Виховний захід на тему
Мій улюблений світ без насильства
Мета: ознайомити учнів із поняттями «насильство» і програмою державного
захисту від насильства;
формувати уміння розпізнавати різні види насильства;
запобігати виникненню насильства у сім’ї, школі,серед однолітків.
1-й учень.Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
2-й учень.Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї, і за честь стояти.
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію стрічати.
1-й учень.Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну.
І на лани із стиглим житом.
2-й учень.На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває.
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.
Учитель. Кожна людина, незалежно від віку, має особисті права.
Але увесь час знаходяться ті, хто їх порушує.
Коли це трапляється, ми не завжди можемо звернутися по допомогу й розраховуємо в таких випадках тільки на свої особисті можливості. Але не завжди нам вистачає знань і вмінь, як поводитися в ситуаціях, коли відбувається нехтування нашими правами, тобто в ситуаціях насильства. Тому ми сьогодні й будемо говорити саме про це.
Учитель. Насильство в жестах чи словах, приховане чи явне, насильство в школі чи в сім’ї, воно існує в суспільстві, яке байдуже до людей.
Насильство фізичне чи психологічне, пережите чи уявне, приховане в нас самих, в наших думках і вчинках, воно живе в нас та серед нас. Насильство — це не те, що трапляється тільки з іншими, це те, що стосується кожного з нас. Що з ним робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною силою? Як уберегти себе та інших від цієї сили?
1 -й учень. Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:
поводження з дітьми, як зі слугами;
жорстокі покарання, поводження, як з підлеглими;
2-й учень. Погрози:
а) кинути дитину;
б) завдати фізичної шкоди, ізоляція;
в) самогубства.
3-й учень. Емоційне насильство:
а) приниження, використання скарг;
б) використання дітей як довірених осіб;
в) непослідовність, несправедливість.
4-й учень. Економічне насильство:
а) не задовольняти основні потреби, контролювати поведінку за
допомогою грошей;
б) витрачати сімейні гроші;
в) не підтримувати дитину;
г) використовувати дітей як засіб економічного торгу під
розлучення.
5-й учень. Фізичне насильство, емоційне насильство, ізоляція, економічне насильство — це соціальні біди, які крадуть дитинство, роблять дітей передчасно дорослими, перекреслюють людське в людині.
1-й учень. «...Згасло сонце, згасло світло, забракло повітря, і тільки кров облила його обличчя, і зупинилося маленьке серденько, яке зігрівало тіло і душу дитини та приносило радість батькам та близьким людям, котрі його так любили», — читав священик.
Його слова тонули в риданнях людей. Деякі з них тільки на похороні дізналися про причину смерті дитини. Для тихого села Скородинці Чортківського району Тернопільської області смерть чотирнадцятирічного Андрійка стала сенсацією.
Бабусі Раїси, яка задушила рідного онука, що асоціювався в її уяві з ненависним зятем, біля труни не було. Коли слідчий запитав, чи відпускати її з камери на похорон, рідні відповіли: «В жодному разі! Її люди каменями заб’ють».
Цей реальний факт із життя не вимагає коментарів.
2-й учень. А ось іще низка таких фактів:
Школярка зі сльозами розповідає іншим дітям: «Мама мене просто уб’є, якщо дізнається, що я загубила шарф, який вона подарувала».
Дівчинка цілий день переживає,що у неї відірвався ґудзик, тому що вдома її покарають — вона боїться матері.
Мати била дитину спицями від велосипеда (залишилися сліди на ногах).
3-й учень. Дівчинка (їй ще немає і п’яти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляв з нею місяць. Дівчинка була цим вражена. Батько вважає, що це нормальна міра покарання.
4 - й учень. Хлопчик закриває руками голову, а інших дітей обов’язково б’є по голові — хоче, щоб їм було так само погано, як йому, коли його б’ють батьки.
Батько б’є сина за оцінки: хлопчик у школі поводить себе нахабно і в той же час він стає блідим від будь-якого зауваження.
5-й учень .Дівчинку батько бив по голові не раз; однокласники вважають її за дурненьку, несповна розуму, якій ввижаються всілякі НЛО, адже це той самий корабель з червоними вітрилами, про який мріяла Ассоль...
Учитель. Нормальні, «не п’яні, не обкурені люди, які не б’ються» для таких дітей можуть бути тільки десь в іншому світі, інопланетному. Ці люди красиві, світлі, добрі. Віддзеркалене в цих реальних фактах життя ще раз змушує задуматися: як ми живемо?
Як ставимося одне до одного? Близькі, дорогі люди, що змушує їх бути такими жорстокими? Чому любов, доброту, терпіння пускають під укіс, і навіть до дітей при цьому немає пощади — над ними знущаються, їх б’ють, вони виростають душевно пораненими, понівеченими... У дітей зникає відчуття захищеності, вони губляться в цьому світі. А згодом стають такими ж агресивними.
Проблема сімейного насильства на сьогодні є дуже гострою. То що ж усе-таки слід розуміти під поняттям «насильство батьків»?
