ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»
Виховна година на тему: «Що таке громадянська зрілість?»
Підготував: Вихователь Вахула С.С.
МЕТА :
-формувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними їй особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні;
-формування національної свідомості, належності до рідної землі, народу; визнання духовної єдності поколінь та спільності культурної спадщини; виховання почуття патріотизму, відданості у служінні Батьківщині;
– формування соціальної активності особистості на основі соціальних умінь: готовність до участі у процесах державотворення, здатність до спільного життя та співпраці у громадянському суспільстві, готовність взяти на себе відповідальність; здатність розв’язувати конфлікти у відповідності з демократичними
здатність усвідомлювати та відстоювати особисту позицію в тих чи інших питаннях, вміння знаходити нові ідеї та критично аналізувати проблеми, брати участь у дебатах, вміння переосмислювати дії та аргументи, передбачати принципами, здатність до самостійного життєвого вибору на основі гуманістичних цінностей;
– формування політичної та правової культури засобами громадянської освіти, яка забезпечує знання про політичні системи та владу на всіх рівнях суспільного життя, про закони та законодавчі системи; виховання поваги до Конституції України, законодавства, державної мови;
– розвиток критичного мислення, що забезпечує можливі наслідки дій та вчинків.
Що таке громадянська позиція людини
1. Кого називають громадянином.
2. Які почуття та якості притаманні громадянину демократичного суспільства.
3. Що таке громадянська позиція людини.
Поняття, які треба вміти застосовувати: громадянські почуття, громадянський вчинок, громадянська позиція.
Актуальність громадянського виховання в Україні" зумовлюється водночас процесом відродження нації. Для України, яка є поліетнічною державою, громадянське виховання відіграє особливо важливу роль ще й тому, що воно покликане сприяти формуванню соборності України, що є серцевиною української національної ідеї. Саме на базі демократичних цінностей, що мають лежати в основі громадянського виховання, можливе об’єднання різних етносів і регіонів України задля розбудови й вдосконалення суверенної, демократичної держави, громадянського суспільства.
Гуманістичні засади громадянського виховання вперше висвітлив у 1970р. Василь Сухомлинський.
Він вважав першочерговою умовою формування громадянина організацію емоційно насиченого діяльного трудового життя шкільного колективу, який ефективно впливає на становлення громадянської
позиції кожного індивіда.
Громадянське виховання – це виховання на громадянських ідеях.
Бути справжнім громадянином – значить насамперед піклуватися про
майбутнє суспільства, амайбутнє – це діти.
Знання про Батьківщину – наріжний камінь громадянської гідності.
Громадянська гідність людини починається в дитинстві, людина не
мислима без громадянської серцевини, тому піклування про громадянську
лінію всього процесу морального виховання є першочерговою турботою
директора.
Громадянськість пробуджується в юній душі лише тоді, коли людина вже в дитинстві і особливо в роки отроцтва робить світ кращим, ніж він є.
Громадянин складається з почуття господаря, з почуття відповідальності за все, що в нашому житті.
Громадянськість – це насамперед відповідальність, обов’язок та вища
сходинка в духовному житті людини, на якій вона віддає себе справжньому ідеалові.
1. Кого називають громадянином
Прочитайте легенду про марафонського гінця та обміркуйте у загальному колі. Чому воїн так поспішав до Афін? Чому не зупинився на дорозі для відпочинку? Чи можна його вчинок вважати громадянським? Чому?
В історії Давньої Греції є героїчна сторінка, пов'язана з боротьбою афінян проти Персії.
У битві при Марафоні греки перемогли величезну перську армію. За легендою, одразу після завершення битви до Афін попрямував гонець із радісною звісткою. Він біг як був: у бойовому обладунку, зі зброєю, не зупиняючись ні на мить. Подолавши відстань до Афін, що становила 42 кілометри, він увірвався в місто з гуком: «Радійте, ми перемогли!» - і помер на місці від розриву серця.
Виховна година на тему: «Що таке громадянська зрілість?»
Побутує думка, що проявити себе справжнім громадянином можна лише за надзвичайних обставин. Так, однією з найтрагічніших сторінок сучасної історії України була катастрофа на Чорнобильській АЕС 26 квітня 1986 року. Тієї ночі вибухнув один з блоків реактора. На станції виникла пожежа. Почалося швидке радіоактивне забруднення довкілля. Учасники ліквідації аварії згадували:
«Навіть вимірювальні прилади зашкалювали. Білизну ми мали змінювати тричі на день. Вода, яку споживали для пиття і якою милися, була привозною. її доставляли для ліквідаторів у бочках... Двічі на день мусили митися, щоб хоч якось змити той радіоактивний бруд, якого там понабиралися... Пересувалися по тридцятикілометровій зоні транспортом, аби якнайменше перебувати на відкритому повітрі. Але іноді транспортних засобів не вистачало, тоді долали відстані пішки».
