Хочете, щоб поважали вас? Поважайте  самі! Кожна людина є цінністю нашого суспільства. Визнавати це і поважати – означає поводитися гідно» – написав у своєму зверненні  до дітей омбудсмен України Микола Кулеба.

 

   «Я проти високих фраз, але за те, щоб ми цінували гідність – свою та інших – сьогодні і зараз. Я за те, щоб гідність проявляти в буденних речах, у дрібницях, щодня. Бо гідність народжується і дорослішає, як і наші діти,і наша нація, щодня» – наголосила Наталія Мосейчук у відеозверненні, яке ми з вами обов’язково переглянемо сьогодні

      Потребу у гідності в нашому суспільстві важко переоцінити. Особливо в цьому році, коли світ святкує народження Нельсона Мандели 100 років тому, відзначає і 70-ліття з дня єднання довкола Всесвітньої декларації з прав людини, і 50-річчя вбивства доктора Мартіна Лютера Кінга-молодшого  та інших видатних людей.

     Де які школи України уже у середу та четвер почали проводити  уроки Гідності.  Перші враження учнів та вчителів:

 

«Гідність починається з мене!» (Аніта, 14 років, м. Костянтинівка).

 

 «Гідна молодь розбудила країну, саме на ній лежить найбільша відповідальність за майбутнє України, за свободу» (Віринея, 14 років, м. Дніпро).

 

І моя колежанка Інна, вчитель історії м. Першотравенськ Дніпропетровської області).

«Я дуже хвилювалася, що тема гідності буде «нецікавою». Але після 2 тижнів  роботи над нею зрозуміла, наскільки дітям не вистачає таких розмов, вправ, заходів. І мені не вистачає. Трохи загралися ми з концертами та конкурсами. І забули про важливість душевних розмов у тісному колі. Без фанфар, короваїв, почесних вельмишановних гостей. Формат довіри мене вразив. Думаю про продовження. Цей день став для мене дуже важливим!»

 Давайте поглянемо, що ми зможемо  додати до цих висловів: які слова, почуття, враження…

 

   Починаємо наш  незвичайний урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КРОК 1. ГІДНІСТЬ НА ПЕРШИЙ ПОГЛЯД

Сторінка 1

Уявіть світ, у якому Ви хотіли б жити . Закрийте очі та уявіть таку ситуацію:

 Ви ще не народилися, але вже ось-ось народитеся. Ви ще не знаєте, частиною якої сім'ї станете, у якій країні будете жити, які матимете фізичні та інтелектуальні здібності, чи народитеся Ви хлопчиком або дівчинкою, багатими чи бідними, здоровими чи хворими, у зоні чи поза зоною конфлікту, фізично у безпеці чи ні тощо. Пофантазуйте кілька хвилин, уявіть, у який світ Ви прийдете.

   Тепер коротко занотуйте в таблиці різні аспекти того життя, яке Ви уявили:

Якої Ви статі?

Якої Ви раси?

Чи достатньо у Вас їжі? Яка вона?

Чи маєте Ви свободу думки і слова?

Яку маєте освіту?

Чи відчуваєте Ви

рівність?

Яка у Вас у селі ситуація з водою?

Чи доступні Вам

технології / інтернет?

Як забезпечується

охорона здоров’я?

Якою мірою Ви

відчуваєте себе у безпеці?

Чи є у Вас житло /дім?

Чи відчуваєте Ви

співпереживання /

співчуття від інших людей?

Чи сповідуєте Ви якусь релігію? Якщо так, то яку?

Чи маєте Ви доступ до

правосуддя?

Чи маєте Ви щодня  особисті гроші? Скільки? Звідки?

Які природа і довкілля

там, де Ви народитеся?

Порахуйте скільки у вас  відповідей «так» , а скільки «ні»

Яких відповідей у вас було більше («так» - порахувати скільки, «ні» - порахувати скільки

Сторінка 2

 А тепер уявіть, що Ваш клас – це цілий світ. Отже, Ви народилися в такому світі.

СТАТЬ: Половина з вас – дівчата, половина – хлопці.

 

ГРОШІ: Одна людина серед вас має статок понад мільярд грн.

 Ще одна – є комфортно заможною і має  21 млн. грн.)

