Зміст
Вступ.
Розділ І. CLIL технологія в сучасній освіті.
Розділ ІІ. Урок англійської за технологією CLIL.
2.1 Структура уроку за технологією CLIL.
2.2 Складання плану уроку за технологією CLIL.
Висновки.
Література.
Додатки.
Вступ.
В сучасному суспільстві пріоритетними стають питання соціалізації сучасної людини в міжнаціональному та міжкультурному просторі, при цьому володіння іноземною мовою розглядається як один з інструментів розширення професіональних знань, вмінь та можливостей. В зв’язку з цим з’являються нові навчальні технології навчання іноземним мовам. Однією з таких технологій є предметно-мовне інтегроване навчання CLIL (Content and Language Integrated Learning).
Термін CLIL вперше був запропонований в 1994 році Девідом Маршем та Анною Мальерс (Фінляндія), як методологія викладання немовних предметів іноземною мовою. Такий підхід включає в себе різноманітні форми використання іноземної мови як засобу навчання , забезпечує ефективну можливість учням застосовувати свої нові мовні вміння на практиці зараз, не чекаючи слушної нагоди в майбутньому. Таким чином, навчання англійської мови має міжпредметний характер та тісно пов'язаний з іншими предметами з шкільної програми.
Аналіз останніх досліджень. Софія Іоанна Джорджия та Павлос Павлу стверджують, що серед особливостей методики CLIL можна виділити три основні:
Розділ І. CLIL технологія в сучасній освіті
Модель С 1: багатомовна освіта. Така модель навчання дозволяє здобувачам освіти по завершенню цілого курсу придбати професійні знання декількома мовами. Ця модель розрахована на цілеспрямованих та обдарованих студентів з різних країн.
Модель С 2: додаткове інтегроване навчання предмета та мови. В процесі предметно – мовного інтегрованого навчання студенти набувають вміння використовувати іноземну мову для роботи за фахом.
Модель С 3: предметні курси з включенням мовної підтримки. За даною моделлю можуть навчатися студенти з різним мовним рівнем.
Проектуючи курс навчання на основі даної методики потрібно враховувати чотири “C” методики CLIL.
1.2 Специфіка CLIL - методики заключається в тому що, знання мови стає інструментом вивчення змісту предмета. При цьому, увага акцентується як на змісті текстів, так і на необхідній предметній термінології. В цьому випадку, мова інтегрується в програму навчання та необхідність занурення в мовне середовище для можливості обговорення тематичного матеріалу, значно підвищується мотивація використання мови в контексті вивчаємої теми.
Цьому сприяють ретельно підібрані учбові матеріали не тільки для вивчення конкретного предмета , але і для навчання мови: лексичних і граматичних одиниць і структур, всіх видів мовленнєвої діяльності (читанню, говорінню, письму та аудіюванню).
Типи завдань мають бути розробленні за рівнем складності, збудовані з акцентом на предметний зміст, його розуміння, перевірку та наступне обговорення.
На різних етапах роботи з текстом увага фокусується на лексиці, на змісті тексту, а вже потім на конкретному граматичному матеріалі.
Етапи while- та post-reading можуть включати в себе достатню кількість самостійних і творчих завдань (описати, порівняти, протиставити, задати питання,висловити свою власну точку зору, робити презентацію).
Таким чином пред’являються особливі вимоги до підбору учбового матеріалу та розробці завдань до нього:
Вибір учбових матеріалів буде залежати від структури курсу, визначеного учбовим закладом. Існує три базові моделі курсу:
За змістом учбовий матеріал може повторювати або доповнити матеріал, вивчаємий на основних заняттях з предмету.
Правильно врахувавши всі вище перелічені фактори, курс, оснований на методиці CLIL, дозволить вирішити наступні учбові цілі і задачі:
Використання даної методики дозволило виділити її переваги залучення в учбовий процес. Діти засвоюють достатньо великий об’єм мовного матеріалу, що представляє собою повноцінне занурення в природнє мовне середовище. Необхідно також відзначити те, що робота над різними темами дозволяє вивчити специфічні терміни, певні мовні конструкції, які сприяють поповненню словникового запасу здобувача освіти, предметної термінології і готують його до подальшого вивчення та застосування отриманих знань та умінь.