З пожежників, які брали участь у її ліквідації, 9 осіб дістали опіки різного ступеня, а один помер у лікарні. За героїзм і мужність, виявлені під час гасіння пожежі, Віталій Правик, Віктор Кібенок (обидва - посмертно) і Леонід Телятников удостоєні звання Героїв Радянського Союзу. Ця сторінка нашої історії назавжди пов'язана з людьми, в серці яких жила любов до інших, до свого дому, краю, батьківщини.
За допомогою уявного мікрофона висловіть свою думку з питань. Чому в тексті слово «Громадяни» написане з великої літери? У чому відмінність між значенням цього слово і поняттям «громадянин країни за народженням»?
На долю кожної держави випадають важкі часи. Навіть сьогодні в Україні є чимало людей, зокрема молодих, які пов'язують свої плани на краще майбутнє з іншими країнами, сподіваючись на те, що там вони зможуть реалізувати себе краще.
Проте ми знаємо й інше: протягом багатьох тисячоліть української історії дуже багато людей, які жили і в добрі і в скрутні часи, пишалися своєю належністю до України. Не залежно від того, чи були вони знаними в світі, а чи пересічними людьми, але за певних обставин усі вони виявляли особливі якості, що свідчили про те, що вони є Громадянами.
Громадянська позиція людини формується під впливом двох чинників — зовнішнього і внутрішнього. Зовнішній чинник — це позиція людини в соціальній структурі або системі міжособистісних взаємин, яка регламентує поведінку та дії особистості, внутрішній — це система поглядів, установок, цінностей, мотивів, через які виражаються взаємини індивіда до різних сторін дійсності.
Активна громадянська позиція — це усвідомлена участь людини в житті суспільства, що відображається через її свідомі дії щодо оточення. Ці дії спрямовані на реалізацію суспільних цінностей за розумного співвідношення особистісних і суспільних інтересів. Варто зауважити, що активна громадянська позиція є набутою якістю, яка розвивається і вдосконалюється впродовж усього життя людини.
Ми з вами - громадяни сучасної України, молодої держави в центрі Європейського континенту. Від нас залежить, якою стане наша рідна держава - сильною й розвиненою, з високим рівнем життя її громадян чи слабкою, залежною від волі інших держав, з незахищеним і малозабезпеченим населенням. Ми - громадяни -обираємо тих людей, які керуватимуть державою, ми - громадяни, дотримуючись законів, використовуючи свої права та виконуючи свої громадянські обов'язки, зміцнюємо державу, підтримуємо її, допомагаємо їй рухатися вперед. Ось що таке - бути громадянином своєї держави.
Працюючи у малих групах, згадайте 1-2 приклади високої громадянськості, які демонстрували наші співвітчизники у різні часи історії.
Обговоріть, що ще ви знаєте про те, як ставляться до своєї країни люди не тільки у важкі, а й у часи загального добробуту. Поділіться результатами своєї роботи з учнями.
Виховна година на тему: «Що таке громадянська зрілість?»
2. Які почуття та якості притаманні громадянину демократичного суспільства
Визначальною характеристикою громадянської зрілості як результату громадянського виховання є розвинена правосвідомість — усвідомлення своїх прав, свобод, обов’язків, ставлення до Закону, до державної влади. Правосвідомість охоплює знання, почуття, волю, уяву, думку і сферу підсвідомого духовного досвіду особистості.
Основою правосвідомості особистості є усвідомлення, що головне завдання України як цивілізованої держави полягає в захисті соціальних інтересів, прав і свобод своїх громадян. Свобода і незалежність особистості є умовою безпеки і розквіту України. Тому ніхто не повинен бути поза системою захисту, турботи і сприяння. В той же час держава мусить гарантувати кожному реальну можливість працювати і творити за своєю вільною і творчою ініціативою.
Щоб зрозуміти, що таке громадянські почуття, необхідно пригадати звичайні людські почуття, пов'язані з іншими людьми: почуття обов'язку до наших батьків, почуття колективізму, співчуття до хворих та немічних тощо.