Ще 20 %   (від 28 000 до 8 000 грн).

50 % мають менше 2 200 гр.

 Решта мають дохід в місяць від 2 200 до 1 800 грн.

 

ОСВІТА: 85 % з вас можуть читати та писати.  Решта – не можуть.

  7 % мають вищу освіту. Решта не мають.

 

ЖИТЛО: 80 % з вас мають житло. Решта – ні.

 

ЇЖА: Одна особа серед вас вмирає від голоду щодня. Ще 10 % щоденно недоїдають.

 

ВОДА: 30 % з вас не мають доступу до безпечної та чистої води. Усі інші мають.

 

КОНТИНЕНТ: 60 % з вас живуть в Азії, 15 % – в Африці, 10 % – у Європі,

10 % –у Латинській Америці та в Карибському регіоні,   5 % – у Північній Америці.

 

БЕЗПЕКА / НЕСТАБІЛЬНІСТЬ: 40 % з вас живуть у країнах, які розпадаються, потерпають

від насильства та конфліктів. Інші – у відносній безпеці.

ІНТЕРНЕТ:  50 % з вас не мають доступу до Інтернету. Решта мають.

Що Ви скажете тепер? Це добре чи погано? Світ повинен стати кращим завдяки самим людям, їх вірі в себе, любові та гідному відношенню до оточуючих

Сторінка 3

   Якою може бути гідність? Як зароджується і в яких умовах

 Ви  2 дні розглядали і обирали   фото  з фотоколажу  «Вчинки, що викликають повагу»   Яке з них сподобалося найбільше. Назвіть номери (№) Чому?

Використовуючи його як символ / натяк, подумайте – що означає для Вас слово

«гідність»? Запишіть чи замалюйте свої думки.

 

 

 

 

 

Давайте зараз запишемо усі ключові слова, які Ви використали, та створимо «хмаринку смислів».

                дружба                             допомога    повага любов

 

 

співчуття                                                                                                                                       віра

 

взаємопомічь

                                                                                                                                підтримка

чесність

                                                                                                                          самоповага

достойна поведінка

                                        довіра                                                 (на 12 променів)

КРОК 2                        ГІДНІСТЬ У ІСТОРІЇ МОЇЙ КРАЇНИ

                                                               Сторінка 1

    Так історично склалося,що наша країна пережила  багато лихоліть І серед них Голодомор 1932-1933 років та Велика вітчизняна війна Чому вчать нас уроки  історії

Давайте переглянемо  2 короткі  відеорозповіді людей, які пережили трагічні події:   Голодомору і Голокосту в Україні

1.«Голод на Україні 1932-1933рр»

 

2.Трейлер до  фільму відомого режисера Стівена Спілберга « Список Шиндлера», заснованого на реальних подіях. Фільм створено на російської мові,тому і анотацію до нього я також зачитаю російською мовою.

  «Сюжет фильма рассказывает о немецком предпринимателе по имени Оскар Шиндлер, который во время Второй Мировой дал надежду и спасение от верной смерти более чем тысяче евреев Польши.

     Чтобы сделать это и не привлечь внимания фашистов, Шиндлер выкупил евреев из концлагерей для работы на своей фабрике в городе Кракове. Изначально не имея крупных финансовых средств, он получает их от богатых еврейских бизнесменов, которые отчаянно хотят помочь своим собратьям в гетто. Он давал взятки и каждый день, рискуя своей жизнью спасал десятки людей,. Через некоторое время в Краков прибывает высокопоставленный офицер СС по имени Амон Гёт, который отдаёт приказ о немедленной перевозке евреев из лагерей для их уничтожения. Оскар, будучи давним приятелем Гёта за большую сумму денег договаривается о неприкосновенности своих рабочих, составляя список их имён. В истории, он получил название «Список Шиндлера», благодаря которому выжило много людей. Дети тех, кого он спас, до сих пор с благодарностью приходят на его могилу.»

Крок 3.                                        ГІДНІСТЬ У ДІЇ!

Сторінка 1

Будь хто може сказати, що це далеко минуле. А зараз як формувати в себе гідне відношення до себе і до оточуючих. Гідність щодня-яка вона?