Ось яке визначення дає Міжнародне товариство із запобігання насильству над дітьми:
«Дії дорослого вважаються насильством над дитиною, якщо...
1-й учень. Дорослий б’є або лає дитину, бо в нього (дорослого, а не дитини) виникли проблеми;
2-й учень. Дорослий не вислухав дитину;
3-й учень.Дитина вчинила щось не так, виявила зайву самовпевненість або сказала щось недоречне, а дорослий її принизив, образив;
4-й учень.Дитині не забезпечено реалізації фізичних потреб (у їжі, одязі, гігієні, медичному обслуговуванні);
5-й учень.Над дитиною знущаються, ображають чи принижують її;
6-й учень.Дитиною маніпулюють для вирішення власних проблем, отримання вигоди;
7-й учень.Дитині прищеплюють шкідливі звички, знайомлять із негативними сторонами життя: алкоголь, тютюнопаління, наркотики, порнографія.
Учитель.
Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки, є Конвенція ООН «Про права дитини»,яка передбачає:
1-й учень. Ст. 6 — максимально можливе забезпечення здорового розвитку дитини.
2-й учень. Ст. 16 — захист від свавільного або незаконного втручання в особисте життя дитини, від зазіхань на її честь та репутацію.
3-й учень. Ст. 24 — забезпечення заходів для боротьби з хворобами та недоїданням.
4-й учень. Ст. 27 — визнання права кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, морального, розумового, духовного та соціального розвитку.
5-й учень. Ст. 34 — захист дитини від сексуального домагання.
6-й учень. Ст. 37 — захист дитини від інших форм жорстокої поведінки.
7-й учень. Ст. 39 — заходи допомоги дитині, що стала жертвою жорстокої поведінки.
Учитель.
Здається, ми забули, а то ніколи й не чули мудрих слів С.
Соловейчика:
«Щоб дитина виросла природно доброю та чесною людиною, щоб вона не намагалася вдавати з себе кращу, ніж є насправді, доводиться уникати примусу у вихованні. Примушуючи до чогось, ми зобов’язуємо дитину робити щось таке, що не відповідає її сутності, інакше її не доводилося б примушувати. Ефективне лише те виховання, яке привчає дитинудо правди, привчає бути самою собою. Бути, а не вдавати».
6-й учень. Тому бути дітьми означає бути частинкою країни під назвою «Дитинство», коли на губах сміх, а на душі мир. Це радість пізнання світу за допомогою її Величності Гри, це квіти маленьких і великих відкриттів, це любов до істини.
Учитель.
Бути батьками — це нести всю велич і гордість світу, тому що все в житті людини починається з сім’ї, з ніжної колискової казки, бо сім’я — то є святиня людського духу, благородних людських почуттів: кохання, вірності, піклування, родинного тепла і затишку. Недаремно Л. М. Толстой говорив: «Щасливий той, хто щасливий у себе вдома».
7-й учень. «Без сім’ї немає щастя на землі», — говорять на Україні. Сім’я для дитини має бути взірцем людяності, доброти, любові. Має бути? А чи є вона такою? А як же розглядати ці жахливі історії, пов’язані з дітьми?
Немає виправдання їх бездушності, цинізму, агресивності, фантастичній жорстокості.
Учитель.
І щоб не потонути у хвилях негативних емоцій гніву, незадоволеності життям, які накладаються на не зовсім здоровий соціальний фон, ми закликаємо всіх батьків берегти в собі людське, поважати власних дітей.
1 - й учень. Навчімо діток Богові молитись,
Навчимось Батька й Матір шанувати.
Тоді ніяке зло не зможе в Україні
Над нами і над нею панувати.
Учитель.
Хай ваша сім’я буде взірцем людяності, доброти, любові. І тоді нам не треба буде наголошувати на правах дитини, бо їх ніхто не буде порушувати, а обов’язки батьків з утримання і виховання дітей будуть сприйматися не як обтяжливий тягар, а як органічний прояв любові до дитини, підтримки в ній людської гідності та самоповаги.
Пропоную переглянути відеоролик про насильство в родині.
Учитель.
Людська жорстокість. Її ніколи і, напевне, нічим не можна виправдати. Вона, як не прикро, сьогодні трапляється доволі часто. Про це говорять незаперечні факти: щороку підлітки та неповнолітні здійснюють до 200 тисяч злочинів, половина яких — надзвичайно жорстокі. Це — страшна і жахлива реальність.
Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світла в цьому світі.
1 - й учень. Мій улюблений світ —без насильства,
Без жорстокості, болю і зла,
Де народом заспівана пісня
Містить тільки хороші слова.
2 - й учень. Мій улюблений світ —без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста,
Й голосінь не почуєш сумних.
3 - й учень. Мій улюблений світ —це не казка,
А реальне щасливе життя,
Бо звільнивши наш світ від насильства,
Можна сміло іти в майбуття.
4 - й учень. І коли на теренах країни
Без страждань заживе кожне місто,
Скажуть люди всієї країни:
Україна — це світ без насильства.