Громадянські почуття пов'язані із суспільством, з країною, де ми живемо: почуття любові до Батьківщини, почуття обов'язку її захищати, почуття поваги до символів держави, її культури, мови, традицій, історії, почуття громадянської гідності. Громадянські почуття людини закріплюються у її переконаннях, моральних приписах, особистісних громадянських якостях і виявляються в її діях і вчинках.
Процвітання суспільства багато в чому залежить саме від того, які люди його складають. Якщо в країні важко жити, то винна в цьому не тільки влада або зовнішні вороги: значною мірою це залежить від самих громадян цієї країни, від їхніх характерів, волі, почуттів, здібностей, від їхніх громадянських якостей.
Оповідання Василя Сухомлинського. Що б ви порадили Петру? Чому? Які якості виявив Степан? Чи можна їх вважати громадянськими? Чому?
Горить Іванова хата
Петро і Степан працювали в полі. Бачать - у селі пожежа. І здалося їм, що горить саме там, де вони живуть, Петро і Степан.
- Це, ймовірно, наші хати горять, - сказав Петро.
- Поїдемо скоріше додому, - сказав Степан, запрягаючи коней. Петро і Степан швидко поїхали додому.
- У кого пожежа?
- Іванова хата горить.
Петро полегшено зітхнув і зупинив коней.
- Ну, далі не поїдемо, - сказав він. - То що, повертаємо коней назад у поле? - спитав він у Степана.
- Для чого повертатися? - здивувався Степан.
- Так горить же не у нас. Навіщо даремно гаяти час? Робота в полі стоїть.
Степан здивовано глянув на Петра.
- А ти що, поспішав тільки свою хату рятувати?
Петро мовчав. Степан залишив його з конями, побіг допомагати гасити пожежу. А Петро сидить і не знає, що йому робити, - за Степаном іти чи в поле їхати.
Заможний чоловік дає гроші на ремонт дитячого будинку для того, щоб допомогти дітям-сиротам. Він не купує собі ще один будинок чи автомобіль, а віддає свої кошти на справу, надзвичайно важливу для суспільства і дітей, позбавлених батьківської турботи. Його вчинок є благородним і громадянським.
Будь-який громадянський вчинок потребує від людини певного вольового зусилля. Воля допомагає людині подолати в собі такі негативні якості, як лінь, боягузтво, недисциплінованість тощо. Вольові люди діють, коли в їхній свідомості зринають думки: «треба», «я повинен», «необхідно», «хто, якщо не я» і т.п. Вони добре усвідомлюють мету діяльності, самостійно накреслюють шляхи досягнення цієї мети та впевнено ними простують.
Громадянський - властивий свідомому громадянинові, спрямований на користь суспільства.
Виховна година на тему: «Що таке громадянська зрілість?»
3. Що таке громадянська позиція людини
У Загальній декларації прав людини зазначено, що кожна людина має обов'язки перед суспільством, в якому тільки і можливий вільний і повний розвиток особистості. Громадянин, який хоче жити у демократичному суспільстві, який хоче бути господарем власного життя, завжди засвідчує свою громадянську позицію. Така позиція потребує насамперед відповідального ставлення до виконання громадянських обов'язків.
Наприклад, брати участь у виборах - це не тільки право громадян, а й дуже відповідальний обов'язок. Щоб зробити правильний вибір, виборець має бути добре обізнаним з проблемами України і знати, що пропонують народу кандидати. Не менш важливим є вміння висловити свої погляди, підтримати справедливе рішення чи протестувати проти помилкового й несправедливого.
Участь в управлінні державою, почуття любові до Батьківщини починається з невеличких справ на загальне добро рідного міста, містечка, села. Впорядковуючи чи ремонтуючи дитячий садок, дитячий чи спортивний майданчик, беручи участь у шкільному самоврядуванні, очищуючи від сміття територію свого двору, облаштовуючи квітник чи садок біля будинку, ви допомагаєте державі, чините як свідомі громадяни.
Найважливішою складовою громадянської свідомості є моральність особистості. Вона включає гуманістичні риси, що являють собою єдність національних і загальнолюдських цінностей: доброту, увагу, чуйність, милосердя, толерантність, совість, чесність, повагу, правдивість, працелюбність, справедливість, гідність, терпимість до людей, повагу і любов до своїх батьків, роду. Названі якості визначають культуру поведінки особистості.
Норми моралі полегшують сприймання норм правових, які, в свою чергу, сприяють глибшому усвідомленню моральних істин. Моральна свідомість дозволяє побачити і усвідомити ту межу моральної поведінки, за якою починаються аморальні і протиправні вчинки. Високоморальна свідомість стимулює соціальне ціннісну поведінку, застерігає від правопорушень.