Семестрова контрольна робота з української літератури у 8 класі за І семестр містить завдання для учнів, що стосуються вивчених тем, зокрема усної народної творчості та поезії.
Семестрова контрольна робота № 1 з української літератури у 8 класі
Усна народна творчість. Світ української поезії. Із сучасної української поезії кінця ХХ – початку ХХІ ст.
Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь. По 0,5 бала
1. Укажіть, до якого твору належить наведений фрагмент:
Асесори, ісправники
За мною ганяють,
Більше вони людей б’ють,
Як я гріхів маю.
A «Чи не той то хміль…»; Б «За Сибіром сонце сходить»;
В «Максим козак Залізняк»; Г «Маруся Богуславка».
2. Назвіть, про яке лихо в житті українського народу йдеться в пісні «Зажурилась Україна».
A неврожай жита
Б спустошення України ординцями
B загибель співвітчизників
Г поразку козацького війська
3. Укажіть, що викликає особливе занепокоєння в ліричного героя поезії Тараса Шевченка «Мені однаково…».
A його «не пом’яне батько з сином»
Б він не побачить України
B ніхто не згадає сироту
Г Україну «злії люди присплять» й ошукають
4. Визначте тему поеми Лесі Українки «Давня казка».
A підсилення ролі митця і мистецтва в суспільному житті
Б викриття соціальної нерівності
B піднесення сили мистецтва
Г засудження егоїзму і сріблолюбства
5. Хто за свою літературну діяльність був удостоєний Національної премії імені Тараса Шевченка?
А В. Сосюра; Б В. Голобородько; В В. Підпалий; Г Леся Українка.
6. Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє у душі...», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять» використано у творі…
А «Васильки»; Б «Зимовий етюд»; В «З дитинства: дощ»; Г «Бачиш: між трав зелених».
7. За який вірш В. Сосюра зазнав найгостріших звинувачень у націоналізмі?
А «Любіть Україну»; Б «Васильки»;
В «Осінь»; Г «Як я люблю тебе, мій краю вугляний…»
8. Представниками української поезії кінця XX – початку XXI століття є всі вказані поети, КРІМ
А Володимира Сосюри
Б Василя Герасим’юка
В Івана Малковича
Г Ігоря Павлюка
9. Образ аркану наявний у творі…
А «Чоловічий танець» В. Герасим’юка
Б «Із янголом на плечі» І.Малковича
В «Жовтень жовті жолуді» А. Мойсієнка
Г «Дівчинка» І. Павлюка
10. Іван Малкович заснував видавництво дитячої книги, що має назву…
А «Веселка»
Б «Малятко»
В «Світ дитинства»
Г «А -ба-ба-га-ла-ма-га»
11. Образ вітру, печальних пелюстків, синьої тиші наявний у вірші…
А «Осінь» В. Сосюри
Б «Зимовий етюд» В. Підпалого
В «...Бачиш: між трав зелених.» В. Підпалого
Г «Васильки» В. Сосюри
12. Визначте правильне твердження.
A стопа складається з наголошеного та одного чи двох ненаголошених складів
Б стопа є системою пауз як складових ритмомелодики
B стопа – це кілька рядків у вірші, об’єднаних певною системою римування
Г стопа складається з наголошеного та трьох ненаголошених складів
Завдання 13-15 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. По 1 балу
13. Установіть відповідність між назвою твору та ідеєю.
Назва твору
А «Наша мова» В. Голобородька
Б «Васильки» В. Сосюри
В «Любіть Україну» В. Сосюри
Г «З дитинства: дощ» В. Голобородька
Ідея твору
1 Утвердження любові до життя, рідного дому, батьків, рідного краю; радості життя в єднанні з природою
2 Возвеличення кохання − смисл життя кожної людини
3 Уславлення ролі мови, її значимості у житті нашого народу; гордості українців за свою мову
4 Возвеличення любові українців до рідного краю, заклик любити рідну землю
5 Возвеличення материнської любові
14. Установіть відповідність між художнім засобом та уривком, у якому його вжито.
Уривок
1 «Вечір, мов казка, над Україною, казка, як вечір, аж синьо в очах...»
2 «І синіє щастя у душі моїй»
3 «Любіть Україну!..»
4 «Хто напасеться / хто набігається / хто нахитається»
Художній засіб
А Метафора
Б Порівняння
В Анафора
Г Повтори
Д Риторичне звертання
15. Установіть відповідність між поданим фрагментом пісні та її назвою.
A «Ой козак до дружини,
Бурлака до дрюка:
Оце ж тобі, вражий турчин…»
Б «До темниці приходжає,
Темницю відмикає,
Всіх козаків, бідних невольників,
На волю випускає»
B «Дети, милий, чорнобривий,
Де ти? Озовися!
Як без тебе я горюю,
Прийди подивися!»
Г «У неділю рано зіллячко копала,
А у понеділок переполоскала,
Як прийшов вівторок – зілля ізварила,
У середу рано Гриця отруїла»
1 «Віють вітри, віють буйні»
2 «Зажурилась Україна»
3 «Ой не ходи, Грицю…»
4 «Маруся Богуславка»
5 «Ой Морозе, Морозенку»
Завдання 16-18 мають на меті встановлення рівня знань з теорії літератури. Передбачають закінчення визначення. По 1 балу
16. Двоскладовий віршовий розмір з наголосом на першому складі – це…
17. Трискладовий віршовий розмір з наголосом на останньому складі – це…
18. Одна із стилістичних фігур поетичного мовлення, яка полягає в незвичному розташуванні слів у реченні задля емоційно-смислового увиразнення певного вислову – це…