Не дивлячись на велику кількість переваг даної методики, при залученні її в освітній процес може виникнути низка проблем:
Не зважаючи на всі вище перелічені труднощі залучення методики CLIL, вона представляє собою функціональний підхід до викладання іноземної мови, яка дозволяє вирішувати більш широке коло освітніх задач.
Розділ ІІ. CLIL – технологія на уроках англійської мови.
2.1 Структура уроку CLIL розглядає зміст і мову в рівному ступені та часто слідує чотирьох етапному підходу.
Завдання розробленні для виробництва, мають бути предметно-орієнтованими, щоб контент, та мова вивались повторно. Оскільки, контент має бути сфокусованим, може знадобитись більше, мовної підтримки, а ніж на уроці ELT.
Типові виступи включають в себе:
цикли питань – питання та відповідь, терміни й визначення, половини речень;
пошук дрібниць – «що ви знаєте?» та «що ви хочете знати?»;
ігри в слова;
використання анкет.
Здобувачі освіти представляють інформацію з візуального матеріалу з використанням роздаткового матеріалу для мовної підтримки.
Фактори при плануванні при плануванні уроку CLIL .
активізація попередніх знань;
вступ та висновки;
час очікування;
завдання для групової роботи;
пізнавальна задача;
розвиток навичок мислення.
Необхідна різноманітність завдань в залежності від мети навчання, стилю здобувачів освіти (learner styles) та їх уподобання.
2.2 Складання плану уроку за CLIL.
Крок 1. Контент.
Визначаємо тему уроку та зміст.
Крок 2. Поєднання контенту та когніції.
Необхідно проаналізувати та обрати навички мислення, проблемні і творчі завдання, які пов’язують контент. Це забезпечить зв'язок когнітивного рівня CLIL уроку з рівнем розвитку дітей.
Крок 3. Комунікація. Визначення та застосування мови навчання.
Цей етап є найскладнішим. Для вчителів предметників він пов'язаний з осмисленням різних типів мови, яку використовують в різних цілях. Для вчителів іноземної мови, він вимагає знання альтернативних підходів до виучування та застосування мови. Учіння граматики та підбір необхідної лексики відбувається за вимог контенту, вчитель – предметник встановлює зв'язок з вчителем мови; інтегрує граматичні питання через їх використання протягом CLIL уроку; засвоює підхід більш глибокого занурення; вивчає існуючі практики в межах своєї школи для впровадження більш інтегрованого підходу.
Крок 4. Розвиток культурної обізнаності та можливостей.
План уроку за CLIL.
Тема : Що таке екосистеми?
Рівень : 4 клас
Глобальна мета: розвиток спонтанного мовлення.
Мета : - продукувати зміст юніта;
- ввести поняття екосистема та її основні риси/характеристики;
- надати учням первинне уявлення про екосистеми та живі істоти;
- дати учням зрозуміти, що навчання досягається засобами другої мови;
- допомогти здобувачам освіти зрозуміти, що запис нових слів є важливим (top ten word chart).
Критерії оцінювання:
Оцінка діяльності вчителя, дитини, експертна оцінка та самооцінка допоможе оцінити, наскільки добре діти:
Чому я планую навчити?
Контент:
Когніція:
Висновки.
З мовної точки зору «підхід» CLIL не має нічого нового для вчителя іноземної мови. Метою CLIL є керування мовною обробкою і «підтримка» мовного виробництва, таким же чином як і ELT шляхом навчання стратегіям читання та аудіювання, а також структурам та лексиці для усного та писемного мовлення. Відмінність полягає в тому, що вчитель мови також є вчителем предмета або вчитель – предметник також може використовувати можливості для розвитку мовних навичок.
