8 клас. Українська література. Тема. В. Сосюра, короткі біографічні відомості. «Васильки», «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер»). Щирість ліричного самоствердження. Якби помножити любов усіх людей, ту, що була, що є й потім буде, то буде ніч. Моя ж любов – як день, не знають ще чуття такого люди… В. Сосюра. Мета: Опрацювати біографію Володимира Сосюри та ідейно-художній зміст поезій «Васильки», «Осінь». Завдання:виявляти актуальні проблеми та художні особливості цих віршів;знати визначення основних теоретико-літературознавчих понять і навчитися застосовувати їх під час інтерпретації та аналізу творів;виховувати усвідомлення того, що щирість особистих почуттів людини – невід’ємне багатство її духовного світу.
Васильки у полі, васильки у полі,і у тебе, мила, васильки з-під вій,і гаї синіють ген на видноколі,і синіє щастя у душі моїй. Одсіяють роки, мов хмарки над нами,і ось так же в полі будуть двоє йти,але нас не буде. Може, ми квітками,може, васильками станем — я і ти. Так же буде поле, як тепер, синіти,і хмарки летіти в невідомий час,і другий, далекий, сповнений привіту,з рідними очима порівняє нас.1939 Володимир Сосюра «Васильки» .
Паспорт ліричного твору «Васильки»{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}ЖанрІнтимна лірика ( поетична мініатюра), написана під впливом однойменної народної пісніМотив. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у душі закоханих. Основна думка. Кохання робить людину самодостатньою та щасливою ( «…і синіє щастя у душі моїй»). Оптимістична й філософська у своїй основі поезія вічно молодого співця допомагає людям жити й любити. Римування. Перехресне, віршовий розмір: шестистопний хорей із широким використанням пірихію(парних ненаголошених складів). Художні засоби. Повтори: «васильки у полі», метафори: «гаї синіють», «щастя синіє», «хмарки летять», порівняння: «васильки у полі…- васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі». Епітет «рідні очі»
Облітають квіти, обриває вітерпелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовитоосінь жовтокоса на баскім коні. В далечінь холодну без жалю за літомсиньоока осінь їде навмання. В'яне все навколо, де пройдуть копита,золоті копита чорного коня. Облітають квіти, обриває вітерпелюстки печальні й розкида кругом. Скрізь якась покора в тишині розлита,і берізка гола мерзне за вікном.1938 Володимир Сосюра «Осінь»» .
Паспорт ліричного твору « Осінь»{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}Жанр. Пейзажна лірика. Мотив Зображення приходу осені, перетворень у природі. Основна думка оспівування замилування осіннім пейзажем, кожна пора року красива по-своєму, тому неперевершена. Римування. Перехресне, віршовий розмір: шестистопний хорей із широким використанням пірихію(парних ненаголошених складів). Метафори: «пелюстки печальні», «синя тишина», «синьоока осінь», «покора в тишині», порівняння «осінь жовтокоса на баскім коні»
«Коло думок»А які б ви ілюстрації запропонували до вивчених поезій В. Сосюри? Опишіть їх словами, скориставшись методом «діаманти».«СТВОРЕННЯ ДІАМАНТИ»Діаманта складається з семи рядків:1 рядок – іменник (тема чи герой); 2 рядок – два прикметники; 3 рядок – три дієслова, пов’язані з темою;4 рядок – фраза з чотирьох слів – асоціації до теми; 5 рядок – три дієслова, що характеризують зворотні дії; 6 рядок – два прикметники, які характеризують іменник-антитезу; 7 рядок – іменник-антитеза