       Напевне, Ви не раз бачили на екрані телевізора відому телеведучу «1+1» Наталію   Мосейчук? А ось відео, яке вона записала спеціально до сьогоднішньої події, у якому  звертається і до Вас, і до дорослих, щоб привернути увагу до теми гідності (Звернення Н. Мосейчук з нагоди Дня Гідності)

      А  чи знаєте Ви, що в Україні є особа, яка забезпечує дотримання Ваших

конституційних прав, стоїть на варті захисту дитячої гідності  поки Вам не виповниться 18 років? Назва посади такої людини Омбудсмен

  Ця людина – Уповноважений Президента України з прав дитини – Микола Кулеба.

 Звернення щодо порушення прав дитини можно відправити ось на таку на адресу:

11220, м. Київ, вул. Банкова, 11. 2.

Уповноваженому Президента України з прав дитини Миколі Кулебі

                                                                 Сторінка 2

   Ви ще не дуже дорослі, але бути гідною людиною, чи взагалі виключити це поняття з вашого життя –це ваше рішення І ви вже зараз  можете проявити свою людську гідність і захистити права іншої люди, яка зараз потребує допомоги. Як це зробити?  Написавши листа на захист прав того чи іншого борця за права людей та відправити його до  Міжнародної організації Amnesty International,яка  щороку по всьому світу

організовує марафон написання листів, щоб допомогти захистити права людей у різних

країнах. Минулого року завдяки в тому числі і 40 000 листів з України уряд Кенії

звільнив незаконно ув’язненого правозахисника з Мадагаскару!

 

   Кому Ви напишете листа цього року? Можна обрати одну людину, кілька осіб, кого Ви

хочете підтримати, або написати всім!

ГЕРАЛЬДІН ЧАКОН, правозахисниця з Венесуели, яка займається підтримкою молоді

у найбідніших районах Каракасу, її рідного міста. Переслідування Геральдін є частиною

репресій проти тих, хто критикують владу в умовах нинішньої кризи у Венесуелі

та виступають за права людини. Вона, як і багато інших мирних активістів та активісток

у цій країні, стикається зі щоденним залякуванням через те, що просто намагається

зробити свою країну кращою.

ҐУЛЬЗАР ДУЙШЕНОВА, правозахисниця з Киргизстану, яка бореться за права людей

з інвалідністю. У 2002 році після автомобільної аварії, що сталася через п’яного водія,

вона втратила здатність ходити. Наступного року її чоловік раптово помер, і вона стала

єдиною, хто може піклуватися про двох своїх маленьких дітей. Вона поставила собі за

мету, щоб люди з інвалідністю могли жити гідно та вільно пересуватися на візку. Ґульзар

стикається зі щоденною дискримінацією у суспільстві, де не прийнято, щоб жінка

висловлювала свою думку, а людей з інвалідністю сприймають як «інвалідів»

з невиліковною хворобою.

ЕМІР-УСЕЇН КУ́КУ, правозахисник з окупованого Криму, якого заарештували через те,

що він допомагає родичам зниклих, слідкує за ходом розслідувань та відмовляється бути

інформатором ФСБ. До його 9-річного сина підійшов співробітник ФСБ, коли нікого

не було поруч, та сказав, що «тато зробив дещо погане та буде гнити у в’язниці 10 – 12

років». Цей інцидент дуже налякав хлопчика та всю родину. Саме тому для них дуже

важлива наша підтримка. Напишіть слова підтримки для Мер’єм, дружини Еміра-Усеїна,

та їхніх дітей – Бекіра та Сафіє.

НАРОД СЕНГВЕР, який влада Кенії насильницьким чином виселяє з їхнього місця

проживання – лісу Ембобут. Через це люди з корінної спільноти бджолярів і скотарів

втрачають свої домівки, засоби до існування і культурну ідентичність. Влада стверджує,

що хоче знизити рівень вирубки дерев, але немає жодних доказів, що сенгвер шкодили

лісу. Цих корінних жителів лісу потрібно визнати власниками і природними захисниками

лісу Ембобут, оскільки від нього залежить їхнє існування, ідентичність та духовність.

Більше історій на сторінці Марафону написання листів,

https://marathon.amnesty.org.ua

                                                                    Сторінка 3

 Відсутність у людини такого поняття як гідність = корупція. Як ви вважаєте,чому я поставила знак рівняння? Як ми можемо зупинити корупцію?