Безумовно таке навчання не може повністю замінити вивчення відповідного предмету рідною мовою, однак воно може суттєво його доповнити. В сучасному, динамічному розвиваючомуся суспільстві відбуваються серйозні процеси модернізації освіти, що веде за собою необхідність у змінах до вимог щодо кваліфікації педагога. Цей факт вимагає і основного підходу до підвищення кваліфікації вчителів. Навчаючи дітей принципу «учись вчитися», кожен педагог має безсумнівно слідувати йому. Таким чином, ефективність методу забезпечується за рахунок вибудовування занять в сучасних формах взаємодії вчителя та здобувача освіти з застосуванням інноваційних освітніх технологій.
Література
1. Коченкова О. М. Возможности профилизации преподавания иностр. языков с помощью применения элементов методики CLIL (интегрирование преподавания иностранного языка и др.. уч. дисц.) [Ел. ресурс]. - Реж. Дост.: http://kochenkova.ru/publ.
2. Мовчан Л. Г. Використання досвіду Швеції у вітчизняній практиці навчання іноземних мов [Електронний ресурс] / Л. Г. Мовчан // Гуманізація навчально-виховного процесу. - 2011. - Спец. вип. 7, ч. 2. - С. 214-220.
3. Тарнопольський О. Б. Навчання через зміст, змістовно-мовна інтеграція та іншомовне занурення у викладанні іноземних мов для професійних цілей у немовних вишах / О. Б. Тарнопольський // Іноземні мови. - 2011. - 192 с.
4. Ewa M. Golonka, Anita R. Bowlers, Victor M. Frank, Dorna L. Richardson and Suzanne Freynik (2012): Technologies for foreign language learning: a review of technology types and their effectiveness, Computer Assisted Language Learning. DOI: 10.1080/09588221.2012.700315 Режим доступу: http://www.sinocall.org/pdf/ Technologies_for foreign-language.pdf.
5. European Commission - ICF Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted language learning - Режим доступу: http://ec. europa.eu/languages/library/studies/clil-call_en.pdf.
6. David Marsh, Peeter Mehisto, Dieter Wolff, Maria Jesus Frigols Martin: European Framework for CLIL: Teacher Education / Council of Europe - Режим доступу: http://encuentrojournal.org/textos/9.%20CLIL-Framework.pdf.
7. Coyle D., 2010 / Evaluating the impact of CLIL programmes, in: Content and Language Integrated Learning. Cambridge English.
8. Ruiz de Zarobe, Y. R., 2013. CLIL Implementation: from policy makers to individual initiatives. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16:3, p. 231-243.
Додатки
CLIL lesson plan
The goal of the lesson is to focus children’s attention on “Garbage” as a global problem, what if can really do to help our environment.
Age: 9-10 years old
Time: 40 minutes
Language focus: vocabulary related to the content objectives
Materials: pictures and videos
Assessment tools: worksheets for each student, questionnaire
Teacher: Hi everybody…let’s discuss about waste.
Every year we produce more and more rubbish.
A lot of people on the planet create waste. These are the examples of rubbish which we produce:
Let’s watch the video
https://www.youtube.com/watch?v=mpRWJkFTUf0
So…what can we do to help our planet and to help ourselves to a better life?
Pupils: the answers of pupils
Teacher: Yes, great idea. So we can recycle our waste
What can we recycle?
Pupils: the answers of pupils
Teacher: Let’s learn how to recycle correctly our waste
Use different recycling bins
It’s time to watch the next video
https://www.youtube.com/watch?v=6jQ7y_qQYUA
So…why recycle?
Pupils: the answers of pupils
Teacher: OK
products!
Teacher: Let’s work in groups. We have to make two groups:
the 1st group poster
the 2nd group poster
Assessment
Worksheets
1)
2)
3)
4)
Questionnaire
1) Do you think you should recycle?
2) Why is recycle important?
3) What can you recycle?
Pupils: the answers of pupils
Teacher: What can you do at home?
Pupils: the answers of pupils
Teacher: Of course. We have learnt and done a lot today. Your home task will be:
And remember!!!
You can also recycle clothes, mobile phones and most of toys. Small things make a big difference!
Keep calm and recycle!