 Давайте поміркуємо   над питаннями, що е в нашій наступній таблиці

 

Як Ви думаєте, що таке

корупція?

Яку вигоду хочуть отримати

люди, які вчиняють

корупційні дії?

Що, на Вашу думку, станеться, якщо у нас в Україні не вдасться

подолати корупцію?

        Програма розвитку Організації об’єднаних націй (ООН) в Україні створила  окремий антикорупційний урок https://www.ed-era.com/anticorr, щоб допомогти дітям і молоді розібратися, як наче «маленькі» та «невинні» вчинки призводять до страшних  наслідків. Адже багато проблем у дорослому житті походять з нашого дитинства…Про це ми більш детально поговоримо з вами пізніше у грудні під час проведення тижня правознавства. А зараз ось два короткі відео з уроку.

1.«Корупційний ланцюг»                             2«Куди ведуть дороги»                                  - Які Ви побачили позитивні (зручні) й негативні наслідки у цих ситуаціях? Яка могла б бути інакша, альтернативна, поведінка людей  у цих ситуаціях? У двух словах…

          Неважливо, якого коліру твоя шкіра, до якої релігійної конфесії ти відносиш себе, неважливо якої ти статі : чоловік або жінка, - ти людина, ти символ гідності. Останнім часом  посилюється роль жінок у суспільстві, прикладів дуже багато від часів княгині Ольги до наших сучасниць. Зараз готується до виходу в світ незвичайна  книга «Це зробила вона» – найгучніший проект року, над кожним із томів якого працювали по 100 креативних авторів/-ок та ілюстраторів/-ок, щоб зібрати історії  про видатних українок.

    Один рік розробки. 150 днів підготовки. 120 талановитих авторів. 50 історій успіху. 50 жінок, що стали частиною історії України.

Це перша ілюстрована книга про видатних українок. Їхні історії захоплюють, їхній внесок вражає, їх приклад надихає. 104 сторінки про успіх, натхнення й наснагу йти до своєї мети. Це джерело мотивації для вас та чудовий подарунок для рідних та друзів. Представництво в Україні Фонду ім. Гайнріха Бьолля приготувало один екземпляр у подарунок  і для наших з вами уроків історії.
     Вихід книги заплановано на 15 грудня 2018 року.

     Я обрала для вас тільки одну сторінку з презентаційного екземпляра, тільки одну історію про жіночу гідність. – Соломія Крушельницька (зачитати, хтось з дитей)

 

КРОК 4.                        МІЙ ЛИСТ У МАЙБУТНЕ

Сторінка 1

 А як Ви думаєте, у чому може виявлятися гідність у вашому дітячому шкільному  повсякденному житті?  Які гідні вчинки Ви здійснюєте чи спостерігаєте щодня? Занотуйте стільки   варіантів, скільки придумаєте чи захочете :)

1.

2.

3….

А все набагато простіше  (шкільні фото) Ви вже це дійсно робите. Я  пишаюся вами

                                                            Сторінка 2

Гідність не можлива без …

 

       А  хочете поспілкуватися із собою в майбутньому? Напишіть собі листа

з ідеями про те, як протягом року Ви можете ставати більш гідною людиною. Нехай

основні принципи гідності будуть Вам дороговказом. Лист може починатися, наприклад,

так:

Привіт, я – це ти рік тому.

Я пишу тобі, _________, у майбутнє, щоб сказати, що я хочу бути гідною людиною!

І протягом року я намагатимуся…

Всі ваші листи ми покладемо в один великий конверт і віддамо  на зберігання до сейфу директора школи, а за рік у такий же День гідності ви зможете

відкрийти його та дізнайтеся, як Ви змінилися.

Сторінка 3

Основні принципи гідності:

(варіанти відповідей

1. Кожна людина має право на гідне життя

2. Гідне життя означає можливість реалізувати  свій потенціал, що має підкріплюватися гідною  медичною допомогою, освітою, заробітком

і почуттям безпеки

3. Гідність означає свободу вибору й дій і повагу  до цих прав

4. У своїх діях ми повинні керуватися почуттям  власної гідності

5. Перш за все, наша гідність взаємопов’язана  з гідністю інших людей)

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Башкал Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
2773
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку